combatspenat
Aktiv medlem
Vart man kan köpa fångrem till snowboard!
För att citera SLAOs lilla gula om liftåkning regel nummer 2. "Bär inte löst hängande halsduk, snoddar, rem och liknande som kan fastna i liften."
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror detta framförallt är en regel som tar nybörjare i beaktande, en erfaren åkare tar sig nog undan lika fort oavsett hur de är fastspända. En nybörjare tar dock betydligt längre tid om de är fastspända.delta sa:Känns som enda risken vore om man ramlar framåt med t-baren mellan bena och fastnar så o får åka superman hela liften upp, eller något mer case?
Undrar om man inte är långsammare flyttad icke fastspänd? jag tycker att ramlar man med bindning på oavsett plats är man ju liksom ff under kontrol... medan om man ramlar med ett ben löst blir det oftast en rejäl hög som tar en stund att tvinna upp...
näe, man får ju hoppas att folk använder olika transporttekniker med förstånd, personligen knäpper jag upp om man kan åka ända fram till liften (ingen kö och inte för stor kurva) eller om kön är kort och sidosnören/staketen är hållbara nog att dra lite i. Men vissa drar ju i tills hela liftfållan rasar ihop hehe...IngemarH79 sa:sen är det inte så kul med hoppande människor vid liften heller (personlig åsikt).
Har de glömt hängande hängslen?combatspenat sa:För att citera SLAOs lilla gula om liftåkning regel nummer 2. "Bär inte löst hängande halsduk, snoddar, rem och liknande som kan fastna i liften."
De brukar inte godkänna korta fångremmar, inte för 10 år sedan i alla fall. De ska vara "funktionella"linder sa:Jag ska nog fixa en egen jag också ...
http://www.olssonsfiske.se/pub_images/medium/04519-Snabbhake_4550.jpg
2st sådana samt 10cm av något slags rep, sen drar man fast ena haken i skosnöret och den andra ett varv runt någon del i bindningen och sen fast i repet ... Så kan man ha det i innerfickan om någon skulle säga något :D
Vilket smartskaft. Fångremmen sitter ju fast i bindningarna julinder sa:J
Jag har blivit stoppad av en liftvakt som sa att jag skulle ha fångrem, då svarade jag med motfrågan "säg ett fall då fångrem skulle spela någon roll" , fick då som svar "Om du skulle tappa bindningarna...",
Jag gjorde en nästan likadan fast gratislinder sa:Köpte denna från junkyard för 49kr vilket va rätt najs nu när det är frifrakt.
Kan säkert komma till användning om någon skulle börja bitcha
Grattis! Då sparade du 49 riksdalerrocknerPR sa:Jag gjorde en nästan likadan fast gratislinder sa:Köpte denna från junkyard för 49kr vilket va rätt najs nu när det är frifrakt.
Kan säkert komma till användning om någon skulle börja bitcha![]()
Glöm inte hans materialkostnader!snow_flake sa:Grattis! Då sparade du 49 riksdalerrocknerPR sa:Jag gjorde en nästan likadan fast gratislinder sa:Köpte denna från junkyard för 49kr vilket va rätt najs nu när det är frifrakt.
Kan säkert komma till användning om någon skulle börja bitcha![]()
Fast han kanske var lite G och snodde det från mammas sylådaSwedie sa:Glöm inte hans materialkostnader!snow_flake sa:Grattis! Då sparade du 49 riksdalerrocknerPR sa:Jag gjorde en nästan likadan fast gratis![]()
Det var det jag gjorde ! :Gangsta:snow_flake sa:Fast han kanske var lite G och snodde det från mammas sylådaSwedie sa:Glöm inte hans materialkostnader!snow_flake sa:Grattis! Då sparade du 49 riksdaler
Du borde stoppa in den under byxorna om du kör det det.snowman1233 sa:tycker att det är skit onödigt me fångrem...känns ju som om man ska fastna när man grindar:/
Fångremen sätter man på innan man tar av sig brädan när man ska gå i backen. Tycker ni det är stora odds att 2st bindningar/4st straps alla skall gå sönder samtidigt så att brädan skenar?rocknerPR sa:Det var smart, jag tänkte sy fast krborre på polyesterband att ha run benet sen har jag en mindre kanbin hake som man sätter i bindningenlinder sa:Jag ska nog fixa en egen jag också ...
http://www.olssonsfiske.se/pub_images/medium/04519-Snabbhake_4550.jpg
2st sådana samt 10cm av något slags rep, sen drar man fast ena haken i skosnöret och den andra ett varv runt någon del i bindningen och sen fast i repet ... Så kan man ha det i innerfickan om någon skulle säga något :D![]()
Skulle inte rekommendera att ha den så här om man nu inte åker 100% i pisten. Lär inte vara så skönt om man fastnar i en rail eller i en gren i skogen och så tar det tvärstopp. Risken är inte så stor men sannolikheten att man verkligen använder en fångrem är ju inte så stor heller.ChristianLovgren sa:"1. Skaffa en fångrem alá telefonsladd som är gjord av gummi och flexar ut till 1 m i uttänjt läge och rullar ihop sig till ca. 20 cm obelastad, sätter du då den en bit upp på benet så kommer den sitta tajt mot benet hela tiden. "
En åkstil där man har annat än båda bindningarna fast är en åkstil som jag sällan använder eftersom det brukar vara mer eller mindre plant där jag tar av mig någon av bindningarna, men som du säger beroende på åkstil så kanske det finns tillfällen där det är ett måste att ta lös det ben där du har en rem, inte för att jag kan komma på något som motiverar det(Där endast en av fötterna är lös d.v.s.).delta sa:Tyvärr, ChristianLovgre, 2012 tar man av "framfots-bindningen" lika ofta som bakbindningen (beroende på plats och åkstil förvisso).
