Verbier. Dimmornas dal?

Piero_Gros

Medlem
Verbier. Dimmornas dal?
Så har man varit en vecka i Verbier igen då.
Sist jag var där (många år sedan) var vädret det sämsta jag haft på en Alpvecka och många Alpresor senare är den veckan fortfarande det sämsta väder jag haft.
Numera är näst sämsta vädret jag haft denna vecka i Verbier!
En vi snackade med på plats som var i Verbier för två år sedan hade dimma hela veckan.
Får det verkligen vara på det viset?

Verbier. Dimmornas dal?
Ja du Piero, det får faktiskt vara så. Det kallas Moder Natur och hon gör lite som hon vill.
Själv var jag nere i Alperna 7 veckor förra året varav 4 i Verbier... Under dessa 7 veckor hade jag en mulen dag. Inte riktigt vad jag hade planerat men...

Verbier. Dimmornas dal?
Hmm.. ja bara att acceptera alltså!
Var nere i Los Alpos och reste runt i tre veckor i Februari för några år sedan. Vi hade lite sämre väder än så. Två mulna dagar. Ingen lössnöåkning alls blev det.

Verbier. Dimmornas dal?
Har varit i Verbier till och fran under hela säsongen, och det har saklart varit upp och ner. Ibland har det dumpat en meter och spruckit upp dagen efter, andra ganger har man inte sett ett piss i stenhard puckel.

Trakigt att du hade otur med val av vecka, men ge Vebban en ny chans ett annat ar -- tycker att stället som sadant är grymt.

Verbier. Dimmornas dal?
Val de bagnes! För att tycka verbier är grymt krävs lite guts! dvs dimma stoppar bara fegisar.
Kör i skogen finns många fina områden ex grand st bernard.
Har en polare som kallas fogskier, han älskar verbier! gillar du sol åk till rivieran.

Verbier. Dimmornas dal?
Då hade du tyvärr en himla otur för när vi var där 26:e och 27:e mars så var det kanonväder. Strålande sol, midjedjupt kallt puder, osv...

Taskig tajming helt enkelt, lider med dig...

Verbier. Dimmornas dal?
Verbier i dimma är ingen höjdare!
Var där en gång för några år sen när det var hyfsat på toppen men dimma på väg ner. Vi bestämde oss för att åka ner. Fy fan har aldrig ännu varit med om nåt liknade. Vindstilla, knäpptyst, glidsträcka, tjocka, plus att det började skymma. Vi var fanemig i upplösnings tillstånd såg inte ett skit. Vi ramlade ner för branter och stup en kompis kastade brädan in i en stolpe och skrek och hoppade som en galning på brädan. Efter en timme hittade vi en dallift som lyckligtvis hade öppet längre för folk hittade inte ner.... Surt att vädret höll i sig så länge för din del.

Verbier. Dimmornas dal?
Var glad för att det är dimma, eller snöyra, då får du ju ha allt för dej själv! Mina bästa minnen från Verbier i år är från dom dagar då det va just det som andra kallar "dåligt väder".

Verbier. Dimmornas dal?
Är inte känslig för "dåligt väder" men däremot dålig sikt. Snöoväder och sånt har man ju varit med många gånger men inte den dimma som var i Verbier. Noll sikt uppmuntrar ju inte till hastighetsrekord i Carvingpisten eller att ge sig ut på off-piståkning.

Fast så illa var inte veckan. En dålig dag i backen är ju faktiskt ändå bättre än en bra dag på jobbet! Japp.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp