Värt med två par pjäxor – en för topptur och en för utför?

hallalay

Medlem
Hej!
Jag köpte ett par head kore hybridpjäxor förra året som tyvärr är aningen stora. De går att åka i (åkte i dem en hel säsong), men de är inte optimala. Jag har därför bestämt mig för att köpa ett par nya i år med bra bootfitting, men undrar ifall det är värt att behålla dessa. Jag har nämligen funderat på om det kanske är värt att ha dessa som ett par toppturspjäxor och skaffa ett par ordentliga utförspjäxor. Eller om jag borde försöka sälja dessa och skaffa ett par nya hybridpjäxor. Jag har som mål att tura minst 20% av tiden under säsongen, så vet inte om det är värt att offra den åkningen för att kanske få bättre åkning resten av tiden?

Är det stor skillnad på ett par hybridpjäxor och ett par utförspjäxor och hur hade ni gjort i den här situationen?

För att kunna svara så är det bra att veta vad du turar med skidor/ bindning.
Likaså vad du åker pist med.
H Christer

Har endast den typiska säsongskidan bc atris. På den har jag look pivot med cast. Så det är ju åt det tyngre hållet!

Hm, för stora pjäxor är en styggelse.
Jag tycker du ska börja om från början, som du säger själv: sälj dessa och köp nya som passar.
En hybrid flex130 med fomad sula förstås.
Ta hjälp så det blir rätt.
Det är ju en biffig kombo att tura med det där.
Fastnar du sen i turträsket köper du en lättare kombo att tura med. Finns mycket bra prylar beg att börja med.
Lycka till och kom ihåg: dina nya pjux ska sitta tajt utan att du spänner åt dom.

Hm, för stora pjäxor är en styggelse.
Jag tycker du ska börja om från början, som du säger själv: sälj dessa och köp nya som passar.
En hybrid flex130 med fomad sula förstås.
Ta hjälp så det blir rätt.
Det är ju en biffig kombo att tura med det där.
Fastnar du sen i turträsket köper du en lättare kombo att tura med. Finns mycket bra prylar beg att börja med.
Lycka till och kom ihåg: dina nya pjux ska sitta tajt utan att du spänner åt dom.
Tusen tack!

Ja i år ska dem sitta. Fick även ett tips av bootfitter att fundera på ett par sprutinnersko till de större pjäxorna och ha dem som utförspjäxa, och därpå skaffa en turpjäxa. Men jag tycker det låter riktigt lurt...

En bra sprutinner kostar en del +jobbet 500:-
Sen ska du köpa en lättare turpjäxa som inte orkar driva din kombo.
Fel väg att gå enligt mig !

Instämmer med ovanstående, köp en ny hybridpjäxa som verkligen passar. Finns ju många såna på marknaden nuförtiden. En del är lättare, andra tyngre. Om du kan lägga lite mer pengar kan du ju få en riktigt turbar sko med bra utförsegenskaper. Jag åker själv på Atomic hawx ultra xtd både på tur och i pisten och är mycket nöjd med dem! Har även en lättare tursko (Scarpa F1) för längre turer men de kör jag bara med ett par lätta turlagg. Atomicskorna håller för de flesta skidor däremot!

Förutsatt att du inte ska byta till lättare skidor skulle jag också gått på en ny hybrid. Det blir en bra bas att utgå ifrån och som tillsammans med Atris blir en kombo som fungerar till allt. Ska du dra dig mer mot en ren tursetup behöver du även komplettera med ett par andra, lättare skidor. Generellt åker jag hellre med lite för biffiga pjäxor med lätta skidor än att åka med biffiga skidor och lätta pjäxor. Atrisen behöver drivas med en relativt rejäl pjäxa för att komma till sin rätt.

Jag bifaller därför kören i att du ska byta ut dina för stora pjäxor till något nytt i 1500-1900-gramsklassen. Jag personligen föredrar att hålla mig till modeller som tillhör de lättaste varianterna av TPU/PU och även i viss mån Pebax snarare än att gå hela vägen ner (viktmässigt) till Grilamid. En PU-bas i skalet ger mer klassisk spänst i utförsåkningen och numera kommer man ner en bit under 2000 gram även med PU-varianter. Grilamid å andra sidan är lättare, men har mindre finess i sitt flexbeteende och ger inte samma känsla av retur och svar. Det är ju normalt att betala för viktreduktion med sämre åkprestanda och det finns i den skalan vissa tydliga trappsteg. Ett av dessa trappsteg är att gå från PU till Grilamid. För varje-dag-åkning med lite större skidor och mycket liftburet är därmed PU eller åtminstone del-Grilamid istället för full Grilamid att föredra tycker jag. Pebax har jag för lite erfarenhet av, men det är lite av en medelväg mellan TPU/PU och Grilamid om jag har förstått det rätt. Som förtydligande är det inget fel med Grilamid, men man bör förstå vad det innebär så att man kan göra rätt val vid köp.

Sen över tid så kan du skaffa dig en 1200-1400 grams ren turpjäxa med ett par 1500-gramsskidor och 300 grams bindning.

Håller med övriga i att välja en hybridpjäxa.

Gjorde själv misstaget att välja en storlek för stor Dalbello Lupo 130 som sedan byttes mot ett par Technica Cochise 130 med Surefoot-sula och Surefoot sprut-innersko (hade pro-discount som skidlärare.....)

Kan väl säga att det inte är någon höjdare att tura med dessa vilket till stor del säkert beror på sprut-innerskon både vikt och rörelse, oavsett så blir det väldigt lite rörelse i relation till Dalbello där man kan ta bort "tungan" vilket gör underverk.

Så för nästa pjäxbyte så blir det säkert en Dalbello igen.

/C

Jag tar era tips och skaffar mig en ny hybridpjäxa i år, med bra bootfitters! Tänker att jag kan slänga in frågan när ni ändå är här, vad tror ni jag kan sälja ett par head kore 120 för? De är slitna, men fullkomligt funktionella. En säsong gamla!

Bilagor

• 1_1.jpg
    1_1.jpg
    454.2 KB · Besök: 117
  • 1_2.jpg
    1_2.jpg
    674.6 KB · Besök: 120
Det är svårt att göra skalet mindre
Men inte mkt jobb att öka volym på innerskon med tjockare sulor och påbyggnad där det är för löst.
Även en pjäxverstad kan hjälpa dig med det om du inte vill själv

Det är svårt att göra skalet mindre
Men inte mkt jobb att öka volym på innerskon med tjockare sulor och påbyggnad där det är för löst.
Även en pjäxverstad kan hjälpa dig med det om du inte vill själv
Jag har varit inne på många olika pjäxställen med bra bootfitters. Tyvärr säger de alla att pjäxorna är för stora för att fixa ordentligt…

Nu fixar du pjäxor som passar dina fötter ok.
Jag vill inte höra mer om detta!
(Förlåt, men jag är jättetrött och halvfull efter en alldeles för lång afterski och god middag i goda vänners lag).

Tillbaka
Topp