Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det lika skönt när du sitter i liften och den stannar var 5'e minut pga att folk inte kan åka skidor?Ryan_Carlton sa:Jag tycker att det är skönt att folk inte kan åka skidor, om man åker in i ett parti med folk som hasar ned för backen så kan man lätt använda dom som slalomportar. Åker man in i ett parti med duktiga åkare som svänger mycket, fort, över hela backen och ev oregelbundet så är det krångligt att svänga om/förbi dom.
Att folk hasar gör ju backen hårdare och lite isig, gillar man det inte så får man lära sig att åka skidor eller köpa ett par bra lagg.
Så jävla sant, att vara bra skidåkare handlar inte bara om att kunna åka på skär. Man måste kunna hantera både isiga och riktigt uppkörda backar för att kunna kalla sig för en bra skidåkare. Dessutom antar jag att ni som klagar också hasat runt en gång i tiden?lajnus sa:Jag har en kommentar till samtliga vilka vill ha en nypistad backe hela dagen och tycker att andra förstör för er. Ni pratar om att dessa skall \"lära sig åka på skär\" så att backen inte blir uppåkt för er som \"kan\" åka skidor i och med att ni kan carva.
Att åka på skär är sjukt överreklamerat och är ABSOLUT inte ett tecken på att man är duktig på att åka skidor. Vilken idiot som helst klarar av att följa skidans form med lite övning.
Att ni klagar på att det inte går att åka när backen är uppåkt är snarare ett tecken på att ni själva är så usla skidåkare att ni inte klarar av att gå på sladd och dämpa pucklarna, eller att ni inte klarar av en isfläck på grund av ni har blivit bortskämda med nypisatade backar. Kort och gott klagar ni och inte finner någon skidglädje i att åka i uppåkta svarta backar så är ni själva så dåliga så att ni borde hålla er borta från de svarta backarna själva, så att vi som tycker om att åka skidor och gör det med glädje oavsett före slipper höra era lama ursäkter för att ni inte behärskar förhållanden.
Iceman jag vet inte hur gammal du är men med tanke på din inställning och ödmjukhet skulle jag gissa på någonstans i fem års åldern dvs. \"jag kan själv åldern\" och \"titta på mig åldern\".
Observera att jag inte skriver att jag själv kan hantera pucklar eller isiga fläckar jag tycker stenhårda backar är löjligt svårt att åka i men jag har i alla fall kul när jag gör det och har inställningen att det inte är andra det är fel på utan på min teknik.
Dagens osynkfråga kom från linder.linder sa:Är det lika skönt när du sitter i liften och den stannar var 5'e minut pga att folk inte kan åka skidor?Ryan_Carlton sa:Jag tycker att det är skönt att folk inte kan åka skidor, om man åker in i ett parti med folk som hasar ned för backen så kan man lätt använda dom som slalomportar. Åker man in i ett parti med duktiga åkare som svänger mycket, fort, över hela backen och ev oregelbundet så är det krångligt att svänga om/förbi dom.
Att folk hasar gör ju backen hårdare och lite isig, gillar man det inte så får man lära sig att åka skidor eller köpa ett par bra lagg.
Nästan allt är lättare att lära sig på bräda. Att åka bräda är en mycket mer naturlig rörelse för en människa än ett par skidor.icemann sa:Att åka bräda på skär är väl betydligt svårare än att göra det på skidor.Nojlas sa:Dessutom, någon som reflekterat över att antalet skidåkare som behärskar carvingtekniken är procentuellt mycket högre än brädåkare som kan åka på skär?
Vadå överskattade? Det är ju så det skall göras!eff sa:En 40 års gubbe överskattade sig en aning i helgen då han körde ca 60km/h till första hoppet i barnparken, overshoota landningen med en 6-7 meter med plattfall på ryggen och drar direkt till Tranan och köper Irish Coffe och Red Bull. Touristas azzåeh.
+1eff sa:En 40 års gubbe överskattade sig en aning i helgen då han körde ca 60km/h till första hoppet i barnparken, overshoota landningen med en 6-7 meter med plattfall på ryggen och drar direkt till Tranan och köper Irish Coffe och Red Bull. Touristas azzåeh.
Hahahaha!! e du skön eller? gjorde min dag! inte många dagar på bräda här inte... eller skidor heller för den delen. Prövat skateboard någon gång?Lillhage sa:Nästan allt är lättare att lära sig på bräda. Att åka bräda är en mycket mer naturlig rörelse för en människa än ett par skidor.
Bara att fundera... När du går ner för en backe, går du helst bak eller framlutad? Sidlutad eller framlutad?
Klart man inte vill/kan gå ner för en brant backe med vikten fram, då springer man som en dåre i 2-5 sekunder sen trillas det hej vilt.
Går du ner i sidled? Oftast nej, men när du gör det gör du det med vikten neråt eller uppåt? Samma där, dock är skillnaden att du har fötterna i sidled, alltså är det enklare att stödja framlut med nederfoten än det är med tåspetsarna när du går rakt fram.
Slutsats: Skidor är svårare att lära sig, då det är en grymt onaturlig rörelse, vem fasen vrider någonsin fötterna för att styra i någonting annat? Ha en stilla överkropp medans benen arbetar(Säg nu inte när man springer, för man viftar på höften)? (Skridskor och inlines undantaget) De flesta tror bara att bräda är svårare för de inte minns att de lärde sig åka skidor.
Lillhage sa:Nästan allt är lättare att lära sig på bräda. Att åka bräda är en mycket mer naturlig rörelse för en människa än ett par skidor.icemann sa:Att åka bräda på skär är väl betydligt svårare än att göra det på skidor.Nojlas sa:Dessutom, någon som reflekterat över att antalet skidåkare som behärskar carvingtekniken är procentuellt mycket högre än brädåkare som kan åka på skär?
Bara att fundera... När du går ner för en backe, går du helst bak eller framlutad? Sidlutad eller framlutad?
Klart man inte vill/kan gå ner för en brant backe med vikten fram, då springer man som en dåre i 2-5 sekunder sen trillas det hej vilt.
Går du ner i sidled? Oftast nej, men när du gör det gör du det med vikten neråt eller uppåt? Samma där, dock är skillnaden att du har fötterna i sidled, alltså är det enklare att stödja framlut med nederfoten än det är med tåspetsarna när du går rakt fram.
Slutsats: Skidor är svårare att lära sig, då det är en grymt onaturlig rörelse, vem fasen vrider någonsin fötterna för att styra i någonting annat? Ha en stilla överkropp medans benen arbetar(Säg nu inte när man springer, för man viftar på höften)? (Skridskor och inlines undantaget) De flesta tror bara att bräda är svårare för de inte minns att de lärde sig åka skidor.
Naturligt att sitta fast med fötterna?Lillhage sa:Nästan allt är lättare att lära sig på bräda. Att åka bräda är en mycket mer naturlig rörelse för en människa än ett par skidor.
Eh... går jag i en backe, inte fasen går jag sidledes i alla fall.Lillhage sa:Bara att fundera... När du går ner för en backe, går du helst bak eller framlutad? Sidlutad eller framlutad?
Är det riktigt brant klättrar man baklänges eller rutschar framåt...Lillhage sa:Klart man inte vill/kan gå ner för en brant backe med vikten fram, då springer man som en dåre i 2-5 sekunder sen trillas det hej vilt.
Prova att stå still i en backe. Hur ställer du dig?Lillhage sa:Går du ner i sidled? Oftast nej, men när du gör det gör du det med vikten neråt eller uppåt? Samma där, dock är skillnaden att du har fötterna i sidled, alltså är det enklare att stödja framlut med nederfoten än det är med tåspetsarna när du går rakt fram.
Intressant teori som jag också hört framföras av andra, men jag tror att själva grundgrejen i balans för människan är att röra på benen (=skidor) medan att sitta fast med fötterna innebär sämre möjlighet till balans och tyngdspunkts-/balanskorrektion (=bräda).Lillhage sa:Slutsats: Skidor är svårare att lära sig, då det är en grymt onaturlig rörelse, vem fasen vrider någonsin fötterna för att styra i någonting annat? Ha en stilla överkropp medans benen arbetar(Säg nu inte när man springer, för man viftar på höften)? (Skridskor och inlines undantaget) De flesta tror bara att bräda är svårare för de inte minns att de lärde sig åka skidor.
Tur att jag är kvinna då. :DHeinz_p sa:Telemark är ju starkt onaturligt. Och omanligt!
