Värt att köpa en äldre bräda?

Haha ja det är verkligen personligt vad man prioriterar. Antar att jag har riktiga princess-fötter. Och så vill jag ha mina boots tajta och styva…

Haha ja det är verkligen personligt vad man prioriterar. Antar att jag har riktiga princess-fötter. Och så vill jag ha mina boots tajta och styva…
Tror du precis besvarade frågan snarare än att du har överkänsliga fötter. 😂

För mig låter det här som diskussionen som brukar dyka upp om man diskuterar kameror.
Den ena falangen säger objektivet/optik/glugg är viktigast. Den andra säger kamerahuset.
Absolut är bildkvaliteten bättre med bra objektiv/glugg på en kamera.
Men samtidigt kan kamerahuset vara det som avgör om man ens FÅR en bild.

Så min poäng är att det beror på vad syftet är lika mycket när man prioriterar sina inköp.
Att ha kul kan vara väsentligt mkt. viktigare än att kunna stå ett 5 meters drop eller kunna stå efter en 1080 i svarta linjen. Då gör man helt olika val utrustningsmässigt.

Den bästa brädan/bindningen/booten är den som blir använd såklart.

Ok, vi behöver bara klargöra ett par saker. :)
Det viktigaste är att bootsen passar.
Passande boots är viktigast.
...styva-boots-gänget...
...bootsen är gjorda av guld....sämsta boots...dåliga boots...
...styvare boots...styva boots...
...styva saker...
Ser ni det logiska hoppet? ;)
Så länge inte bootsen ger skavsår eller tydliga tryckpunkter så är det inte så bråttom med boots.
Precis. Boots som passar.

Jag gissar att du är som min kompis Mårten och har en "normal" fot. I början av sin karriär stoppade han fötterna i de första bootsen han hittade (Burton Moto, say no more) och har varit nöjd sen dess. Själv har jag helknasiga och -trasiga fötter, har testat 60 olika modeller och lidit helvetets alla kval.

Så än en gång: det viktigaste är att bootsen passar. De kan vara mjuka, hårda, billiga, dyra, snygga, fula... Men de ska passa = inte ge skavsår eller tydliga tryckpunkter, eller vara för stora så att man måste snörpa av blodcirkulationen för att inte åka omkring i dem.

Och här nånstans tror jag att vi tappade @JLUN 😅

Ok, vi behöver bara klargöra ett par saker. :)

Ser ni det logiska hoppet? ;)

Precis. Boots som passar.

Jag gissar att du är som min kompis Mårten och har en "normal" fot. I början av sin karriär stoppade han fötterna i de första bootsen han hittade (Burton Moto, say no more) och har varit nöjd sen dess. Själv har jag helknasiga och -trasiga fötter, har testat 60 olika modeller och lidit helvetets alla kval.

Så än en gång: det viktigaste är att bootsen passar. De kan vara mjuka, hårda, billiga, dyra, snygga, fula... Men de ska passa = inte ge skavsår eller tydliga tryckpunkter, eller vara för stora så att man måste snörpa av blodcirkulationen för att inte åka omkring i dem.

Och här nånstans tror jag att vi tappade @JLUN 😅

Fin medveten felcitering du gör.

Din killgissning om mina fötter är för övrigt helfel. Har problem med alla typer av skor på grund av mina smala och sneda hälar.

Vad jag säger är att har man styva boots så är det viktigare att de sitter bra och korrekt än på mjukare boots. De påverkar dina fötter mer än mjuka boots. OM de passar eller ej är ju en helt annan fråga. Och är lika viktigt oavsett? Det är trots allt inte det jag skriver?

Håller inte med er som skriker högt att bootsen är "viktigast". Alla saker är lika viktiga. Bindningar som inte sitter bra eller fast är riktigt katastrofal upplevelse, och kommer förstöra en dag oavsett hur bra boots du har. Bräda som är undermålig har samma effekt, man kan inte åka ordentligt.

Inte konstigt att man får ont i fötterna om bindning och bräda kräver för mkt prestation av bootsen än vad de har. Dvs tokstyva produkter.

Så nä, klargör allt du vill om att boots passar för det är helt rätt men det är fortfarande så att allt är viktigt i utrustningskedjan. Inte bara boots.

Jag måste bara hoppa in och påpeka att min första tanke var "10 år gammal bräda? Aldrig!" Sen insåg jag att min daily driver, min Flagship, är 10 år gammal...

Så det funkar jättebra med gamla brädor!

Jaha, nu närmar det sig skidåkning, blir bydalsfjällen (första gången där) i år över nyår. Bara släpliftar var väl inget jubel, men jag hatar köer och vill prova nåt nytt... Nå... Jag skaffade en beg bräda med flowbindningar (dottern (16 år) har ju det och det verkar ju supersmidigt) - så nu har vi båda beg billiga brädor som jag hoppas funkar - jag är ju nybörjare men tar mig ned hyfsat - vill mest glida lite.

Jag hade unnat dottern en bättre bräda, men hon är nöjd med den hon har - kanske ska vi testa att hyra en annan nån dag för att testa oss fram... Vi får inte med fler grejor i bilen och hon vill ha med den hon kan åka på och inte byta nu. Sonen har fått en junior-bräda med vanliga bindningar (den är nog nyast av dem) men han gillar skidor mer (han har lärt sig åka i lite enklare backar, men tröttnade så fort han vurpar rejält och / eller blir trött, då vill han direkt byta tillbaka till skidor). Dottern kör bara bräda.

Nu en helt annan fråga... Vi har vanliga "skidbyxor". Jag har noterat att många har "coola snowboardbrallor". Är detta nå svindyra specialgrejor för det finns inget sånt på staduim mm. Är dessa bättre för att sitta på rumpan och på knäna? För är det lite blött kan jag tänka mig det är ett helvete med snowboard om man blir blöt? Finns sådana att köpa nånstans till vettigt pris? Eller är det vanliga "skidbyxor" men med en "hippare" design bara?

Som ni hör är jag på en väldig nybörjarnivå. Vi åker bara en vecka om året och jag är ju "gubbe". Men lite känns det som sista chansen att bli lite bättre på snowboard, några år till så lär man väl inte lära sig nåt nytt... :)

Nu en helt annan fråga... Vi har vanliga "skidbyxor". Jag har noterat att många har "coola snowboardbrallor". Är detta nå svindyra specialgrejor för det finns inget sånt på staduim mm. Är dessa bättre för att sitta på rumpan och på knäna? För är det lite blött kan jag tänka mig det är ett helvete med snowboard om man blir blöt? Finns sådana att köpa nånstans till vettigt pris? Eller är det vanliga "skidbyxor" men med en "hippare" design bara?
När jag var ung och häftig körde jag med ett par baggy svintynga Volcom byxor. Tjocka och varma.
Nu är jag äldre, icke häftig men mycket klokare och har ett par Patagonia sedan ca 6 år. Vattenavisande och välventilerande. Frun kör Marmot och Burton och dottern kör Norröna.
Så länge dom vanliga skidbyxorna håller dig varm och torr och inte hämmar din rörlighet så kör på dom.

När jag var ung och häftig körde jag med ett par baggy svintynga Volcom byxor. Tjocka och varma.
Nu är jag äldre, icke häftig men mycket klokare och har ett par Patagonia sedan ca 6 år. Vattenavisande och välventilerande. Frun kör Marmot och Burton och dottern kör Norröna.
Så länge dom vanliga skidbyxorna håller dig varm och torr och inte hämmar din rörlighet så kör på dom.
Tack, ja, kanske är de bara "häftiga" (det har jag heller inget behov av, inte barnen heller... tror jag... kanske snarare tvärtom). Sålänge snön är torr är det inga problem, men tänker att om det skulle vara slaskigt så ska man ha riktigt bra brallor för att klara det. Men kanske är de "coola" inte bättre på detta... Handlar kanske då mer om att helt enkelt inte sitta ned i snön, med flow bindningar kanske det funkar, annars måste väl de flesta (iallafall i gubbålder och otränad kontorskropp) sätta sig för att ta på bindningarna.

Handlar kanske då mer om att helt enkelt inte sitta ned i snön, med flow bindningar kanske det funkar, annars måste väl de flesta (iallafall i gubbålder och otränad kontorskropp) sätta sig för att ta på bindningarna.
Jag ser sällan folk som behöver sätta sig för att spänna fast, bortsett från nybörjare.
Det är helt klart värt att träna på att stå och spänna fast, det kan ju faktiskt tränas hemma.

Skidbyxor har ofta en förstärkning på (insidan av) bensluten som ska skydda mot skidkanter, vilket såklart inte behövs på samma sätt med snowboard. Kan möjligen leda till stigmatisering av snowboardposers men skit i dem.

Min personliga erfarenhet är att skidbyxor allmänt är av bättre kvalitet än snowboardbyxor (så länge du inte köper Everest...).

Tillbaka
Topp