Vart i Hemsedal ska man bo

Gullabull

Medlem
Jag och några vänner har precis börjat planera en tripp till hemsedal för lite skidåkning. Ser att det finns lite olika ställen man kan bo på. Vart bor man bäst lägesmässigt? Vi kräver ingen hög standard på själva boendet i sig. Men vi vill ju gärna ha nära till backarna typ ski in ski out men också även närhet till resturangområden/afterski om det är möjligt! Som sagt har inte varit där innan så har dålig koll på hur upplägget är i hemsedal.

Utan att veta din ålder eller ekonomi så: Är det närhet till backar/afterski per investerad krona som är viktigast. Då är det boendena "Alpin Apartments" eller "Bakken" du ska kolla efter (på skistar.se). Rätt basic standard men man överlever, och det är gångavstånd till både nattliv och backar. Lycka till på afterskin! 🥳

Hemsedal är heaven and hell på många sätt.... Man vill bo nära backen men samtidigt undvika för många idioter. Inte för nära Stavkroa. Trevligt att bo i centrum men längre till backen. Trevligt att bo uppe i systemet men lite isolerat. Finns inget optimalt boende i Hemsedal.

Tycker att ovan sammanfattar det väldigt bra. Men vill du få bra koll på Hemsedal slår jag ett slag för att du ringer till Softresor eller mailar dom.

Mølla är nog en bra kompromiss med avstånd till backen och relativt lugnt (om du har lite tur).

Bakken / Alpin apartments är rätt trevliga tycker jag, stökigt om det är fest på staven men det är det väl mest vid påsk.

Skarsnuten är rätt lugnt med, men helt värdelöst att du måste tajma sista liften tid runt 16 (åker du vissa datum t.ex. försäsong så går inte liften alls vilket stensuger då du måste ta bilen).

Hemsedal centrum är väl lite småmysigt med trevlig alp-lång backe ned till byn (vid bra snöförhållande) men se till att du bor där på ett datum då skidbussarna går, annars blir det bil.

Alla 11 miljoner hotell som dom byggt har jag aldrig provat men i år finns en nybyggd sittlift som slussar upp alla horder till toppen direkt ifrån hotelldörren.

Tillbaka
Topp