Höjden av manlighet och sjukt credigt på afterskin. Free your heel and get laid.Heinz_p sa:Telemark är ju starkt onaturligt. Och omanligt!
Mina privata efterforskningar säger att detta onödiga knäböjande i många fall ger välformade bakdelar hos det täcka könet. Någon mer som har dragit samma slutsats?Heinz_p sa:Telemark är ju starkt onaturligt. Och omanligt!
Vill se dig säga det till Per Jonsson eller Joonas Karuuma när de åker från dig nerför Nordals Branten i majHeinz_p sa:Telemark är ju starkt onaturligt. Och omanligt!
Ja det stämmer bra det Nojlas.Nojlas sa:Mina privata efterforskningar säger att detta onödiga knäböjande i många fall ger välformade bakdelar hos det täcka könet. Någon mer som har dragit samma slutsats?Heinz_p sa:Telemark är ju starkt onaturligt. Och omanligt!
Anledningen till varför svenskar i överlag inte har så avancerad åkteknik är för att de flesta inte går i skidskola samt inte tycker om att få feedback på sin åkteknik. Alla vill ju kunna själv.Icemann sa:Vad beror detta på att 90% av åkarna inte kan åka skidor? Ren okunskap? Slöhet? Ovilja att lära sig?
Och tur att jag är man..och åker alpint. Det manligaste av allt..!I3ea sa:Tur att jag är kvinna då. :D
Jag tittar endast på de evolutionära aspekterna. Hurvida bakdelen ser bra ut eller inte spelar mindre roll, se bara till att höfterna är rejält breda och förberedda för barnafödsel i tvåsiffriga belopp. Titta tex på den alpina drottningen Anja, där ser du alpint utformade höfter gjorda för annat än skidåkning!Nojlas sa:Mina privata efterforskningar säger att detta onödiga knäböjande i många fall ger välformade bakdelar hos det täcka könet. Någon mer som har dragit samma slutsats?
Hur manlig Joonas Karuuma är kan ju diskuteras. Åkningen är det inget fel på, men hans väldiga dragning till kvinnlig klädsel (magtröjor, tajta skinnbyxor och rejält med smink) säger ju bara en sak?Hasse_Lindborg sa:Vill se dig säga det till Per Jonsson eller Joonas Karuuma när de åker från dig nerför Nordals Branten i maj![]()
Jag tror att det är olika för olika människor vad som känns naturligt för dom, vissa som provar snowboard förstår det på 2 minuter och vissa kommer verkligen inte överens med tanken att deras fötter sitter fast.millgard sa:Intressant teori som jag också hört framföras av andra, men jag tror att själva grundgrejen i balans för människan är att röra på benen (=skidor) medan att sitta fast med fötterna innebär sämre möjlighet till balans och tyngdspunkts-/balanskorrektion (=bräda).Lillhage sa:Slutsats: Skidor är svårare att lära sig, då det är en grymt onaturlig rörelse, vem fasen vrider någonsin fötterna för att styra i någonting annat? Ha en stilla överkropp medans benen arbetar(Säg nu inte när man springer, för man viftar på höften)? (Skridskor och inlines undantaget) De flesta tror bara att bräda är svårare för de inte minns att de lärde sig åka skidor.
Men ungar lär sig åka bräda lika fort, det verkar vara helt klart.
+1Lowe71 sa:Svenskar är ju grymma på att åka skidor! Särskilt då alla svenska freeriders som glider omkring på breda rockerskidor med en lätt bakåtlutad stil och minimal knäböjning. Finns att skåda på samtliga större skidorter i vinter!
Ahh vafan...de afterbangar nog bara den feta 20+m klippan de precis stompade :lol:Lowe71 sa:Svenskar är ju grymma på att åka skidor! Särskilt då alla svenska freeriders som glider omkring på breda rockerskidor med en lätt bakåtlutad stil och minimal knäböjning. Finns att skåda på samtliga större skidorter i vinter!
Ja om du jämför svenskarna som åker i pisten med Schweizare så suger 9 av 10 svenskar. Vet inte hur det ser ut i Frankrike men i Schweiz så är 90% av alla bättre skidåkare än svenskarna.Hammpus sa:tittar man i alperna tycker jag svenska håller ganska hög standard. jämför med "medel-jean-pierre" i frankrike etc.. ? har jag fel?