Vi vill till Dolomiterna - men vilken ort? Lgh?

AnnaPanna

Ny medlem
Hej,

Vi vill till Dolomiterna i vinter: "Världens vackraste berg och Alpernas största liftsystem" lockar...

Men, vi är inte längre coolaste skidgänget utan numera två familjer med barn i åldern 6 - 9 år. Vi behöver alltså inte nattklubbar eller heli-skiiing, men däremot:

- gärna lägenhetboende, helst två lägenheter vägg i vägg i samma hus
- gärna ski-in ski-out (inte 400 meter att gå till skidbussen som sen tar en till telecabinan med 45 min kö, etc)
- gärna på en ort där man snabbt kommer ut i systemet. (Ja, ja, jag vet, man blir stark och snygg av att skate:a i svagt motlut med en unge hängade i varje stav, men det är inte det vi är ute efter nu... )
- prisvärt

Några tips på boende?
Några tips på vilken ort vi skall välja?
Behöver vi bil?

Tack,
A.

Tyvärr har jag bara varit nere i dolomiterna två gånger, och dessutom bott på nästan samma ställe bägge gångerna, så egentligen vet jag inte vad som skulle vara bäst för er.
Men, mitt förslag är att du kollar in den lilla byn Alba. Den ligger precis utanför Canazei.
Vi hyrde en 8-bäddslägenhet i Cesa Fraines (Fraines hus) av http://www.agenziagrunwald.com . Max 100m till kabinbanan & det gick att åka skidor tillbaka till huset.

Fördelar med Alba:
*Nära till skidåkning.
*Ännu närmare till bageri.
*Sällan kö till liften.
*Bra blandning av backar.

Nackdelar:
*Sitter inte ihop med resten av dolomiti superski. (samma liftkort, men du måste ta bussen till canazei)
*Ingen stor mataffär.

Annars skulle jag kolla efter något boende i Canazei eller Val Gardena.

Enklast är att ta sig med bil till byarna i dolomiterna, men väl där måste man inte ha bil. Det går rätt mycket skidbussar, så det funkar OK.

Hejsan.
Vi bodde med www.lionalpin.se förra året med Canazei som huvudort. Skidsystemet är gigantiskt. Nästa för stort. Det är lätt hänt att hamna långt från varann och taxi runt berget kostar 1000kr efter stängningsdax.
Men åkningen är bra och naturen fantastiskt. I Canazei är det en stor lift som alla ska upp med först.
Shoppingen kan kvitta på den orten, och nån störrre butik finns knappt.
Egentligen skulle jag rek en helt annan ort för er, där det hänger mer ihop. Kika på Livigno.
Mvh Peter

Tack båda för bra svar.

Just det där mecklet med en stor telecabina som alla skall med (typ Canazei) vore ju smutt att undvika. Å Alba låter trevligt, men då har man ju missat hela grejen att inte vara i det stora systemet.

Alltså - ligger någon av orterna så till att man dels står på skidor med en gång utanför knuten, och dels är del av Dolomiti Superski-området. Våra barn klarar nästan vilka backar som helst, men de ruttnar fort av att kånka skidor till busshållplatser.

Vi funderar också på att fixa en bil och därigenom kunna välja olika startpunkter olika dagar. Då låter lägenheten i Alba bra. Någon mer som har ett bra förslag på bra boende (gärna lägenhet) som alltså inte behöver ligga mitt i smeten?

Tack,
A.

Hej igen.
Jag tror inte att du kommer att hitta någon by i dolomiterna där du har äkta ski-in, ski-out.
Det ställe jag bott i som haft bäst läge i backen är Val Thorens, men då snackar vi ju inte dolomiterna längre.
Även Livigno kan vara svårt att hitta boende som är granne med backen/liften (för ni måste förmodligen börja dagen med någon form av lift).

Att ta bilen till olika byar i dolomiti superski tar längre tid än att åka skidor mellan dem, men det går att göra..

Om jag som Fluffy får ge mig utanför Dolomiterna och rekommendera en ort som jag tror passar er skulle jag säga Avoriaz i Frankrike.
- stort system, en del av Portes du Soleil
- ski-in ski-out
- barnvänligt, skidskola och karusell på huvudgatan
- inte den stora karbinen som alla ska upp med på morgonen
- snygg arkitektur om man gillar funktionalism

minusen kan sammanfattas i
- sjukt omysig by, det är Kanariholmarna för skidåkning
- inga jättestora matbutiker

Ha de fint!
/Andreas

Tack Andreas! Å du är rätt ute - vi var i Avoriaz i vintras och upplevde just det, men nu vill vi prova nya berg. :cool:
A.

Hej! Har säsongat i Cervinia som ligger i nordvästra Italien. Skidåkningen utgår ifrån Matterhorn och Monte Rosa. Skidåkningen är perfekt för familjer då Cervinia (som tillhör den italienska sidan) har lååånga och breda backar och hela systemet sväljer ofantligt mycket folk vilket gör att det alltid finns gott om plats för att ta ut svängarna, alternativt åka som en galning. Systemet sitter ihop med Zermatt som tillhör Schweiz där backarna är snäppet vassare.

Byn är liten men har ett stort utbud av restauranger och mysiga pubar. Enkla restauranger med träbänkar och pizzabuffé eller finare med den där utsökta italienska maten man hört talas om.

Det finns två alternativ på boenden, antingen centralt där de flesta lägenheterna ligger utmed huvudgatan. Du har maximalt 100 m till liften. Man kan också bo en bit upp på berget då man har en bit att gå (i en lång backe) för att komma till byn (mataffär, skidshop, restauranger m.m) men å andra sidan är det ski in ski out från i stort sett alla dem lägenheterna.

Om ni inte vill åka med t.ex. Nortlander eller STS Alpresor är det absolut smidigast att köra själv.
http://ilcervino.it har absolut störst utbud på lägenheter!

Hoppas vi ses :)

Tack Idamadde!

När jag startade denna tråd var jag helt övertygad att det var Dolomiterna som stod på vår önskelista, men nu börjar jag känna mer och mer att Cervinia/Zermatt kanske är grejen. Har hört mycket gott om stället både här och på andra ställen.

Skall kolla upp det mer, och kolla in lägenhets-url:en du tipsar om. Har du, eller någon annan, till och med ett förslag på namn på ställe? Vi är som sagt två familjer som gärna vill bo "vägg i vägg".

Vi funderar på att hyra bil i st f ta buss eller nåt från flyget, men när vi väl är på plats, har man någon nytta av bil när man väl är framme?

Tack,
A.

Fast Anna....jag tycker du ska satsa på Dolomiterna, Val Gardena och bo i Selva. Inte billigast men nära liftar och perfekt för alla i familjen. Vi har varit där i ett antal år både med mindre barn och med tonåringarna.

Håller med Skida45!

Satsa på Dolomiterna.

Barnvänligt och prisvärt, framför allt om du jämför med schweiz.

Canazei har många lgh men tyvärr en kabin upp från dalen, dock sällan mer än max 10 min kö.

Selva är nog bäst, men även La Villa, Corvara och Arabba.

Zermatt är super men inget ställe för en barnfamilj (ingen ski-in ski-out och dyrt). Cervinia kan dock passa.

// J

Ett bra sätt är att stationera sig i Val Gardena och sen ha bil och dra runt till de andra orterna, typ arabba som är riktigt fint. Kör på det!

Viel Glück! Just det, det var i Val Gardena jag fick mitt ökända nick Huelgor när liftkortstanten hörde fel på Hugo. Så Val Gardena är inte bara en bra skidort och bas utan det är även en historiskt berikad plats.

Är ni i Dolomiterna för först gången och har tillgång till dolomiti Superski behövs ingen bil. Ni skidar mellan ställena, det räcker i flera veckor.

Transfern från flygplatserna är dock lite knölig så bil kan vara skön att ha av den anledningen.

// J

Hej igen!
Vet inte riktigt namnen på lägenheterna. Men il cervino som jag tipsade om har många lägenheter i samma hus, så vill ni kan ni säkert få i samma korridor så att säga.
Om ni inte åker med någon organisation så är det absolut lättast att hyra bil från flygplatsen och köra upp i bergen. Ett annat alternativ är att flyga till Turin, därifrån går det buss ända upp till Cervinia.
Väl på plats har ni ingen direkt nytta av bil. Allt ni behöver ligger inom gångavstånd. Dock kan ni ju bo betydligt billigare om ni bor en bit ifrån centrum och därmed tar bilen till och från liften osv.
Om ni kör bil från någon av storstäderna kan ni tjäna x antal kronor på att stanna vid någon mataffär och handla med er det ni kan tänkas behöva. Finns ju naturligtvis ett supermarket i Cervinia också, men där är allting betydligt dyrare.

Trots mina ynka 22 år har jag spenderat en skidvecka elva år i rad i just dolomiterna! Vi brukade alltid åka dit med familjen. Mina föräldrar började bila ner till alperna i slutet på 70-talet och har åkt mer eller mindre regelbundet sedan dess. Anledningen till att vi fastnade i dolomiterna var framför allt:

- Extremt stort skidsystem (1200 km pist), har inte sett allt ännu ens
- Fantastiska berg, lätt finast i alperna
- Extremt bra service, bra pistat, massor med folk som hjälper barn vid liftarna osv, väldigt moderna liftar
- Slutligen, väldigt väldigt solsäkert. Inga enorma pudermängder men mycket snö ändå, de elva åren jag varit där v.8 skulle jag tippa på att vi hade strålande sol ca 80% av dagarna, dvs inga moln whatsoever.

Skulle rekommendera Val Gardena då det är en väldigt trevlig plats i dolomiterna. Finns ett antal liftar att välja mellan som dock kräver att man måste kånka på skidorna en liten bit, beroende på var man bor. Vi bodde alltid i St.Christina som är en väldigt mysig ort tycker jag. Dock kan det vara bra att ha en bil om man bor där. Annars skulle jag rekommendera Selva Gardena. Försök undvik Ortisei, som är den ort som är närmst motorvägen. Mysig ort men man bor långt ifrån det stora systemet och det lokala systemet är enligt mig ganska dåligt.

De första åren bilade vi ända från Sverige. De senare åren har vi dock upplevt att autobahn har studerats från alla vinklar och blivit lite tråkigt. Då valde vi istället att flyga till Milano med SAS, för att sen ta en hyrbil och istället se de vackra delarna av norra Italien, såsom Gardasjön, Verona osv. Milano - Val Gardena är ca 4h bilfärd på autostradan.

Nu är det snart tre år sedan jag var där men jag brukar alltid tänka: \"när jag blir äldre och har familj med småbarn, då ska jag åka dit igen för det är verkligen perfekt!\". Trevlig resa!

Tillbaka
Topp