Vettiga ord från Wester!

LIND

Ny medlem
Vettiga ord från Wester!
Satt och läste Jacobs blogg och hittade en Wall of text så att säga,som jag fann väldigt aktuell.

Starta gärna en diskussion och tyck till.

"Thoughts on style and its royal family"

November 23, 2010

The annual big air competition King of Style is for the 5th time in Stockholm, finished, and some of the riders have moved on to Trysil, Norway for the Sweet Rumble, some back home their respective winter homes. Although the competition is over and the scaffolding has been taken down, the internet communities are still debating over who was the worthy winner, if the contest format was flawed and whether or not the competition lived up to its name. A common complaint one finds is “I'm sick of seeing these double flips, I'd much rather see a gangstah/illin/stylish 540“.

The never-ending problem with judged big air events is its proneness to conformity. A few years back spinning switch was all the hype, and the more you could spin, the better. If you took off forward you weren't rewarded as much because this was regarded easier than taking off switch. Somewhere around three and a half rotations the progression came to a halt, so this became a physical boundary for how much one can spin off a big air jump that was built on scaffolding and covered in man-made snow. A few 1440s were thrown, and the more you had to spin, the more the tricks looked alike. There's really only one way to spin that much, and that is upright, with a mute grab, very standard.

Understandably, this got boring after a while. In Vail, Colorado, at the US Open big air competition in 2006, 37 out of 40 runs in the qualifying round were switch 1080s. Something had to happen, and I'm going to blame and thank Mike Wilson for taking the first step towards a new age of big air competitions. After landing two Wilson flips, or better described as “underflip to switch rodeo 540“, he didn't make it into finals because the judges didn't know what to make of it, but he left a few questions hanging in the air. Was this the way forward? Can we make this cool? Is this aerials?

Watching Wilson doing his thing while all of us were stuck in a rut of just spinning like tops, Jon Olsson and I said to each other – this is what we have to do. I remember Jon ranting about how this was the future and we better get on it now before everyone else. The rest is history. Jon went off to Australia to invent the Kangaroo Flip on the water ramps, I worked on double backflips in Åre (on the jump Jon built to learn Kangaroo on snow, all props to him for pioneering, yes, he should get the credit for doing the first “new school doubles"), and at the Jon Olsson Invitational in 2006, on the first perfect big air jump to try double corks/flats on, we unleashed the new tricks to the rest of the world, Jon stomping Kangaroos and I figuring out double cork 1080s and 1260s. All of a sudden these tricks were accepted by the judges, and we had something new and fun to play with.

Just a year later we had learnt about 5 new doubles, with different grabs, and pretty much the top 20 of the world's skiers seemed to have caught on. You would see online edits every day with some new kid learning something that no one would have thought of two years ago. This was what big air skiing needed. Now you had people spinning, flipping and corking, going forward and backwards, going upside down once, twice, or just staying on a strange, un-defined wobbling axis. We had variety.

As with all things, this too had to end somewhere. 2010 is now coming to an end, it's been almost 5 years since we started doing the first “new school" doubles, and conformity is once again taking over. Every competition skier in the game can do a few different doubles and anyone can win a competition on a 50 foot jump because everyone looks the same. Contest organizers can't build the jumps bigger because of money and safety reasons, and the athletes can't progress any further without sacrificing style. The internet communities are enraged over the path the progression has taken.

It's funny how fast we lose our memory. Just 3 years ago doubles were still new and fresh and a given podium at any big air competition. Today they already feel outdated. The big problem is – where do we go from here?

We can't really invent more ways to spin 2-4 rotations than we already have, except grabbing differently. Unfortunately, the recent competitions have shown that multiple grab changes are rewarded by the judges, not because it looks any better, but because it adds technicality to the trick. This is an example of sacrificing style and fluidity in order to make a trick more difficult. Should 4 different grabs in one trick be scored higher than 2? This can't be the way to go.

