Vart skall man åka i vinter. ?

Yitz

Ny medlem
Hej.

Jag har iofs inte varit på så många ställen i alperna.. men.
jag vill besöka dom som är mest sevärda, så snälla ge mig tips..

I första hand skidåkning.. både i pist och utanför är intressant, och även klassen på afterskin..

Ställen som jag i första hand är intresserad av är Verbier + Val Thorens.

Vad väljer man först? Jag brukar ta mig dit själv, och inte charter.. så både priser, kommunikationer, åkhöjd, snösäkerhet.. är viktigt...

Sen föredrar man självklart stora system.... Val Thorens lockar för det skall vara stort... men inte speciellt charmigt har jag hört ?

Österrike är för min del inte intressant..

Jag brukar åka till Zermatt varje vinter, det blir det nog iår igen, samt ytterligare en vecka någon annanstans... men frågan är vart?

Vad säger ni ?

I Frankrike har jag tidigare varit i
Les Deux Alpes
Val D`isere , Tignes
Chamonix.

Italien,
Cervinia
Canazei

Schweiz.
Zermatt.

När man står på toppen av Cime de Caron inför ett puderdränkt åk förbi Lac du Lou, med sikten klar till Mont Blanc är Val Thorens faktiskt rätt charmigt...

När man står på monte forte och kastar sig ut för glaciären i pudret och vet att alpernas bästa afterski väntar så är Verbier också rätt ok.

Eller mont Gelé en eftermiddag i sockersnö... hmmm....

Om jag skulle välja mellan ValD och Verbier så vinner Verbier i allt utom prissättning...

Men som vanligt så beror det väl på vilket av systemen man kan bäst. Val D har jag bara varit i några dagar, Verbier iallfall ett 30tal dagar...

Sen skulle jag personligen nog inte välja nån av dom, men det är ju en helt annan sak.

Personliga favoriter just nu:

Engelberg (har boomat lite mycket nu, men fortfarande ok)
Diablerets (litet system, men sicken jäkla åkning!)
Chamonix (som vanligt en favorit, tyvärr alldeles för mycket folk, men senvår i arpil kan det fortfarande funka, eller stighudar och rejäla promenader!)

listan skulle säkert kunna göras ganska lång...

Sen säger du inte om du ska iväg hela säsongen eller nån vecka... Om det gäller nån vecka så skulle jag nog köra på Verbier, de har Alpernas kanske mest lätttillgängliga off-piste, bra drag i byn, ok priser för att vara Schweiz och riktigt bra liftsystem som fungerar med Schweizisk precision.

Spenderade vecka 16 i Val Thorens i år och vilken vecka det var. Sol, Sol och sol och tackvare ett rejält dump veckan innan fanns det gott om snö som även räckte till hyffsad offpist vilket var beundransvärt medtanke på tiden på säsongen.

Mina personliga favoriter blev Mont Vallon(Liggger i Meribel-Mottaret dalen) Ett helt underbart åk från 2950 ned till Meribel-Mottaret på 1750 m.ö.h) Man var dock tvungen att vara här tidigt på morgonen men var man det fick man 5-6 otroliga åk!.

Den andra favoirten blev La Masse som ligger i Les Menuires(Samma dal som Val T fast längre ned, har även erhållit den mindre smickrande tilteln, Alpernas fulaste by vilket jag rent empiriskt vidhåller å de kraftigaste). Berget är som en stor gryta med många olika alternativ, pist som offpist.

Även om det fanns gott om snö så tog solen ut sin rätt och på eftermiddagarna var det bara åkning över 2000 m som gällde vilket betydde att stora delar av systemet föll bort.

En liten bortglömd del av hela Les trois Vallees är det som kallas den fjärde dalen(Orelle dalen eller Plan Bouchet, val T:s liftkort gäller här) Väldigt lite folk och otroliga ytor. Dock var de två sittliftarna en aning sega. Lite tidigare på säsongen skulle man kunnat hitta hur mycket offpist som helst här.

Som andra skrivit i forumet köp liftkortet för hela Les Trois Vallees(Runt 2000 sek en vecka). Inte för att Val T inte räcker utan för att det finns lika bra om inte bättre skidåkning i dalen/dalarna bredvid. Det verkade även som att de flesta ville åka i Val T så där blev det lätt köer även om det moderna liftarna eliminerade det mesta av dessa tendenser. I de andra dalarna var det bertydligt mindre folk.

Vi åkte med Langley och bodde på Tango och vi var mycket nöjda. Maten var utsökt, bra afterski och en härlig veranda som vätter mot söder där man efter en dags åkning kunde sjunka ned i en solstol och dricka en öl eller två.

Detta år testar vi Val d´isére med Langley igen. En kompis har bumpat där och har lovat oss Guld och vita skogar.

Jocke

Tillbaka
Topp