Vart hänger alla i vinter?

P-to-the-G

Medlem
Tjenare Freeride!

Enkel fråga, vart hänger alla i vinter? Vilka stannar i Sverige, isf vart? Vilka ska vara "weekend warriors" och ta sig upp så mycket som möjlig? Vilka har dragit iväg till andra breddgrader för att hitta livets pow åk/världens mest väl shapeade park? Where y'all at???

Själv är det Kläppen och resten av Sälens "fjäll" som tagit min uppmärksamhet i vinter. Snabba laps och förhoppningsvis lite sälen pow står på agendan!

Fred ut!
/PG

Jag önskar att jag kunde flytta norrut under vintern men med barn på 4, 5 och 8 år är det svårt(läs helt jävla omöjligt)..

Planen var att det skulle vara snö här nu så vi kunde maxa Flottsbro och Ragnhildsborgsbacken i Södertälje. Men det är fyra jävla plusgrader och regnar ute.. Premiären klarade vi iaf av förra helgen på Kungsberget. Grymt!!!

Vecka 2 är det iaf Tandådalen som gäller!
Vecka 8 drar jag och sambon barnfritt till Tignes med Ucpa!!
Vecka 14 ska vi testa Lofsdalen.

Däremellan blir det kanske någon sväng till romme och någon mer dag på kungsberget. Annars flottsbro och ragnhildsborg om det tänker bli kallt och komma någon jävla snö någongång :P

Det låter ju som en asbra säsongsplan 9simpen! Du får återkomma med dina erfarenheter av att ta med sambon till Tignes/UCPA - är en dröm att få med frun på en sån resa.

Vi brukar hänga i Lofsdalen kring påsk - det ligger ju högt och är fullt av snö även när det ser bra trist ut kring Järvsö etc. Kul ställe med barn - inkl Aktivitetshuset! Flera bra nedfarter, vacker fjällmiljö och ett par fina rastplatser på berget.

Det blir en vecka i Tänndalen för oss i år, förhoppningsvis med toppturer.

Min plan:
Åker upp till Åre nu på torsdag för en vecka över nyårshelgen där, tillsammans med två forumiter här.
Sen v.6 blir det Chamonix med UCPA för min del.
V.11 siktar jag på en till UCPA-vecka på annan destination.
Däremellan blir det dagstripper till Kungsberget/Romme, och en del i Stockholmsbackarna (Flottsbro)

Sen är det inte omöjligt för fler fjälltripper, korta som långa, jag är alltid öppen för förslag om nån vill hitta på nåt och vill samåka/bo billigt. :)

Skidor så mycket att jag kräks förstås, men även fortsätta lära mig bräda också. Kan vara bra sätt att få ner framfarten lite på mig, innan man spränger ljudvallen eller ryggraden runt en gran. Hahaha

Senast ändrad:
Val Thorens, förmodligen tills mitten av maj någon gång. Liftarna stänger den åttonde men det ligger ofta snö tills en bra bit in i juni så..
Tänker även försöka hinna med lite dagstrippar till andra ställen i närheten, bland annat Valmorel, Pralognan och Champagny/La Plagne om väder och jobbschema tillåter. :)

Snö till Juni ❄ vilken dröm! Här får man vara nöjd om snön hinner landa på marken innan den smälter ?

Kul att många verkar gilla Lofsdalen. Det låter toppen.

Ska uppdatera efter v.8 hur ucpa trippen med sambon går. Vi ska åka Tout Neige grupp. Hon är duktig och grymt stark så det kommer gå fint men hon är lite nervös att det ska bli för svårt. Planen är att hon kommer att älska det och att det ska bli någon slags årlig tradition ?

unsuspected sa:
Hoppas att ni får det bra i Lofsdalen. Har varit där några gånger och varit nöjd. Bra åkning och lite folk.
Själv kommer jag åka till Hemsedal v9 för andra året i rad och totalt och Svanstein för första gången under påsk. Hoppas på mycket snö denna säsong då förra var lite fattig.
Annars kommer jag att göra som övriga Sthlmare och åka till Romme över dagen, kanske pröva backarna runt om också. Var nog 20 år sen sist jag åkte i Sthlms backar och aldrig varit i Hammarbybacken.

Blir Åre under vintern förutom en månad i Hakuba. Avslutar förmodligen vintern i Riksgränsen/Nordnorge i maj. Blir nog en grym vinter för min del :)

Senast ändrad:
Ta med sambo/fru på UCPA är ju egentligen helt optimalt. Halva poängen är ju dock att åka i olika grupper (om ni inte är jämnbra och har precis samma ambition när det gäller pist/offpist).

Med en snart treåring hemma blir det där weekend-warrior-livet lite lidande. Sen har vattnet tydligen frusit i vår stuga också så alla såna resor blir genast en större utmaning den här vintern. Dock har jag nu en resa bokad 17-21 januari till Chamonix, första veckan i feb blir det UCPA Grand Traces i Serre med 3 kompisar och sen egenhändig resa med två andra barnfamiljer till Les 2 Alpes 11-18 mars. Sen får vi se vad det blir där efter. Ffa håller jag tummarna för en hajkresa till Keb i början på maj och nånting i samband med påsk iaf.

unsuspected sa:
unsuspected sa:
Hoppas att ni får det bra i Lofsdalen. Har varit där några gånger och varit nöjd. Bra åkning och lite folk.
Själv kommer jag åka till Hemsedal v9 för andra året i rad och totalt och Svanstein för första gången under påsk. Hoppas på mycket snö denna säsong då förra var lite fattig.
Annars kommer jag att göra som övriga Sthlmare och åka till Romme över dagen, kanske pröva backarna runt om också. Var nog 20 år sen sist jag åkte i Sthlms backar och aldrig varit i Hammarbybacken.
Hängde en del i flottsbro förra vintern och det var helt ok för några timmars åkning. Det krävs ju dock snö för att det ska gå att åka ? Är Hemsedal bra? Jag är sugen på att åka dit nästa vinter kanske ? Svanstien verkar ju sjysst med!

Först nu i Funäsdalen på Fjällsport. Fram tills det drar igång i Gränsen i mitten på februari.
Stannar i Gränsen Schmedjan som vanligt, där tills mitten mitten/slutet på maj.
Då det blir ner till Stryn för sommaråkning på obestämd tid. Om Idar vill ha en tillbaks (har ju fått det dom 3 senaste åren, så hoppas på ett till)

9simpen sa:
unsuspected sa:
unsuspected sa:
Hängde en del i flottsbro förra vintern och det var helt ok för några timmars åkning. Det krävs ju dock snö för att det ska gå att åka ? Är Hemsedal bra? Jag är sugen på att åka dit nästa vinter kanske ? Svanstien verkar ju sjysst med!
Ja snö åtgången i Sthlm har inte varit den bästa men kanske kommer lite denna säsong så man kan latja runt lite och öva på teknik.
Min sambo var helt lyrisk över Hemsedal. Liknar mer alperna än våra nordiska berg med 3 toppar och ett stort system. Mycket fin åkning och nära till offpist. Hade varit en av de sämsta vintrarna förra säsongen men kom lite till precis innan vi kom, dock hade vi strålande sol och blå himmel under vår vecka. Kommer bli mer exploaterat nu när Skistar har satt klorna i, på gott och ont. Tänk på att Oslo har sportlov v 8 mot när vi var där v 9 så var det ganska lite folk i backarna däremot nästan kö hela vägen från Hemsedal till Oslo på dit vägen :)
Ja Svanstein ska verkligen bli spännande, hela upplevelsen från bara resan dit till opistade nedfarter och kanske lite guidning.

Gränko 4ever! Mitten av feb till början av juni. Innan dess Tärna, inlandet, kanske en sväng till alpträsk.

Hänger i Lund, att plugga 11 terminer känns som en sämre idé för varje vinter som går.. att gå från 150 skiddagar/år till under 10 tär på psyket.

Fast hunnit med 3 dagar i Hemsedal kring 8-10 december, alltid något!
Vecka 3 inbokat i Tignes, UCPA med studentkåren. Årets höjdpunkt senaste 3 åren, lär säkert bli kul i år med - kul att "komma hem" där man gjort säsong för (vad som känns som) hur länge sen som helst.
Måste försöka skolka från en mottagningsvecka senare i vår som får spikas då schemat är satt.. någon som har en bra idé på "svepskäl" förutom den klassiska sjukningen?

kortare resor till Chamonix, ramundberget och lofsdalen till en början. Sen blir det Riksgränsen från Februari till maj.

Kör upp över dagen bara, hunnit 19 dagar Engelberg och 1 dag Andermatt. Bra start på säsongen här nere jämfört med senaste åren. Tyvärr lite stormiga helger hittills, annars hade jag haft några dagar till. Hoppas på 4-5 skiddagar till nu över nyår innan det är dags att jobba lite igen från mitten av nästa vecka.

Jag får väl klassa mig som weekend-warrior i år, även om jag redan har 16 dagar på snö utöver ishalls-hänget! haha
Sälenfjällen och förmodligen mest i kläppen. Ses väl snart
@P-to-the-G ;)

Variera Svanstein, Dundret och Kåbdalis under helgerna (varje eller varannan) sen har jag siktet på Riksgränsen, Hemavan och Kittelfjäll för denna säsong. Utöver det brukar det bli 1-2 gånger veckan i lilla lokala backen efter jobbet under vardagarna.

tar en korttur till Trysil 4 dagar nästa vecka , Canazei 3 mars en vecka , Le Grand Massif påskveckan..
sen försöka hinna med nån till resa däremellan...
tyvärr måste man ju jobba oxå..

revelstoke 5e jan -26 mars
1-8 april i kläppen
ride the cow
åre sessions 27-28 april
sen nm och banked i gränsen
känns som en bra vinter, iaf vid ritbordet

Återupptäckte utförsåkningen efter några år i viloläge. Och nu gör jag det jag kan för att pussla ihop så många dagar som möjligt...hoppas på +20 iallafall. Men det är en utmaning med Stockholm som bostadsort och heltidsjobb.

Vemdalen/Björnrike 5 dagar hittils, Trysil respektive Vemdalen de närmaste två helgerna. Cervinia i mars.
Hoppas på några spontanresor i februari också!

Sugen på att ta mig iväg en månad under nästa säsong. Någon som sitter på trevliga alptips för ett sådant upplägg...hör av er :)

Professorn sa:
Variera Svanstein, Dundret och Kåbdalis under helgerna (varje eller varannan) sen har jag siktet på Riksgränsen, Hemavan och Kittelfjäll för denna säsong. Utöver det brukar det bli 1-2 gånger veckan i lilla lokala backen efter jobbet under vardagarna.
Mer info om Svanstein gärna, äker dit över påsk.

Har hunnit med 1 vecka i Lyngen, sen spenderas säsongen i Hemavan. Förutom det så ska väll hinna med gränsen till våren samt en hel del turer till Norge runt mo i rana trakten.

Hoppas på spendera några dagar på Okstindan & Beiarn i vinter :)

Tillbaka
Topp