Varför kan inte svenskar åka skidor?

lajnus sa:
Du har inte funderat på att detsamma gäller sladdande svängar? Det finns åkare som åker på sladd som är nybörjare och de som är grymt duktiga. Om du tittar i världscupen så ser du att de flesta tävlingsåkare går på sladd i början av sängen (även kallat wc-ställ) innan de biter fast kanterna.
"wc-ställ" som ni kallar det kör man med för att ta höjd i en bana och kunna hålla en rakare linje, inget annat...

För övrigt så utnytjar man inte skidorna om man inte ligger på skär och jag skulle lätt kunna säga att folk som inte kan åka med skär idag inte kan åka skidor ordentligt, vare sig man gått skidlärarlinjen med 310 dagars hasande eller inte.

Jag är antagligen en sådan där Svensson som inte kan åka alls enligt vissa här. Köper nästan aldrig ny utrustning heller dessutom. Har åkt 1-2 ibland 3 veckor per år i drygt 20 års tid. Började som liten knatte att åka med familjen och senare mest ihop med kompisar. Mest för att det är roligt, ger en naturupplevelse och sen dessutom lite träning om man ser till att jobba lite när man är i backen.

Först för två år sedan skaffade jag mig för första gången en modern carvingskida. Åkte länge på ett par skidor som köptes lagom året innan carving slog igenom på riktigt. De hade dock lite midja men skulle man åka på rena skär hela vägen ner så hade det nog krävts en betydligt bredare backe än vad som tillhör vanligheterna.

Normalt sett så tyckte jag det roligaste var att åka korta svängar hela vägen ner. Max en pistmaskinsbredd. Försöka hålla samma frekvens på svängarna och samma hastighet oavsett lutning var roligt och kändes som en utmaning. Var bara att trycka till mer i varje sväng om det blev brantare. Känns dessutom bra benen också. Man har ju tiden i liften upp på sig att vila.

Det med att hastigheten har ökat i backarna tycker jag mig känna igen. Ofta kan när jag åkte där, relativt rakt ner fast med korta svängar hela tiden, kunde det komma folk som tom körde om mig som gjorde stora skär tvärs över halva backen. Såg visserligen frestande ut byta skidor för att kunna få göra lika dant. Men det blev liksom aldrig av.

Dock blev det hela ohållbart härom vintern när de kompisar som jag upplevt som inte riktigt lika duktiga (allternativt ännu sämre) skidåkare helt klart körde ifrån mig fartmässigt när det var lite flackare. Jag fick stå på nästan rakt ner för övervinna luftmotståndet och hålla samma fart som dem, samtidigt som de gjorde snygga skär hela vägen ner.

Jag beslutade mig helt sonika att prova detta med carving. Att jag dröjt så med att prova kan också bero på att jag är lite för snål och därmed ville skjuta upp nytt skidinköp in i det längsta. Jag hyrde mig ett par skidor under resten av veckan och la även endel dyra slantar på några halvdagar privatlektioner. Tyckte det gick fort att lära sig tekniken hyfsat. Inte för att jag vet hur bra jag egentligen är men det blir iaf två snygga spår som slingrar sig nedåt helt parallellt med varandra efter mig. Borde tyda på minimalt med snösprut känns det som om.

Ett par veckor senare var jag uppe och åkte igen och började då de första två dagarna med att prova olika skidor. Knepigt det där. Efter två dagars testande med jag vet inte hur många olika skidor så var de jag fastnade för bland de dyraste... ;-) Och mina gamla klumpiga 195cm-skidor vill jag inte ens tänka på längre.

Nu till det intressanta. Året efter hade vi åkt till Alperna för att kompisarna vill prova på att åka "offpist på riktigt" som de sa. Själv hade jag tidigare mest genom åren tillbringat tiden på skidorna åkandes i pisten (även på diverse orter i Alperna). Perfekt väder hade vi, sol, vindstilla och en sketsnygg skidguide :-) Det roliga var att kompisarna som började åka skidor på senare dagar (carving fanns när de började) hade väldiga problem ibland när det blev lite väl löst/brant eller en kombination av dessa. Själv upplevde jag inga större problem. Följde man bara de tips och råd som skidguiden hade så var det mest bara sjukt kul! Denna vinter blir det förhoppningsvis minst en månads skidåkning i alperna.

Så sammanfattningsvis vill jag säga att mycket beror på hur mycket tid och pengar man vill lägga ner. Majoriteten åker kanske i snitt en vecka per år. Så har jag själv gjort och var fullt nöjd med det, men nu när jag är i en helt annan ekonomisk situation och är ledig halva året så har jag börjat satsa lite mer så tycker jag naturligtvis det är sjukt roligt.

OCH till sist. Bara för att någon inte kör carving perfekt så tycker jag nog inte man skall säga att de är helt odugliga på att åka skidor. Min far tex, gubbe på 60+, carvar nästan inte alls men å andra sidan ser du ingen skillnad på hur han åker om det är nypistat eller om backen är totalt uppkörd. Det flyter på i samma, relativt snabba, tempo nedåt på ett kontrollerat och säkert sätt oavsett underlag. För som han säger när jag klagar på en backe ibland. "dåliga backar? Då skulle du varit med förr. Då var backarna som bäst så som de är nu när de är som sämst".

Oj det blev ett långt första inlägg men har man en haltimma över så har man...

Problemet är ju att de som bara lärt sig carving inte klarar av kortsväng vilket behövs i taskigt underlag och i off-pist. Hela den här tråden ballade ju ur för länge sen. Problemet var att författaren troligtvis mest störde sig på turister som hasar sig ner för backarna och skalar bort all snö och dessutom åker på rad så man aldrig kommer förbi. De kan vi väl alla irritera oss lite på. Men att gå från det till att tycka att alla som inte åker på rent skär hela tiden är kassa är ju lite att skjuta sig själv i foten... Det räcker ju att titta på vilken skidfilm som helst så får man se en hel del sladdande i isiga coloirer... Och vem skulle vilja säga att Kaj Zackrisson är kass?

Mange-B sa:
När man läser ett sådant här inlägg så förstår jag inte riktigt hur korkade endel personer är. Icemanm, jag slår vad om att du är en sådan där kille som alltid ta första bästa lift upp till parken, har absolut för stora kläder på dig, gogglarna innanför hjälmen, skull candy lurar, bandana så ingen känner igen dig, alldeles för korta stavar o tycker du är så jävla ghetto. Sen kanske du är duktig på att hoppa men du tar dig inte ner för pisterna bättre än någon annan du nämde i ditt inlägg.
Om du vill så får du gärna berätta hur en carving sväng ska gå till.
Idiot, jag hatar allt vad jibbing heter, både vad gäller klädstil, attityd och åkstil. Jibbare kan inte åka skidor. Jibbing är en fånig trend och har ingenting med seriös skidåkning att göra. Jag är skolad racingåkare och hatar alla amatörer som är i vägen i backen.

Senast ändrad:
OstMats sa:
alla är inte elitister och åker för att komma ner så fort som möjligt.
och snacket om att det blir mycket roligare om man åker på skär är inte heller helt 100 tycker jag, många trivs nog alldeles utmärkt med att slira sig ner med bra fartkontroll och njuta av utsikt och väder. man slipper mjölksyra i låren och kan åka hela dan, och det känns kanske inte som man ska krascha och bryta alla ben i kroppen för minsta misstag.

är det att inte kunna åka skidor? det tycker inte jag.
håller med dej helt. förstår sista poängen även om det är en av anledningarna till att jag åker skidor. nämligen vetskapen att om jag ramlar nu så slår jag mej fördärvad så schabbla inte till det här nu. sen när man får felskär när dte går alldeles för fort och klarar sej ur situationen med nöd och näppe. det är skidåkning för mej.

icemann sa:
Idiot, jag hatar allt vad jibbing heter, både vad gäller klädstil, attityd och åkstil. Jibbare kan inte åka skidor. Jibbing är en fånig trend och har ingenting med seriös skidåkning att göra. Jag är skolad racingåkare och hatar alla amatörer som är i vägen i backen.
riktigt riktigt bra sagt!!

Alex08boo sa:
icemann sa:
riktigt riktigt bra sagt!!
riktigt uselt skrivit enligt mej. varför ska man hata någon för att dom inte gillar att göra samma saker som dej? är man mindre värd som skidåkare för att man tycker om att åka baklänges, hoppa eller åka på räcken? jibbare har precis lika mycket att tillföra på berget som en ren piståkare. vad gäller klädstil tycker jag själv att dte där snyggt, attityden är mestadels en dum myt, visst förekommer det men oftast är dte bra stämning. om jag ska kommentera åkstilen så finns dte jibbare som kan åka både pist och puder, men dom har valt sin väg och gör dte dom tycker om och tycker är kul att göra.
Tycker dte är sjukt lågt av dej att säga att du hatar amatörer och jibbare som är i vägen i backen. du har aldrig varit nybörjare eller? lågt som fan av dej.

Jag tycker om jibbare, de hänger i parken istället för att proppa upp lifterna eller spåra sönder nysnön. Mer jibbare i backen säger jag!

sant hata är ett starkt ord... men gillar inte deras klädstil osv.

Senast ändrad:
scherlin, wester, jon olsson, kim boberg, harlaut, anja persson, sverre osv SVENSKAR KAN ÅKA SKIDOR

alwaysCrash sa:
scherlin, wester, jon olsson, kim boberg, harlaut, anja persson, sverre osv SVENSKAR KAN ÅKA SKIDOR
Jibbing har lika mycket med skidåkning att göra som backhoppning. Med andra ord: Jibbing har ingenting med skidåkning att göra.

Svenskar är väl överlag rätt bra skidåkare är min erfarenhet även om det varierar en del beroende på landsända..

Och ska man vara petig så borde även skidåkningskunskaper följa en normalfördelning och då är det ju naturligtvis inte förvånande att endast en liten andel av befolkningen tillhör de bästa, denna förskjuts sen något till höger el vänster beroende på t ex förhållanden och hur stor andel som åker. :P

alkoholz sa:
icemann sa:
alwaysCrash sa:
Jibbing har lika mycket med skidåkning att göra som backhoppning. Med andra ord: Jibbing har ingenting med skidåkning att göra.
haha shit va lam du är då, gay. så klart "jibbing" har någe med skidåkning att göra man åker ju trots allt på skidor?. det är som att säga att FMX inte är cross åkning?
så klart de finns dåliga och bra skidåkare.. oscar,jon,henrik osv har ju raceing bakgrund, så klart de kan åka bättre skidor än vissa andra då,.

du är ju bara för lam. å du kan inte claima vad som är rikigt skidåkning det är nog inviduelt! wanker....
jag håller med icemann, jibbing går ju ut på att hoppa och raila, och det kan man vara väldigt duktig på utan att vara en duktig åkare. Det är läskigt många av alla parkåkare i Sverige som inte ens kan åka med en vettig grundposition, och stavföring skall vi inte ens snacka om.

Hur mycket "skidåkning" är det egentligen när man åker park? Inrunet? Hmm... Näe. Mellan hopp? Behövs inte svängas mycket... Bara för att man åker på ett par skidor betyder inte att man "kan" åka skidor.

För att pyssla med FMX måste du vara en väldigt duktig crossåkare, med väldigt bra balans på cykeln, så däremellan är steget inte långt. Dåligt exempel m.a.o.

Anledningen till att många av de bästa inom newschoolåkningen är så duktiga är för att de är skolade i antingen det alpina eller i puckelåkning.

Jag claimar att skidåkning är när man kan "åka" skidor i varierande förhållanden med god kontroll. För att göra det krävs bra balans och en god position på skidorna. Det kan tyvärr inte många jibbers...

Victors sa:
som många andra har påpekat så tror jag starkt på att folk helt enkelt överskattar sin egen åkteknik. känner en viss person (ska inte nämna några namn) som har åkt skidor i runt 3 år medans jag har åkt i 12 år. han påstår att han är bättre än mig i pisten vilket låter lite konstigt. har själv gått i skidskola från att jag var 3 till 12 år och det har inte han.
JA, vrf kunde han inte vara bättre än dig de beror ju på hur mkt man tränar han satsar kanske mer än dig så vrf skulle han inte kunna vara bättre?

Carled sa:
alkoholz sa:
icemann sa:
haha shit va lam du är då, gay. så klart "jibbing" har någe med skidåkning att göra man åker ju trots allt på skidor?. det är som att säga att FMX inte är cross åkning?
så klart de finns dåliga och bra skidåkare.. oscar,jon,henrik osv har ju raceing bakgrund, så klart de kan åka bättre skidor än vissa andra då,.

du är ju bara för lam. å du kan inte claima vad som är rikigt skidåkning det är nog inviduelt! wanker....
jag håller med icemann, jibbing går ju ut på att hoppa och raila, och det kan man vara väldigt duktig på utan att vara en duktig åkare. Det är läskigt många av alla parkåkare i Sverige som inte ens kan åka med en vettig grundposition, och stavföring skall vi inte ens snacka om.

Hur mycket "skidåkning" är det egentligen när man åker park? Inrunet? Hmm... Näe. Mellan hopp? Behövs inte svängas mycket... Bara för att man åker på ett par skidor betyder inte att man "kan" åka skidor.

För att pyssla med FMX måste du vara en väldigt duktig crossåkare, med väldigt bra balans på cykeln, så däremellan är steget inte långt. Dåligt exempel m.a.o.

Anledningen till att många av de bästa inom newschoolåkningen är så duktiga är för att de är skolade i antingen det alpina eller i puckelåkning.

Jag claimar att skidåkning är när man kan "åka" skidor i varierande förhållanden med god kontroll. För att göra det krävs bra balans och en god position på skidorna. Det kan tyvärr inte många jibbers...
Du menar indirekt att skidåkning enbart handlar om att beta av höjdmeter?

Jag tar hellre ett bra åk i parken än 100 kassa i en isig pist. Jag åker för att det är kul helt enkelt.

Sen kan ni ju hata jibbers för att dom inte kan åka i en vanlig backe, men försök själva ta er någonstans på skidor utan stålkant. Jag fick till några bra svängar idag men man vågar verkligen inte lita på underlaget och åker hellre då och sladdar lite. Men ska köpa ordentliga pistskidor i veckan pga underlaget i Åre suger verkligen nu om man inte har stålkant ... skitbra delvis och isigt bitvis. :P

Det handlar inte om att att köra skidlärarstilen, det handlar ju om att ha kul, som du säger. Men den korrekta, bedömbara "transportdelen" av åkningen är ju en form av höjdmetermassaker...

Det brukar bli ganska mycket park för mig med, just för att det blir väldigt långtråkigt med att bara nöta pist. Ett piståk är alltid ett piståk, det kan inte varieras hur som helst. 2 parkåk är ju nästan aldrig likadana, något skiljer alltid, och man kan alltid ändra någon liten detalj. Liftsekunderna blir ju värda mer i parken liksom...

I Stockholm är det tvärt om, det är så jäkla slaskigt och sockrigt att raceskidor med bra kanter köttar ner sig, så man åker och hoppar och leker istället... Jag måste köpa skidor som jag kan slita ner kanterna på så att jag kan raila och slippa fastna i slasken!

Haha... underbar tråd, hur har jag kunnat missa den?! :)

icemann sa:
Av alla åkare som åker i backarna jag varit i så är det förutom de alpina tävlingsåkarna bara 5-10% av åkarna som åker med någorlunda rätt teknik på carvingskidorna, resten av åkarna sladdar och hasar sig ner. Vad beror detta på att 90% av åkarna inte kan åka skidor? Ren okunskap? Slöhet? Ovilja att lära sig?
Haha... no comments.

icemann sa:
Haha, så sant. Tyvärr verkar de flesta åkare varken ha någon aning om teknik eller fokusering.
Kanske för att dom skiter fullständigt i det? Skidåkning handlar inte om att göra det rätt utan att ha kul vilket betydligt fler "amatörer" har än "professionella".

icemann sa:
Exakt, lär er åka på skär i en flackare backe först, sen kan man börja fundera på de svårare.
icemann sa:
jhei sa:
men pinsamt, ja alla som inte kan åka på skär då kan inte åka skidor enligt dig?
Exakt.
Haha... lär dig dunka puckel eller göra hoppkort i en isig 55 grader brant colouir, SEN kan DU fundera på nått svårare!

icemann sa:
Öh va?! Visste inte att backarna byggdes för just er raceåkare. Personligen hatar jag alla käppar som står i backarna och fåniga raceåkare i balettdräkt. Jag jibbar inte det minsta men tycker ändå att det hör till seriös skidåkning. Ska du snacka RIKTIG skidåkning så tycker jag du kan ta på dig ett par läderskor och träskidor och ut å knata i skogen.

icemann sa:
DU har ingenting med skidåkning att göra. Gå och lägg dig lillkillen. Väx upp och inse att du är en tönt.

En sistafråga till dig coola icemann (va faan, lär dig stava, det stavas med ETT n), om man är så slut i huvudet som du är, vet man om det då eller tror man att man är normal?

JockeSki sa:

icemann sa:
Av alla åkare som åker i backarna jag varit i så är det förutom de alpina tävlingsåkarna bara 5-10% av åkarna som åker med någorlunda rätt teknik på carvingskidorna, resten av åkarna sladdar och hasar sig ner. Vad beror detta på att 90% av åkarna inte kan åka skidor? Ren okunskap? Slöhet? Ovilja att lära sig?
Haha... no comments.

icemann sa:
Haha, så sant. Tyvärr verkar de flesta åkare varken ha någon aning om teknik eller fokusering.
Kanske för att dom skiter fullständigt i det? Skidåkning handlar inte om att göra det rätt utan att ha kul vilket betydligt fler "amatörer" har än "professionella".

icemann sa:
Exakt, lär er åka på skär i en flackare backe först, sen kan man börja fundera på de svårare.
icemann sa:
jhei sa:
men pinsamt, ja alla som inte kan åka på skär då kan inte åka skidor enligt dig?
Exakt.
Haha... lär dig dunka puckel eller göra hoppkort i en isig 55 grader brant colouir, SEN kan DU fundera på nått svårare!

icemann sa:
Öh va?! Visste inte att backarna byggdes för just er raceåkare. Personligen hatar jag alla käppar som står i backarna och fåniga raceåkare i balettdräkt. Jag jibbar inte det minsta men tycker ändå att det hör till seriös skidåkning. Ska du snacka RIKTIG skidåkning så tycker jag du kan ta på dig ett par läderskor och träskidor och ut å knata i skogen.

icemann sa:
DU har ingenting med skidåkning att göra. Gå och lägg dig lillkillen. Väx upp och inse att du är en tönt.

