Värsta Vurrpan!

Värsta Vurrpan!
kom inte runt helt på en backflip, slog i spetsarna o dök med ansiktet före ner i blåisen.. eller nu på påsklovet när jag körde ner i en översnöad grop i skogen o fick framåt vikt o flög in i ett träd, resultatet blev två brutna revben och en benflisa lossna från en av mina ryggkotor..

Värsta Vurrpan!
vurpa i hemavan i förra året på största big-jumpet...2 avslitna nerver knäna åt helvete å en liten spricka i lårbenet..

Värsta Vurrpan!
Jag missade lite på en 1080 å kom inte riktigt runt. skidan fastna i snön och kroppen fortsatte rotera. Resultatet blev att avslitet korsband, blödning i lårmuskel och koaligamentskada.

En kompis till mig skulle göra backflip upp för en step-up i hemsedal. Dock hade han lite för låg fart eftersom att det va ganska blöt snö den dagen så det slutade med att han slog huvudet i kanten på Step-upen :) Det såg kul ut!

Värsta Vurrpan!
jag pajja mjälten dan innan spotrlovet!! då blev de sjukhuset hela veckan å ingen åkning på 3 mån.. inte det roligaste när man precis började få in skillsen!

Värsta Vurrpan!
Jag har 3 sjyssta vurpor inte extrema men de gjorde ont så de räckte och blev över.

1. I alperna i mars så skulle min plastfarsa fota när hans son och jag skulle droppa ca 2 meter, vi viste inte hur droppet såg ut i landningen men ha sa att det var perfekt så vi trodde på det. jag hoppar först och tar i för kung och fosterland för att få ett präktig luftfärd men i luften upptäckte jag förskräckt att landningen var en liten uppförsbacke på va 1 meter och där bakom var det brant så jag landar i uppförsbacke och orkar inte hålla kroppen uppe så jag drar ner i baken med ryggen och har fortfarande hög hastighet och flyger på lilla uppförsbakcen som har blivit ett hopp så jag flyuger videra och vrider runt och rullar i snön vilket resulterade i mycket ryggvärk 2 stukade tummar varav en mycket stuckad och skadade knän. sen var det den andra killens tur som hade hört mina konstiga ljud när jag rammlade. Han trodde dropet var en klippa så att det sluttade 90 grader men det var en brant sluttning i ca 80 grader som då funkade som ett drop i hög fart men han fegar på farten och tänkte att han bara skulle droppa ner lite lätt men han åkte ner i den 80 gradiga sluttningen och fick en jevla fart och hade bakåt vikt och hoppade på min landning så han flög som in i och landade stenhårt på ryggen, båda hade då ryggskena och hjälm som var tur!

2. jag åkte lite skogsskidåkning i sälen och fann n litenb ravin liknande grej . som om någon hade tagit en bit ur marken med en sked. som en ravin som var brant som in i **** jag fastnar då precis vid början i snön med skidorna och jag får mig en luftfärd och ser den lilla isiga fjällbjörken i botten och upptäcker i skräck att jag kommer landa på den, och det gjorde jag så nu ligger jag här och skriver med muskelbristning i muskelfästet på högersida på ryggen;)

3. Även detta i sälen men på sportlovet då det snöade och blåste präktigt, då hade det blåst upp rejäla vinddrivor i baken brevid staketen. Jag visste en som var ca 1 meter djup och 15 meter lång och 1 meter bred. Jag tänkte att jag skulle cruisa över den så jag tar en jeavla fart och skaffar så br aerodynamik som möjligt innan drivan. Men precis i början på drivan innan man kommer upp på den var det en knöl som jag råkade hopppa på så jag spettar mina skidor i snön och flyger 10 meter och landar en halv framåt volt halvt på huvudet. de va en del åkare och skidlärare som kom rusande för det såg riktigt läskigt ut från håll men snön var mjuk så jag kände ingentning det var bara skit roligt!

Värsta Vurrpan!
förra vintern, kom ut på ett big jump något på tåkanten, fick ett mycket underligt ryck i brädan så att jag fastnade på hälkanten och flög ut i hoppet som en pil med huvudet först och ryggen mot marken...

Värsta Vurrpan!
Idre i parken:

Jag ser dom otroligt snygga brudarna stå framför hoppet, dom kollar på mig där jag står längst upp i parken. Big jumpet finns längst ner i parken och landningen är anpassad för inrunets fart. Detta tänker självklart inte jag på utan vill flyga stort för brudarna! Jag ställer in psyket på en fet flygfärd, helt ovetande om vad som senare kommer att hända.

