Veckor att undvika våren 2022?

nikasp

Medlem
Ska lägga in 4 veckor som önskemål till utlottning av jobbets lägenheter kring sportlovet ungefär.

Tänkte lägga v10, 11, 12 och 13 men sambon har ev. svårt att vara helt ledig v10 och 11.
Ser jag rätt är det ”läge rött” v9 (Stockholm) och v7 (Göteborg)? Vilka veckor före v10 ska jag välja så man slipper stå i kö halva dagarna?

PS. Åker med små barn på 5 och 6 år som ska köra skidskola hela veckan så blir nog mest Rödkullen i år igen.

steglund

Aktiv medlem
Vecka 8 är det också ordentligt tjockt. Inte bara Skåne, utan även följande har sportlov:
Uppsala län (utom Älvkarleby), Södermanlands län (utom Gnesta), Östergötlands län (utom Ydre), Hallands län (utom Kungsbacka), Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Fyrbodal, Örebro län.

nikasp

Medlem
Tack för tipsen, kanske får ta mellan sport och påsklov men i år v11 var det rena vattenskidåkningen när vi packade ihop på lördag.

sxiirrrr

Medlem
Vecka 2 brukar de vara lite folk, dock kan vädret vara sämre i början av säsongen.
Vecka 3-5 är de studentveckor.
Vecka 6 är ofta bra
Vecka 7-10 är sportlov så de skulle jag undvika
Vecka 11-14 skulle jag sikta på för då är de bäst väder och inga lov
Vecka 15 är de påsklov

fredw

Aktiv medlem
Vecka 11 brukar jag tänka som en ”idealvecka” för Åre, allt sammantaget.
Loven är just slut och vårvädret närmar sig men har ännu inte smält bort snön.

Men osäkerheten avseende väder och snötäcke är ju stor. Jag tror det var litet slaskigare än vanligt då just förra säsongen (jag var där också v 11).

Och om man struntar i vädret och prioriterar snön då är det väl bättre att åka före sportloven.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nackdelen med att åka tidigt är att det kan vara riktigt kallt och det blir korta dagar, men har man tur så kan det likväl vara soligt och högzon kan vara öppet.
Större chans för det senare, ju senare man åker, men då blir det också trängsel.
Högzon en kall solig dag i februari är svårslaget.

pd

Aktiv medlem
Ska man grotta ner sig i detaljer så tycker jag att det är synd att kvällsåkningen i Åre upphör v.10. Även om högre dygnstemperaturer gör att det inte funkar med att ha öppet hela dagen, släta ut med pistmaskin och sedan öppna igen så hade det suttit fint med att hålla någon pist stängd under dagen för att kunna öppna den på sena eftermiddagen och hålla kvällsöppet.

PerK

Aktiv medlem
Vad sägs om vecka 6 som den mest optimala? Med Åre-perspektiv då. Det har hunnit snöa och allt ska vara öppnat, men inte börjat töa. En hel del är orört, och det fortsätter fyllas på med vit vara. Magisk kvällsåkning (=Duved!) finns fortfarande tillgänglig även om det ljusnat en del och liftarna har öppet längre om dagarna. Högzon har öppnat (pendig weather) och sportloven har ännu inte startat.
Men, berätta inte detta för ngn annan, det finns ju risk att köerna fylls på av fler som insett denna "optimala vecka". De flesta orkar ju inte "grotta ner sig i detaljer" som väl är.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Ska man grotta ner sig i detaljer så tycker jag att det är synd att kvällsåkningen i Åre upphör v.10. Även om högre dygnstemperaturer gör att det inte funkar med att ha öppet hela dagen, släta ut med pistmaskin och sedan öppna igen så hade det suttit fint med att hålla någon pist stängd under dagen för att kunna öppna den på sena eftermiddagen och hålla kvällsöppet.
När vi var där vecka 11 så höll de faktiskt VM8-an öppen en kväll. Iofs för att kompensera att den hade stått stilla ett bra tag... ;-)
Ja, mer kvällsöppet hade varit kul. Som de säger i reklamen från ett visst alpland, då kan man ju ta sovmorgon en dag och ändå få en full skiddag. Ibland är det dessutom faktiskt sk*tväder på morgonen och lugnare på kvällen.

PerK

Aktiv medlem
Ska lägga in 4 veckor som önskemål till utlottning av jobbets lägenheter kring sportlovet ungefär.

Tänkte lägga v10, 11, 12 och 13 men sambon har ev. svårt att vara helt ledig v10 och 11.
Ser jag rätt är det ”läge rött” v9 (Stockholm) och v7 (Göteborg)? Vilka veckor före v10 ska jag välja så man slipper stå i kö halva dagarna?

PS. Åker med små barn på 5 och 6 år som ska köra skidskola hela veckan så blir nog mest Rödkullen i år igen.
Vecka 7 känns inte som så överbefolkad i Åre. Göteborgarna verka föredra Norge eller Sälen och inte fattat att SJ kör smidiga tåg till Åre numera. Och luckan mellan sportlov och påsk har många fördelar, som sol tex. Men v5 och v6, med rätt klädsel, är bättre veckor att utbilda barnen till "riktiga skidåkare".

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp