Värmepåsar - pjäxor

Kaffepaus

Medlem
Värmepåsar - pjäxor
Det verkar som om vädergudarna inte riktigt är med mig i helgen och ställer till med -24 grader.
Allt under -10 innebär djupfrysta tår för mig.

Jag hörde att det finns värmepåsar som ska vara tillräckligt tunna för att kunna ha i pjäxan, under foten.
Någon som vet var man kan köpa/beställa såna? Gärna till vettigt pris. Skönt om någon kan lämna omdömen om hur det funkat med.

Jag har hittat dem här på add nature t ex:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HEATMAXHHBODYWARM

Men alternativ efterfrågas =)

Värmepåsar - pjäxor
Vet att Grabber tå/handvärmare ska fungera rätt bra! billiga, och med klister så de int halkar omkring så mycket ! + även för att dom är skurna efter foten!

Värmepåsar - pjäxor
Formgjuten sula med värmeslinga är ju ett alternativ... Värmepåsar kan jag tyvärr inte så mycket om...

EDIT: Det jag vet är att jag skulle försöka hitta en påse som går att återaktivera genom t.ex. kokning. Engångspåsar suger imho...

Senast ändrad:
Värmepåsar - pjäxor
Engångs pulverpåsar fungerar tyvärr mycket dåligt i pjäxor enligt min erfarenhet. Problemet är att dom blir för varma från början, vilket gör att man blir svettig. Det pulver som finns i påsarna är känsligt för fukt. När man blir svettig slutar de därmed att fungera och då blir man tydligt kallare än innan.

För att det ska finnas en chans att det ska funka, gör så här:

Leta upp de tunnaste påsarna du kan hitta. Gärna med tejp, men det är inget krav. Man kan också tejpa dom själv. Sätt fast dom på undersidan av sulan längst fram och känn efter så att passformen blir acceptabel (vilket den sällan blir). Ta med ett par extra torra sockar i fickan, så att du kan byta till dom i värmestugan sen om du blir för svettig och därmed kall. Torra sockar gör underverk för temperaturen.

Det är ett mycket bättre val med ett par elektriska sulor. Thermic och Conformable är lyxvarianten och de kostar mellan 1000 och 2000kr beroende på batteri. Thermics IC950 Smartpac tex är kanon med ett litet, lätt litiumjon-batteri, men kostar ju en slant onekligen. Men de är väl värda pengarna tycker jag ändå, iom att de i princip eleminerar frysproblemet som för mig alltid är just ett problem.

Det finns budgetlösningar också. Enklast att beställa är Calescos värmesulor som säljs bland annat på www.rejmo.se för klart rimliga 299:-. Jag skrev ett inlägg en gång om hur man monterar dom i formgjutna sulor (och fick skit för att det var för mycket reklam, trots att jag inte har något med Rejmo att göra :) )... Än mer budget är ett par sulor/element från DX (tex sku 164371) för runt 70kr exkl batterier (men inkl ett 4xAA-pack som kan vara det rackligaste jag har sett någonsin). Dom kan man köra på vilket USB-batteripack som helst (finns hundratals olika till bra pris på DX och liknande sidor) och de har dessutom långa sladdar så att man kan ha batteriet i byxfickan, vilket är klart smidigt. DX-sulorna kräver lite modd dock, eftersom sladden är för kort för att nå upp ur pjäxorna. Men elementen är mjuka och fina och det är en enkel 2-ledare bara som är superenkel att modda till så att det passar bra i pjäxor. Det är dock kört att hinna få hem något därifrån till helgen, så det är ju för framtida kalla åkdagar...

Värmepåsar - pjäxor
Notosai sa:
Formgjuten sula med värmeslinga är ju ett alternativ... Värmepåsar kan jag tyvärr inte så mycket om...

EDIT: Det jag vet är att jag skulle försöka hitta en påse som går att återaktivera genom t.ex. kokning. Engångspåsar suger imho...
Dom kokbara värmepåsarna/sulorna räcker i max 30 min och blir också alldeles för varma direkt, vilket gör att du svettas och därefter blir extremt kall efter någon timme när effekten helt är borta.

Värmepåsar - pjäxor
Tack för all input, nu blev det ju lite panik så jag köpte de påsarna jag länkade till.

Men på sikt så kanske jag får ta tag i någon mer bestående lösning.

Värmepåsar - pjäxor
MnO sa:
Det finns budgetlösningar också. Enklast att beställa är Calescos värmesulor som säljs bland annat på www.rejmo.se för klart rimliga 299:-. Jag skrev ett inlägg en gång om hur man monterar dom i formgjutna sulor (och fick skit för att det var för mycket reklam, trots att jag inte har något med Rejmo att göra :) )
Jag testade dessa också men enda resultatet blev att mina Termic egentligen blev dyrare eftersom jag slängt dessa pengar i sjön med. I min mening är de alldeles för tjocka vilket gör att det blir för trångt i tån istället. Sen värmer de ingenting på vanliga batterier utan kräver laddningsbara av bra kvalitet. Så om jag ska vara ärlig är Termic 950 som MnO föreslår klart prisvärda på lite sikt. Jag fick även mina monterade gratis på Stadium och de sitter alldeles utmärkt och märks ingenting i skon. Utan dem skulle jag inte kunna åka alls i minusgrader typ.

Tillbaka
Topp