Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Fundera lite på huruvida du (eller politiken) såg elsparkscyklar som ett framtida miljövänligt persontransportalternativ 6 mån innan VOI etablerade i Sverige?
Elsparkcyklar är knappast miljövänligt.
Såg någon Teams- eller Zoom-möten som ett alternativ till resor i januari 2020?
Tror många gjorde det, men blev inte verklighet förrän man blev "tvungen" att anpassa sig.
Det är bara att gå igenom historien bakom etanoleländet för att se vart sånt leder
Oklart varför etanolen aldrig slog igenom. Lite barnsjukdomar med vissa motorproblem och sedan dog intresset helt. Personligen tror jag oljelobbyn var inblandad, men såklart inga belägg för detta. Nu är det väl inte rimligt att satsa på etanol kanske, men går ju iofs att konvertera bensinbilar ganska billigt och få en betydande minskning av CO2. Men är väl inget framtidsbränsle.

Tror många gjorde det, men blev inte verklighet förrän man blev "tvungen" att anpassa sig.

Oklart varför etanolen aldrig slog igenom. Lite barnsjukdomar med vissa motorproblem och sedan dog intresset helt. Personligen tror jag oljelobbyn var inblandad, men såklart inga belägg för detta. Nu är det väl inte rimligt att satsa på etanol kanske, men går ju iofs att konvertera bensinbilar ganska billigt och få en betydande minskning av CO2. Men är väl inget framtidsbränsle.
Inom sjöfarten är däremot methanol en alternativ. Dock svårt att slå genom i en otroligt seg område, utan att nån satsar på det.

Ang teams och zoom är mängden tjänsteresor tyvärr tillbacka på samma nivå som innan pandemin. Och det var knappast marknaden som gjorde det attraktiv. Eller jo, finns ju teorin att det var en marknad i wuhan 😂

Senast ändrad:

Ni förstår verkligen inte poängen. Poängen var aldrig att elsparkcyklar är guds gåva till mänskligheten utan att utveckling är komplext och att vi aldrig kan förutse vart den ska ta oss och vad som helt plötsligt slår igenom. Det bästa vi kan göra är alltså att låta marknaden lösa det samtidigt som vi beskattar det vi ser som skadligt, så att det får bära sina egentliga kostnader.

Etanolen dog ju av massa orsaker, att det inte gick att producera den klimatneutralt i så stora kvantiteter var ju en anledning. Men då hade man redan dödat av mängder av svenska småmackar i sin iver att stötta en viss teknisk lösning istället för att bara skapa bra förutsättningar för en utveckling i rätt riktning.

Påpekandena om elsparkcyklar går för övrigt att göra om allt. Tåg är tex en brutal klimatbov om du börjar titta på byggandet av ny järnväg (vilket vi behöver). Det är just för att tillvaron är så komplex som det bästa är att hålla sig ifrån detaljerade subventioner av vissa särskilda tekniker utan hålla sig helt teknikneutral.

Ni förstår verkligen inte poängen. Poängen var aldrig att elsparkcyklar är guds gåva till mänskligheten utan att utveckling är komplext och att vi aldrig kan förutse vart den ska ta oss och vad som helt plötsligt slår igenom. Det bästa vi kan göra är alltså att låta marknaden lösa det samtidigt som vi beskattar det vi ser som skadligt, så att det får bära sina egentliga kostnader.

Etanolen dog ju av massa orsaker, att det inte gick att producera den klimatneutralt i så stora kvantiteter var ju en anledning. Men då hade man redan dödat av mängder av svenska småmackar i sin iver att stötta en viss teknisk lösning istället för att bara skapa bra förutsättningar för en utveckling i rätt riktning.

Påpekandena om elsparkcyklar går för övrigt att göra om allt. Tåg är tex en brutal klimatbov om du börjar titta på byggandet av ny järnväg (vilket vi behöver). Det är just för att tillvaron är så komplex som det bästa är att hålla sig ifrån detaljerade subventioner av vissa särskilda tekniker utan hålla sig helt teknikneutral.
Förstod att det nog inte var poängen men kände att jag behövde bemöta några, som jag tyckte, felaktigheter.

