Vi sväljer mycket skit

Vi sväljer mycket skit
Nej, Ryssland skulle aldrig ha fått OS.
IOK förtjänar all tänkbar bashing. It sucks.

Ryssland, ett land som förtrycker sin egen befolkning till den milda grad att man skickar kvinnliga punkare till Sibirien; ett land som hotar och misshandlar journalister som har en kritisk inställning till regimen och stiftar närmast medeltida lagar mot homosexuella…
Ryssland låter ju dessutom sina bombplan göra stoppsladdar framför våra öar och skär. Putin & Co behöver lära sig att umgås med andra länder, inte agera som mobbaren på skolgården som viftar med knytnävarna farligt nära andra, bara för att han tycker att han kan. Vi behöver inte prata om gammal rysskräck. Kalla Kriget 2.0 är redan här.

Och på toppen av allt annat,så publicerades det här igår i Outside Magazine.
Artikeln är evighetslång och bjuder på en del hårresande läsning.
Ryssland är ett land som låter OS-byggandet go fucking postal på miljön.

Obra, IOK. Jävligt obra.

:: h ::

Vi sväljer mycket skit
När jag var klar med mitt utlägg och släkte lampan för natten, så var det just sådana aspekter jag kom att tänka på. Och då tänkte jag mer på den onytta (mänskligt lidande) Ryssen stått för kring "sin region" och i vår närtid. Samt att jag mindes dokumentären jag såg med de ryska Hercules-plan som körde skyttel-trafik Viktoria-sjön och bytte bort Kalashnikovs mot fisk. Alltså snedseglade jag, en aning.
Till mitt försvar har jag bl.a. den samtida och dokumentära anti-USA-filmen på mina axlar. Självklart har individer och grupper i USA gjort fantastiska saker för vårt allas leverne. Men det hindrar ju samtidigt inte från att kritisera delar i deras politiska/ekonomiska struktur som möjliggjort "en och annan tveksamhet" bara i vår närtid.

Utmaningen för oss och kommande generationer blir ju hur västvärlden skall gå vidare mot ett mer solidariskt och rättvist sätt och leva, med en hållbar fortsättning/utveckling av det här du var inne på: effektiv sjukvård, internet, högteknisk industriell produktion etc. För det finns det ingen samlad/kollektiv bild av. Och därav ett fortsatt och blint jobba-9-5-festa-på-helgerna-konsumera-sönder-sig-leverne...om det nu existerar ett sådant :) Men det är ju verkligen inte en sanning för alla. Nej, jag kom precis på att jag håller på att förlora navigationen igen, så det får bli punkt där...

Tror jag ville ge en bild av det tak vi har nått, i form av liv, med vår västerländska konsumtions-modell, och att många förvirrade i detta lyx-elände ger upp och sätter sig framför datorn, öppnar en bärs och ror hem ett par handsydda franska Gardin-längder i purpur på Tradera för cirka 742:- som bör matcha de lavendel-doftljus som impuls-handlas på väg hem från jobbet inne på Åhléns, butiken man egentligen bara sprang in på för att låna deras toalett.

Ja just det la_grave, utan att du egentligen inte har sagt något utmärkande så förnimmer jag spår av liberalism i dig. Det brukar nämligen börja med sådana försvarande mothugg. Det är som att jag känner de här ego-centrerade blåa vindarna ljuda, som för allt liv i världen inte vill tumma på vare sig position eller guldet, "för tänk på allt gott som faktiskt har gjorts här" (avd. sade den propra herren och höll en skarp-laddad Colt innanför västen...:)). Vad tror min herre om det? Mmm, intressant, mycket intressant är vad det är!

