Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Väl värt att komma ihåg när man kör en förbränningsmotor på 30% i tillvaratagande av energi, symboliskt ungefär som att slänga 2 av 3 burgare man köper.

Ungefär som kärnkraftsproducerad el med andra ord (35% verkningsgrad). Kolkraftproducerad el ca 40% verkningsgrad. Varför är det väl värt att komma ihåg?

Är det inte lite typiskt:
Folk som tar (snäll-) tåget till alperna av miljöskäl, för att besöka en massturistort 🤷

Kognitiv dissonans?

Är det inte lite typiskt:
Folk som tar (snäll-) tåget till alperna av miljöskäl, för att besöka en massturistort 🤷

Kognitiv dissonans?
Värre med de som köper en elbil, väntar en timme i kö för att ladda de och gå in och käkar massa hamburgare under tiden i mina ögon. En massturistort lämnar förmodligen mindre avtryck i miljön än 40 små med 100 skidåkare i varje med tanke på skotrar, pistmaskiner och annat. (Jag föredrar de senare så klart med mindre folk)

Värre med de som köper en elbil, väntar en timme i kö för att ladda de och gå in och käkar massa hamburgare under tiden i mina ögon. En massturistort lämnar förmodligen mindre avtryck i miljön än 40 små med 100 skidåkare i varje med tanke på skotrar, pistmaskiner och annat. (Jag föredrar de senare så klart med mindre folk)
Mycket möjligt att co2 avtrycket per åkare i lägre på en massturistort.

Men massturistorterna har en massa andra negativa miljökonsekvenser som exploatering osv (även om de är duktiga på ”greenwashing”).

När det gäller laddstopp och hamburgare:
Du måste väl stanna och käka även om du kör fossilbil..? (Man äter väl knappast fler hamburgare bara för att man kör elbil?)

Mycket möjligt att co2 avtrycket per åkare i lägre på en massturistort.

Men massturistorterna har en massa andra negativa miljökonsekvenser som exploatering osv (även om de är duktiga på ”greenwashing”).

När det gäller laddstopp och hamburgare:
Du måste väl stanna och käka även om du kör fossilbil..? (Man äter väl knappast fler hamburgare bara för att man kör elbil?)
Nja från Sthlm till sälen behöver man inte stanna om man inte behöver ladda? Så varför skall man stanna och äta då? Så nej det ger ingen mening.

Sett till det andra så är det svårt för en lekman att säga. Men det jag skrev är bara skidanläggningen jag tänkte på. Inte allt omkring så som externa aktörer med nybyggnation och liknanden. Skall man kolla på det så är Kröket ett skräckexempel på något miljösvineri med överexploatering på en lille ort.

Nja från Sthlm till sälen behöver man inte stanna om man inte behöver ladda? Så varför skall man stanna och äta då? Så nej det ger ingen mening.

Sett till det andra så är det svårt för en lekman att säga. Men det jag skrev är bara skidanläggningen jag tänkte på. Inte allt omkring så som externa aktörer med nybyggnation och liknanden. Skall man kolla på det så är Kröket ett skräckexempel på något miljösvineri med överexploatering på en lille ort.
Vet inte om du någonsin har åkt Sthlm - Sälen med några barn i bilen? Men att stänga in mina barn i en bil 6-7 timmar utan stopp då vågar inte jag svara för konsekvenserna… 😅

Körde för övrigt Åre - Sthlm här senast. Stannade sammanlagt 64 min. Vilket är ungefär så länge som vi hade stannat med dieselbilen/hybriden.

Vet inte om du någonsin har åkt Sthlm - Sälen med några barn i bilen? Men att stänga in mina barn i en bil 6-7 timmar utan stopp då vågar inte jag svara för konsekvenserna… 😅

Körde för övrigt Åre - Sthlm här senast. Stannade sammanlagt 64 min. Vilket är ungefär så länge som vi hade stannat med dieselbilen/hybriden.
Har kört Göteborg Sälen ett par gånger utan matpaus med en femåring flera gånger. Nu har han alltid mat med sig om han blir hungrig. Men vi kör den sträckan utan att stanna och det har vi gjort från han var 8 månader.

Har kört Göteborg Sälen ett par gånger utan matpaus med en femåring flera gånger. Nu har han alltid mat med sig om han blir hungrig. Men vi kör den sträckan utan att stanna och det har vi gjort från han var 8 månader.
Ok, jag vågar gissa att det inte är den gängse standarden för barnfamiljer. Min bästa kompis knuffar också in sin familj i bilen på 100 milaresor. Alla utom äldsta sonen och hunden flyger nu för tiden. Kanske inte det bästa för miljön… (Hunden skulle nog också flyga om den fick) 😂

Ok, jag vågar gissa att det inte är den gängse standarden för barnfamiljer. Min bästa kompis knuffar också in sin familj i bilen på 100 milaresor. Alla utom äldsta sonen och hunden flyger nu för tiden. Kanske inte det bästa för miljön… (Hunden skulle nog också flyga om den fick) 😂
Det som jag menar att det är olika för många familjer. Men en paus över en timme med stort intag av kött är ju inte försvarbart när man kör elbil i mina ögon. Det är där poängen är.

Det som jag menar att det är olika för många familjer. Men en paus över en timme med stort intag av kött är ju inte försvarbart när man kör elbil i mina ögon. Det är där poängen är.
Min poäng är att jag tror att de flesta stannar och äter (kött eller vegetariskt) på en resa som löper över 5 timmar. Du äter ju säkert i bilen också. Om du då stoppar i dig en biffmacka så blir det inte mer miljövänligt bara för att biffmackan äts i 100 km/h

Jag tycker iofs inte det är löjligt. CO2 är CO2 och ger samma påverkan oavsett var på jorden det släpps ut och oavsett om den kommer från köttproduktion, transportmedel eller annat som har med turism att göra (eller inte).
Skidturismens totala miljöpåverkan (inkl. CO2) handlar om så mycket mer än transporten dit, liftar och snöproduktion (som det ju fokuseras mycket på i media). Hotell, restauranger etc och all annan kringservice... det sliter en hel del (och det har det alltid gjort). Man skulle gärna se nån objektiv miljöcertifiering av olika turistmål för att bättre kunna värdera vilken bekvämlighet som är vettigast/billigast/mest effektiv att offra eller prioritera. Kanske är dieselbil/flyg med transfer/hyrbil till en liten miljövänlig skidort totalt sett bättre än elbil/tåg till en annan etc (det tror jag iofs knappast men det jämnar nog ut sig något).
Mitt ödmjuka intryck "från läktaren" är att dagens generation elbilar för alpturism funkar bäst typ Skåne-Österrike, annars blir det mastigt (beroende på om man anser att påtvingade halvtimmespauser var 2,5 timme är positivt eller negativt). Men utvecklingen går ju framåt. Till fjällen verkar det redan ok som jag förstår det, men det kan bli mycket bättre och från Skåne och Västkusten har nog Norges fjäll stärkt sina kort ytterligare om det är elbil som gäller.

Mitt ödmjuka intryck "från läktaren" är att dagens generation elbilar för alpturism funkar bäst typ Skåne-Österrike, annars blir det mastigt (beroende på om man anser att påtvingade halvtimmespauser var 2,5 timme är positivt eller negativt). Men utvecklingen går ju framåt. Till fjällen verkar det redan ok som jag förstår det, men det kan bli mycket bättre och från Skåne och Västkusten har nog Norges fjäll stärkt sina kort ytterligare om det är elbil som gäller.
Oavsett drivmedel så är sträckan Skåne-Alperna nästan gränsen för vad som är vettigt och säkert för en veckoresa med bil. Sträckkörningar på 5-6 h med 5 min tankpauser skulle för en yrkesförare omedelbart rendera i körförbud så snart man läst av färdskrivaren.

Nästan all form av turism om det så är skidåkning, bad eller sightseeing är miljöbelastande. Diskussionen om man får äta en hamburgare längs vägen blir bara löjlig i sammanhanget.

Oavsett drivmedel så är sträckan Skåne-Alperna nästan gränsen för vad som är vettigt och säkert för en veckoresa med bil. Sträckkörningar på 5-6 h med 5 min tankpauser skulle för en yrkesförare omedelbart rendera i körförbud så snart man läst av färdskrivaren.

Nästan all form av turism om det så är skidåkning, bad eller sightseeing är miljöbelastande. Diskussionen om man får äta en hamburgare längs vägen blir bara löjlig i sammanhanget.
Det intressanta i diskussionen är argumenten som kommer upp. Jag har själv kört med massor av olika argument för varför jag var tvungen att klamra mig fast vid gammal teknik. Sen var det en klok vän som sa att den förändringen kanske är något vi alla måste göra. När man väl tagit steget inser man sen att det hela kanske inte var så jobbigt som man först trodde. Man anpassar sig snabbt. Alla upplever den transformationen olika jobbig vilket man ska ha respekt för ändå. 😊

För de flesta skidorter som inte ligger på dagspendlingsavstånd från större stad är troligen kringbebyggelsen den största miljöboven. Att bygga ett hus är otroligt miljöbelastande. Sen går det att minska den belastningen genom smarta materialval, ny teknik etc. Men här finns ju en tydlig korrelation att ju fler stora toppar och djupa dalar det finns i besöksflödet, desto fler hus byggs ”i onödan”. Likaså har såklart storleken på boendet för den enskilda en stor påverkan. Studiolägenheter med pentry för en familj likt franska alperna à la 60-tal (planlösningsmässigt) får såklart mindre påverkan än en 150m2 stuga.

Utan att veta är det väl ingen vild gissning att svenska orter ligger sämre till än många alporter när det gäller både jämt besöksflöde och storleken på boende. Här kan man ju som konsument påverka för mer hållbart byggande på skidorter både direkt och i långa loppet genom att försöka göra genomtänkta val.
I det sammanhanget kanske inte en hamburgare på vägen har så stor betydelse, men håller med fredw att alla utsläpp räknas, framförallt om man vill få till en genomgripande förändring.

Det intressanta i diskussionen är argumenten som kommer upp. Jag har själv kört med massor av olika argument för varför jag var tvungen att klamra mig fast vid gammal teknik.

Visst, men det gäller ju åt båda hållen. Vi som inte har elbilar (ännu) småler kanske litet åt argument som påskiner att elbilarnas korta räckvidd skulle vara en fördel. Eller att alternativen till det självvalda elbilsägandet plötsligt skulle blivit närmast olagliga i sig. Om man är två i bilen går det utmärkt att köra 6 timmar utan någon tankpaus utan att riskera att bli slängd i finkan. Och tänk om man inte vill slaviskt köra längs Autobahn eller andra stora vägar med snabba laddstationer? Gammaldags hederlig bilsemester, där vägen är en del av målet, där pauserna används till det man själv vill istället för till tankning, och vägvalen kan improviseras efter hand av fri vilja och inte dikteras av färddatorn eller ABRP - vad hände med den?

Det finns ju olika aspekter av sådana överdrifter. Dels kan det vara positivt, som du och andra elbilspionjärer framhäver, som ett sätt att göra det bästa av situationen. Men det kan ju också leda till irrationella val ur miljösynpunkt både om man underskattar eller överskattar nackdelarna och fördelarna med en viss förändring. För vi kan inte alla göra allt genast och samtidigt.

Och tänk om man inte vill slaviskt köra längs Autobahn eller andra stora vägar med snabba laddstationer? Gammaldags hederlig bilsemester, där vägen är en del av målet, där pauserna används till det man själv vill istället för till tankning, och vägvalen kan improviseras efter hand av fri vilja och inte dikteras av färddatorn eller ABRP - vad hände med den?
fredw, eftersom du inte har erfarenhet av att köra elbil så blir vissa saker som du skriver ”nonsens”, sorry. ;)
Tror du att man bara kan snabbladda längs Autobahn?
Kanske en road-trip i vinregionen längs Rhen?
Se nedan för tillgängliga snabbladdare där för ETT av mina fem laddabonnemang.
Du överanalyserar, fredw.;)
1710166432194.png

Visst, men det gäller ju åt båda hållen. Vi som inte har elbilar (ännu) småler kanske litet åt argument som påskiner att elbilarnas korta räckvidd skulle vara en fördel. Eller att alternativen till det självvalda elbilsägandet plötsligt skulle blivit närmast olagliga i sig. Om man är två i bilen går det utmärkt att köra 6 timmar utan någon tankpaus utan att riskera att bli slängd i finkan. Och tänk om man inte vill slaviskt köra längs Autobahn eller andra stora vägar med snabba laddstationer? Gammaldags hederlig bilsemester, där vägen är en del av målet, där pauserna används till det man själv vill istället för till tankning, och vägvalen kan improviseras efter hand av fri vilja och inte dikteras av färddatorn eller ABRP - vad hände med den?
Det låter kanske märkligt för någon som kör fossilt och Åre - Stockholm på under 6.5 timme med mackor i bilen..- men jag kommer sakna det sättet att resa på som de tidiga elbilarna innebar där man är tvungen att stanna oftare. Helt annat sätt att se omgivningen och gör att jag mår bättre under resan/ser mer fram emot den.

De bilar som släpps idag går att köra lika långt som de fossila.

Det finns ju olika aspekter av sådana överdrifter. Dels kan det vara positivt, som du och andra elbilspionjärer framhäver, som ett sätt att göra det bästa av situationen. Men det kan ju också leda till irrationella val ur miljösynpunkt både om man underskattar eller överskattar nackdelarna och fördelarna med en viss förändring. För vi kan inte alla göra allt genast och samtidigt.
Jag tror att skillnaden är att vi som kör elbil har kört fosilbil under flera år. Det gör att vi har något att jämföra med. Jag hade också en dieselbil tidigare som gick 100 mil på en tank. Jag käkade inte mindre kött för det och hade inte en gladare familj. Största skillnaden är att man måste planera liiite mer nu för tiden framförallt eftersom det inte finns laddare på alla destinationer (särskilt i Europa). Men det kör inte vara ett problem när du väl köpt din elbil @fredw 😜

fredw, eftersom du inte har erfarenhet av att köra elbil så blir vissa saker som du skriver ”nonsens”, sorry. ;)
Tror du att man bara kan snabbladda längs Autobahn?
Kanske en road-trip i vinregionen längs Rhen?
Se nedan för tillgängliga snabbladdare där för ETT av mina fem laddabonnemang.
Du överanalyserar, fredw.;)
Visa bilaga 31168

OK, men jag måste ju fundera litet innan jag investerar i något som är jättedyrt och vars prestanda jag är tveksam till (avseende mitt eget behov). Jag hade t ex inte köpt en ny dyr variant av min XC60 med 22 liters tank utan att vara ganska tveksam, oavsett hur många tankstationer det finns.

Jag kan fritt välja att stanna på någon av de gröna platser som finns på din karta. Men jag vill hellre tillbringa mina pauser vid någon annan av alla oräkneliga och mer önskvärda platser att frivilligt stanna på, t ex en plats med vacker utsikt eller något annat sevärt, och helst inte nödvändigtvis inom sladdräckhåll till en laddstolpe på ett shoppingcentrum eller bensinstation där man kan slänga i sig en currywurst med eller utan sauerkraut innan man måste flytta bilen från stolpen.

Om ni inte haft elbil, hade ni då valt att varannan timme stanna uppemot en halvtimme vid något av dessa el-tankställen som nu ni måste stanna på? Varför inte, om det är så utvilande och positivt? Är det nonsens att kalla en nackdel för en nackdel? Eller är det nonsens att kalla en nackdel för en fördel?

Apropå erfarenhet av elbil så tycker jag mig se detta resonemang:

1. Det går jättebra att köra elbil överallt, även till norra Italien. Så det gör jag.
2. Oj det gick inte bra, det var långt och jobbigt och tog lång tid.
3. Nej, det går inte bra att köra elbil till Italien så det tänker jag inte göra fler gånger.
4. Förresten vill jag inte göra det heller.
5. Ingen borde köra bil långt alls, åtminstone inte längre än jag, det borde nästan vara olagligt.
6. Men om man ändå vill så är det inget problem. Åtminstone inte med elbil för då kommer man fram utvilad.

Nu raljerar jag PC, men det gör vi kanske oss alla skyldiga till. Bli inte arg! :)

Och nej Anzom, de bästa elbilarna har en räckvidd som ännu inte når hälften av vad en snål dieselbil klarar. Men visst, det närmar sig, och det behöver inte bli lika bra för att bli tillräckligt bra. Och visst är det redan tillräckligt bra för många ändamål.

OK, men jag måste ju fundera litet innan jag investerar i något som är jättedyrt och vars prestanda jag är tveksam till (avseende mitt eget behov). Jag hade t ex inte köpt en ny dyr variant av min XC60 med 22 liters tank utan att vara ganska tveksam, oavsett hur många tankstationer det finns.

Jag kan fritt välja att stanna på någon av de gröna platser som finns på din karta. Men jag vill hellre tillbringa mina pauser vid någon annan av alla oräkneliga och mer önskvärda platser att frivilligt stanna på, t ex en plats med vacker utsikt eller något annat sevärt, och helst inte nödvändigtvis inom sladdräckhåll till en laddstolpe på ett shoppingcentrum eller bensinstation där man kan slänga i sig en currywurst med eller utan sauerkraut innan man måste flytta bilen från stolpen.

Om ni inte haft elbil, hade ni då valt att varannan timme stanna uppemot en halvtimme vid något av dessa el-tankställen som nu ni måste stanna på? Varför inte, om det är så utvilande och positivt? Är det nonsens att kalla en nackdel för en nackdel? Eller är det nonsens att kalla en nackdel för en fördel?

Apropå erfarenhet av elbil så tycker jag mig se detta resonemang:

1. Det går jättebra att köra elbil överallt, även till norra Italien. Så det gör jag.
2. Oj det gick inte bra, det var långt och jobbigt och tog lång tid.
3. Nej, det går inte bra att köra elbil till Italien så det tänker jag inte göra fler gånger.
4. Förresten vill jag inte göra det heller.
5. Ingen borde köra bil långt alls, åtminstone inte längre än jag, det borde nästan vara olagligt.
6. Men om man ändå vill så är det inget problem. Åtminstone inte med elbil för då kommer man fram utvilad.

Nu raljerar jag PC, men det gör vi kanske oss alla skyldiga till. Bli inte arg! :)

Och nej Anzom, de bästa elbilarna har en räckvidd som ännu inte når hälften av vad en snål dieselbil klarar. Men visst, det närmar sig, och det behöver inte bli lika bra för att bli tillräckligt bra. Och visst är det redan tillräckligt bra för många ändamål.
Jag är inte arg. ;)
Var och en får fatta sina beslut hur den vill, för mig och frun var det inte så komplicerat att skaffa var sin elbil, det var bara: GO FOR IT!
Fruns Passat-diesel fick ett surt elektronikfel som kostade 12.000 kr att fixa, reparera och sälj skiten, och skaffa en ny problemfri elbil, processen tog två veckor.
Det är ju framtiden, det är klart att det kommer att fungera!:)

Den enda gången det är en nackdel är när man ska på riktiga långresor och köra fort och länge.
Om du ska köra någon trevlig sightseeing roadtrip som mitt exempel vid Rhen (och som du fortfarande tror är begränsade med tvång att rasta där man laddar), så räcker ju för tusan en laddning i 2-3 dagar om man glider runt på landsvägarna och i byarna. Laddar gör man kanske på natten medan man sover på hotellrummet.

Det finns idag sprillans nya elbilar att leasa från 4.000-5.000 kr/mån inkl. garanti och service och 360 kr/år i vägskatt och en bränslekostnad på 2-4 kr/mil (hemmaladdning).

Ja ja, det är inte min business vad andra kör för bilar….😅;)

Bli inte arg fredw ;):

Senast ändrad:
Det är inte jag som säger att "man måste rasta när man laddar", tvärtom är det ju en del elbilsägare som påstår att laddpauserna är fullgoda raster i sig.

Då bortsett från många övriga elbilsägare jag känner som säger att det eviga laddandet blivit en ny påtvingad tidskrävande minihobby som de gärna skulle ha sluppit. Och som givetvis ligger i den negativa vågskålen, inte i den positiva (där finns förstås annat).

Jag är inte arg. ;)
Var och en får fatta sina beslut hur den vill, för mig och frun var det inte så komplicerat att skaffa var sin elbil, det var bara: GO FOR IT!
Fruns Passat-diesel fick ett surt elektronikfel som kostade 12.000 kr att fixa, reparera och sälj skiten, och skaffa en ny problemfri elbil, processen tog två veckor.
Det är ju framtiden, det är klart att det kommer att fungera!:)

Den enda gången det är en nackdel är när man ska på riktiga långresor och köra fort och länge.
Om du ska köra någon trevlig sightseeing roadtrip som mitt exempel vid Rhen (och som du fortfarande tror är begränsade med tvång att rasta där man laddar), så räcker ju för tusan en laddning i 2-3 dagar om man glider runt på landsvägarna och i byarna. Laddar gör man kanske på natten medan man sover på hotellrummet.

Det finns idag sprillans nya elbilar att leasa från 4.000-5.000 kr/mån inkl. garanti och service och 360 kr/år i vägskatt och en bränslekostnad på 2-4 kr/mil (hemmaladdning).

Ja ja, det är inte min business vad andra kör för bilar….😅;)

Bli inte arg fredw ;):
Det där är betydligt mycket mera pengar än jag betalar för min bil. Har verkligen råd med 5000 i månaden plus att jag inte kan köra så mycket som jag kör nu så där fallerar en elbil för mig tyvärr. Är mera spänd på andra alternativ som bränsle..

Vi som avvaktar med elbil kan ju frivilligt tanka totalt fossilfri HVO100 som nu blivit betydligt billigare. Som en övergångslösning (såvida inte andra lika miljövänliga e-fuels utvecklas). Fast då missar man förstås de många härliga laddstoppen... ;)

Vi som avvaktar med elbil kan ju frivilligt tanka totalt fossilfri HVO100 som nu blivit betydligt billigare. Som en övergångslösning (såvida inte andra lika miljövänliga e-fuels utvecklas). Fast då missar man förstås de många härliga laddstoppen... ;)
Tyvärr är ju det inte så utbrett. Alla fall inte i Jylland.

Alltid något om man nu prompt måste sträck-köra 8 timmar utan paus… 😉 Min vän brukade tvinga familjen att sitta i bilen medans han tog en power-nap på sina 100-mila resor. Men han kunde ju åtminstone stanna på ett fint ställe där man slipper tanka antar jag. Familjen flyger ju som sagt nu för tiden. Han kör bil med hund och packning. 😂

Å klimatnyttan med e-fuels är väll bedrövlig?

Nej. Men de är dyra. Ännu. Fast utvecklingen fortsätter förstås, eftersom det är orealistiskt att i rimlig tid ersätta hela världens nuvarande flotta av långtradare, flygplan och lastfartyg etc med eldrivna sådana.

Senast ändrad:

Fast det som är mest intressant att jämföra för elbilar är väl totala räckvidden och laddhastighet? Och kanske inte km/kWh?

Fast det som är mest intressant att jämföra för elbilar är väl totala räckvidden och laddhastighet? Och kanske inte km/kWh?
De verkar ha en modell där de räknar på hur mycket utsläpp man får per kwh oavsett bränsle.Jag fattar det som att det är en modell baserad på USA vilket gör att det kanske slår lite fel i jämförelse med Sverige. Men samtidigt mer relevant om man kör genom Tyskland? Det är väl därför Prius blir deras bästa bil? Intressant modell men sjukt svårt att avgöra ur en lekmans perspektiv hur solid den är i jämförelse med något annat. 🤷‍♂️

"Full-circle" ???

Km/kWh är ju som l/mil så det är väll av högsta intresse om en bil går å köra på 0,7 l/mil och en annan biltillverkare säljer en likvärdig som drar det dubbla
Oavsett om det är liter eller kWh så kostar det

Km/kWh är ju som l/mil så det är väll av högsta intresse om en bil går å köra på 0,7 l/mil och en annan biltillverkare säljer en likvärdig som drar det dubbla
Oavsett om det är liter eller kWh så kostar det

Visst men det är ju först när man kombinerar det med batteriets kapacitet som det blir riktigt intressant. Såvida man inte gillar den förhöjda livskvalitet som påtvingade täta laddpauser ger.

Tillbaka
Topp