Värt med splitboard?

Värt med splitboard?
Har börjat fått intresse för tura upp i vinter nu när skidanläggningarna kanske inte är öppna som vanligt, dock velar jag mellan att skaffa en splitboard eller gå tillbaka till skidor när jag turar. Efter 15 år på bräda så sitter det djupt att åka bräda men börjar tröttna lite på problemen som uppstår vid flackare partier etc. Så då är min fråga till er som prövat splitboard; Hur omständigt är det med montera ihop brädan på toppen? Samt när det flackat ut och man troligen måste montera isär brädan igen för att gå tillbaka till sin startpunkt?
Undrar även huruvida det går att åka nerför på en splitbord när den är isärmonterad?

Värt med splitboard?
Har aldrig upplevt problem att montera ihop på toppen, de gånger jag åkt skidor och nån kompis haft bräda har det heller inte varit några problem att vänta den korta stunden. Ibland går det snabbare för brädåkare att få ihop allt än vad det gör för den oerfarne skidåkaren med tech bindning : )
Det jag gjort när jag åkt bräda eller haft brädor med är att vi planerat lite mer för att slippa flacka partier.
Nu har jag inte stenkoll på nyare bindningar till splitboard men jag hade inte åkt ner på brädan delad. Är inte bindningarna gjorda för det så finns risken att de ger upp.

Värt med splitboard?
Det är inget stort projekt att montera ihop eller isär men det tar längre tid än för skidåkare ffa om du jämför med nån som drar av hudarna stående, klickar i och åker vidare.. Kika nån video på youtube så får du känsla för tiden, sen ska stavar kanske packas ner i väska osv också.. Spontana nackdelen med splitboard är väl att det ofta blir lite tyngre, lite dyrare och lite sämre på uppvägen. Men för att få åka sidlänges nerför tycker jag absolut det är värt det!

Absolut, ofta är "split-skiing" enda vettiga sättet att ta sig, tänk lång lätt nerförssträcka, snirklande i skog, stundtals flack eller uppför.

Värt med splitboard?
Det är nog inte direkt tiden på toppen som jag tror är ett problem, det är nog främst hur man löser flacka partier efter man börjat åka nerför, hur brukar ni som åker splitboard göra då?

Värt med splitboard?
Ja just, bara montera om till skidor lite snabbt tar inte alls lång tid och skida på splitboard tycker jag går rätt bra. Är inte skidåkare så kan inte riktigt avgöra hur konstigt det känns jämfört med att skida men man tar sig framåt iaf :) Brukar ta några turer i pisten ibland, delad som skidor, för att vänja in känslan :)

Om det är ett åk som är först brant, sedan flakt sedan brant igen skulle jag ha stavarna framme och staka sidlänges eller välja en roligare väg ner..

Värt med splitboard?
Uppför är skidor bättre. Stabiliteten i sidled som pjäxor ger underlättar ganska mycket.
Men nedför får man ju som vanligt ångest att man får vicka puder med lagg när man kunde susat på en bräda.

Tillbaka
Topp