Jag tänker: "Nu jävlar ska jag visa dom hur otroligt häftig ball och cool jag är!" Så jag åker då istället sturtlopp genom hela parken sneddar in till inrunet med högre fart än du har i chocken! ;) Min tanke var en feeet twekad stalefish (stavning) men jag lyckas i min puckat höga hastighet få ett felskär på det gigantiska bigjumpet. Jag ser hur jag flyger förbi platån, sedan sweetspot, flyger även förbi slutet på landningen och det slutar med en brutal krash på ansikte och vänster axeln, 2-3 meter förbi landningen på platt mark. Jag känner den delen längst ut på axeln tryckas upp i ansiktet, då ansiktet är riktat rakt fram, som ni förstår är detta omöjligt om kroppen skulle varit hel. Jag hade sligit axeln ut led. Glad att jag klarade mig med en enbart skadad axel.

Reser mig snabbt för att försöka rädda den lilla stolthet som finns kvar. Jag kollar upp mot hoppet och ser till min glädje att tjejerna missade min landning och att dom bara såg själva hoppet, dom står där längst uppe vid hoppet gapandes och måste tro att jag var skaparen till något alldeles extra ordinärt trick. Försöker åka ur parken så manligt som möjligt, men manligheten övergår efter bara några meter till skakande ben och händer och jag krashar än en gång på min axel med ett självironiskt leende tänkandes: "Hur dum får man vara!"

Min axel hoppar av sig själv på platts igen och fungerar sedan som den ska utan smärta efter 2 månader :D (skrivet snabbt, stavningen kanske inte är den bästa)

Ett lustigt men smärtsamt minne!

PS. Hjälm är coolt! DS.

PS2. Jag åker idag skidorm mycket roligare och lättare att hoppa med ;D DS2.

Senast ändrad:
Värsta Vurrpan!
1. Var i fjällen 5 år gammal och brännde lagg. Kunde inte stana så brände rakt in i lifthuset med skidspetsarna. SOm tur var hade man kruka på huvudet.

2. I Branäs flög jag i ett hopp från offpisten som gick in i backen. Såg inte att det var en kärring i backen så satte kanterna i luften i hennes midja. När jag kom ner nästa åk stod hon och väntade med liftgubbarna som drog ett streck över mitt liftkort.

3. I Sunne när jag var lite skule jag göra en klassisk duffy. Fick inte nog med höjd så satte spetsarna i backen och flög rakt ner med huvudet i snön och fick en illa hjärnskakning.

4. I CHamonix åkte jag ett brant parti med en del klippor. Trillade ovanför en och rasade ner för klippan med ryggen före. Som tur var var den bara ca 2 meter hög.

Värsta Vurrpan!
ja ni, de finns en del smärtsamma minnen från backarna, min kanske inte är den värsta men grymt rolig! :D Klassresan till Idre i mars var lykad. Det fanns ju såklart en trevlig tjej med som jag la in en stöt på, det gick bra, så länge jag inte var ibacken så att säga :S

Krashen var inte i ett hopp, inte i en brant backe, utan nere vid liften!!!
Vi var en grupp på 5 pers, tjejen var såklart med (inklusive mig), dom hade åkt före ("åk ni först så väntar jag där nere!"). Tyvärr kom de ner före mig men dom väntade på mig iallafall.

Kommer ner åk ska göra ett klassiskt stopp framför dom men allt gick inte som planerat... Problemet var att jag satte ner staven framför skidorna (jag gled på sidan, parralet med backen). Staven stoppade mig, jag flög en bit och landade utan skidor och med bara en stav precis framför tjejen...:S Båda skidorna stod kvar en bit upp och där låg jag...:D

Värsta Vurrpan!
jag gjorde 4 backflip från tian och fick magplask! det va inte skönt kan jag lova

Värsta Vurrpan!
drog ett 14 meter långt hopp (räknar platå och landning bara) satsar på uti fan för att inte flyga för kort men tar för mkt fart flyger 2 meter för långt och landar lite snett (platt) gör jävligt ont sen när jag ställer mej upp märker jag att jag har jävligt ont i foten men det var ingen fara var bara stukad och tummen bröt jag också märkte jag sen efter det börjat lungna ner sig i foten.klarade mig ganska lett undan en då. som tur var,var det i slutet av dan typ en halv timme kvar. så jag missade inte hela dan.

Värsta Vurrpan!
kom bara på en till sak:skulle göra en 720 men kommer snett som fan och när jag landar så på nå konstigt sett så slår knät till i läppen som i sin tur far mot tanden och ...POFF!!... så har tanden gått genom läppen laggom skönt

Värsta Vurrpan!
kan väll berätta i korta drag om vurpan i gränsen.!
det var i uffesvägg en findag utan moln och skit.....me men så klantar jag alltid till det ändå så jag droppar från en liten klippa men landar på kanten av vindfickfan..jag trodde att jag skulle hoppa ur pjäxorna.......gjorde riktigt ont i benen heladagen efter det;)

Värsta Vurrpan!
näst sista dagen i trysil hade jag tagit mej sjutton på att ta ett hopp och tog rejält med fart, tyvär hade dom flyttat bak kicken ca två meter under natten, en mindre trevlig upplevelse. jag landade ca en meter ifrån landningen i uppförsbacke på en skida och sedan ner på ryggen(första gången den veckan jag fick användning för ryggskyddet) fick väldigt ont i foten och fick åka skoter hem för att sedan lägga foten på en ispåse. inget mer hopp och rails för mej det sportlovet.

