OK, men jag måste ju fundera litet innan jag investerar i något som är jättedyrt och vars prestanda jag är tveksam till (avseende mitt eget behov). Jag hade t ex inte köpt en ny dyr variant av min XC60 med 22 liters tank utan att vara ganska tveksam, oavsett hur många tankstationer det finns.
Jag kan fritt välja att stanna på någon av de gröna platser som finns på din karta. Men jag vill hellre tillbringa mina pauser vid någon annan av alla oräkneliga och mer önskvärda platser att frivilligt stanna på, t ex en plats med vacker utsikt eller något annat sevärt, och helst inte nödvändigtvis inom sladdräckhåll till en laddstolpe på ett shoppingcentrum eller bensinstation där man kan slänga i sig en currywurst med eller utan sauerkraut innan man måste flytta bilen från stolpen.
Om ni inte haft elbil, hade ni då valt att varannan timme stanna uppemot en halvtimme vid något av dessa el-tankställen som nu ni måste stanna på? Varför inte, om det är så utvilande och positivt? Är det nonsens att kalla en nackdel för en nackdel? Eller är det nonsens att kalla en nackdel för en fördel?
Apropå erfarenhet av elbil så tycker jag mig se detta resonemang:
1. Det går jättebra att köra elbil överallt, även till norra Italien. Så det gör jag.
2. Oj det gick inte bra, det var långt och jobbigt och tog lång tid.
3. Nej, det går inte bra att köra elbil till Italien så det tänker jag inte göra fler gånger.
4. Förresten
vill jag inte göra det heller.
5. Ingen borde köra bil långt alls, åtminstone inte längre än jag, det borde nästan vara olagligt.
6. Men om man ändå vill så är det inget problem. Åtminstone inte med elbil för då kommer man fram utvilad.
Nu raljerar jag PC, men det gör vi kanske oss alla skyldiga till. Bli inte arg!
Och nej Anzom, de bästa elbilarna har en räckvidd som ännu inte når hälften av vad en snål dieselbil klarar. Men visst, det närmar sig, och det behöver inte bli lika bra för att bli tillräckligt bra. Och visst är det redan tillräckligt bra för många ändamål.