We can't do triple flips/corks off jumps the size they are today. And, making the jumps any bigger would be unsafe, not to mention too expensive.

We can't judge a competition solely based on style. Why, you might ask? This seems to be one of the hottest topics of discussion right now, and if everyone is tired of double flips, why not have a true style competition, where the difficulty of the trick would not matter, but only one thing; Style. Here's the problem – What is style?

This question has about as many answers as there are skiers. Technicality is easy to break down – anyone, even someone who does not ski, would agree that spinning 3 full rotations while going inverted twice is a lot harder than spinning two rotations while going inverted once. This is simple math. But how do you quantify style? How do you convert something so subjective into scores? We can all agree on putting a limit to the amount of rotations one is allowed to do would only hurt the sport, since freedom was the only reason for us to give FIS the middle finger and start our own thing so many years ago. Are we then going to go full circle and introduce mandatory tricks and put limits to them? This seems uncomfortably familiar for those of us who belong to the older generation.

The next problem is that style doesn't only happen in the air. Are the judges going to pay attention to how the skier rides into the jump, and the way he/she rides out of the landing? Is attitude a judged category? How about bagginess of apparel? Some argue that style is something you have and that you can't really learn. Wouldn't this give a lot of riders a huge disadvantage? How does a short man win a tallness competition?

The last problem that I would like to address is that judging a competition based on style and not difficulty of the trick + execution, is that it makes the whole idea of being a professional athlete pointless. How many people in the world can do a good looking double corked 1260 on a city big air jump, with a solid grab? 15? maybe 30? Let's change the question a bit. How many people in the world can do a flawless, motionless switch cork 720 tail grab on a city big air jump? I would not be surprised if the answer to that question is in the thousands. Besides, if the competition was based solely on style, then you wouldn't even have to do such a difficult trick. A simple 360 would be enough, making my point even clearer. If everyone tried to do the best looking 360, how would you decide a winner?

I'm not saying I have the answer to these questions, but after reading countless arguments against the kind of judging systems we have in the sport right now, I just wanted to point these things out. Because to me it seems like a lot of people just don't understand how their ideal system would work out in reality. It sounds like a good concept, but in a sport where 90% of the skiers copy 10% of the pros, said system would just take something already uniform and turn it into something even more uninspiring.

I do believe however, that I have an idea that could change this. The idea is not mine, but it's like most things in our world, stolen from skateboarding. Check out Rob Dyrdek's Street League, and take notes. Imagine a skiing big air final with 7 athletes, all having to land 7 different tricks, constant scoring updates for the crowd, and with no room for error. This is what we have to do to keep things interesting!

Jacob

@https://www.freeride.se/jacobwester/.

Vettiga ord från Wester!
Ja ibland skriver Jacob ner sin vettiga reflektioner och det uppskattar jag.
Passar på att hänvisa till Jacobs freerideblogg där de 18 kommentarerna redan är igång och bidragit till en diskussion med inläggsskrivaren.

Senast ändrad:
Vettiga ord från Wester!
riktigt bra skrivet! Glad att den postades här eftersom att jag inte läser jacobs blogg.

tycker som I3ea att man ska kunna radera sina egna inlägg.

Vettiga ord från Wester!
Grymt bra skrivet, Jacob går från klarhet till klarhet.

Vet inte heller om detta är rätt forum (om det nu finns något..) men det både skid och snowboard världen måste förstå är att det är inte dom själva som skapar den utan dom utnyttjar bara ett intresse från alla dom okända passionerade människor som lever för denna sport utan att få betalt för det, dvs vi som bla hänger här på freeride som köper kläder, utrustning, liftkort mm som gör det möjligt för en liten klick av människor att faktiskt leva på det. Enda sättet att fortsätta detta är att ge oss det vi vill ha och kanske till och med integrera dessa (läs oss) mer i sporten, kanske som domare. Det är ett faktum att det behövs fler crowdpleasers, låt folket bestämma! kanske ska domarna har en max 50%-ig makt och folket resten. Utan oss är pro´s ingeting. Gäller för övrigt samma sak i bla musikbranschen. Det andra alternativet är att fortsätta köra skiten i botten ner till OS/FIS och ta död på livstilen och istället utveckla det till något det redan är på väg att bli och då kan vi lika gärna börja kalla det aerials redan idag och där ligger skidjibbers en bra bit efter.

quadruppelvolter gjordes redan 1983...

Senast ändrad:
Vettiga ord från Wester!
Jag tycker att ett dåligt trick med dålig landning borde få sämre poäng en ett snyggt och svårt trick med krash ...

Detta för att man inte ska kunna safea så hårt och vinna med en backflip över en nästan landad dub 12.

Vettiga ord från Wester!
linder sa:
Jag tycker att ett dåligt trick med dålig landning borde få sämre poäng en ett snyggt och svårt trick med krash ...

Detta för att man inte ska kunna safea så hårt och vinna med en backflip över en nästan landad dub 12.
En krasch är en krasch, och det är aldrig bättre än något landat trick. Annars så skulle man bara kunna ladda iväg det största tricket man har efter som det spelar ingen roll om man kraschar eller inte.
Men dom måste få mer än ett åk på sig, annars blir fler "King of style skandaler"!
Därför tycker jag westers idé är toppen! fler åk, mer variation i varje åk skulle betyda att det blir roligare att titta på även för den okunniga och lättare för domarna att döma!

Vettiga ord från Wester!
jag tänkt mycket på nästan samma sak som jakob nämnde i slutet. ta lära från skatevärlden.
och vad skulle passa skidor bäst då som kommer från skate? THE GAME OF SKATE så klart! eller som vi skulle kalla det "the game of ski" eller "jib".
åkarna lottas med startnummer och den som får nummer 1 gör sitt åk, de resterande åkarna ska göra ett
likadant åk med samma grab och lyckas man så är det bara att ställa sig i inrunet och vänta på startnummer 2 att han ska göra sitt åk. VIKTIG FAKTA är också att ett trick som väljs av en åkare får inte upprepas av någon annan.
misslyckas någon med ett åk så får den köra vidare med bokstaven "S" och när ordet "SKI" har blivit fullbordat så är man ute ur spelet.

det här borde lösa det mesta av problemen med snarlika trick! en annan tror också att det skulle kunna bli intressantare för publiken. BLESSINGS

Vettiga ord från Wester!
LudvigOhagen sa:
jag tänkt mycket på nästan samma sak som jakob nämnde i slutet. ta lära från skatevärlden.
och vad skulle passa skidor bäst då som kommer från skate? THE GAME OF SKATE så klart! eller som vi skulle kalla det "the game of ski" eller "jib".
åkarna lottas med startnummer och den som får nummer 1 gör sitt åk, de resterande åkarna ska göra ett
likadant åk med samma grab och lyckas man så är det bara att ställa sig i inrunet och vänta på startnummer 2 att han ska göra sitt åk. VIKTIG FAKTA är också att ett trick som väljs av en åkare får inte upprepas av någon annan.
misslyckas någon med ett åk så får den köra vidare med bokstaven "S" och när ordet "SKI" har blivit fullbordat så är man ute ur spelet.

det här borde lösa det mesta av problemen med snarlika trick! en annan tror också att det skulle kunna bli intressantare för publiken. BLESSINGS
Det kanske skulle dra ut på eventet för lång tid(?) om man kör med bokstäver (prickar) och man åker inte ut förens man har "ski" eller "jib"! Jag tror att man ska ta ut dom 8 bästa via kval till final. Åkaren som kvalade som 1a börja och välja ett trick tex:"sw misty 9 tail" (åkaren ska bestämma tricket innan han kör det), domarna bedömer tricket och sen ska dom resterade 7 åkarna köra samma trick och bli bedömda. Sen är det åkaren som kvalade som 2a som ska välja trick (man får inte köra samma trick som någon annan som kört innan). Sen den som har bästa medel poäng efter att alla 8 åkare har fått bestämma ett trick var vinner tävlingen.

Vettiga ord från Wester!
nillen sa:
linder sa:

En krasch är en krasch, och det är aldrig bättre än något landat trick. Annars så skulle man bara kunna ladda iväg det största tricket man har efter som det spelar ingen roll om man kraschar eller inte.
Men dom måste få mer än ett åk på sig, annars blir fler "King of style skandaler"!
Därför tycker jag westers idé är toppen! fler åk, mer variation i varje åk skulle betyda att det blir roligare att titta på även för den okunniga och lättare för domarna att döma!
Men winterjam finalen elias landade på skidorna studsade och krashade, tycker ändå han borde fått mer poäng än en fladdrig backflip/flat3...

Vettiga ord från Wester!
linder sa:
nillen sa:
linder sa:

Men winterjam finalen elias landade på skidorna studsade och krashade, tycker ändå han borde fått mer poäng än en fladdrig backflip/flat3...
men det hade inte blivit så att rolland kunde köra en flat3 om det hade varit två åka, så jag tycker inte att man ska få poäng för en krasch. Det är bättre om åkarna få fler åk! :)

Vettiga ord från Wester!
nillen sa:
linder sa:
nillen sa:
men det hade inte blivit så att rolland kunde köra en flat3 om det hade varit två åka, så jag tycker inte att man ska få poäng för en krasch. Det är bättre om åkarna få fler åk! :)
indeed, då kanske dom där proffsen landar iaf ett åk ;D

Vettiga ord från Wester!
linder sa:

håller med, måste man köra med bara ett åk per åkare tycker jag inte man ska kunna gå vidare på nånting som en dålig flat 3a :)

Vettiga ord från Wester!
martindahmartin sa:
linder sa:

håller med, måste man köra med bara ett åk per åkare tycker jag inte man ska kunna gå vidare på nånting som en dålig flat 3a :)
kospk.jpg

Med det regelsystemet att en krash är en krash så skulle han likväl kunnat gjort en straight air eller bara skippat att hoppa... Ett vettig poängavdrag för krasher skulle i min mening se ut typ såhär, typ det va nära att landa men han fick kant skär och åkte ut efter 10m -10-15p, nästa åkare landar på skidorna men faller efter säg 5m och får istället -30p och nästa åkare landar på sidan med skidorna åthelvete -75p ...

eller bara fler åk per person, eller varför inte prova loserbracket i skidvärlden?

Senast ändrad:
Vettiga ord från Wester!
linder sa:
martindahmartin sa:
linder sa:

Med det regelsystemet att en krash är en krash så skulle han likväl kunnat gjort en straight air eller bara skippat att hoppa... Ett vettig poängavdrag för krasher skulle i min mening se ut typ såhär, typ det va nära att landa men han fick kant skär och åkte ut efter 10m -10-15p, nästa åkare landar på skidorna men faller efter säg 5m och får istället -30p och nästa åkare landar på sidan med skidorna åthelvete -75p ...

eller bara fler åk per person, eller varför inte prova loserbracket i skidvärlden?
kospk.jpg
haha kommer ihåg att en av talarna med micken kommenterade detta som ett sprattelhopp. :)

Senast ändrad:
Vettiga ord från Wester!
/rant.
Nu var det dags igen...
Jwester måste börja acceptera att han inte är bäst i världen och att allt inte handlar om att vinna.

Måste vi ens ha tävlingar och vad spelar det för roll om pro's och "amatörer" åker tillsammans?
Måste vi ha proffsatleter? Det kommer fortfarande finnas någon som är bäst även fast personen i frågan kanske inte lever på skidåkning. Tricket med mest snurrar och volter borde inte resultera i vinst bara för att det är just svårt att göra, håller dock med om att det blir knepigt att döma en tävling på enbart stil.

Väldigt sällan man ser Nollies och butters i tävlingar för den delen, för att inte tala om alleyoops..
Skön underton han alltid lyckas med i dom få inlägg jag läst, gangstah illin 540, baggyness of clothes osv osv. Ska nog skaffa en blogg och gnälla om hur jag inte gillar att vissa skidåkare har kläder som slutar vid rätt ställen och hur dom gör vanilj-doublecorkar. /Kanske rant

Senast ändrad:
Vettiga ord från Wester!
Hogizz sa:
/rant.
Nu var det dags igen...
Jwester måste börja acceptera att han inte är bäst i världen och att allt inte handlar om att vinna.

Måste vi ens ha tävlingar och vad spelar det för roll om pro's och "amatörer" åker tillsammans?
Måste vi ha proffsatleter? Det kommer fortfarande finnas någon som är bäst även fast personen i frågan kanske inte lever på skidåkning. Tricket med mest snurrar och volter borde inte resultera i vinst bara för att det är just svårt att göra, håller dock med om att det blir knepigt att döma en tävling på enbart stil.

Väldigt sällan man ser Nollies och butters i tävlingar för den delen, för att inte tala om alleyoops..
Skön underton han alltid lyckas med i dom få inlägg jag läst, gangstah illin 540, baggyness of clothes osv osv. Ska nog skaffa en blogg och gnälla om hur jag inte gillar att vissa skidåkare har kläder som slutar vid rätt ställen och hur dom gör vanilj-doublecorkar. /Kanske rant
Det är klart vi måste ha proffsatleter.
Vad är det för mening med sådana här tävlingar och dyl. om inte själva tricket kommer räknas och man ska behöva dömma mer stil? folk som klagar på proffs som gör t.ex en dub 12 helt clean,så vill man hellre se en phil casabon wannabe med tröjan ner till strumporna som gör en FET-MEGA-GANGSTA-3a-MED FETTUNG-grab.

Vettiga ord från Wester!
nillen sa:
LudvigOhagen sa:

Det kanske skulle dra ut på eventet för lång tid(?) om man kör med bokstäver (prickar) och man åker inte ut förens man har "ski" eller "jib"! Jag tror att man ska ta ut dom 8 bästa via kval till final. Åkaren som kvalade som 1a börja och välja ett trick tex:"sw misty 9 tail" (åkaren ska bestämma tricket innan han kör det), domarna bedömer tricket och sen ska dom resterade 7 åkarna köra samma trick och bli bedömda. Sen är det åkaren som kvalade som 2a som ska välja trick (man får inte köra samma trick som någon annan som kört innan). Sen den som har bästa medel poäng efter att alla 8 åkare har fått bestämma ett trick var vinner tävlingen.
det var ju precis det jag syftade på? förutom det med en medelpoäng
det var ju precis det

Vettiga ord från Wester!
LudvigOhagen sa:
nillen sa:
LudvigOhagen sa:

det var ju precis det jag syftade på? förutom det med en medelpoäng
det var ju precis det
joo, det vet jag, men jag hade bara väldigt lite och göra så jag skrev det igen med andra ord! :)

Vettiga ord från Wester!
LIND sa:
Vad är det för mening med sådana här tävlingar och dyl. om inte själva tricket kommer räknas och man ska behöva dömma mer stil? folk som klagar på proffs som gör t.ex en dub 12 helt clean,så vill man hellre se en phil casabon wannabe med tröjan ner till strumporna som gör en FET-MEGA-GANGSTA-3a-MED FETTUNG-grab.
Varför måste vi ha proffsatleter?
Vad är det för mening med sådana här tävlingar och dyl. om inte stilen på sjva tricket kommer räknas och man ska dömma bara efter svårighetsgrad? folk som klagar på proffs som gör t.ex en cork5 helt cleant, så vill man hellre se en Jon Olsson wannabe med champagne i bältet som gör en dubcork-med-dubbelsafety-grab.

Aerialstävlingar går tom. efter stil.
Skärp dig för helvete.

Vettiga ord från Wester!
Hogizz sa:
LIND sa:
Vad är det för mening med sådana här tävlingar och dyl. om inte stilen på sjva tricket kommer räknas och man ska dömma bara efter svårighetsgrad? folk som klagar på proffs som gör t.ex en cork5 helt cleant, så vill man hellre se en Jon Olsson wannabe med champagne i bältet som gör en dubcork-med-dubbelsafety-grab.

Skärp dig för helvete.
Jag menar inte att man ska skita i och dömma stil helt totalt,jag tycker personligen att det såklart ska vara med stil man gör det, min poäng var att hur i framtiden kommer man bedömma trick? vart leder det? mer stil än själlva tricket? vart leder det? det måste ju fortfarande få finnas en balans mellan stil & trick.

Vettiga ord från Wester!
LIND sa:
Hogizz sa:
/rant.
Nu var det dags igen...

Förövrigt skulle ja villa fråga dig LIND hur fasen du kan kalla phill casabon wannabe när man på 2 av 2 bilder i ditt fotoalbum ser dig när du står i din gansgtasuit som faktiskt slutar vid strumporna baktill med bandana på, äre inte de wannabe? sedan är casabon iallafall enligt mig helt klart bland dom grymmaste åkarna som någonsin funnits och de mesta som han gör är ju nya saker som han själv har hittat på och istället för att göra dubbelcorkar så gjorde han en sw 9 och de skulle då ja säga var så långt från wannabe som de går!

Vettiga ord från Wester!
Railson sa:
LIND sa:
Hogizz sa:
/rant.
Nu var det dags igen...

Förövrigt skulle ja villa fråga dig LIND hur fasen du kan kalla phill casabon wannabe när man på 2 av 2 bilder i ditt fotoalbum ser dig när du står i din gansgtasuit som faktiskt slutar vid strumporna baktill med bandana på, äre inte de wannabe? sedan är casabon iallafall enligt mig helt klart bland dom grymmaste åkarna som någonsin funnits och de mesta som han gör är ju nya saker som han själv har hittat på och istället för att göra dubbelcorkar så gjorde han en sw 9 och de skulle då ja säga var så långt från wannabe som de går!
Jag har aldrig dissat casabon eller någon pro(gangsta åkare). Jag menar som sagt, FOLK t.ex vad är medel ålder på dom aktiva användarna på denna sida? vad jag har sett/ser så vill dessa 13-16 åringar bara se FETT-MEGATALLTEE-GANGSTA3:or eftersom det är "sjukt GANGSTAFETT", och vad jag har på mig på min profilbild och hur jag åker är ju helt oirrelevant i detta samanhang.

Vettiga ord från Wester!
Hogizz sa:
LIND sa:

Skärp dig för helvete.
vet inte hur det är i aerial men så här är det i trampolinvärlden

Domarjuryn består, förutom en huvuddomaren, av 5 stildomare och två svårighetsgradsdomare. Den högsta och lägsta av stildomarnas poäng stryks och de tre kvarvarande adderas och utgör seriens stilpoäng.
Stildomarna bedömmer utförandet, d.v.s.:
- stil (rätt kroppshållning, uträck i volter, sträckta vrister, raka ben och armar, osv)
- höjdhållning (att inte "sänka" en övning för mycket)
- kontroll (bl.a. att hålla sig på trampolinens mitt)
http://home.swipnet.se/tramp/non-main/bedomning.htm

Och för att kunna ha en sådan bedömning på skidor så måste man ju avgöra exakt hur alla trick ska se ut för att kunna bedömma stilen på dom vilket dödar hela grejen

Vettiga ord från Wester!
"phil casabon wannabe med tröjan ner till strumporna som gör en FET-MEGA-GANGSTA-3a-MED FETTUNG-grab."
Skulle då inte jag kunna kalla något annat än en ganska brutal diss!
Joo om medelåldern är under 15 och att de är väldigt viktigt att åka i en jiberish tröjja och göra feta afterbangs, de haru ju helt rätt i, de är ju sjukt mycke sånt på sidan. men när man snackade om gangstah3or var ju minst 4 år tillbaka, när henrik körde 3a ghettos i svarta i åre i Who?crew.
word, hoppas du int tog illa upp ja vart bara lite upprörd!

