Jarle sa:
Pillard sa:
Jag ställer mig nog lite tveksam till att någon av dessa lösningar skulle vara olaglig vid en prövning men det är ju förstås juridiska hårklyverier.
Poängen är ju att varken SVT eller BBC eller Viasat äger några rättigheter alls. Utan att veta exakt hur förhållandena ser ut så misstänker jag att rättigheterna ägs av IOK eller något separat bolag där under som i sin tur säljer licenser med rätten att visa på vissa marknader. Här uppstår ju något väldigt intressant där det nog skulle gå att hävda att t.ex. en svensk på semester i Frankrike väl egentligen tillhör den svenska marknaden, alltså Viasats licens, och att det faktum att denne hamnar på en frans IP-adress egentligen är irrelevant.
Jag ska inte påstå mig ha något facit i frågan för det har jag absolut inte men frågan är intressant och jag kan tycka att det, utifrån forumreglerna, ändå är stor skillnad på den diskussionen som fördes här jämfört med om någon frågat efter rena piratstreamar och fått hjälp med dessa.
Eftersom Viasat, BBC m.fl. fått regionala begränsningar borde det vara ett intrång i upphovsrätten att bryta dessa, oavsett om det skulle få en fällande dom eller ej. Eftersom ingen av oss i diskussionen har upphovsrätten till sändningarna är det ett solklart övertramp (EDIT: för att förtydliga, solklart övertramp på FR's regler som inte tar hänsyn till eventuella domar).
Nja, nu är det ju upp till Johan förstås att bestämma hur reglerna ska uttolkas men reglerna (de du länkar till iaf) säger att texter man skriver inte får:
- "Göra intrång på andras upphovsrätt"
Detta har inte skett i tråden. Vilket innebär att jag inte får sno texter som någon annan har upphovsrätt till och publicera dem som mina egna i forumet.
- "Innehålla länkar/frågor/diskussioner kring nedladdning och kopiering av upphovsrättsskyddad film, musik och program."
Om man ska vara riktigt petig här så pratas det varken om film, musik eller program. Och dessutom så pratas det inte om vare sig nedladdning eller kopiering utan om att streama utsändningar som sänds med licens.
Ja jag är nördig och ja jag är lite yrkesskadad och gillar juridiskt semantiska diskussioner
Till syvende och sist är ju Freeride ett företag och kan självklart välja att göra precis hur de vill och om man inte vill ha den här tråden ä det ju bara att plocka bort den men principen är ändå intressant.