Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Inflationen tar ut sitt, är tvungen att flyga. Givetvis är det medelklassens fel att tågen är så dyra och bara ni har råd att boka dem.

Pöbeln som jag måste då hitta andra alternativ som flyg.

Kostar att ligga på topp.

Det verkar finnas en del orter i Amerika som ligger högt, Aspen etc...
Ja, och Vail är väl ännu högre.
Men de ligger också långt söderut, söder om Pyrenéerna.
Hur har de orterna påverkats av stigande temperaturer jmf med Alperna?
Även om liftarna går upp till 3500 möh, så finns där inga glaciärer (tror jag).

Ja, och Vail är väl ännu högre.
Men de ligger också långt söderut, söder om Pyrenéerna.
Hur har de orterna påverkats av stigande temperaturer jmf med Alperna?
I vintras var det snörekord för Skidorterna i Colorado, Kalifornien och Utah.

Ex Mammorh (som ligger söder om Mallorca) hade längsta säsongen någonsin: liftarna gick till förra helgen!

skidorterna i Utah fick 20-30 meters snöfall (som de mäter där). Ungefär dubbla mängden mot normalår.

Min prognos: vädret kommer bli mer extremt vilket paradoxalt nog kan gynna oss skidåkare 😇

Ex Mammorh (som ligger söder om Mallorca) hade längsta säsongen någonsin: liftarna gick till förra helgen!

skidorterna i Utah fick 20-30 meters snöfall (som de mäter där). Ungefär dubbla mängden mot normalår.

Min prognos: vädret kommer bli mer extremt vilket paradoxalt nog kan gynna oss skidåkare 😇
Vi får hoppas det, förra säsongen 22/23 var dock ”mög” (förutom Norge som var bra), medan 21/22 var fantastiskt med puder i jun/jul, okt/nov, feb och april.❄️⛄

Men det eventuella extremvädret lär ju inte hjälpa Kitzbühl, Saalbach etc, där lär nederbörden komma som regn i stället.

Möjligen blir det dubbla yllestrumpor i skandinavien under vintern inom överskådlig framtid? En riktig "game changer" när det sker.
Studie: Golfströmmen kan stanna av redan 2025 - Omni https://omni.se/studie-golfstrommen-kan-stanna-av-redan-2025/a/bgJxAg
Lite mer om troliga effekter:
https://www.su.se/2.1275/profilområ...da-till-mycket-varma-somrar-i-europa-1.383244
Tror inte att klimatkompensation påverkar detta utfall @fredw , så jag håller med dig; det är bara att betrakta som ett avlatsbrev...
Och om lagstiftning var enkelt @PisteCarver så hade vi nog redan haft en global koldioxidskatt?

Nja…. Vissa orter kommer få extremt mycket snö i framtiden , andra kommer försvinna pga snöbrist .
Vilka som får jackpot är däremot svårare att förutse . Om nu 100-200m snö är jackpot (eller vilken mängd som nu kommer komma )….

Det hade behövts 4000 meters toppar i alperna att skida på.

Golfströmmens kommer inte försvinna men försvagas, mest troligt. Vilket inte kommer ta ut påverkan från koldioxiden.

Golfströmmens kommer inte försvinna men försvagas, mest troligt. Vilket inte kommer ta ut påverkan från koldioxiden.

Just det, Golfströmmens framtid verkar mycket svår att förutse. Till skillnad från klimatet som helhet, där vi redan med stor säkerhet förutsett allt väsentligt för de närmaste 100-150 åren.

Just det, Golfströmmens framtid verkar mycket svår att förutse. Till skillnad från klimatet som helhet, där vi redan med stor säkerhet förutsett allt väsentligt för de närmaste 100-150 åren.
Det verkar till och med gå snabbare och bli värre än de prognoser som tidigare lagts.

Det kanske blir en kort parentes, det här med liftburen skidåkning i Alperna. Men fan va kul det var!
Tuxer Gletscher 1925 vs. idag:
1691666580064.png

1691666665863.png

Är du ironisk? Svårt att avgöra i text.
Det väsentliga i form av stigande temperaturer, översvämningar, svält, smältande glaciärer och jordpoler samt extremväder är väl förutsett, och redan observerat.

Senast ändrad:
Precis. Vad säger det om klimatprognosernas tillförlitlighet?
Ja. Jag har just läst, att enligt forskare blir vår klimat snart mycket kallare än nu, om Golf strömmen blir ner, eller mycket varmare än nu, eller kanske nånting emellan. Men de alla är mycket säkra på. Och de är fint!

Vi kan alla vara helt säkra på, att något händer snart, eller inte händer.

Senast ändrad:
Är du ironisk? Svårt att avgöra i text.
Det väsentliga i form av stigande temperaturer, översvämningar, svält, smältande glaciärer och jordpoler samt extremväder är väl förutsett, och redan observerat.

Att extrapolera den rådande trenden en tid framöver är inte att förutse den, och för varje forskare som prickat rätt finns det andra som prickat fel. Som Anzom påpekar verkar det dessutom vara si och så med ”väl förutsett” när det gäller annat än att det blir varmare.

Att extrapolera den rådande trenden en tid framöver är inte att förutse den, och för varje forskare som prickat rätt finns det andra som prickat fel. Som Anzom påpekar verkar det dessutom vara si och så med ”väl förutsett” när det gäller annat än att det blir varmare.
Som sagt var (flera gånger). Detta stämmer inte. Orkar inte upprepa mig - se ovan.

Även om medeltemperaturen till viss del "kompenseras" av koldioxidutsläppen (som f.ö. oxå är orsaken till Golfströmmens påverkan) så lär detta påverka så mycket mer än bara skidåkningen. Med en svag eller obefintlig golfström lär väl skandinavien få ett klimat liknande Sibirien? Mycket kallare på vintern och mycket varmare på sommaren.
Sikdsäsongen torde bli mycket kort?!?

Även om medeltemperaturen till viss del "kompenseras" av koldioxidutsläppen (som f.ö. oxå är orsaken till Golfströmmens påverkan) så lär detta påverka så mycket mer än bara skidåkningen. Med en svag eller obefintlig golfström lär väl skandinavien få ett klimat liknande Sibirien? Mycket kallare på vintern och mycket varmare på sommaren.
Sikdsäsongen torde bli mycket kort?!?
Nu är det för mycket ”hobby-vetenskap” här. Sverige kan aldrig få ett klimat som Sibirien som är ett utpräglat inlandsklimat. Sveriges ligger vid havet och har ett maritimt klimat.
Vill man se ungefär hur vårt klimat skulle bli utan en varm havsström utanför kusten, så kan man titta västerut längs samma latitud och då hamnar man vid Labradorhalvön. Det skulle definitivt inte bli varmare somrar utan Golfströmmen.

Att belysa t ex hur irrelevant det är att hänvisa till en forskare som prickat in en kurva korrekt, när modellerna några år därefter inte längre stämmer. Och vad det i nästa led säger om förmågan att förutse t ex hur lång tid in i framtiden det tar innan det blir 1,5 grader varmare.

Och att de som trott att modellerna var så precisa kanske borde fundera ett varv till.

Om det blir varmare snabbare än vad konsensus-prognoserna förutspått, så var konsensus fel och verkligheten har rätt.

Det väcker också frågan om hur stor andel av uppvärmningen som vi i bästa fall kan påverka.

Att belysa t ex hur irrelevant det är att hänvisa till en forskare som prickat in en kurva korrekt, när modellerna några år därefter inte längre stämmer. Och vad det i nästa led säger om förmågan att förutse t ex hur lång tid in i framtiden det tar innan det blir 1,5 grader varmare.

Och att de som trott att modellerna var så precisa kanske borde fundera ett varv till.

Om det blir varmare snabbare än vad konsensus-prognoserna förutspått, så var konsensus fel och verkligheten har rätt.

Det väcker också frågan om hur stor andel av uppvärmningen som vi i bästa fall kan påverka.
Förstår faktiskt fortfarande inte din poäng.
Oändliga studier visar att det sker en global uppvärmning. Under den senaste tiden har dessa studier visat att det går snabbare än vad man tidigare trott. Uppvärmningen har fruktansvärda konsekvenser och den beror på människans beteende. Människans beteende behöver ändras. Jag ser inte hur ditt resonemang skulle leda till någon annan slutsats än detta?

På denna 20s långa tråd kan jag inte se att du haft en egentlig ståndpunkt utan jag upplever att du mest verkar försöka sprida skepsis mot vetenskapen, dvs som en klimatförnekare. Vad är din egentliga åsikt i klimatfrågan? Vad tycker du vi ska göra?

Min åsikt är att vi behöver ändra vårt beteende för att rädda jorden, våra medmänniskor och skidåkningen. Vad tycker du?

Jakeplisken, (hette han inte Snake Plissken eller är det en annan film?) - jag skrev på lättförståelig svenska vad jag menade. Sedan återkommer du med ungefär samma fråga igen plus en del annat som jag inte ifrågasatt.
Jag får intrycket att du faktiskt inte läser vad jag skriver.

”Klimatförnekare” är ett idiotiskt ord, men jag gissar vad du menar och någon sådan är jag inte. Skepsis är för övrigt en nödvändig och integrerad del av god vetenskaplig metod. Är du vetenskapsförnekare?

Är man hälsoförnekare om man inte vill förbjuda alkohol och bilar som kör fortare än 20 km/h? Om man inte vill straffbeskatta folk som inte tränar? Om man tror att kostcirkeldieten kan ifrågasättas?

Jag applicerar samma grad av fritt tänkande på klimatproblemet. Försök du också. Det handlar inte om någon förnekelse och det är inte farligt.

Senast ändrad:

Jag tänker inte, som du gör, att det finns en korrelation mellan felaktiga negativa/varmare prognoser och mänsklighetens icke påverkan.

Människan påverkar och om kursen differens 0.5 grader är inte det väsentliga. (även om människor i det får sätta livet till).

Vänd på det, det vore ju otroligt om man prickar exakt. Exakt hur gammal du skulle bli, din exakta tid genom autobahn osv. Vad i livet i övrigt är så framtidsexakt?

Jag förstår att konstanta nyheter som pekar mot en negativ framtid blir outhärdliga. Men kan vi inte ta det därifrån, istället för att peka på att vi har ett faktaproblem? För det är inte någon rimlig människa, mer än Leif boork och ryssbottar som tycker det. Snittåldern är dessvärre hög för de som faller för fake news när omgivningens tekniska förutsättningar förändras snabbt.

"Saker är som saker alltid varit, jag kan inte påverka det". Vi kan ändra på det, vad fantastiskt! Och du kan faktiskt plugga in elbilen. Äta annorlunda och påverka ditt företag.

Som sagt var (flera gånger). Detta stämmer inte. Orkar inte upprepa mig
Ok. Jag får väl göra det då. Klimatmodeller har visat sig stämma bra. https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL085378
Klimatmodellerna blir bättre över tid, men även enklare modeller från 70-talet stämde bra.
En osäkerhet i tidigare modeller var att predicera regionala skillnader. Nyare modeller ska ha blivit bättre på det. Osäkerheten nu verkar fortfarande gälla eventuella tipping points. Även golfströmmens avtagande verkar vara svårt att beräkna. Hitintills går dock uppvärmningen snabbast norr om polcirkeln. KVA har en bra forskningsgenomgång om vad vi vet om klimatförändringen. Den absolut största osäkerheten för framtida prediktioner är hur mycket växthusgaser som mänskligheten kommer att släppa ut (netto).
KVA:s sammanställning: https://www.kva.se/nyheter/vetenskapsakademien-ger-ut-skrift-om-klimatet/

För att det inte ska bli en depptråd får vi fira lite med :)

Sveriges utsläpp av växthusgaser har minskat med ungefär 37 procent sedan år 1990. År 2022 uppgick Sveriges utsläpp av växthusgaser till 45,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket innebär en minskning med 5,3 procent jämfört med föregående år enligt preliminär statistik.

För att det inte ska bli en depptråd får vi fira lite med :)

Sveriges utsläpp av växthusgaser har minskat med ungefär 37 procent sedan år 1990. År 2022 uppgick Sveriges utsläpp av växthusgaser till 45,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket innebär en minskning med 5,3 procent jämfört med föregående år enligt preliminär statistik.
Den här informationen kommer också från Naturvårdsverkets hemsida, och här är problemet som jag inte vet hur man ska göra något åt. Det kommer inte ens att hjälpa om alla européer blir vegetarianer och bosätter sig i grottor. Mycket sorgligt är det och plastpåseskatt och elcykelsubventioner i Sverige kommer inte heller att hjälpa.
Och det bara ökar i Kina.
EDIT: Ursäkta ”deppet”, men det här är verkligheten som vi har att förhålla oss till ovanför ankdammsdebatten i Sverige.
1691771107417.png

Senast ändrad:
Kära unga skidåkande elbilister!

Ursäkta mig, att jag är gammal och fattig. Jag har inte råd för en elbil. Men, tacka mig litet! Jag har räddad världen för er redan många gånger!

Först, det var början av 1970-talet. En stor hungersnöd i Biafra. Ja, jag var i dagis då. Men vi räddade världen med att äta allt. Vet du ung kille, hur smakar det att äta först sipatti (rökt fläsk sås i mjölk) och för efterrätt vaniljepudding? Jag vet! Jag åt det flera timmar, bara för Biafras skull! Jag spydde ett par gånger, men tanten sade, att jag måste äta för Biafras skull.

Vet du ung kille, hur känns det, då du vet för säkert, att världskriget kommer och vi skall dö mycket snart? Leonid Breznev och Ronald Reagan börjar kasta atombombar, och vi har bara några veckor tid? Jag vet! Vi löste hela helvetes hot med att lysna punk rock och dricka potatisvin/gråvin och bete oss mycket dumt! Vi hade nåt fredståg, supandet och punk veckotals i rad! Vad hände? Det kom inget atomkrig! Vi klarade!
Men, men men, så kom nästa öljekriset! Och vi hörde, att nästa kriget börjar av vatten! Men vad görde vi? Rumstemperaturen var 16, och vi lägde tegelstenar i toaletten för att inte slösa så mycket vatten. Och vad hände? Det kom inget nya världskrig! Vi lyckade igen!

Nu, unga killen, saken är så, att jag har gjort tillräckligt med mycket. Allt för mycket. Nu är det din tur! Jag skall åka med diesel och flyga till St. Anton. Nu är det din tur att göra något!
KaitsuH
Och nu har jag köpt även en laddhybrid bil! Nu, Anzom och Jake, jag har gjort mera än tillräckligt med! Nu är det er tur.

Den här informationen kommer också från Naturvårdsverkets hemsida, och här är problemet som jag inte vet hur man ska göra något åt. Det kommer inte ens att hjälpa om alla européer blir vegetarianer och bosätter sig i grottor. Mycket sorgligt är det och plastpåseskatt och elcykelsubventioner i Sverige kommer inte heller att hjälpa.
EDIT: Ursäkta ”deppet”, men det här är verkligheten som vi har att förhålla oss till ovanför ankdammsdebatten i Sverige.
Visa bilaga 25508

Kina är tillverkningslandet nr.1 vilket förklarar en del av det. I många övriga länder går siffrorna neråt, eller åtminstone någon form av utplaning.

En intressant förändring som kriget, inflation och höjda energipriser ger är en minskning i Kinas export med 14.5% jmft med föregående juli. Jag fortsätter på det optimistiska spåret. Kan andra länder ta över en del av tillverkningen och göra den grönare finns det goda förutsättningar. Samtidigt som Kina också menar allvar med sin solcellssatsning, så kan det här gå fort i omställningen.

Det största hindret är individer.

Och nu har jag köpt även en laddhybrid bil! Nu, Anzom och Jake, jag har gjort mera än tillräckligt med! Nu är det er tur.
Trevligt!
Se nu till att ladda den så mycket som möjligt också, med elpriserna just nu så kostar det 2 kr/mil att köra på el.🔌⚡🚗
Och en dag så bestämmer du dig för att gå med i den ”riktiga” elbilsklubben. Det går fort nu, snart kommer det att bli ont om bensinmackar.;)

Trevligt!
Se nu till att ladda den så mycket som möjligt också, med elpriserna just nu så kostar det 2 kr/mil att köra på el.🔌⚡🚗
Och en dag så bestämmer du dig för att gå med i den ”riktiga” elbilsklubben. Det går fort nu, snart kommer det att bli ont om bensinmackar.;)
Jag sku köpa direkt en helt ladd elbil. Men, jag kan inte ladda en sån här hemma. Vi bor i ett radhus, elsystemet räcker inte.

Jag sku köpa direkt en helt ladd elbil. Men, jag kan inte ladda en sån här hemma. Vi bor i ett radhus, elsystemet räcker inte.
Jodå, det kan du säkert.
Jag har bara 3x16A i mitt hus (har du antagligen i ditt radhus också) och jag driver både värmepanna, två värmepumpar samt laddar elbil med det (77 kWh batteri).
”Hemligheten” heter dynamisk lastbalansering, och det kan du köpa tillsammans med din laddbox. Balanseringen ser till att hela tiden ta ut precis så mycket ström till elbilen som det finns marginal på säkringarna. Startar du ugnen och spis etc, så reducerar den temporärt laddströmmen till bilen.

Jakeplisken, (hette han inte Snake Plissken eller är det en annan film?) - jag skrev på lättförståelig svenska vad jag menade. Sedan återkommer du med ungefär samma fråga igen plus en del annat som jag inte ifrågasatt.
Jag får intrycket att du faktiskt inte läser vad jag skriver.
Snake Plissken är en actionhjälte, jakeplisken är en klimathjälte ;)🌱🐒 ☮️
Visa bilaga 25508
Men du vet ju mycket väl att vi kan påverka Kina med vår konsumtion, röstlapp och yttrandefrihet!

God helg på dig!

Angående om att försöka agera miljövänlig så spelar det inte så stor roll vad man gör , mycket är kanske bara symboliskt. Det viktiga är att vi alla skicka signaler till politiken att vi vill agera miljövänligt. Först då kommer politikerna våga att ta riktiga förändrande beslut som kan göra större skillnad.

Hälften av världens börsnoteringar inom miljöteknik sker nu i Kina och miljötekniksektorn förväntas växa med 60 procent per år. Den unga entreprenörskapsgenerationen där har möjlighet att bli en viktig global förändringskraft.

Utmaningen här är väl att andra länder har lagt över sin tillverkning i Kina.

Ofta pratar man om stordriftsfördelar inom logistik. När det gäller miljö vill man ofta skala ner det uppfattar jag det som.

Vad gäller utsläpp inom el/fossila fabriker? Är det bättre med samlade jättefabriker där tillverkning sker eller borde man flytta ut det på mindre enheter som kan anpassas bättre till eltillverkningen regionalt?

Tillbaka
Topp