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
...ja uttrycket "det sprack" från Jönsson på Mallis har då aldrig känts mer aktuellt...:lol:

Jag lovar att hålla låg profil i denna tråd fortsättningsvis, men först:

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
Det är väl ganska improduktivt att kasta skit på andra länder utan att ta hänsyn till vilka förutsättningar de har. Viktigare är åt vilket håll utvecklingen går. Ryssland nu är betydligt bättre än under t ex Stalin och kommunismen

USA är däremot på väg åt fel håll sedan de blev ensam supermakt. Hundratusentals barn svält ihjäl i Irak pga blockader och krig efter påstådda massförstörelsevapen och påföljande attack. I de arabländer USA nu på löpande band tillsammans med oss inom EU vänder upp och ned på blir förtrycket mer oförutsägbart och annorlunda än förut. Istället för relativt sekulära och stabila diktaturer så är det nu religiöst förtryck, öppet kvinnoförtryck, klankrig, upplopp och instabila rättsväsenden vilket gör att de lokala ekonomierna inte fungerar och misären är större än förut. Homosexuella göre sig icke besvär. Vidare så är drönarattackerna, speciellt i Pakistan som inte är i krig, totalt maktmissbruk där fler oskyldiga än skyldiga får sätta livet till.

USAs gloria är definitivt på sned under fredspristagaren Obama. Vidare så har Obama lånat mer pengar än alla USAs tidigare presidenter tillsammans vilket är farligt för världsekonomin eftersom dollarn riskerar att bli värdelös när USA inte längre förmår betala räntorna. Khadaffis misstag var att han inte längre ville sälja olja mot dollar vilket kunde fått efterföljare och hotat dollarn. Eventuellt förtryck i icke oljeländer bryr sig USA inte om. Krigsindustrin kostar men är i symbios med en övervärderad dollar.

Vi sväljer mycket skit
snorkel sa:
Det är väl ganska improduktivt att kasta skit på andra länder utan att ta hänsyn till vilka förutsättningar de har. Viktigare är åt vilket håll utvecklingen går. Ryssland nu är betydligt bättre än under t ex Stalin och kommunismen

USA är däremot på väg åt fel håll sedan de blev ensam supermakt. Hundratusentals barn svält ihjäl i Irak pga blockader och krig efter påstådda massförstörelsevapen och påföljande attack. I de arabländer USA nu på löpande band tillsammans med oss inom EU vänder upp och ned på blir förtrycket mer oförutsägbart och annorlunda än förut. Istället för relativt sekulära och stabila diktaturer så är det nu religiöst förtryck, öppet kvinnoförtryck, klankrig, upplopp och instabila rättsväsenden vilket gör att de lokala ekonomierna inte fungerar och misären är större än förut. Homosexuella göre sig icke besvär. Vidare så är drönarattackerna, speciellt i Pakistan som inte är i krig, totalt maktmissbruk där fler oskyldiga än skyldiga får sätta livet till.

USAs gloria är definitivt på sned under fredspristagaren Obama. Vidare så har Obama lånat mer pengar än alla USAs tidigare presidenter tillsammans vilket är farligt för världsekonomin eftersom dollarn riskerar att bli värdelös när USA inte längre förmår betala räntorna. Khadaffis misstag var att han inte längre ville sälja olja mot dollar vilket kunde fått efterföljare och hotat dollarn. Eventuellt förtryck i icke oljeländer bryr sig USA inte om. Krigsindustrin kostar men är i symbios med en övervärderad dollar.
Frågan är väl varför du pratar om USA i en OS-relaterad tråd?

Klart att det alltid finns värre saker som händer i världen, och alltid någon som har det sämre. Det betyder väl inte att man inte bör kämpa mot de andra sakerna för det?

Vi sväljer mycket skit
Fo_Ja sa:
sedan att höja rösten mer än att en svensk höjdhoppare målade naglarna(vilket hon fick skäll för av svenska förbund).
Media total sågar Jelena Isinbajeva för hennes åsikter om homosexuella
Vår svenska guldmedaljör Abeba Aregawi gillar inte heller homosexuella, ingen vågar säga något.

Kina som är i framkant vad det gäller mänskliga rättigheter fick också OS.

Deal with it

Vi sväljer mycket skit
Vi är slut som art. Och vi förtjänar det som låter sådan här skit fortgå.
Fängsla, döda och förtrycka. Jorden runt, året runt.
Svenska Romer, Ryska bögar. Araber i USA och barn i Sao Paolo.
Handla med kvinnor, gör barn till soldater och bränn de män som understår sig att visa ömhet eller hänsyn.
Plundra, slakta och våldta. Sten ska inte lämnas på sten och markerna ska brinna där vi dragit fram.

Undrar just vad jag ska köra på färg på mina goggles i år..

Tillbaka
Topp