Vassa eller slöa stålkanter ?

tedde95

Ny medlem
Vad tycker ni det är lättare att åka park/handrail och sånt med vassa eller slöa stålkanter ?

du kan ju gissa vad ett par vassa stålkanter gör för dit railande, eller?

Inte jättebra

Senast ändrad:
TheFibretech sa:
Haha. borde vara ganska jobbigt att gilla vassa kanter då dom blir slöa efter några åk...
Bör göra rätt ont också när det hugger haha, jobbigt det där
Jag älskar vassa stålkanter för JAG ÄLSKAR SMÄRTA AARRGH!

Senast ändrad:
det är enklare att hoppa när det är isigt och dåliga förhållanden när du har vassa kanter, vilket är sjukt skoj. Men när du ska raila med vassa kanter så blir det problem. Har för mig att man kan slipa kanterna i en speciell vinkel så att de funkar perfekt att raila med också. Någon annan som har hört samma sak?

Ovashoot, har för mig att jon sa i sin videoblogg att om man slipar kanterna till 45 grader så funkar dom lika bra på rails som ihopp, kräver ioförsig ganska mycket precission och är sjukt svårt att göra själv, blir lätt ojämna kanter.. men gå till närmaste stadium eller intersport så kan dom nog göra det med dom slipmaskinerna dom har! :)

Senast ändrad:
45 grader? Kan ju inte fungera så bra att svänga med? :P

Det bästa borde ju vara att slipa sidokanten till 90 grader och slipa baskanten så det är 1 grads lutning på den, borde vara perfekt att raila med.

jeppenator sa:
Ovashoot, har för mig att jon sa i sin videoblogg att om man slipar kanterna till 45 grader så funkar dom lika bra på rails som ihopp, kräver ioförsig ganska mycket precission och är sjukt svårt att göra själv, blir lätt ojämna kanter.. men gå till närmaste stadium eller intersport så kan dom nog göra det med dom slipmaskinerna dom har! :)
tveksamt om det finns så många stadium butiker som klarar det.

rudil sa:
jeppenator sa:
tveksamt om det finns så många stadium butiker som klarar det.
de flesta stadium butiker brukar ha någon kunnig anställd som borde klara av jobbet med slipmaskin. övning ger färdighet

Jag föredrar att ha vassa stålkanter tidigt på säsongen då det brukar vara isigt på pisterna.
Annars så har jag inte supervassa kanter...

Gudrunnator sa:
45 grader? Kan ju inte fungera så bra att svänga med? :P

Det bästa borde ju vara att slipa sidokanten till 90 grader och slipa baskanten så det är 1 grads lutning på den, borde vara perfekt att raila med.
90grader och minus en eller två grader under är den lutningen på stålkanterna som jag tänker använda i frantiden, jag har hört att det det ska vara den bästa för den som åker park/pist.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp