Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du tävlingsåkare som jagar hundradelar?
Om inte, vad spelar det för roll?
Om det inte går tillräckligt fort, sväng lite mindre.
Om det så är januari eller juli så använder jag Vola Universal (röd) som jag köper billigt i 500 g block från Amazon.
EDIT:
Vola Universal orange skulle det ha stått ovan, inte röd.
500 g för 174 kr.
![]()
Universalfett Vola block 500g Orange - Alpinstore
Upptack universalfettet Vola NIVA 1, idealiskt for alla skidakare. Allsidigt och kompatibelt med alla snotyper, det sakerstaller ett optimalt underhall av dina skidor.www.alpinstore.com
Ursäkt för sen återkoppling men tack för responsen.
Jag tävlar inte men mest vill man väl ha bra skjuts så åkning blir nöjsam
Hej.Det här ju ett område där übercoola frirajders ofta slänger ur sig saker som: ”jag vallar en gång per år och fast jag har 340 skiddagar per säsong har jag alltid grymt glid”. Om du är den typen av åkare kan du sluta läsa här.
För den som någon gång åkt på ett par riktigt bra preppade skidor (och alltså förstår skillnaden) eller den som någon gång hållit på att s.a.s. flyga framlänges över styret i blötsnö kan det dock vara läge att fortsätta läsa.
I kallsnö håller jag (nästan) med the frirajders. Du kan få till ett grymt ”släpp” med en flourfri basvalla från (i princip) vilken tillverkare som helst.
I blötsnö är det dock sjukt stor skillnad. Jag har haft bra skiddagar (på välpreppade skidor) samtidigt som åkkompisar varit tvungna att staka sig nedför fjället.
Är du rik och en sån som skiter i miljön samt djur och människors hälsa? Använd i så fall högflourprodukter för blöt och/eller smutsig snö. För i den typen av snö (dvs. klassiska vårförhållanden) funkar det fantastiskt. En bas av t.ex. Swix HF10BW (kloss) som du sedan toppar med t.ex. Swix FC80LC HVC WARM (flytande) gör dina skidor så hala att du kommer att känna dig som en smörklick i en teflonpanna. Helt ärligt så är det svårt att stå stilla i en liftkö med ett par såna skidor på fötterna. MEN innan du springer i väg och lägger en mindre förmögenhet på HF-produkter ber jag dig att lyssna på den här dokumentärserien,.
Mörkt? Jag vet. Men det finns hopp. FIS (m.fl.) driver på mot ett flourförbud och det har satt fart på vallatillverkarnas produktutveckling. Nu är de flourfria blötsnöprodukterna på en sån nivå att de funkar utmärkt för friåkning. Själv använder jag denna (kloss) som bas vid blötföre: https://www.outdoorexperten.se/p-65728-red-creek-fluorfri-varm-140-gr.aspx?gclid=CjwKCAjwm4ukBhAuEiwA0zQxk13nry7fc4tx3KMplYY83RlADvkpVrz8Cv8o8HAlXPKehO-BgVURVBoCid0QAvD_BwE
Samma valla finns även som flytande, https://www.outdoorexperten.se/p-65725-red-creek-fluorfri-80ml.aspx?gclid=CjwKCAjwm4ukBhAuEiwA0zQxk9SLf4JbXFvUB2NcexpDdJnNmmegHPkMLpGJuYVvkynST3Sb9S7ZRBoCsG4QAvD_BwE . Den verkar dessutom vara på REA nu (293 kr)! Vid akut behov, t.ex. på topptur eller väderomslag, går den att lägga på och sedan borsta ur (med nylonborste) efter 10 min. Den sitter dock betydligt bättre om den får ligga på över natten (i rumstemperatur) och bäst om du låter det gå minst två dygn innan du borstar ur.
Om snön är väldigt blöt (t.ex. vid regn eller hög lufttemp) kompletterar jag vallningen med att (efter borstning) lägga en handstruktur med ett rillverktyg. Jag använder då den här rillen, https://alpingaraget.se/skidor/skidtillbehor/valla-och-skidvard/red-creek-riller-15-5c. Detta är särskilt viktigt om belaget inte har någon grundstruktur (gjord med maskin) eller om grundstrukturen nötts ned/bort.
NOT: Jag är aktiv i en klubb som tidigare hade ett samarbete med Swix men som numera har ett samarbete med Red Creek. Jag är därför ”inkörd” på dessa produkter. Men det finns säkert produkter från andra tillverkare som funkar lika bra (eller kanske bättre).
Hade missat denna fråga. Ber om ursäkt för det. En riller för längdskidor är U-formad. Detta eftersom alla längdskidor (i princip) är lika breda. Då den har kanter på båda sidor så går det inte att "spåra ur" när du rillar ett par längdskidor. En riller för alpinskidor är L-format och har alltså bara sidokant på ena sidan. Du "lutar" den mot ena kanten och det finns alltså en risk att du slinter av skidan om du är oförsiktig. Fördelen med L-formen är dock att du även kan luta den mot andra kanten. På det sättet kan du rilla en skida från två håll och alltså rilla en skida som är betydligt bredare än rillerns bredd. Ståldelen på Red Creeks riller är drygt 50 mm bred (och den går inte hela vägen ut till kanten). De bredaste skidor som jag har rillat med den är 108 mm under foten. Då rillas hela skidans bredd under foten men längst fram och längst bak blir det en smal yta i mitten som rillern inte når. Det påverkar inte resultatet speciellt mycket eftersom (1) skidan som regel åks på den delen av belaget som är närmast kanten, och (2) det är väldigt liten belastning (mot underlaget) så långt fram och så långt bak på skidan.Hej.
Tack för en utförlig beskrivning. Jag har kikat på RED CREEK Riller men den ser smal ut? Får man in ett par skidor med 105-115 i midjan eller hur gör man?