En sistafråga till dig coola icemann (va faan, lär dig stava, det stavas med ETT n), om man är så slut i huvudet som du är, vet man om det då eller tror man att man är normal?
ÅHHH DISSEN!!!!!
nemmen ja håller med JockeSki :)

Frågor frågor frågor...
Vad beror detta på att 90% av åkarna inte kan åka skidor?
Öh, vaddå... inte kan? Alltså, per definition "åker man skidor" när man medelst ett par skidliknande verktyg (längd-, SL-, GS-, Freride-, Jibb-, SG-, DH, Speedski-skidor...etc etc etc) GLIDER, oavsett lutning och åksträcka, på ett underlag av fruset vatten, gemenligen även kallat snö. Jamen, det kan ju alla, t o m engelsmän (sorry!) och danskar (unskyld!), d v s 100%, 90% är fel, ALLA kan!

Ren okunskap?
Mja, här råder väl rätt stor spridning på kompetens onekligen, men hur svårt är det? Skida, spetsen/böjen FRAMÅT (ok, finns ju undantag igen då, men dom åkarna har ju problem med vad som är framåt å bakåt ändå...), se där, en anordning för att hålla fast skon, bindningen, enkel mekanik, självinstruerande i högsta grad, en baggis! One easy lesson, 20 sec, fullärd! Problem? Tveksamt!

Slöhet?
Jamen, då är vi inne på människans nerärvda inneboende egenskaper och kynne! Slö, you bet, det ska komma GRATIS, annars får det va! ...å sen kom carvingskidan, vicken jevvla tur. Dom svänger ju själv!

Ovilja att lära sig?
Visserligen starkt besläktat med slöhet, men visst, varför ska man lära sig nåt man redan kan! Såg förleden en dam med turiststuk och spikraka ben i Ramundbergets Slalomhang bredhasa sig utför i en rent respektingivande hastighet, med kontroll! Prydligt bromsade hon ner sig till en perfekt inpassering till liftfållan. Har ingen aning om hon ansåg sig carva eller inte, men inget är omöjligt.

Nåväl, kollegor! Vem faen bryr sig? Jag kan visserligen carva passabelt, men är rätt kass när jag ska hänga på MM i pudret mellan träden på Hundfjällsidan. Jibbarna är för jevvla grymma i luften, medan på backen vet dom knappt vad som är fram å bak (...ok, inte alla). 14-åringarna i USM-kvalet i störtlopp i Funäsdalen i helgen körde utan att blinka i 100 km/h över krönen, medan en annan 14-åring nere på åsen i Halland sannolikt glatt kör bredhasandes på sina blades. En vid pass 85-årig gentleman i Hamra i december lägger klassiska oklanderliga parallellsvängar (han hasade!) nerför pisten.

Ähhh, jag slår in vidöppna dörrar, men det har ni ju redan fattat för många bokstäver sen...
Har väl lite tråkigt ikväll bara...

I a f, ha det!
Vi ses på övervåningen!
För att ha kul!
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
JockeSki sa:

icemann sa:
Haha... no comments.

icemann sa:

icemann sa:
icemann sa:
jhei sa:
Exakt.

icemann sa:

icemann sa:

234
high 5

icemann sa:
Carving???
Pisten????

Har ej läst alla inlägg.
Men är det inte så att det räcker att man har skitkul på laggen var sej man carvar eller sladdar.
Eder Old Gen

Om man kör på kant eller hasar är en teknikfråga, man anpassar svängen efter backen och vad man vill uppnå med svängen. Man vill hålla ner farten eller att det ska spruta snö, vad vet jag? Men, om man har twins och inte regelbundet åker switch, kan man åka skidor då? Det är försvinnande få som gör det...

Dom som åker med rätt teknik är dom som ler när dom åker.

Leendet visar hur väl dom upplever skidupplevelsen och den med störst leende vinner.

OstMats sa:
icemann sa:
freno sa:
ja men hur kul är det egentligen att åka i alla uppkörda pister, de som inte kan åka "förstör" ju för oss andra, det verkar också som att en svart backe = häftig och alla måste åka där och de som åker tycker att det är läskigt plogar sig ner för hela backen och den skaran består av 99%. nej sportlovsåkare kan hålla sig i barnbackarna å hasa bäst de vill:P
vad hände med skidglädjen? är det bara jag som är nån sorts skid-neohippie eller är inte skidbacken till för alla sorters åkare? vill du inte dela backen med oss andra kan du gå på tur, det brukar funka.
Det är egentligen bara omtanke, när man anser nybörjare bör hålla sig på lättare backar. Det blir roligare, lättare att utvecklas, så de på sikt kan njuta av svarta backar. Det handlar inte om nåt förakt här alls. Bara omtanke!!

Om man stör sig på klantskallar i pisten kan man udvika problemet genom att åka till skidorter som inte drar till sig den kategorin. Personligen tycker jag att Tärnaby är oslagbart av bland annat den anledningen. Väldigt få rundningsmärken.

Det som gör mig lite konfunderad är att många som inte kan åka samlas i svåråkta pister, skräckexemplet på detta är Åre där varenda brant i lågzon är pepprad med hasande noobs.

För att spä på med ett påstående till så tror jag att svenskens brist på talang mycket beror på att folk inte åker när de inte är i fjällen. Det har blivit någon sorts grej för många att tycka att stadsbacken där man bor är för kort och därför inte värd att åka i. Det finns inga genvägar, timmar på skidor är det som gäller och då är Sunnerstabacken lika bra som St Anton.

Varenda brant i Åre vet jag inte, men alla fall i centrala systemet.

Jag har alltid förundrat mig att alla som inte kan åka verkar hamna i centrala systemet. Halvbrant och uppåkt efter bara nån timme. Samtidigt kan man hitta kanon-backar som inte blir uppåkta på hela dagen. efter första timmen brukar jag hålla mig borta från centrala Åre.

icemann sa:
Mange-B sa:
När man läser ett sådant här inlägg så förstår jag inte riktigt hur korkade endel personer är. Icemanm, jag slår vad om att du är en sådan där kille som alltid ta första bästa lift upp till parken, har absolut för stora kläder på dig, gogglarna innanför hjälmen, skull candy lurar, bandana så ingen känner igen dig, alldeles för korta stavar o tycker du är så jävla ghetto. Sen kanske du är duktig på att hoppa men du tar dig inte ner för pisterna bättre än någon annan du nämde i ditt inlägg.
Om du vill så får du gärna berätta hur en carving sväng ska gå till.
Haha, skolad racingåkare. Jag går på skidgymnasiet i åre så jag är nog ganska mycket bättre skidåkare än dig och jag går på freestyle och åker puckel.

Det är riktig skidåkning, både position, carving, hopp i en av åres brantaste backar(slalombacken) fylld med meter höga pucklar och två hopp.

Jag är 16 år och har åkt ungefär 3 gånger skidor (1 gång i hundfjället, 1 gång riksgränsen, 1 gång kläppen)

Första gången jag åkte skidor var när jag var 4 år så det kommer jag inte ens ihåg. Men för 2 år sedan var jag i Riksgränsen med en kompis och åkte jag skidor. Jag hade då aldrig stått på ett par skidor innan men hans föräldrar lärde mig grunden och jag tog mig ner och kände att det var hur kul som helst. Tekniken var säkert kass men ändå. I våras besökte jag kläppen och åkte en vecka där. Väl där bestämde jag mig för att ta en skidlektion om hur man åker med carving skidor. Efter lektionen kände jag mig hur nöjd som helst och jag kände verkligen hur jag åkte skenorna på skidorna.. Tyckte det gick snabbt att lära sig. Dock måste jag finslipa på tekniken men det kan man ju göra hur länge som helst.

Alltså jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig att det blir roligare. Jag är jäkligt sugen på att börja jibba :). Men nu har jag iaf åkkunskapen som jag kan träna vidare på. Varför svenskar inte vill/kan lära tror jag beror på att de anser att de redan är tillräckligt bra för att åka skidor och inte ska gå på någon "löjlig" skidlektion när dem redan kan ... Tror dem.

Det beror ju på vilka som kommer från orten och vilka som kommer från någon stad i landet som ligger söderut. Där kan man inte åka skidor pga att man bara åker en vecka om året. Som jag vet(jag kommer från Stockholm) Att när det var 1 år sen och man kommer till backen så är det väl klart att det tar ett tag innan man börjar åka okej. :(

Det är rätt intressant att läsa alla "duktiga" carving åkares komentarer. Att jibbare inte kan åka skidor, de kan bara åka rakt fram osv. Sanningen är att ni drar alla över samma sträck. Jag skulle vilja se er åka till parken och dra en 720. Sanningen är att det ligger många hundratals timmar bakom för att sätta tricken på ett snyggt sätt. Sen hade det också vart rätt kul att titta på er när ni åker med ett par mittmonterade skidor utan stålkant i en isig pist på skärande sväng, LYCKA TILL!

Ni säger även att jibbare inte kan åka skidor, titta på Jon Olsson. Killen är påväg mot OS!

(reserverar mig mot eventuella stavfel)

FIDDE3 sa:
Det är rätt intressant att läsa alla "duktiga" carving åkares komentarer. Att jibbare inte kan åka skidor, de kan bara åka rakt fram osv. Sanningen är att ni drar alla över samma sträck. Jag skulle vilja se er åka till parken och dra en 720. Sanningen är att det ligger många hundratals timmar bakom för att sätta tricken på ett snyggt sätt. Sen hade det också vart rätt kul att titta på er när ni åker med ett par mittmonterade skidor utan stålkant i en isig pist på skärande sväng, LYCKA TILL!

Ni säger även att jibbare inte kan åka skidor, titta på Jon Olsson. Killen är påväg mot OS!

Att jibbla är inte att åka skidor. Blanda inte ihop dom två sakerna. Pungt!

GNU sa:
FIDDE3 sa:

vad är skillnaden? du har skidor, pjäxor, stavar precis som alla andra! åker i en backe med snö i?

FIDDE3 sa:
GNU sa:
FIDDE3 sa:

vad är skillnaden? du har skidor, pjäxor, stavar precis som alla andra! åker i en backe med snö i?
Jibblarskallen åker för att göra nåt annat. Hoppa, snurra, kana på ett räcke eller nåt.
Skidåkarn åker skidor för att åka.
Pungt!

HappyHippie1998 sa:
Det beror ju på vilka som kommer från orten och vilka som kommer från någon stad i landet som ligger söderut. Där kan man inte åka skidor pga att man bara åker en vecka om året. Som jag vet(jag kommer från Stockholm) Att när det var 1 år sen och man kommer till backen så är det väl klart att det tar ett tag innan man börjar åka okej. :(
(Behövde vi verkligen dra igång den är Israel/Palestina-tråden igen? Jag förstår varför vi har en åldersgräns...)

Näe, där kan inte jag hålla med. Kan man åka, så kan man åka. Då sitter det i ryggmärgen på något märkligt sätt... Visst, man kanske inte riktigt har fått in känslan för blicken och liknande smådetaljer och för att inte tala om flåset, men själva grundtekniken sitter där. Direkt när man rullar upp skidorna på kant känns det precis likadant som när man klev av dem 8 månader tidigare.

Som FIDDE3 sa, det skulle vara kul att se alla pistälskare åka på ett par rundslipade, mittmonterade twintips. Det hade faktiskt varit en syn! Visst, många jibbers är duktiga allroundåkare som om de skulle få kliva på ett par riktiga pistskidor skulle klå de flesta vanliga åkare... Men tyvärr är det ju lika många som hellre fokuserar på att jaga nya Jiberish-tröjor istället för att spendera timmarna i backen. De har upptäckt att jibbing är sjukt kul, och skiter i att utforska resten av sporten. Varför jobba på en bra grundposition när det är afterbang som gäller? Sorgligt, men jäkligt sant!

Tillbaka
Topp