Varför så korta brädor?

anhe

Ny medlem
Varför så korta brädor?
Har märkt en sak nu på sistonde att allt fler och fler korta brädor börjar komma fram. Jag menar i Junkyards sortiment har inte DC en ända bräda över 160 cm, när de flesta killar ligger runt 180 cm så blir det lite knas med en t.ex 151 bräda.

Någon som har en förklaring?

Varför så korta brädor?
Rocker gör att du kan åka på lite kortare brädor. finns ju dock mängder av brädor för den som vill köra lite längre.

Varför så korta brädor?
Tycker också att det är skitkonstigt. Man går inte till junken för att köpa en freeride-bräda iaf! :P

Varför så korta brädor?
Handlar väl lite om personlig preferens och vad man åker för något också? 147 är skoj att köra på och funkar bra med mina 100kg, så länge jag inte är offpist. Runt 155 är dock roligare på allt sätt och vis.

Med dagens alla tekniker så är det nog jävligt svårt att avgöra brädlängd efter vikt. Jag har förut funderat på varför vikten ska spela sådan stor roll eftersom flexet är så annorlunda på olika brädor.

Hursom, jag tror på en hyffsad längd på brädan så att man kan stå hyffsat brett utan att få en stenhård flex utanför bindningarna och en onaturlig flex mellan bindningarna. Som sagt, med dagens tekniker är det nog svårt att säga centimetrar hit och dit eftersom flex, brädlängd, cambertekniker, vikt, benlängd och hur det känns spelar in. Det gamla "strax under hakan" torde dock vara något att utgå från.

Mvh
Peter

Varför så korta brädor?
Det handlar väl mycket om vad du åker och vad som känns bra.
Jag hade en 156 innan bytte ner mig till en 153 då jag tyckte att den var lite otymplig (kan bara ha varit den brädan).
Ska även köpa en ny bräda till vintern och har funderat på en 149 eller 150 för ännu mer kontroll på boxar och liknande.
Själv tycker jag att "strax under hakan" knepet inte funkar alls. Det blir alldeles för klumpigt för mig iaf.
Kan lägga till att jag är 185 cm lång och väger 75-80 kg.

Varför så korta brädor?
Dels är det nog hur brädorna är byggda, men jag tror att de tar in de korta brädorna för att de säljer bättre, det är väldigt inne med park och jibb.
Många företag gör ju fortfarande långa brädor.
Har själv en 159 wide rocker från Gnu, och den funkar överallt,jag åker sällan park, men gillar att leka i offpisten, jag är 188 och väger 73kg..

Varför så korta brädor?
Jag tror de korta längderna beror på att återförsäljarna inte vågar ta in något som kanske inte säljer. Det finns ju bevisligen långa brädor hos tillverkarna men ingen tar in det i ordinarie sortiment. Men eftersom återförsäljarna bara har korta brädor så köper folk korta brädor, alltså minskar efterfrågan på långa brädor och så vidare och så vidare... Så det är nog mycket enklare att kränga korta brädor eftersom återförsäljare riktar sig mycket, anser jag, till förstagångsköpare. Vi som har lite koll på brädlängder vet ju var vi kan köpa långa brädor också.

Sen hur bra en kort rockerbräda är kontra en lång i puder vetifan. Jag har svårt att se hur en anpassat flex kan ersätta 2 dm extra bäryta. Samtidigt så funkar ju ekvationen så att en kort bräda kan du, såvida det inte har snöat episkt mycket, ta ut offpist och det funkar hyggligt. En 180cm puderkanon är ju i princip värdelös om det inte är just episkt puder.

Så jag kör på 166cm (Jag är 186cm, 1 deciton) och tycker det är en bra allround

Tillbaka
Topp