Vett&Etikett på After-Ski'n

Tompan14

Ny medlem
Nu när det lackar mot ännu en kristen högtid med tillhörande skollov är det många ungdomar som gör sin After-Ski debut. Som den ansvarskännande människa jag är har jag nedan sammanfattat några av de viktigaste punkterna, som en liten hjälp på traven att göra det första After-Ski besöket till ett trevligt minne.

Innan man kan börja After-Skia måste man naturligtvis ta sig till lokalen, bäst är naturligtvis om man kan åka skidor hela vägen dit. Försök hålla så hög fart som möjligt och åka så nära fram till dörren som du kan, folk kommer bli imponerade över hur duktig du är som kan åka fort och på ett snyggt sätt kryssa dig fram mellan hyrskidor och hjälmfotingar. Avsluta med en riktig bredsladd, inget säger "backens kung är här" som ett stort snömoln över t-shirt klädda mammor i solstolarna!
Självklart kan man inte göra en enastående entré om man är först på plats, alltså är tidpunkten av yttersta vikt. Komma för tidigt är för fjantar som inte kan åka skidor, kommer man för sent är publiken redan för full för att lägga märke till ditt intågande. Här är det svårt att ge någon exakt tidpunkt då det varierar från skidort till skidort men en tumregel är ca 30-45 minuter efter att backarna stänger.
Innan du ställer ifrån dig dina skidor bör du gå ett varv runt hyttan, ett bra läge att spana in lokalen och en möjlighet att diskret visa upp dina enorma fatskis av ännu inte utgiven årsmodell.
Kom ihåg att knäppa upp jackan innan du går in, så att alla kan se din tranciver och direkt förstå vilken skicklig stora-bergs-åkare du är. Jobba din väg fram emot baren, bardisken är det enda rätta stället att vara på.
Har du åldern inne, beställ stor stark & jäger. Vid en första anblick kan det verka klyschigt, men det visar bara att du har koll på hur det här med after-ski funkar. Skulle du känna dig osäker i ditt val, skämta högt i stil med "Ska man festa med turister ska man även dricka som turister". Detta kan även ha den trevliga bieffekten att folk tror att du är säsongare!
När du beställer, passa på att flörta med den kvinnliga bartendern, hon vill ha dig, hon vet bara inte om det än!
Gå ett varv inne på dansgolvet och spana in läget, men tänk på att "ingen dansar nykter" och särskilt inte i pjäxor.
Gå tillbaks till baren och flörta lite till med bartendern, hon vet det fortfarande inte men hon vill ha dig...
När hon berättar att vakten på stället, 120 kg tysken Klaus, är hennes pojkvän är det ändå inte försent, hon vill ju trots allt ha dig, hon vet bara inte om det än!
Föreslå att ni kan gå till ditt hotellrum, berätta om grabbgängets "gentleman's agreement" där den som får hem ett ragg får ha rummet för sig själv hela natten.
Rädda den pinsamma tystnaden med att vända dig till dina vänner och ta fram transcivern, säg högljutt "Ska vi se hur många wanna-be puder åkare som glömt stänga av sin transa!" Detta är bra då du får chansen att flasha med din dyra transa, utan att framstå som en fjant som försöker flasha med sin transa. Vinn-vinn situation!
Ge dig nu ut på dansgolvet.
Pjäxdans är inte bara kul, det är snyggt med! Det finns vissa klassiska after-ski danser du bör kunna, öva hemma med youtube innan resan så är du garanterad att inte göra bort dig i skarpt läge.
Att hänga med i rörelserna och sjunga högt gör dig till en "kul kille" i andras ögon. Urtypen av pjäxdanser är det så kallade "tåget" pass här på att rycka tag i främmande tjejer och slita in dem under eran framfart genom lokalen, folk kommer att tycka att du är en trevlig och utåtriktat person.
Gå tillbaka till baren och flörta lite till med bartendern.
Ungefär så här dags börjar det märkas att folk lämnar after-skin, men oroa dig inte, det finns massor av kul kvar att hämta!
Leta nu upp det hörn där skidlärarna håller hus. Skidlärare har uniformer vilket ger att de får knulla mycket och är därför dina svurna fiender på after-skin. De är ett flockdjur så se till att vara några styckna, och skynda långsamt då de ofta lärt känna Klaus tidigt på säsongen.
Bra sätt att visa skidlärarna att det inte är barnlandet ni befinner er i är bland annat att imitera småbarn som gör plogsvängar, "råka" spilla öl på deras åtråvärda jackor, gå mitt emellan två skidlärare som pratar på din väg till toaletten osv.
Gå tillbaka till baren, om hon ignorerar dig betyder det inte att du är två raggningsrepliker ifrån att åka på en käftsmäll av Klaus, hon försöker bara spela svårfångad.
Det börjar nu bli tomt på dansgolvet och after-skins motsvarighet till "kvart-i-tre ragget" närmar sig. För att inte behöva gå hem själv måste du optimera dina chanser, ge dj:n goda råd och tips på hur han ska sköta sitt jobb, hjälp uppskattas alltid. Om den fysiska miljön tillåter det, försök klättra in till honom, besök är alltid trevligt och han har ju faktiskt stått helt ensam däruppe hela kvällen.
Ragga hårt på allt och alla tills dansgolvet är tomt. Gå tillbaka till baren och ragga lite till, snart måste hon väl ändå fatta att hon vill ha dig?!
Funkar det inte är återstår bara att ta till drastiska metoder, klättra upp på bardisken och börja klä av dig! När du står där med bar överkropp är det läge att försöka dra upp henne på disken. Hon kommer förmodligen att spela svårfångad precis som förut, det är bara att ta i lite mera så ger hon sig nog...

Vakna upp ensam i din säng nästa dag utan att minnas något av den sista halvtimmen igår. Dina vänner berättar nu att du försökte banka på Klaus och fick åka ambulans hem, var dina skidor befinner sig är det ingen som vet.
Ta en dusch och börja ladda batterierna inför kvällens After-Ski!

Sådär, hoppas att ni nu känner er lite säkrare inför denna milstolpe i skidkariärren!
//Tompan

Klockren. Den där varianten med transan lär ju vara en klassiker i chamonix om man ska tro Bill Kerig och resten av grabbarna i The edge of never...:)

Glöm inte att sparka av snön från pjäxorna innan du går in bara!

Tack tompan den lilla kunskap du lärt ut,
Ja här såg vi ett tydligt exempel på de mycket farliga extrem-ist grupperingar som finns i närheten av snöbeklädda "berg". Eller ja alltså expert som jag är så vet jag ju att Väsjöbacken inte är det största berget direkt men definitivt ett ut av de högsta i världen enligt min erfarenhet!
Det är med fruktan och med livet på spel som man vågar ta sig till afterskin. Ett tips är att dra upp alla dragkedjor och kontrollera att spaden är med för man vet aldrig när det kan blåsa upp till barfight, där man nästan varje gång blir kvarglömd och vaknar upp under bord, stolar och pjäxor i något hörn och måste gräva sig ut.
Men det är ju underbart ändå... jag förstår bara inte varför det skall vara mil mellan backen och afterskin? Jag har försökt att ta fart från toppen men kommer inte ens fram till Häggviks staton. På tåget verkar ingen impad av all utrustning jag köpt men inte vet hur den fungerar riktigt... Men men, på Olssons skor där det är afterski är det alltid bara jag som har pjäxor, jättekonstigt. Vid det här laget har jag svettats ut all vätska i kroppen till mina hajtekplagg som nu ger en väldigt personlig parfym, perfekt, för jag som glömde duscha senaste skidveckan. Det bästa är att det finns Öl här att byta ut den förlorade vätskan med. Så efter att ha svept ett 20-tal bägare så blir minnet lite så där lagom starkt. Då är man i perfekt form för att börja med ett par raggningsrepliker:
Petandes med lavinsonden utfälld på folk i lokalen ropa ut:
-Finns det nåra brudar som behöver pejlas in här eller?

-Vafan vadålit glid det var idag, fast laggen vallats för 1000spänn! Vad säger du om att leta efter snö hela natten med mig fast det inte fallit någon i år heller?

-Den här jackan med GalonTex som kostade mig fem månadslöner på SkalapotatisAB klarar att hålla inne svetten och ute vätan även om man inte tar av sig den på en vecka, om du följer med hem får du vara med och ta av mig den för första gången!

-Scyssta drivor, är det en kost av valspäck eller det faktum att du åt snö när du var liten, alltså all snö...Ska vi gå hem till dig så att jag får ta en repa?

Samtliga repliker funkar alltid, det är säkert, fast jag minns inte riktigt... Hursomhelst så blir man alltid så mörbultad när man vaknar dagen efter, ja i fyllecell alltså, det kan i alla fall inte ha med de där suddiga minnenna av pojkvännerna som klubbade ner mig, inte heller när två stora välmenande protvakter hjälpte mig med ett stagedivekast ut utomhus, inte heller den guidade turen med polisbilen kan det ju vara... Det kan enbart bero på att man måste gå upp för den icke belysta backen då liften är avställd i år med. Oj nu regnar det, måste till backen för det kanske kan komma snöblandat regn senare idag!!!!
"Skaffa ett leg", vi ses i baren!

haha sjukt välskivet och riktigt underhållande läsning! nu vet nog alla precis hur dom bör ta sig till på afterskiin! Skönt att de finns nån kvar i forumet med humor! :D

Tack för det..

Visserligen blir det inte första gången på afterski, men man kanske kan använda sig av några tips ändå :D

man börjar väl ändå afterskin uppe på restaurangen i backen kring 12snåret när snön ändå alltid är uppspårad?

Bäst är dom som under skidtestarhelgen i åre har transan på sig på afterskin.

Och mest komiska är dom som inte vet att det gäller att spruta skumpa och kasta isbitar för att få till sig brudarna.

Kul lasning! Tack for det, passar bra nar man sitter grounded i seattle i vantan pa installda flyg pga snostorm...

Fast du har missat det allra senaste i extrem-vag. Istf att flasha med transan, skall du ljudligt vraka upp dubbla isyxor, isskruvar, rep och sele mm pa bordet nar du stormar in pa afterskin. Da vet alla vilken granslost radikal extremist de har aran att vila ogonen pa. "Trancievers hjalper inte dar jag aker, for om det skulle ga en lavin ar man dod anda" - deklarerar man bistert som svar pa varfor man inte har tranciever.

hahaha schöning, jag lär nog känna igen några på afterskin som går efter virgin-manualen... det blir underhållande

I väntan på att MnO äntligen lägger upp årets guide till de nybakade skidorna bumpar jag min egen tråd, för att jag gillar guider. Men mest för att jag gillar att höra min egen röst, eller i det här fallet, läsa mina egna texter.
Plus att MnO kanske får lite dåligt samvete, om det dröjer mycket längre nu måste jag nog anta att det är för att han har blivit gammal och i hemlighet köpt SYPDER-kläder och ett par Atomic "Race Carver" ;-)

Tillbaka
Topp