Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Och jag vet inte riktigt varför vi ska jämföra en såpass väl utvecklat land som Sverige med Mumbai?
Är väl självklart, CO2 är globalt, men ändå finns det aktivister som lägger all sina energi där det inte har någon praktisk betydelse. Sverige hör till de främsta i världen inom miljöpolitik och ändå har vi två personer i den här tråden som hyllar klimatpolitiken i diktaturens Kina och klankar ner på Sverige.
Praktexempel är också vissa svenska kommuner som sysslar med ”klimatpolitik”. Slöseri med resurser på andras bekostnad. Kommuner ska ägna sig åt vård, skola, omsorg och trygghet för kommuninvånarna.

Vilka länder då om du inte ens tog med centraleuropa?
Jag har jämfört hur mycket det satsas på tåg och inte hur det är utbyggt nu.

Varannan timme mellan två storstäder som är 25 mil ifrån varandra är inte särskilt bra? Plus att tåget är rätt långsamt, för att vara tåg. Mest för att man inte lyckats bygga vettiga spå på svenska sidan.

Är väl självklart, CO2 är globalt, men ändå finns det aktivister som lägger all sina energi där det inte har någon praktisk betydelse. Sverige hör till de främsta i världen inom miljöpolitik och ändå har vi två personer i den här tråden som hyllar klimatpolitiken i diktaturens Kina och klankar ner på Sverige.
Praktexempel är också vissa svenska kommuner som sysslar med ”klimatpolitik”. Slöseri med resurser på andras bekostnad. Kommuner ska ägna sig åt vård, skola, omsorg och trygghet för kommuninvånarna.
Nu vet jag inte om du syftar på.mig (eftersom du kallat mig aktivist, sosse och miljömupp innan, fast jag har alldrig hyllat kina). Men för min del är jag mer insatt i det som görs i Sverige än I Mumbai. Och jag har lättare att påverka det som händer i Sverige än I Mumbai. Så det är ganska självklart att jag tittar mer på Sverige? Sen tycker jag att vi ska se till att sänker utsläppet på global nivå genom att sänka konsumtionen och konsumera mer medveten och då så långt som möjligt från länder med bra miljöarbete och låga utsläpp, tex Sverige eller andra europeiska länder.
I mina ögon är det också slöseri med pengar att sänka bensinpriset för att uppnå en kortsiktigt, ohållbar lyft av tillväxt, när.man kunde använda pengarna till skola omsorg,riktade social stöd eller riktad stöd till företag och industrin. Samma gäller elprisstöd där alla här med stora villor vid havet fick stor stöd (framförallt i första rundan) för att värma sina pools.... det kan användas betydligt bättre och mer riktat.
Sen är stillestånd alltid farligt. Så bara för att man är bra nu, ska man inte glömma att utvecklas, annars går det snabbt åt helvete.

Men hursom. Än en gång gick det knte att föra en vettig diskussion här utan påhopp och utan att folk blev satt i hörn och partipolitik drogs in där det inte hade nåt att göra. Synd. Men jag har iaf lärt mig nåt i processen, som alltid är kul. Borde om eu miljöarbete och människor.

Jag har jämfört hur mycket det satsas på tåg och inte hur det är utbyggt nu.

Varannan timme mellan två storstäder som är 25 mil ifrån varandra är inte särskilt bra? Plus att tåget är rätt långsamt, för att vara tåg. Mest för att man inte lyckats bygga vettiga spå på svenska sidan.
Tåg kanske är dyrare att investera i än vad du tror? Det kanske inte är tillräckligt många som vill åka tåg mellan Göteborg och Oslo för investeringarna ska löna sig eller att det lönar sig att köra flera tåg?

Göteborg - Oslo är väl inte heller speciellt stora jämfört med många områden i Europa heller.

Men man kunde säkert ha byggt ut tåg mer i norden men jag tvivlar på att det är en enkel och billig lösning.

Tycker också det är lite speciellt hur du klagar på tågen i Göteborg när det garanterat är bättre där än vad det är för stora delar av befolkningen i norden förutom i några få stor städer.

Det kanske inte är tillräckligt många som vill åka tåg mellan Göteborg och Oslo för investeringarna ska löna sig eller att det lönar sig att köra flera tåg
Det var en enda gång att tåget var tom när jag åkte, då vara det ganska sent på kvällen. Alla andra gånger var det fint och fullt. Och bussarna är fulla också, som kunde ersättas av tåg, om spåret skulle tillåter det.

Tycker också det är lite speciellt hur du klagar på tågen i Göteborg när det garanterat är bättre där än vad det är för stora delar av befolkningen i norden förutom i några få stor städer.
Jo, det är ju ungefär samma där som frågan med Mumbai. Tåg från göteborg känner jag rätt väl till. Både I behov och vad som erbjuds.
Samma som med Sveriges utsläpp. Bara för att det är bättre än nån annanstans betyder inte att det är bra nog eller att det inte borde utvecklas?

Enkel och billig är alltid relativ. Klimatförändringarna är nog betydligt dyrare än en tågsträcka....
Men men.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte om du syftar på.mig (eftersom du kallat mig aktivist, sosse och miljömupp innan, fast jag har alldrig hyllat kina).
Nej, du har aldrig hyllat Kina, så jag förstår inte varför du känner dig påhoppad av mitt förra inlägg.
Har ingen aning om du är ”sosse”, man får lov att vara det och ”miljömupp” också och även ”aktivist” (så länge man inte bryter mot lagen).

Nu checkar jag ut för idag och så kan de som vill djupdyka i detaljdiskussioner om den svenska klimatpolitiken och utsläppen i Sverige och hur det (inte) har någon praktisk betydelse för de problem som vi egentligen vill lösa.

Det var en enda gång att tåget var tom när jag åkte, då vara det ganska sent på kvällen. Alla andra gånger var det fint och fullt. Och bussarna är fulla också, som kunde ersättas av tåg, om spåret skulle tillåter det.

Jo, det är ju ungefär samma där som frågan med Mumbai. Tåg från göteborg känner jag rätt väl till. Både I behov och vad som erbjuds.
Samma som med Sveriges utsläpp. Bara för att det är bättre än nån annanstans betyder inte att det är bra nog eller att det inte borde utvecklas?

Enkel och billig är alltid relativ. Klimatförändringarna är nog betydligt dyrare än en tågsträcka....
Men men.
Vet inte hur det började handla om tåg i Göteborg.

Som sagt man kunde ha gjort det bättre. För att göra det hade det kanske behövts pengar från staten, kanske mycket pengar. Kanske värt det, kanske inte värt.

Jag tycket kollektiv trafiken i Trondheim inte är så bra för mitt behov, den tar ofta tid, och är rätt dyr. Trots det så kostar den kommunen runt en milliard om året. Så om jag hade betalat marknadspris för min biljett så hade det varit ännu dyrare.

Är problemet med kollektiv trafik, tåg och bussar. Om det inte bor tillräckligt många människor i området så blir antingen tillbudet dåligt eller så måste man ibland köra nästan tomma bussar, som blir dyrt.

Tror min poäng var att det finns en orsak till att tågen är bättre i Amsterdam än i Göteborg än i Trondheim än i Storuman.

Min första poäng tror jag var är att jag inte tror något land faktiskt gör speciellt mycket för miljön/klimatet. Det mesta man gör gör man på grund av ekonomi (som ibland är baserad på regler som kommer utifrån miljön).

I det sammanhanget så tror jag Sverige faktiskt tänker rätt mycket på miljö och jag tror inte tex Spanien eller Italien och definitivt inte Kina eller USA har mer eller bättre politik över lag.

Ingen har jämfört tåget här.med Centraleuropa. Utan att det satsas mer i andra länder.
Framförallt nattåg är ett utmärkt alternativ till inrikesflyg i ett avlång land där man ska transportera sig långa sträckor.
Alla kommersiella tågoperatörer – som SJ, Snälltåget, VR eller Vy – står fria att starta linjer där de bedömer att det finns tillräckligt med resenärer för att täcka kostnaderna och ge vinst. När inga operatörer kör en viss sträcka är det en någorlunda stark ekonomisk indikation på att kundunderlaget är för svagt.

Alla kommersiella tågoperatörer – som SJ, Snälltåget, VR eller Vy – står fria att starta linjer där de bedömer att det finns tillräckligt med resenärer för att täcka kostnaderna och ge vinst. När inga operatörer kör en viss sträcka är det en någorlunda stark ekonomisk indikation på att kundunderlaget är för svagt.
Även kostnad för ersättningstrafik, återbetalningar av biljettintäkter etc påverkar operatörernas vilja att öpnna linjer. Och resenärernas vilja att lösa biljett, dvs det potentiella kundunderlaget. Tyvärr har det varit ett (svagt) sluttande plan i Sverige såtillvida bra många år.
Infrastrukturen är eftersatt och det påverkar både gods- och persontrafik negativt. Infrastrukturen som behöver vara robust både säkerhetspolitiskt och för att stå pall för framtida extremväder.
Snart det bara idealister och flygrädda som åker tåg i Sverige. Det är synd tycker jag, det är bra sätt att förflytta sig!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp