Vem ska man tro på?

• Trådstartare Trådstartare PCA
  • Start datum Start datum

PCA

Ny medlem
Vem ska man tro på?
Hej alla.
Nu kommer ytterligare en "vad ska jag köpa för skidor tråd"
Jag får olika budskap i olika butiker om vilken längd jag ska ha.
Är väl i princip nånstans mellan nybörjare och medel, inte så att jag plogar mig ner.
Kommer att hålla till i pisten, är 2 meter lång c:a 100 kg. Vissa säger att det inte är så viktigt
vilken längd jag ska ha, andra säger att jag ska ha en skidan som är 185 - 190 cm.
Så vad ska jag tro på i dagens läge. Tacksam för all hjälp jag kan få, även på förslag på bra skida.
Prisklass 5000:- Har fått förslag på Völkl RTM 75, kan det va nåt?
Patrick

Vem ska man tro på?
Lämplig längd på skidan beror på mycket, men mest på vad det är för skida och vad den skall användas till.

En pistskida med kort svängradie kan gärna vara kort. Kommer inte att passa för höga farter, men är rolig att "svänga runt" med och kan gå stadigt så länge man har kanten i.

Vill man åka utanför pisten så vill man ha lite åkyta, så breda och längre skidxor är att rekommendera.

Även pistskidor med längre radie kan gärna vara lite längre och passar då för längre svängar i högre fart.

Om jag läser mellan raderna vad du söker så gissar jag att en kort skida med kort radie mycket väl kan passa dig,men räkna med att komplettera med ett par skidor till om du fastnar för skidåkning ordentligt.

Vem ska man tro på?
Vill inte vara tråkig - men det är få skidor i 5000-kronorsklassen som har köttigheten att hålla en 100kg/200cm åkare.
På de lite billigare skidorna blir det kanske viktigare att hitta lång längd. Skidor blir styvare med längre längd och "pallar mer" - då kan längden ha betydelse.
Är det fråga om en riktigt välbyggd skida, kan du gå ner i längd om det innebär egenskaper.

I ditt fall skulle jag vilja rekommendera begagnatmarknaden. För 5K kan du få en bättre begagnad skida av fjolårsmodell.
En budgetskida för 5k kommer med dina mått vara ganska vek och slö, den har inte mycket att säga till om, och skidupplevelsen kan bli begränsad.
Med en bättre begagnad pistmissil (kika på lagg som kostat typ 8-12K) så tror jag du kan hitta något som levererar åkglädje.
Nu verkar det vara pistskidor som står på agendan, men om du skulle leta dig uppåt 100mm midja på en friåkningsskida offrar du väldigt lite pistegenskaper, samtidigt som du får radikalt förbättrade egenskaper i offpist och uppkörd snö. OM du kikar på friåkningssegmentet, borde du hålla sig borta från mjuka jibbskidor och gå på något mer friåkningsinriktat. (Vilket är en djungel - men då finns ju det här forumet!)

Att du inte åker som en gud (ännu) spelar mindre roll. Ok, vissa top-of-the-line butiksracers* med riktigt tight radie kan bli lite luriga i stökig snö kanske... men en begagnad, välbyggd pist/friåkningsskida som tidigare varit i den övre prisklassen tror jag levererar mer åkglädje och värde för dig på alla vis.

Angående längd, så funkar den här grejjen riktigt bra fortfarande som en grov riktlinje:
https://www.freeride.se/content/92/

*(sådana med stötdämpare, vred, vajrar, GPS, lasersikte, radar, KERS, pentium-processor och bromsfallskärm)

Vem ska man tro på?
Visst duger Rtm 75 om du är nybörjare till medel.Ska du välja Rtm kan du lika väl välja Rtm IS som ska vara lite vassare. Skulle istället rekommendera t.ex Head 78 titan,eller något liknande.Går nog att hitta någon 1-2 år gammal i butik. Ej att förväxla med kedjornas nedbantade modeller
Kedjorna kör nästan jämt med nedbantade modeller som är vekare modeller än orginalen
Det kallas SMU-Modeller ( speciell make up ) Ofta målade som orginalen

Vem ska man tro på?
Kanon, tack för alla svar, kul när man kommer som fullständig rookie på
ett forum med "dumma" frågor att ni tar er tid att hjälpa till att reda ut saker å ting.
Jag åker inte så mycket, men runt en så där 10 - 15 dagar/år kanske,
och som det är nu så är det med barnen ( 7 och 9 år). Det innebär att det är
ganska lugn åkning, men det kommer väl att ändra sig. Så det är inte så
mycket "storslalomsväng" om man säger så:) Bor i Hudiksvall, har ni något tips
på ställe där man kan få bra hjälp med inhandling? Kan visst tänka mig beggat.
Om man ska till Åre, vilka skulle man besöka där? Har för mig att det finns nåt/några ställen som
säljer demoskidor, nån som ha koll på det?
//Patrick