Jag tror du missförstår mig ang. vilken rem jag menar då jag själv haft en sådan, när du kommer så nära att en rail eller gren(har aldrig hänt mig, å andra sidan har jag aldrig tappat en bräda heller, men när vi talar om "OM")så komemr denna rail eller gren ha tagit dig i ditt smalben redan och sen så är den rem jag har använt så pass stretchig att den säkert kan stretcha ut 2-3 meter vid en sådan belastning, därefter går den nog av(1 meter var bara en siffra taget ur luften). Tyvärr har jag tappat den remmen så jag kan inte bifoga en bild av den heller.Snow_Flake sa:Skulle inte rekommendera att ha den så här om man nu inte åker 100% i pisten. Lär inte vara så skönt om man fastnar i en rail eller i en gren i skogen och så tar det tvärstopp. Risken är inte så stor men sannolikheten att man verkligen använder en fångrem är ju inte så stor heller.
Jag misstänkte att så var fallet Delta, men när du har båda fötterna ur bindningarna är det ju inte så stort problem eftersom du enligt SLAO's regler skall kunna bära den med fångremmen fast. javisst, det blir lite jobbigare ibland men fördelarna(att slippa gå ner efter brädan som hamnat i skogen i bästa fall) överväger nackdelarna. Sen är det ju faktiskt så att när du åker gondol-/kabinlift så tror jag inte att det finns något krav på att fångremmen skall vara förankrad i åkaren. Och som det är sagt tidigare så är fångremmen inte tänkt att vara en säkerhet när du har en eller flera fötter fastspända utan när du av någon anledning tar av dig brädan i pisten.delta sa:ChristianLovgre. jag var lite flummig, det jag menade var att du utgår från att man åker släplift och då tar ur en fot. Om man istället åker mest kabin, dvs båda fötterna ur brukar vara smidigast :D, eller åker släplift med båda fötterna i, då har man inte många enfotade fall kvar :D
Det är ganska lätt att inte tappa bräda på berget oavsett vind eller om man ramlar och glider runt och voltar lite... jag håller alltid brädan i bindningsögglan eller båda som att det vore min sista ägodel..då drar den inte... även om vinden iof tagit brädan och stuckit iväg någon gång när den legat upp och ner med fel sida mot vinden... men det skulle inte heller en fångrem hjälpa...så nu lägger jag väskan på brädan när det blåser storm.
Varför hade uthyrningen en fångrem som satt fast i skon och hur fick den som hyrde lös foten ur skon som satt fast i brädan?ChristianLovgren sa:Jag misstänkte att så var fallet Delta, men när du har båda fötterna ur bindningarna är det ju inte så stort problem eftersom du enligt SLAO's regler skall kunna bära den med fångremmen fast. javisst, det blir lite jobbigare ibland men fördelarna(att slippa gå ner efter brädan som hamnat i skogen i bästa fall) överväger nackdelarna. Sen är det ju faktiskt så att när du åker gondol-/kabinlift så tror jag inte att det finns något krav på att fångremmen skall vara förankrad i åkaren. Och som det är sagt tidigare så är fångremmen inte tänkt att vara en säkerhet när du har en eller flera fötter fastspända utan när du av någon anledning tar av dig brädan i pisten.delta sa:ChristianLovgre. jag var lite flummig, det jag menade var att du utgår från att man åker släplift och då tar ur en fot. Om man istället åker mest kabin, dvs båda fötterna ur brukar vara smidigast :D, eller åker släplift med båda fötterna i, då har man inte många enfotade fall kvar :D
Det är ganska lätt att inte tappa bräda på berget oavsett vind eller om man ramlar och glider runt och voltar lite... jag håller alltid brädan i bindningsögglan eller båda som att det vore min sista ägodel..då drar den inte... även om vinden iof tagit brädan och stuckit iväg någon gång när den legat upp och ner med fel sida mot vinden... men det skulle inte heller en fångrem hjälpa...så nu lägger jag väskan på brädan när det blåser storm.
Säga vad man vill men en säsong när jag arbetade i Borgafjäll så kom det en snowboard med tillhörande snowboardsko ner för liftgatan, nu var det en nybörjare som hyrt en utrustning och av någon anledning tagit av sig skon uppe vid avstiget, vi talar alltså 500m+ som ekipaget susat nerför backen, tack och lov var liften mer eller mindre tom. Att nämnas så var snowboarden försedd med fångrem som dock endast var fastsatt i skon. Nu talar vi maximal otur dock, bara en liten anekdot.
Eller så tänker man steget längre och läser? ;DsCaz sa:Varför hade uthyrningen en fångrem som satt fast i skon och hur fick den som hyrde lös foten ur skon som satt fast i brädan?![]()
Fångremmen satt i bindningen och förmodligen i skosnöret på booten, sen hade han tagit av sig bootsen så dom satt inte alls fast i brädanChristianLovgren sa:nu var det en nybörjare som hyrt en utrustning och av någon anledning tagit av sig skon uppe vid avstiget [...] Att nämnas så var snowboarden försedd med fångrem som dock endast var fastsatt i skon.
Läste gjorde jag, men jag såg en faststrappad sko framför mig och såg omöjligheten att få av sig skon. Nu efter en stund inser jag att personen i fråga förmodligen tagit av sig bräda och sedan tagit av sig skon. Hade jag varit där och allt gått bra/ingen blivit skadad hade jag förmodligen skrattat ihjäl mig. Som taget ur en film!linder sa:Eller så tänker man steget längre och läser? ;DsCaz sa:Varför hade uthyrningen en fångrem som satt fast i skon och hur fick den som hyrde lös foten ur skon som satt fast i brädan?![]()