Vettiga ord från Wester!
LIND sa:
Kinkan sa:
fan vad alla är osköna ändå.
Vi diskuterar bara Kinkan ;).
Jag vet men fattar inte varför allt ska vara så seriöst. Det är likadant varje år, först överhypar alla winterjam, sen när det är över så kommer det upp nån tråd där man klagar på hur värdelöst det var. Stadstävlingar är ju mer till för att marknadsföra våran sorts skidåkning, tycker att att man ska ta tävlingsresultatet med en nypa salt och istället vara glad över att tävlingen fortfarande finns kvar och att det är så många som går och tittar. Det är alla edits och filmer som gör sporten till vad den är inte tävlingarna, det tycker jag iaf :)

Vettiga ord från Wester!
Railson sa:
"phil casabon wannabe med tröjan ner till strumporna som gör en FET-MEGA-GANGSTA-3a-MED FETTUNG-grab."
Skulle då inte jag kunna kalla något annat än en ganska brutal diss!
Joo om medelåldern är under 15 och att de är väldigt viktigt att åka i en jiberish tröjja och göra feta afterbangs, de haru ju helt rätt i, de är ju sjukt mycke sånt på sidan. men när man snackade om gangstah3or var ju minst 4 år tillbaka, när henrik körde 3a ghettos i svarta i åre i Who?crew.
word, hoppas du int tog illa upp ja vart bara lite upprörd!
Tack hockeyjanne! Jag tog inte illa upp,blev väl lite upprörd själv,haha! Man måste ju få diskutera ;)

Vettiga ord från Wester!
Kinkan sa:
LIND sa:
Kinkan sa:
fan vad alla är osköna ändå.
Vi diskuterar bara Kinkan ;).
Jag vet men fattar inte varför allt ska vara så seriöst. Det är likadant varje år, först överhypar alla winterjam, sen när det är över så kommer det upp nån tråd där man klagar på hur värdelöst det var. Stadstävlingar är ju mer till för att marknadsföra våran sorts skidåkning, tycker att att man ska ta tävlingsresultatet med en nypa salt och istället vara glad över att tävlingen fortfarande finns kvar och att det är så många som går och tittar. Det är alla edits och filmer som gör sporten till vad den är inte tävlingarna, det tycker jag iaf :)
ett jävla stort WORD på den kinkan,haha!

Vettiga ord från Wester!
Jag tycker att vissa har en tendens att glida ifrån huvudämnet mer och mer. Kan vi inte försöka fortsätta diskussionen på en liknande nivå som Jacob håller i sitt inlägg?

Vettiga ord från Wester!
OlaMelin sa:
Jag tycker att vissa har en tendens att glida ifrån huvudämnet mer och mer. Kan vi inte försöka fortsätta diskussionen på en liknande nivå som Jacob håller i sitt inlägg?
Man måste väl endå få diskutera Ola? men som sagt, kanske bör hålla sig mer till huvudämnet.

Vettiga ord från Wester!
LIND sa:
OlaMelin sa:
Man måste väl endå få diskutera Ola? men som sagt, kanske bör hålla sig mer till huvudämnet.
Självklart ska man få diskutera, och det mesta av det som sagts är klokt. Det jag syftade på var ett par inlägg som nu är bortrensade.

Jeffa sa:
Haha, så egentligen behöver vi bara en tråd från och med nu?

Tillbaka
Topp