Vart handlar ni skidprylar?

Stortlopp

Aktiv medlem
Vart handlar ni skidor till bäst pris?

Har fått för mig att det är billigare på nätet .. men frågan är om det är det.

Jämför t.ex. på sport conrad och vissa skidor ligger ju på halva priset där ...

Kanske finns andra ställen.

Hmm, en snabb titt i skidgarderoben som den ser ut nu ger följande utfall:

Ett par från Sport Conrad, ett par från Skistore, ett par från utförsäljning hos distributör och en snowboard som är köpt på plats i Frankrike.

Skidorna från Tysken var ett kap i slutet av en säsong, typ en tusing billigare än vad de hade kostat i butik i byn. Som jämförelse var prisskillnaden mellan skidorna jag köpte på Skistore och samma setup på Tysken närmast obefintlig, men då var det början på säsong och jag visste precis exakt vad det var jag ville ha och hade bestämt mig för att betala för just det.

Som jag ser det är näthandel bra om en antingen är ute efter "lite vadsomhelst" till schysst pris, eller vill ha något superspecifikt och det går snabbare att få via nätet än att be den lokala handlaren att ta hem. Jag har även fått känslan av att vissa märken och modeller oftare finns billigt online än andra.. men det kanske bara är jag.

Sen är det ju olika från person till person hur petig en är med sina åkdon – vissa blir glada av exempelvis en puderskida vilken som helst sålänge den stämmer någorlunda längd- och breddmässigt medan andra har tunnelseendet inställt på en viss modell. Oavsett var en väljer att handla bör det ju vara lättare för den mindre petige att hitta ett par tillfredsställande skidor pga mer openminded = större chans till bra deal.

Jag har handlat på många ställen.
Hendryx, ett par PH som jag aldrig byter utå
SportBittl, Fisher Big Stix en väldigt positiv överraskning för en väldigt liten peng, völkl one (sonens nya), transeiver mm. En av dom bättre med bra rabatter och gratis frakt.
Glisshop, ett par Klint Kryptolite som nu fått nu ägare och ett par Salomon Limelite till frun. Dom har ofta lite mindre kända märken, I Sverige, till väldigt bra priser och oftast fraktfritt.
SportConrad, Armada TST, Atomic Blog till sonen
Sport65, völkl V-werks till en kollega
Sportringen outlet, flera skidor som gått vidare till nya brukare och ett par Volant Copper till vrakpris som ännu finns kvar. Spyder brarallor, varma och sköna när det är kallt.
snowsafe, en fin rygga
skibhanhof, völkl RTM V-werks fortfarande i drift.
Skidbutiken.com marker F10
Skistore, stighudar
roupez, Völkl Kuro nya av pretitanal modell, ett kap.
Stadium, ett par Mantra som fått ny ägare
Okay i Engelberg, pjäxor Pinnacle 130, fick provåka ett par i en dag, bra service, innan köp
Stadium outlet, två Sweet Rooster hjälmar som passar min bananskalle perfekt, för 700 resp 350kr.
Skistar, en fodrad Norröna Lofoten jacka.

Ja där jag på Rea funnit det jag velat ha, eller måste ha för stunden som med pjäxor då,dom gamla visade sig allt för klena och utslitna för påfrestningen i Engelberg.
Det mesta till rejält rabatterat pris.
Lokalmhandlare finns inte i Karlstad, så utbudet på den intressanta skidfronten är minimalt, bara dom stora kedjorna med sitt anpassade sortiment.

Det är lite som en hobby att finna skidor som inte kostar mer än en veckas hyra, åka på dom och se om det är något man trivs med. Och så kan man ha en egen Skidtest, om inte annat välja skidor efter förhållande och vad man känner för för dagen.

/GC

Nej, skidprylar är inte billigare på nätet ... de flesta butiker håller samma pris i sin butik som vid näthandel. Däremot går det ofta att hitta betydligt bättre priser i Tyskland, England, Frankrike, Österrike och Spanien än i Sverige. Men när du skriver "billigare på nätet" utgår jag att du menar inköp från utlandet och det är ju få av oss som åker ner till exempelvis Munchen för att handla skidor. ;-)

I första hand tycker jag man ska handla i sin lokala skidbutik, men tyvärr, är ofta priset så högt att det inte motiverar den extra service man kan få (ibland är faktiskt den lokala servicen totalt värdelös) eller att de grejor jag vill ha helt enkelt inte finns tillgängliga.

Jag har under de senaste 15 åren handlat en hel del skidor från Tyskland. I första hand från SportConrad och Bittl. Mina erfarenheter är överlag mycket goda och jag har inte haft problem någon gång, men å andra sidan har jag inte heller behövt reklamera något. Varken SC eller Bittl är några små källarhandlare utan etablerade sporthandlare med stora butiker. Det här är bara två exempel av ett stort antal mycket seriösa butiker i Europa.

Prisskillnaden Tyskland (som exempel) jämfört med Sverige varierar kraftigt beroende på produkt och varumärke. På vissa saker finns det stora pengar att spara och på vissa kan priset vara högre i Tyskland. Men på just skidor tycks det som de flesta Svenska butiker ligger på riktpriset på årets modeller medan de Tyska butikerna i allmänhet ligger betydligt under denna nivå.

Ett exempel. För säsongens modell av Völkl RTM 84 UVO tar SC 599 Euro (inkl.frakt just nu) vilket motsvarar omkring 5 600 kr. För exakt samma skida tar Skistore 7 995 kr, Skistar Conceptstore 7 999 kr, och Skibahnhof 7 400 kr.

Så valet är ditt. Vet du vad du behöver och du kan klara dig utan lokal service finns det ofta en bra slant att spara på näthandel inom EU.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp