Vart ska jag vecka 9!? Hjälp!

Stiff45

Ny medlem
Till att börja med så är vecka 9 det enda alternativet,
Jag är nu smått fötvivlad över att inte veta vart jag ska ta vägen på min framtida skidresa.
Har googlat vilt i några dagar och har äver spanat in ett antal olika sidor med skidinformation.
Då de flesta sidor (och personer) säger helt olika om olika ställen så vet jag inte vad jag ska tro längre.

Har spånat en hel del på Sälen men inte kunnat avgöra vilket fjäll man ska satsa på där.
Är främst ute efter pist och off-piståkande men dessutom mycket folk och hög stämning =).

Någon med erfarenhet nog att hjälpa mig!?
P.S. Åre och Riksgränsen är tyvärr inga alternativ.

Senast ändrad:
oj läste klart nu,, tihi ^ dehär ramundberget är chill va? har väldigt mkt snö där iaf..

man ska aldrig åka nånstans vecka 9 ...bara en massa stockholmare överallt och säsongens näst högsta priser - bara påsk är dyrare.

men du vill ju ha mycket folk. eller så åk till nån doldis...då slipper du trängas...och de brukar vara billigare än de stora orterna...trots den hemska vecka 9.

Hehe okej tack för svaren..
Tyvärr så är ju vecka 9 det enda alternativet..
Om vi ska fördjupa oss lite på Sälen då, någon med egna erfarenheter som vågar säga vad man ska satsa på? Lindvallen/Högfjället eller Tandå/Hundfjället?

De där doldisarna.. några exempel?

Skidåkningen i Sälen är ju inte mer än några kullar, dalar och en vägg...
Men det kan vara mkt trevligt där ändå, rätt veckor är det schysst ös, iaf när jag var där för några år sen.
Hade jag varit dig hade jag nog satsat på Tandådalen eller Lindvallen, även om andelen barnfamiljer är hög i lindvallen så är där några bra ställen och trevlig afterski, och många säsongare (tjejer :=). I Tandådalen är det mkt ungdomar, men inga riktigt bra ställen, så då får man åka taxi till högfjället(HC) el Lindvallen när man ska "klubba".
Ha så kul!

Okej tack för svaren.
Börjar sikta in mig mer och mer på Tandådalen men det är inget lätt beslut.
Har hört att det är relativt dålig fallhöjs och ganska korta backar men..

Tack för det!

Kom på en till, smått olustig grej.
Stämmer det att en (minst två till och med!?) personer i stugan måste vara minst 20 år?
Har hört det och letade på skistar men hittade ingen info om detta.

Stiff45 sa:
Tack för det!

Kom på en till, smått olustig grej.
Stämmer det att en (minst två till och med!?) personer i stugan måste vara minst 20 år?
Har hört det och letade på skistar men hittade ingen info om detta.
nja ofta är det så ja, går dock att komma runt genom att någon med lite högre innehavande ålder bokar...

vad är resans högsta prio? skidåkningen eller festande? lång fallhöjd och riktigt schyssta ställen för offpiståkning får du svårt att hitta i sälen överhuvudtaget men jag vågar nästan garantera riktigt bra party vecka 9.

Som jag ser det finns det egentligen bara lindvallen eller tandådalen att välja på i sälen för dig. Jag tycker att tandådalen har marginellt bättre åkning än lindvallen, medans lindvallen är marginellt bättre för en partyvecka.

Och angående 20-årsgränsen;
"Minimumålder 20 år gäller för att boka boende. Beroende på antal bäddar i objektet kan det dessutom krävas att två personer i sällskapet är minst 20 år. Legitimering sker vid ankomst. Undantag efter överenskommelse."

s_W sa:
vad är resans högsta prio? skidåkningen eller festande? lång fallhöjd och riktigt schyssta ställen för offpiståkning får du svårt att hitta i sälen överhuvudtaget men jag vågar nästan garantera riktigt bra party vecka 9.

Som jag ser det finns det egentligen bara lindvallen eller tandådalen att välja på i sälen för dig. Jag tycker att tandådalen har marginellt bättre åkning än lindvallen, medans lindvallen är marginellt bättre för en partyvecka.

Och angående 20-årsgränsen;
"Minimumålder 20 år gäller för att boka boende. Beroende på antal bäddar i objektet kan det dessutom krävas att två personer i sällskapet är minst 20 år. Legitimering sker vid ankomst. Undantag efter överenskommelse."
Hehe både och kan man väl säga.. men skidåkningen är förstås viktigare..
Angående åldergränsen så var det smått luddigt formulerat, men jag tolkar det som att efter ett visst antal bäddar så krävs det att två pers är 20+.. Men vem som helst kan boka? (T.ex. utomstående förälder?)

Vart hittade du info om ålders förresten?

Satsa på de västra härjedalsfjällen;
Tänndalen, Ramundberget även Bydalsfjällen eller Lofsdalen, har ofta gått om snö och grymt bra backar. Tänndalen och ramundberget är snösäkrast i sverige tillsammans med riksgränsen.