Vem ska man tro på?
PCA sa:
Kanon, tack för alla svar, kul när man kommer som fullständig rookie på
ett forum med "dumma" frågor att ni tar er tid att hjälpa till att reda ut saker å ting.
Jag åker inte så mycket, men runt en så där 10 - 15 dagar/år kanske,
och som det är nu så är det med barnen ( 7 och 9 år). Det innebär att det är
ganska lugn åkning, men det kommer väl att ändra sig. Så det är inte så
mycket "storslalomsväng" om man säger så:) Bor i Hudiksvall, har ni något tips
på ställe där man kan få bra hjälp med inhandling? Kan visst tänka mig beggat.
Om man ska till Åre, vilka skulle man besöka där? Har för mig att det finns nåt/några ställen som
säljer demoskidor, nån som ha koll på det?
//Patrick
Snacka med Micke på Team Sportia i Hudik, han är kunnig.

Vem ska man tro på?
Vad jag funderade på var att om man som jag är nybörjare/medelmåttig åkare men ganska stor å tung
om jag då kör på ett par \"bättre\" skidor men egentligen för korta för min längd, skulle de då bli mer lättåkta?
Fler dumma frågor men hoppas ni står ut och hjälper en förvirrad människa.
//Patrick

Vem ska man tro på?
K2 CHarger låter ju inte helst fel i mina öron. Jag tror absolut inte att den är för avancerad eller så. Skulle det vara något så är den kanske för vek. Den har Rocker fram vilket gör den mer lättsvängd. SKa tillägas att jag inte är nån expert direkt.

Jag tror att en skida med 14-18 meters radie blir lättast att öva upp sig på och som nån annan sa, du borde välja en skida med längre längd så länge som du inte är 100 % säker på att skidan i fråga är extremt vridstyv och hård, med tanke på din vikt.

Nordica doberman spitfire pro kanske skulle funka bra också. I 178 cm med ca 16 m radie. Den svänger bra och är relativt styv.

Det finns också en version av spitfire som heter EDT vilken är en skida där skidans vridstyvhet har förstärks rejält med kolfiber. Dock är den super dyr och antagligen svår att få tag i.

Senast ändrad:
Vem ska man tro på?
Lite kort; jag har svårt att se dig på ett par skidor under 180 cm. Att längden inte spelar så stor roll kan vara sant om man inte bryr sig, men det verkar du göra.

Edit: bryr sig om åkegenskaper menar jag

Vem ska man tro på?
Jag kör på ett par Elan Magfire 78 176cm, är knappt 1/2 dm kortare än dig å några få kg lättare.

Ligger på medel nivå och finner dessa som mycket trevliga. Bra isgrepp och pallar att ligga med rejält tryck i carving svängarna. Kan dock inte påstå att jag testat dom i nån dm nysnö men fungerar kanon även på eftermiddagarna då det är stökigare i pisten.

Gick efter en test på Åka skidor och hittade dom på rea :P

Mao bra skidor för oss väl växta :cool:

Senast ändrad:
Vem ska man tro på?
Rossignols nya Experience 98 verkar vara väl lämpad för lite tyngre åkare. Den klassas som en all-mountain-skida men verkar vara lite mer pistinriktad om man läser recensioner.

Ska du satsa på en skida ur RTM-serien kanske storebror RTM 84 kan vara något. Den har ju fått fantastiskt fin kritik.

Vem ska man tro på?
Nu har jag varit å testat skidor, å den jag är klart mest imponerad av är Fischer Progressor 800, 175 cm. Herre jävlar vilka trevliga skidor.
Men när vi stöd och diskuterade pris så kom nån med frågan om jag testat 700:an vilket jag naturligtvis inte gjort, jaha, där står man och familjen sitter å byter om för hemfärd, jaja får väl testa dom nästa gång då.
Nån som har testad båda och har åsikter, är lite nyfiken om man säger så. Och om nån har förslag på liknande skidor när man ändå kommer att testa skidor en dag till:p
Patrick

Vem ska man tro på?
PCA sa:
Nu har jag varit å testat skidor, å den jag är klart mest imponerad av är Fischer Progressor 800, 175 cm. Herre jävlar vilka trevliga skidor.
Men när vi stöd och diskuterade pris så kom nån med frågan om jag testat 700:an vilket jag naturligtvis inte gjort, jaha, där står man och familjen sitter å byter om för hemfärd, jaja får väl testa dom nästa gång då.
Nån som har testad båda och har åsikter, är lite nyfiken om man säger så. Och om nån har förslag på liknande skidor när man ändå kommer att testa skidor en dag till:p
Patrick
Jag är också intresserad av att veta skillnaden mellan 700 och 800. Jag har nämligen hittat 700 för drygt 3000 kr vilket verkar vara billigt.

Vem ska man tro på?
Klart du har, Progressor 700 är en junnisskida. Väger du 100 pannor så ska du minst köra Progressor 900. Men med din storlek hade jag tittat på ett par stadiga 88-100 skidor.

Tillbaka
Topp