Tåg är tex en brutal klimatbov om du börjar titta på byggandet av ny järnväg (vilket vi behöver). Det är just för att tillvaron är så komplex som det bästa är att hålla sig ifrån detaljerade subventioner av vissa särskilda tekniker utan hålla sig helt teknikneutral.
Inte riktigt sant. Järnvägen används ofta och länge sätt till de investeringar som görs. Jämför med väg som behöver ny beläggning för jämnan. Dessutom är anläggningsbranschen påväg genom paradigmskifte vad gäller elektrifiering.

Inte riktigt sant. Järnvägen används ofta och länge sätt till de investeringar som görs. Jämför med väg som behöver ny beläggning för jämnan. Dessutom är anläggningsbranschen påväg genom paradigmskifte vad gäller elektrifiering.
Men eftersom vi inte vet hur transporter hanteras om 20 år vet vi inte heller hur lång tid produktionsutsläppen kan slås ut på

Men vi vet rätt bra vilka alternativ som finns. Och vi är rätt bra på att räkna på vilka som skulle ge lägst co2 utsläpp eller annan miljöbelastning. Sverige och EU spenderar ju rätt mycket pengar till forskning. Och en stor andel går till transport och miljö. Så nog vet vi vilka alternativ som helst borde slå genom. Att det uppstår en massa konstiga grejor är ju knappast nåt man skulle önska sig. Elsparkcykeln är ju faktiskt ett bra exempel som slog genom men inte gav nån nytta, hellre negativt.
Sen är marknaden för långsamt, som jag skrev innan. Framförallt när det gäller transport.
"Marknaden" gör också att folk köper för mycket. Det ska ju köpas nytt med jämna mellanrum....
Men nu har iaf jag hört era argument och idéer, och det var spännande och utvecklande. Tackar. Vi löser det ju ändå inte här, och vi behöver inte övertyga varandra, eller kan det inte heller genom ett forum.

Senast ändrad:
Är osäker på om rallarna år 1870 trodde att deras transportsätt skulle vara viktigt även 150 år senare.
Att något är osäkert och slog åt ena hållet en gång betyder inte att det slår åt samma håll nästa gång. På samma sätt var nog kanalgrävarna som grävde Göta kanal aningen förvånade över hur pass kort tid deras kanal användes till det den var tänkt för. Och om vi nu har så extremt bråttom med att sänka utsläppen kan man ju också diskutera hur vettigt det är att göra investeringar som är extremt framtunga ur klimathänseende?

Men vi vet rätt bra vilka alternativ som finns. Och vi är rätt bra på att räkna på vilka som skulle ge lägst co2 utsläpp eller annan miljöbelastning. Sverige och EU spenderar ju rätt mycket pengar till forskning. Och en stor andel går till transport och miljö. Så nog vet vi vilka alternativ som helst borde slå genom. Att det uppstår en massa konstiga grejor är ju knappast nåt man skulle önska sig. Elsparkcykeln är ju faktiskt ett bra exempel som slog genom men inte gav nån nytta, hellre negativt.
Sen är marknaden för långsamt, som jag skrev innan. Framförallt när det gäller transport.
"Marknaden" gör också att folk köper för mycket. Det ska ju köpas nytt med jämna mellanrum....
Men nu har iaf jag hört era argument och idéer, och det var spännande och utvecklande. Tackar. Vi löser det ju ändå inte här, och vi behöver inte övertyga varandra, eller kan det inte heller genom ett forum.
Du har nog rätt gällande utsikterna att omvända någon. Jag vill iaf dock skicka med en slutlig poäng. Vad ser vi idag som den troliga lösningen på transportsektorns utsläpp? Jo, elektrifiering. Vi har gått fullständigt all in på elen som lösningen. Att Sverige gick in så hårt gällande etanolen orsakade högst sannolikt stora förseningar när det gäller vår elektrifiering av fordonsflottan.

Tänker du på kärnkraft också?
Något som är fruktansvärt dyrt, tar sjukt lång tid att få på plats.
Ingen vet hur och vad man skall göra med avfallet.
Investeringen med tanke på teknikutveckling med batterier och gröna energislag mm.
Skall vi då gå inte och satsa så mkt pengar på det?

Du har nog rätt gällande utsikterna att omvända någon. Jag vill iaf dock skicka med en slutlig poäng. Vad ser vi idag som den troliga lösningen på transportsektorns utsläpp? Jo, elektrifiering. Vi har gått fullständigt all in på elen som lösningen. Att Sverige gick in så hårt gällande etanolen orsakade högst sannolikt stora förseningar när det gäller vår elektrifiering av fordonsflottan.
Nej. Elektrifiering anses inte vara den troliga lösningen. Utan mer nya koncept som ersätter/förbättra induvidualtransporten. Economy of scale principen gäller även med hänsyn till utsläpp, ganska ofta iaf. Elektrifieringen har den stora fördelen att det är lättare att ställa om var elen kommer ifrån. Jämför Sverige med Tyskland. I sverige är nästan alla hus uppvärmt med EL (massor med värmepump och bergvärme etc). Ganska lätt att ställa om var Elen kommer ifrån eftersom det är stora enheter/kraftverk etc man ställer om. I tyskland däremot finns miljoner små gasvärmare i en massa lägenheter och hus. Ett rent mardröm att kommer loss från gas då. Samma gäller för individualtransport. Om nu alla skulle har EL bilar är det lättare att ställa om var El en kommer ifrån. Hur svårt det är att ställa om bensinbilar ser man ju. Elektrifiering är aktuellt för att det möjliggör att vi bibehåller komforten och sättet att transportera oss. Men den bästa lösningen är det nog inte.

Etanolen var en bra lösning då, har dock samma problem med att vara flexibel som bensin/ dieselbilar har. Därav är El bilar en bättre alternativ.

Kommer vi till godstransport tittas på massvis alternativa propulsions/ framdrivsalternativ. Men bättre logistik och miskade transportbehov är en väldigt viktig del i det hela (som inte riktig kan användas på persontransport, innan nån kommer och tycker jag vill förbjuda resor). Methonal börjar igen spela roll där.

Men som du mycket riktigt skrev är det alltid lite svårt att veta vad folk och industrin kommer använda. Men vi kan räkna på vad som skulle vara bäst... Sen är det politikens ansvar att styra att det också används.

Edit: Man ska komma ihåg att media och politiken oftast är lite efter forskningen vad det gäller de alternativen som ska satsas på. Borde vara dags att snabba upp grejorna där.

Senast ändrad:
Skulle hävda att vi vill något annat än fossila är anledningen till att vi först testade e85 och nu går för elektrifieringen. Vilket är rimligt sett ur att vilja hitta miljövänliga alternativ. Amerikanarna som inte satsat på något annat än fossila drivmedel, mer än i vissa delstater, beräknas ha en elektrifierad fordonsflotta betydligt senare än Sverige.

Är osäker på om rallarna år 1870 trodde att deras transportsätt skulle vara viktigt även 150 år senare.

Kul liknelse men den fungerar bara nu i efterhand. Osäkerhet är osäkerhet och inget annat. Det är lätt att tolka osäkerheten i en viss riktning. Man tar på sig ett stort ansvar oavsett om man "all in" satsar på ett "osäkert kort" eller avstår pga osäkerheten. Båda kan bli fel. Det kan finnas vägar som ger större flexibilitet i en osäker framtid. Jag tror t ex det är klokt att behålla handlingsutrymme för framtida mer miljövänliga bränslen, särskilt med tanke bristen på råvaror om världens 1500 miljoner bilar ska ersättas med elbilar. De problemen märks redan trots att mindre än 2% nu är elbilar. Men om/när andra bilar förbjuds så har vi stängt dörrarna.

Skulle hävda att vi vill något annat än fossila är anledningen till att vi först testade e85 och nu går för elektrifieringen. Vilket är rimligt sett ur att vilja hitta miljövänliga alternativ. Amerikanarna som inte satsat på något annat än fossila drivmedel, mer än i vissa delstater, beräknas ha en elektrifierad fordonsflotta betydligt senare än Sverige.
Att E85 har testats är inga problem. Problemet ligger i hur politiken gick all in på just E85 och därmed snedvred konkurrensen å det grövsta, vilket gjorde att testet inte kunde fungera som det ska. Det skadade också elektrifieringen

Hade så gärna sett kritiska frågor kring våra skidstjärnos livsstilar från freeride eller åka skidor. Som inspirerar andra, och sätter drömmar och liknande för många andra. Hedvig Wessel, Henrik Windstedt och Mattias Hargin var alla i Kanada i vintras.

För att inte tala om de kvinnliga skidinfluencer som Kajsa, Malou, Ebba mfl. De reser mer på ett halvår än jag på ett liv.

Får mig att tänka på: "Flygutsläppen från en genomsnittlig svensk är 5 gånger större än den genomsnittlige världsmedborgaren. I Sverige står de 20 % svenskar som flyger mest för över hälften av alla utsläpp från privata flygresor. Om denna minoritet skulle begränsa sitt flygande till en gång per år, eller en gång vartannat år så skulle utsläppen från svenskarnas flygande minska drastiskt."

Nikolai, Jacob och Sofia är väl några som utmärker sig åt andra hållet.

Det är väl lite det som är grundproblemet. Livsstilar vi strävar efter är koldioxidintensivt. Och alla frånsäger sig ansvar. Personer med miljoner följare säger att de inte kan påverka. Vilken lögn. Och frånsäger sig ansvar. Kanske väljer att gå med i Pow, vår tids klimatkompensation.

Har vi ett samtal kring tågresande/kollektivt resande TIll Scwheiz och inte I Schweiz. Och flera andra har det, dvs input från flera håll. Då märker jag att det påverkar min omgivning till att våga göra något nytt. Svårare än så är inte beteendeförändringar, inte ens för gamla hundar.
Det finns en (lång) tråd från 2013, tio år tillbaka, om detta Mattias Hargin Hot eller ohot. Startad av @havreboll.

Mattias Hargin hamnade som exempel i rubriken men det hela gällde just det som du tar upp här ovan.

Viktig undersökning. Hoppas på en svensk motsvarighet. Sätter fingret även på alpinturisters påverkan.

Vi må for eksempel til Chile utenfor sesong for å finne snø der.

MÅ? Ingen alpinåkare måste.

1. Alpint: 29 tonn CO₂

2. Friski: 27 tonn CO₂

3. Hopp: 20 tonn CO₂

4. Skiskyting: 13,5 tonn CO₂

5. Langrenn: 10 tonn CO₂

6. Snowboard: 9 tonn CO₂

7. Telemark: 8 tonn CO₂

8. Kombinert: 5,5 tonn CO₂

9. Randonee: 4,3 tonn CO₂

Viktig undersökning. Hoppas på en svensk motsvarighet. Sätter fingret även på alpinturisters påverkan.

Vi må for eksempel til Chile utenfor sesong for å finne snø der.

MÅ? Ingen alpinåkare måste.

1. Alpint: 29 tonn CO₂

2. Friski: 27 tonn CO₂

3. Hopp: 20 tonn CO₂

4. Skiskyting: 13,5 tonn CO₂

5. Langrenn: 10 tonn CO₂

6. Snowboard: 9 tonn CO₂

7. Telemark: 8 tonn CO₂

8. Kombinert: 5,5 tonn CO₂

9. Randonee: 4,3 tonn CO₂
Ja ja, jag har hela tiden sagt, att det är mycket bättre att åka snowboard än skidor!

Det bästa med klimatrörelsen är att den växer och blir större hela tiden.
Då ökar även klimatkompenseringen för mitt dieselbilsåkande och flygresande 😆

Mer flexibilitet på gång för tågresenärer till alperna.

Från och med tidtabellsbytet den 10 december 2023 kommer tågen att trafikera sträckorna Wien – Hamburg och Innsbruck – Hamburg. Året därpå väntar omställningen av den inrikes linjen Wien – Bregenz.

De nya komfortkategorierna sträcker sig från de prisvärda sätesvagnarna till lyxigare sovvagnar med privata sanitetsutrymmen. Mini Cabins för ensamresenärer och rymligare 4-bäddsavdelningar för familjer och grupper finns också tillgängliga. De som önskar högre komfort kan välja sovvagnsabteil med bäddar utan klappmekanism.

Mer flexibilitet på gång för tågresenärer till alperna.

Från och med tidtabellsbytet den 10 december 2023 kommer tågen att trafikera sträckorna Wien – Hamburg och Innsbruck – Hamburg. Året därpå väntar omställningen av den inrikes linjen Wien – Bregenz.

De nya komfortkategorierna sträcker sig från de prisvärda sätesvagnarna till lyxigare sovvagnar med privata sanitetsutrymmen. Mini Cabins för ensamresenärer och rymligare 4-bäddsavdelningar för familjer och grupper finns också tillgängliga. De som önskar högre komfort kan välja sovvagnsabteil med bäddar utan klappmekanism.
Det här är framtiden!!
Innsbruck-Hamburg är förstås jättebra för oss svenskar! Får se priserna bara... Snälltåget är billigt, och jag ser fram emot att testa det nästa år!

Kollade priset på ÖBB, Hamburg - Innsbruck. Fre 16/12.
Night Jet. Avgång 20.10, ankomst 09.14.
Billigaste priset €69,50.

Senast ändrad:

Kloka ord från skidåkare. Äntligen börjar vi peka finger mot varandra, mer än bara i tråden.

Hej, har inte läst allt som sagts men var i Hemsedal på skidtesthelgen. Allt var fint men jag märkte att när vi skulle slänga skräp att det bara fanns brännbart, trodde Norge var på framkant eller i alla fall hade någon möjlighet att erbjuda sortering. Kan mycket möjligt vara jag som missat det men vi bodde vid Tinden utan bil så kanske var det missen.

Hej, har inte läst allt som sagts men var i Hemsedal på skidtesthelgen. Allt var fint men jag märkte att när vi skulle slänga skräp att det bara fanns brännbart, trodde Norge var på framkant eller i alla fall hade någon möjlighet att erbjuda sortering. Kan mycket möjligt vara jag som missat det men vi bodde vid Tinden utan bil så kanske var det missen.
Mer än hälften av Sveriges kommuner bränner ju ändå upp det vi sorterar så norrmännen är väl snälla nog att låta folk slippa det steget

Hej, har inte läst allt som sagts men var i Hemsedal på skidtesthelgen. Allt var fint men jag märkte att när vi skulle slänga skräp att det bara fanns brännbart, trodde Norge var på framkant eller i alla fall hade någon möjlighet att erbjuda sortering. Kan mycket möjligt vara jag som missat det men vi bodde vid Tinden utan bil så kanske var det mi

Ofta för hytteområden ligger platsen där man slänger sina sopor en bit bort från hytteområdet. Så antagligen är det dom som hyr ut boendet som inte ordnat med sorterade soptunnor. Men precis som i Sverige är det krav i Norge på att sortera sina sopor.

Nu ska lavan upp efter 800 år. Svavelfria fartyg har gjort att temperaturen ökat på snabbare i år. Hur kan ett vulkanutbrott i 200 år påverka temperaturen globalt? Någon som sett siffror kring sånt?

Det var något om det på SVT vetenskapensvärld om påverkan för global uppvärmning under förra på Island.
Det utsläppen motsvarade vad människor skapar globalt på jag tror 11 timmar.
Så svaret på din fråga är. Typ inte något
Och viktigare inget som vi människor kan påverka
Men det saknas inte saker vi faktiskt kan påverka

"Under laboratorietester fann Verdaguer och hans team att tekniken minskade energikostnaderna med cirka 30 % och kunde producera snö vid temperaturer mellan 1 och 1,5 grader högre än traditionella metoder.

De kunde också få ett bättre "omvandlingsförhållande", sa Verdaguer, med hänvisning till mängden snö som kommer ut ur pistolerna i förhållande till mängden vatten som går in.

Vanligtvis är det runt 75 %, sa han, eftersom en del vatten finns kvar i pistolen eller inte fryser och blåses bort. Snow Laboratory räknar med att öka det till 90%.

Ungefär en koksburkstor mängd fältspat - ett rikligt mineral som utgör ungefär 60% av jordskorpan - skulle hålla två snökanoner igång hela säsongen, sa Verdaguer."

Mycket på gång vad det verkar. Visionär post nu, för er som inte gillar sånt finns massa annat på fr.

1. Att tillverka snö i varmare temperaturer son artikeln ovan. Gärna också utanför backen så det blir en känsla.
2. Att snön kan hantera regn under längre perioder, regn som gärna effektivt tar bort snö.
3. Går det att omvandla regn kring någon enstaka plusgrad till att istället falla som snö. Rikta om snökanoner i backen med kyla, så det skapas ett mikroklimat i området.

Rip- vintern 2024 tog slut den 20e januari efter 1,5 urstark månad. Minusgrader måste man numera över Strömsund i kommande 10 dygns prognos. Alperna ser inte bättre ut. Det värsta av allt är väl det eviga regnandet.

Tillbaka
Topp