Vätskesystem NÅGON?

skidloparalex

Ny medlem
Vätskesystem NÅGON?
Tja..

Jag har länge funderat på att skaffa mig ett vätskesystem för att kunna hålla en hög och jämn prestanda under längre sträckor. Någon som har erfarenhet av ett sådant? Jag vill endast ha ett system som uppfyller kraven av att släcka törsten. Altså alla andra egenskaper som tex förvaring osv hoppar jag gärna. Det ska vara litet och smidigt helst inte synas eller kännas.

Några tips?

Fördelar?
Nackdelar?
Hur stort system ska man köpa? 0,5L 1L eller 2L?
Vilka egenskaper bör man leta efter när man köper sitt system?
Vart kan man köpa ett bra system?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

mvh alexander

Vätskesystem NÅGON?
Camelbak är väl i princip ledande i branschen. Har du ett sånt blir du nog inte besviken, när man är ute på vintern är det dock en bra ide att köpa ett med isolerad slang, den fryser lätt annars.
Jag skulle satsa på 2l, det går alltid att fylla mindre.
Camelbak finns hos butiker med friluftstema tex addnature, dom brukar även finnas på butiker för militär/polis tex Terräng i sthlm/gbg/malmö

Vätskesystem NÅGON?
Hur ska du använda det?
Är det ett allmänt löst vätskesystem att ha vid ex löpning på sommaren, eller tänkte du köpa till ett vätskesystem till din skidryggsäck?

Jag tycker det kan vara användbart om man turar på vårkanten. Då fryser inte skiten igen (har provat isoleringar och grejjer. Funkar inte.) Gör av med mkt vätska då och är bra att fylla på kontinuerligt. Oftast får dock systemet ligga hemma. Jag tycker det är lite knepigt att hålla rent det och torka på bra sätt. Sen är jag inte helt övertygad om att det är så jäkla bra. Man behöver ta en paus då och då och fylla på vatten och energi - och ta en titt på utsikten. Jag kör oftast bara vattenflaskor. Är det svinkallt ser jag till att isolera vattenflaskorna med något neoprenaktigt, eller tejpa på nått tunt gammalt liggunderlag - och hälla varmt vatten i. (Nalgenes flaskor klarar av varmt vatten, finns i din friluftsbutik. Finns även isoleringspåsar till de flaskorna.)

Vätskesystem NÅGON?
Någon som har koll på nyttan av att dricka vatten under tiden man tex turar? Klarar kroppen av att ta upp vatten i mindre mängder över lång tid eller är det att fylla på ordentligt innan och efter (vid lunch då kanske?) som ger bäst effekt?

På ämnet Camelbacks (System var ju ett stor ord för vattenpåse med slang ;-) är jag också kluven, har haft en med isoleringsslang. Den funkade två säsonger och frös inte sålänge jag tryckte tillbaka vattnet ur slangen. Men vet inte om jag skall skaffa någon ny, är inte skoj när de går sönder och PET-flaskor funkar rätt bra.
Dessutom får man god dricka med på köpet vid första användningen ;-)

Bara jag som blir lite glad av att någon gång mellan varven inte gå på marknadsföringen av alla "nödvändiga" prylar och helt enkelt skippa dem?

Vätskesystem NÅGON?
Känns inte vattenslang lite 2004? Alla frirajders hade vattenslang då. Nästa år hade alla isolerat den där j*vla slangen, och året därpå var den borta... :P

Som sagt, Nalgene-flaskor kör jag på. Tåler ohyggligt mycket stryk, läcker aldrig, är långlivade, klarar av nästan kokande vatten. Med flaska så får man en bra ursäkt att ta en paus på toppturen, och toppturar man inte behöver man knappast nån slang.

Vätskesystem NÅGON?
Själv har jag turat (lite, men ändock) och frirajdat, efter 2004, med isolerad slang och det har fungerat alldeles utmärkt :) Tror väl att det beror lite på vad man föredrar helt enkelt.

Jag personligen tycker det är väldigt bekvämt med slang. Vill jag däremot stanna, ta det lugnt och kika på utsikten gör jag det i samband med att jag halar upp termosen med varierande varm dryck. Nu har jag ju ännu inte pajat en vattenpåse i ryggan så jag kanske ska ligga lite lågt med hyllningen av "påsen" för det är ju trots allt så som Nojlas säger att Nalgene-flaskor är betydligt tåligare.

Vätskesystem NÅGON?
Först och främst: Det är en fördel att dricka "lite&ofta" gentemot "mycket&sällan" så alla som ägnar sig åt mer krävande aktiviteter bör ha med sig vatten.
Hur mycket vatten man behöver ha med sig är förstås individuellt, hur mycket brukar du ha idag? Räcker det? Kommer du att ändra dina vanor?
För mig personligen brukar jag räkna på 5 dl vatten per timme vid toppturande, men de finns både de som behöver mindre och de som behöver mer.
Huruvida man vill bära sitt vatten i en påse eller flaska är en smaksak.
Jag gillar tex inte Nalgeneflaskorna, de är dyra, tunga och hårda. En klassisk fältflaska i plast är ett bättre val i mitt tycke.
Skulle man nu välja påsvarianten så är det absolut inte fel, men det finns ett par saker man bör tänka på.
Jag rekommenderar 'Platypus Big Zip SL' i lämplig storlek. Undvik skruvkorksmodellen, den är bökig att fylla, bökig att ha i ryggsäcken, bökig att torka och stört omöjlig att rengöra.
Till den modell jag nämnde finns det även slangisolering att köpa till, om man anser sig behöva det. En del ryggsäcksmodeller är redan förberedda för en slang och har en fick i själva axelbandet enkom för detta. Sen handlar det även om teknik för att undvika att det fryser.

Vätskesystem NÅGON?
Sådär ja.. Då var årets vasa avklarad

Provade med vätskesystem men det frös tyvärr i slangen som jag trodde. Glömde givetvis blåsa tillbaka vätskan till behållaren.

Innan det frös tyckte jag att det fungerade optimalt och hade man bara kunnat lösa problemet med slangen använder jag gärna ett vätskesystem igen.

Någon som vet var man kan köpa isolering till slangen eller som kanske är händig och vet hur man skulle kunna isolera den så att man slipper problem med is i slangen??

Vätskesystem NÅGON?
@ skidloparalex: isolering kan du fixa lätt genom att ta ett gammalt traditionellt liggunderlag och vira ett varv runt slangen och sen lite silvertejp, fungerar riktigt fint.

Hur var året lopp? Fina spår? Bra före? Satt bänkad igår och det såg om som om ni hade en riktigt fin dag i spåren. Och just det, vilken tid? ;-)

Vätskesystem NÅGON?
Brukar stanna och ta Vattenpauser när jag turar, Då får man vila Ben och rygg. Fungerar bäst.

Vätskesystem NÅGON?
jag kör med camelbak i ryggsäcken, tycker det är vida överlägset att dricka lite&ofta än mycket&sällan. Främst eftersom man inte behöver gå och pissa lika ofta eftersom det tas upp bättre av kroppen, samt att man inte kyler ner kroppen med en halvliter isvatten i ett svep.

smidigt att slippa gräva i ryggsäcken också -> lägre "tröskel" -> dricker mer

Senast ändrad:
Vätskesystem NÅGON?
Slangen kan man tina genom att sticka ner den innanför kragen en stund. Sen är det enklast att blåsa tillbaka vattnet. ;)

Jag är också en förespråkare för att dricka lite och ofta.

Tillbaka
Topp