Värme i pjäxorna?

Värme i pjäxorna?
Tjenare!

Jag är en kille som har lite halvtaskigt blodtryck, och lider av frusna fötter och händer, då främst tår och fingrar.

Handproblemet är ju ganska lätt att lösa genom att köpa megabra vantar, det kostar ju ändå inte så mycket.

Frågan är hur man ska göra med tårna? Jag har funderat på att slänga i en slags värmepåse ovanför/under tårna, typ 2-3mm tjock, och ska väl hålla värmen i en timme eller så, men det är ju ingenting som fungerar i längden.

Vad kan man göra då? Jag slänger ofta in innerskon i ugnen i en halvtimme innan jag ska åka, och värmer upp den på så sätt, men det går ju också ur efter nån timme, och det är oftast efter 2-3 timmar man börjar frysa ordentligt och behöver värmen.

Jag har haft tankar på eldrivna prylar, typ eluppvärmda skidsockar eller eluppvärmda innerskor, men jag vet inte så mycket om marknaden åt det håller.

Skulle ni kunna hjälpa mig med tips och länkar och så? Jag HATAR att frysa!!
Hur gör ni som fryser? Står ni ut och badar bastu sen eller..? ;)

Värme i pjäxorna?
Slänga in inneskorna i ugnen är nog ingen bra idee, du kommer antagligen att svettas när du stoppar i fötterna så när värmen har gått ur så blir du både kall och blöt, vilket gör att du fryser ännumer...

Värme i pjäxorna?
Finns att köpa en "sula" som värms med batterier. Vet inte var du bor med Länna sport i länna i stockholm har såna sen har säkert alpingaraget såna också.

Värme i pjäxorna?
Vet inte hur sköna dom är i pjäxor, men dom är grymt sköna i cykeldojor!

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&p=188&v=000&limit=000&extra=000&btg=0&best=0

Har du försökt att värma upp innan du drar ut annars? tåhäv och liknande för att få igång blodtrycket. Polare som alltid frös om fötterna började med sånt tjugo minuter innan han stack ut och har i stort sett fått bort problemen helt... Men det är antagligen från individ till individ...

Tillhös själv den lyckliga skara som sällan eller aldrig fryser om fötterna!

Värme i pjäxorna?
En relativ billig lösning som du kan testa:
Stoppa i ett par ullsulor och köp ullstrumpor! Finns inget bättre som värmer än ull. Det enda matrial som värmer när det blir fuktigt, men det kan också bli ganska svettigt.
Marius

Värme i pjäxorna?
Har ofta kört med att värma upp innan åk och sånt, och det funkar bra ett tag. När man börjar frysa så drar man ett riktigt hårt åk, där man får jobba järnet, då blir man ofta varm, men mest runt låren, de är dom som får jobba mest då.. Men uppvärmning innan brukar vara bra. Men inte tillräckligt... :-/

Värme i pjäxorna?
Se till att har RENA fötter, tvätta dom med tvål och vatten innan du ska ut, torka dom sedan grymt torra.

Se till så att pjäxorna inte läcker in snö som sedan blir till vatten som sedan gör dina tår till isbitar ;) Lite silvertejp brukar avhjälpa det problemet som oftast dyker upp på racingpjäxor...

Värme i pjäxorna?
Håller med om ullprylarna.

Tips från en militär som jag såg på tv.

Underst Aluminum skikt som isolerar mot kylan. Du kan klippa till Al-folie och fästa på undersidan av ullsula.
Ofta finns redan ett Al-skikt i pjäxorna under sulan men den kan vara fastsatt i sulan eller innerskon (min sitter i innerskon).

Som sagt ullsula i pjäxan, om du har löstagbar sula dvs. Tag bort innersulan och byt ut mot ullsula.

Ullstrumpor, tunna om du har små pjäxor.

Se till att du inte har för små pjäxor (alt tjocka strumpor). Om de klämmer fryser du.

Det är ett litet problem med pjäxstorleken då de inte får vara för stora så att man hasar runt i dem heller.

Lycka till.

Värme i pjäxorna?
Först och främst, vad har du för pjäxor? Om du har ett par "racingpjäxor" med grym passform så är det lätt att frysa om tårna. Se till att ha ett par pjäxor som du kan röra tårna ordentligt i så du får cirkulation. Kom ihåg att ett par extra strumpor inte löser problemet, tvärtom, det blir ännu mindre plats över= mindre cirkulation. Självklart ska pjäxorna ha ett hälgrepp. Titta tex på Atomic sx9 pjäxan, den har ett sk "Wide-body" chassi med extra utrymme för tårna och kommer med elsula som standard, bara att köpa till ett batteripack! I österrike kostar pjäxan 300 euro, batteripacket kostar väl typ 50 euro. Det finns lösa sulor och batteripack från "therm-ic" kostar väl runt 150 euro om du inte vill byta pjäxor.

Värme i pjäxorna?
Jag tror att Atomic skulle komma med en pjäxa som har värme kabel i skalet som drivs
av ett batteri,men har inte sett den än,är kanske på gång!håll utkik kanske ngn annan som vet

Värme i pjäxorna?
Har du inte formgjutna sulor är det ett tips för att öka cirulationen i fötterna. Personligen hade jag jätteproblem med frusna fötter tidigare och fick i princip alltid ta flera pauser per dag för att värma upp dom på nån restaurang eller liknande när det var under -5 grader. Pjäxorna var ett par Salomon race med en relativt tunn och hård innersko som satt riktigt bra på foten tyckte jag. Det funderades ständigt på värmande lösningar och både elektiska och påsbaserade varianter testades med blandat resultat. När det var dags att byta pjäxor valde jag ett par Technica Icon Carbon med formgjutna Conformable-sulor som senare kompletterades med ett par tunna ullsulor i botten. Problemet med frusna fötter var som bortblåst! Numera är det väldigt sällan som just kalla fötter orsakar obehag när man är ute i bergen. Technica-innerskon är lite tjockare än mina gamla Salomon, men den största skillnaden tror jag sitter i sulorna. Man slipper de cirkulationshämmande tryckpunkter som i stort sett alltid finns om man åker med standardsulor.

Värme i pjäxorna?
Jag har anvant sulor med varmeslingor den senaste sasongen, de hjalper. De kostade c:a 1500 kr pa alpingaraget.

Men det e ganska jobbigt att man maste ha ett batteri pa utsidan av pjaxan, de sitter ganska daligt och de kan lossna. Det ar nog den enda nackdelan, lycka till.

Tillbaka
Topp