Vart ska man köra en säsong?

Schonhoff

Ny medlem
Om man är ute efter att ha jävligt kul samtidigt som man vill ha bra skidåkning, vad är då era förslag på att man ska säsonga?

Öppen för alla förslag men vill gärna kunna kombinera bra drag med skön skidåkning!

/Schonhoff

Bra drag och skön skidåkning?
Då ska du satsa på något av de stora "svenssonorterna". Kolla i en vanlig resekatalog så har du en hel uppsjö av finfina alternativ.

Verbier: bra offpist, stort skidsystem, mycket party, Verbier Extreme, 2h till Chamonix... kanon! lite väl mycket svenskar kanske.

Zermatt: bra offpist, lätt tillgänglig alpin tur-åkning, megastort skidsystem med Cervinia, jättemysig by, mycket party, toppen!

by the way, vissa orter på lägra höjd kan suga fett om det är en "sämre" vinter än normalt. dessutom är deras säsong såklart kortare. som jämförelse fick Zermatt 20cm pudersnö i fredags (17 april), men kanonförhållanden på 3000 meters höjd. på lägre orter regnade det...

EnderWiggin sa:
by the way, vissa orter på lägra höjd kan suga fett om det är en "sämre" vinter än normalt. dessutom är deras säsong såklart kortare. som jämförelse fick Zermatt 20cm pudersnö i fredags (17 april), men kanonförhållanden på 3000 meters höjd. på lägre orter regnade det...
Vi ligger lägre men fick 30 cm på mellan station ;)

//H

Badgarstein ska ju ha Alpernas grymmaste uteliv, åkningen duger ju med. Dessutom så lär det ju va tomt på folk i backen tidigt i och med det vilda utelivet. . .

nja, om Zermatt är det mest bra grejer... har varit här 3 vintrar nu (innan dess 2 vintrar i verbier).

Zermatt plus:
+stort jäkla system som sitter bra ihop med liftar hela vägen. inget strul med buss-transfers mellan liftarna som i Chamonix...
+skitbra offpist och lättillgänglig tur-åkning.
+snösäkert, 3800möh.
+inte samma puder-hets som i Chamonix, där man krigar för att komma med första liften upp på morgonen efter ett snöfall.
+kanonbra uteliv på kvällarna.
+hyfsad apres-ski, men såklart inte lika bra som i österrike.
+färre svenskar än Verbier & chamonix
+maten i Cervinia...

minus:
-liften till cervinia stängd lite väl ofta pga blåst
-dyra liftkort... 80 CHF ( 1 CHF = 7.3 SEK) per dag inkl Cervinia
-4 timmar med tåg från Geneve eller Zurich är ganska segt & dyrt
-ganska många lavin- och glaciär-offer! :(

Hollibob-->
Vad gjorde anton så bra då?
Jobbade du eller slappade bara? Hur fick du isåntfall jobb osv vart bodde du?

All typ av åkning, underbara människor, bra drag på nätterna mm.
Jobbade ungefär två månader, fick jobbet på plats. Åkte ner med 3 veckors bokat boende, sen var det bara ut att leta jobb. Fick hotelljobb i Flirsch, visserligen en bit ut, men med gratis käk och boende samt 400 euro i månaden funkade det utmärkt. Gick att åka och gå ut varje dag om man ville det. Sen flyttade jag runt lite och bara stekte!

jag funderar också lite på st anton, om någon vill dela en lya nästa säsong så säg till =)

Schewitz, Kanada och andra icke euro länder kan vara intressanta om kronan är svag mot euron även nästa säsong.

Hade det inte varit för att man eller mindre måste jobba om man är i Hemsedal had ejag rekomenderat denna ort. Riktigt sköna människor och riktigt bra stämning är dte här.

Jag är öppen för det mesta i både Norden och Europa.

Om vi snackar Alperna så helst Schweiz eller Österrike.
Om det blir Norden så är det nog bara Hemsedal som gäller.

Orter som Verbier, St Anton, Engelberg, Zermatt osv. är mycket intressanta.
Någon som vet hur det är i Ichgl? Verkar ju inte var allt för mycket puderfolk där, dock kanske tråkigt?

varför inte Val Thorens? grymt uteliv oh sjuukt stort system? e ung fortfarande så jag har la inte mycket erfarenhet men det verkar ju fett nice!

Val Thorens har ju kanonbra åkning, snösäkert som fasiken tack vare den höga höjden, mycket party... men byn är ju fan så omysig (tycker jag). Har varit där en del, men aldrig bummat...

Doggystyle sa:
varför inte Val Thorens? grymt uteliv oh sjuukt stort system? e ung fortfarande så jag har la inte mycket erfarenhet men det verkar ju fett nice!
I val thorens bor man ju dessutom alltid mitt i backen så man slipper ju buss och skit som man kan vara tvungen att ta på andra orter. håller dock med "EnderWiggin" att byn inte är den mysigaste.

victorvictor sa:
Doggystyle sa:
I val thorens bor man ju dessutom alltid mitt i backen så man slipper ju buss och skit som man kan vara tvungen att ta på andra orter. håller dock med "EnderWiggin" att byn inte är den mysigaste.
Nej det är nog det stora nackdelen med Val Thorens. Orten liknar ju lite av ett komplex med massa höghus på rad. Inget för dom som vill ha det lite gemytligt och mysigt kanske..

Senast ändrad:
hollibob sa:
All typ av åkning, underbara människor, bra drag på nätterna mm.
Jobbade ungefär två månader, fick jobbet på plats. Åkte ner med 3 veckors bokat boende, sen var det bara ut att leta jobb.
WORD, St Anton var great!

Isberget sa:
Badgarstein ska ju ha Alpernas grymmaste uteliv, åkningen duger ju med. Dessutom så lär det ju va tomt på folk i backen tidigt i och med det vilda utelivet. . .
Vart har du hört att Bad Gastein ska ha alpernas grymmaste uteliv? Den personen som sa så till dig har INTE varit i BG. Herregud, det finns en skön bar, två ställen för A-S och en KASS nattklubb.

Det enda positiva med utelivet är väl att alla är samlade på liten yta, men vidare bra är det inte.

Det är en fantastisk by med bra fest, men att påstå att det är den bästa festen vore som att skrika pitten i kyrkan, ha ha.

Det stämmer dock det där med skidåkningen, väldigt lite folk i backarna om man håller sig borta från Staubnerkogl!

Nu lät jag fruktansvärt negativ, det är inte meningen. Jag ville bara vara ärlig !

Crussoe sa:
Vart har du hört att Bad Gastein ska ha alpernas grymmaste uteliv? Den personen som sa så till dig har INTE varit i BG. Herregud, det finns en skön bar, två ställen för A-S och en KASS nattklubb.

Det enda positiva med utelivet är väl att alla är samlade på liten yta, men vidare bra är det inte.

Det är en fantastisk by med bra fest, men att påstå att det är den bästa festen vore som att skrika pitten i kyrkan, ha ha.

Det stämmer dock det där med skidåkningen, väldigt lite folk i backarna om man håller sig borta från Staubnerkogl!

Nu lät jag fruktansvärt negativ, det är inte meningen. Jag ville bara vara ärlig !
Nu har jag bara spenderat en vecka i BG, så vem vet? Det du säger kanske stämmer. Jag kanske hamnade där just "superduper-veckan"!
Det enda jag vet är vad jag har hört och vad jag upplevt. Jag kan i alla fall säga att så bra drag har jag inte varit med om i någon annan alpby dag efter dag efter dag. I BG var det verkligen "let's go bananas" varje kväll. Enligt mig är Bad Gastein i klass med både St. Anton och Val Thorens. Alla dom tre orterna har riktigt bra fest!

Haeggbloms: Röjig afterski med trubadur, ännu vassare nattetid. Var här säkert hälften av kvällarna i veckan och lika bra varje gång.
Blockhausl: Grymt bra drag alla 3 kvällarna! Fullpackat med folk. Najs med liveband.
Silver bullet: Var nog bara där en kväll men det vart sjukt mycket folk och riktigt galet.
Gatz: 2 av 2 kvällar får 5 av 5 toast!

Ja kanske bara hade tur att pricka in en bra vecka, eller till och med tur med att pricka in rätt bar/nattklubb rätt kväll... Hur som helst ligger Bad Gastein högt upp på listan över alporter med bäst uteliv!

Senast ändrad:
Hur är det då med snö i BG jämfört med t.ex. Val T, Anton eller andra orter?
Högsta punkt är ju ändå bara ~2700 meter jämfört med andra stora orter som har toppar på en bit över 3000.
Hur många meter per säsong får BG?

EnderWiggin sa:
Nagon som säsongat i Whistler? Eller BC?
Jag spenderade den här säsongen i Fernie och det är det bästa jag har gjort i mitt liv.

Åken är betydligt kortare än i alperna men å andra siden så är terrängen otroligt underhållande.

Utelivet står sig slätt mot de flesta ställena i Alperna men stället är packat med sköna människor vilket iaf för mig väger upp väldigt mycket.

Åk till BC!

xzimmit sa:
Hur är det då med snö i BG jämfört med t.ex. Val T, Anton eller andra orter?
Högsta punkt är ju ändå bara ~2700 meter jämfört med andra stora orter som har toppar på en bit över 3000.
Hur många meter per säsong får BG?
antons högsta topp ligger på runt samma höjd, 2700 - 2800 nått sånt där. det är ganska logiskt att på högt belägna orter börjar vintern tidigare och snön håller sig längre fram på våren. dock så är det ju mycket annat som spelar in när det gäller nederbörd och snöfall. om du vill ha statistik från tidigare vintrar så föreslår jag www.google.se
på gastein.com eller snow-forecast.com kan det hända att det står något

Crussoe sa:
Isberget sa:

Har själv inte varit i BG men har hört av andra och av flera på freeride attt nattlivet ska va värt. Har även läst i åka skidor att utelivet ska va på topp.

Jag har varit i en del alporter och tror att St Anton eller Verbier skulle passa dig bäst som första ställe att säsonga i. Sjuk fest, mycket folk att hänga med och vansinnigt bra och lättilgänglig åkning.

Val Thorens har bra åkning men byn suger totalt. Riktig misär. Cham är min favorit men att komma dit som förstaårsbummare kan vara lite lurigt eftersom man bör vara en god skidåkare för att kunna utnyttja terrängen ordentligt. Åk hit när du varit ett år på annat ställe först.

Senast ändrad:
Jag gjorde min säsong i Whistler. Fantastiskt ställe men lite väl mycket puderhets. Dessutom är det extremt få tjejer i jämförelse med killar haha. Tror dock jag hade uppskattat det ännu mer om det inte hade varit min första säsong som jag spenderade där..

Leker med tanken att göra en säsong nu när jag är klar med plugget. Någonstans med mindre hets, gärna mycket engelsmän.. några tips?

I StAnton hittar du allt du söker...en underbar skidåkning i både anton och Lech, jättetrevlig by med bra uteställen. Lätt att hitta jobb om man vill ha det.
Det perfekta stället!

Val Thorens är också ngt jag rekomederar varmt!

Lycka till

För att ta tag i detta lite mer konkret nu, är det någon som har koll på bra boende? och med bra menar jag bra pris och hyfsat centralt..

Tillbaka
Topp