Värsta Vurrpan!
skulle testA 1080 och då var jag ju tvungen att spinna snabbt som fan. Dt ble som n cork och jag landade på ryggen. Första hoppet i bräcke säsongen 2005

har fortfarande inte satt 1080

Värsta Vurrpan!
slog i räilen med pjäxan/ skidan när jag var i 90 graders position å landa rakt på magen
på en 5cm bred fyrkantik 2 kink å klarade hela kinkarna på magen!
+ att jag fick staven i magen när ag landa åså gick den av!

Värsta Vurrpan!
va på säsång i chamonix, när vi skulle dra över till andermatt i tre dagar. min forsäkrning täcker hela världen förutom schweíz. så klart ska jag köra snabbt som fan ner i en svacka så jag inte pallar att stå upp pga trycket i benen, var på jag ramlar och flyger baklänges med benen in i en stor sten. resultat = brytet vadben, hellikpter räkning på 20 loppor, sängliggande på sjukuhus i 14 dagar plus hemresa 1 månad förtidig från cham.

men men.. nya tag nästa år

Värsta Vurrpan!
på konfirmations resa
brorsan ska filma en bs360.
tar fart för att ha fet air o hugger med hälkanten på toppen av det sämsta big air hopp som byggts i historien och lägger nån riktigt seeeg volt variant och landar på axeln , blev ett brutet nyckelben( o såklart åkte man ju ner för att rädda "imagen", ont som aldrig förr) blev åreakuten nästa då, ingen sport på flera veckor

Värsta Vurrpan!
Själv så var jag i bräcke och hoppade under den blåsiga freeride helgen i åre.
Stog och väntade ett tag på bättre vind, precis när jag kände att vinden minskade så droppar jag in till första hoppet.
Mitt i Luften när jag lämnat kicken så kommer det en kraftig vind som gör att jag får obalans och jag landar på axeln och skadar den!
Det va min vurpa..inte så speciel men ändå!

Värsta Vurrpan!
fan ni borde vara död allihopa!! :P så jag borde nog vara tyst.. men jag kan ta två vurpor ändå.
den senaste kanske någon känner igen? de va i åre under påsklovet jag hade vart och testat bräcke hoppen innan lunch sen drog jag ner på max för att fylla kamin, när jag sen kom tillbaka nån timme senare för att hoppa igen var snön blötare. Jag tänkte att de troligtvis skulle behövas mer fart för att komma över, dessutom så tänkte jag bara testa en lätt 3:a. Jag åker in mot första hoppet (största i bräcke) när jag ska börja åka upp för kicken är jag lite slapp av mej och är inte beredd på trycket uppför kicken!
Ena skidan skär litegran och jag sitter nästan på tailen, ändå börjar jag med spinnen.
De blir en jävla invertering vilket inte var tanken när jag då i paniken söker landningen landar jag rakt ner i backen med huvudet och höger axel först! Men jag hoppar upp som om inget hadde hänt när jag sedan sitter påväg uppför olympia kommer chocken, shit va ont de gjorde då! Nu i mitten av juni känner jag fortfarande av axeln:P

Den andra vurpan hände för flera år sedan då jag var en såkallad "bladare" (fullständigt livsfarligt). Jag hade vart i backen dagen innan (detta var under våren), det var då blötsnö och allt gick fint man fick typ ta sats hela backen för att i huvudtaget komma över platån. Dagen därpå var vi i backen tidigt och snön hade inte hunnit tina. Men inte tänkte jag på det så ung och dum jag var. Jag startade ansatsen på samma ställe som dagen innan.
När jag lämnat kicken sitter jag i en väldigt speciell ställning med bena rakt fram, nästan uppåt så att jag skulle kunnat tagit mej en liten smakbit av dom och med arslet rakt neråt. I luftfärden ser jag landningen försvinna under mej sedan var det bara mörker...
Där ligger jag och chippar efter andan min kompis samlar ihop alla prylar som ligger utsprida kring kratern. Några snabba minuter senare är jag på sjukan, men som tur var fick jag gå hem på krycker några timmar senare. Det var sista gången jag åkte snowblades!

enjoy my writing..

Värsta Vurrpan!
åkte bräda för 2 år sen och då skuille ja hoppa big jump för första gången fast kom cp in i kicken och drog en halv backflip och landade på huvet slutade med hjärnskakning och en axel ur led. samma sak hände i vintras för var dålig snö innan kicken fast då blev ja bara yr och axeln blev seg......

Värsta Vurrpan!
jag åkte i en ski cross bana först så fick jag bakåtvikt och gjorde illa huvet så när jag skulle ner så körde jag sakta ner i ski cross banana då flög jag till i dom sista hoppen och då blev det en backflip som jag landa på huvet!! sen fick man vara hemma på påskafton istället för att vara med sina kompisar och röja!!

Tillbaka
Topp