Stiff45 sa:
Hehe både och kan man väl säga.. men skidåkningen är förstås viktigare..
Angående åldergränsen så var det smått luddigt formulerat, men jag tolkar det som att efter ett visst antal bäddar så krävs det att två pers är 20+.. Men vem som helst kan boka? (T.ex. utomstående förälder?)

Vart hittade du info om ålders förresten?
infon hittar du någonstans på skistars hemsida om du går in på typ boka boende.

Jag tolkar det som det måste vara minst en som är 20+ i en mindre stuga och då också står för bokningen, och minst 2 i en lite större stuga så de beror väl på hur stor stuga ni ska ha. Hursomhelst behöver ni nog någon över 20 som står som ansvarig för stugan sen kanske ni kan komma överens med skistar om hurvida flera över 20 måste bo i stugan. Du kan jue maila eller ringa dom och fråga för att få veta helt säkert.

Sen kan jag jue säga av egen erfarenhet att åker man i sälen en vecka och festar relativt hårt blir det inte mkt skidåkning. Så är skidåkningen prioriterad kan något annat ställe vara ett bättre alternativ.

s_W sa:
infon hittar du någonstans på skistars hemsida om du går in på typ boka boende.

Jag tolkar det som det måste vara minst en som är 20+ i en mindre stuga och då också står för bokningen, och minst 2 i en lite större stuga så de beror väl på hur stor stuga ni ska ha. Hursomhelst behöver ni nog någon över 20 som står som ansvarig för stugan sen kanske ni kan komma överens med skistar om hurvida flera över 20 måste bo i stugan. Du kan jue maila eller ringa dom och fråga för att få veta helt säkert.

Sen kan jag jue säga av egen erfarenhet att åker man i sälen en vecka och festar relativt hårt blir det inte mkt skidåkning. Så är skidåkningen prioriterad kan något annat ställe vara ett bättre alternativ.
Okej tack för svaret.. mjo, fast om man hyr privat så funkar det väl.. fann sketmycke på fritiden.se. Känner tyvärr ingen som är 20 och åker skidor faktiskt så det kan bli knepigt, men jag ska göra mitt bästa för att hitta något.
Mjo, funderar på en "kortvecka" istället för en hel vecka, det känns som att man egentligen inte behöver en hel vecka på sig..

om du ska nån starns och åka så satsa på ramundberget! eftersom du ville ha bra pist och offpist så är det läge att åka där.
ramundberget kör ju bara på natursnö, och med den snön får du grymt härliga nedfarter i pisten.
och offpisten så kan du ta en helikopter eller en vandrings tur upp på berget andra sidan liftarna eller bakom dalen och ovanför parken där finns det grymma berg med fin offpist och inge granar träd ihuvetaget. och stämmningen där är helt ok! men det är endå en doldis tex som lofdalen. men ja rekomenderar ramundberget! =)

Om du är där för bra offpist och piståkning ska du helt klart välja Hemavan/Tärnaby.. men vet itne hur nattlivet är där.

Annars så får du väl åka till ÅRE.. där är det ju alltid massor med folk o fest!.. =)

WTX sa:
Om du är där för bra offpist och piståkning ska du helt klart välja Hemavan/Tärnaby.. men vet itne hur nattlivet är där.

Annars så får du väl åka till ÅRE.. där är det ju alltid massor med folk o fest!.. =)
Vecka 9 är det party party här!!
Dessutom kan man ju enkelt flyga hit :)

vecka 9 stannar man hemma. det är bara massa nollor i backarna i hela landet då. eller så drar du till ett mini fjäll med en och annan polare. hyr skoter och kör orört från vilket berg du vill. Free your mind!

håll dej hemma vecka 9. allt ä kasst då... håll dej en vecka är mitt tips. eller spara dina stålar till 2 veckor i st anton nästa vinter...

laplander: om han inte har råd att åka upp till riksgränsen så varför ska han då ha råd att åka till dundret? Bara en liten fundering..

Alltså ja, tandådalen hade jag roligare i än vad jag hade i lindvallen när jag var ner till sälen.. Iallafall om man ser till åkning, after-ski´n i lindvallen var dock galet kul och HC på högfjället så beror på vad man är ute efter och om man kan tänka sig att åka lite taxi emellan..

Jag skulle nog faktiskt akta mig jävligt noga för Lindvallen under v 9, det är som en jävla dvärj kolloni då. Fullt i liftarna och en massa pygmeer ivägen över allt. Beror lite på vilken typ av åkning du letar efter. Riks är klar bäst för eventuellt puder. Dåligt med det i sälen. Tandå funkar hyfsat med parken och det finns lite puder om man orkar gå en bit. Uteliv är det lite uppdelat beroende på veckodag, kolla med liftwaffe och annan personal i så fall. Såg att någon nämde personallediga dagar och då brukar det va bra som fan. Tror att dom fortfarande samlas på HC.

Lycka till!!

Hemsedal ! inget snack om saken, riktigt bra förhållanden, bra park, underbart folk osv. du hittar inte ett bättre ställe under tiden du ska åka. Glöm sälen! och eftersom du har skippat ÅRE så är hemsedal ända stället att satsa på ;)

Tillbaka
Topp