Videokamera fråga

Videokamera fråga
Tja! Jag fyller år inom kort och då ska jag förmodligen köpa en videokamera som går på runt 4 - 5 tusen.

Min fråga är om man kan få en så pass bra videokamera för det?, eller skiljer det mycket i kvalité per tusen lapp?
Är det isånnafall lönt att spara ihop mer pengar?

Jag tar gärna emot förslag på videokameror eller andra tips, om ni har några :)!

Tacksam för alla hjälpsamma svar! / Richard.

Videokamera fråga
Alltså jag har sett många som köpt GoPro´s kameror, och det verkar inte som att man får ut samma kvalité som på GoPro´s videor på Youtube.. Känns som det är mycket colour corrections och andra sorts redigeringar i klippen.
Sen kan det ju faktiskt bero på att åkningen är bättre, så det gör att klippet i sig ser bättre ut..

Alltså jag tror nog att man kan få bättre videokameror med display och sånt för samma pris..?

Tack för kommentarer!

Videokamera fråga
Runt 6 lax så får du en 550D med kitglugg. Riktigt bra. Men det är ju då en DSLR, inte en videokamera.

Videokamera fråga
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CX130b

Simpel och bra samt att den håller sig inom ramen för din budget!:)

Edit: Såg även att den spelar in i 50fps, vilket betyder att du kan få hyfsad slowmotion, om du är ett fan av det!

"Inspelning i Full HD 1920 x 1080 50p - Full HD-inspelning vid mycket hög bithastighet med progressivt 50p-filmläge för högsta bildkvalitet och jämna filmer "

Senast ändrad:
Videokamera fråga
Kul att så tar tid att länka osv :)!

Gto: Ja, det är ju en kamera? Jag fattar inte riktigt hur du menar :P?

Petts: Den såg rätt bra ut? Jag är ju typ ute efter en BRA videokamera där det inte blir streckat osv.. Har du någon gång sett hur bra den filmar, eller hur man ska säga?

Videokamera fråga
en av mina kompisar har en sån kamera, han har filmat skidfilmer(korta edits) o longbord sessions, och de blir snyggt :) själv skulle jag köpa en GoPro för att jag tycker det är härligare att filma ur första person :) men kamera beror ju på om du ska åka själv eller om du ska filma andra :)

Videokamera fråga
RichardSundh sa:
Han menar att den kan filma i fullhd och ger jävligt bra resultat...

kolla in polarens edits som är filmade med den kameran -> https://www.freeride.se/video/sebastianmedia-com-test-jul-kul-edit/

tillexempel så har ju 550D till skillnad från den sony'n som länkades ingång för extern mic så jag tycker inte du ska utesluta en systemkamera bara för att det är en "kamera" likaså som att du inte ska utesluta gopron för att den är billigare än din budget ;)

Senast ändrad:
Videokamera fråga
linder sa:
RichardSundh sa:
Han menar att den kan filma i fullhd och ger jävligt bra resultat...

kolla in polarens edits som är filmade med den kameran -> https://www.freeride.se/video/sebastianmedia-com-test-jul-kul-edit/

tillexempel så har ju 550D till skillnad från den sony'n som länkades ingång för extern mic så jag tycker inte du ska utesluta en systemkamera bara för att det är en "kamera" likaså som att du inte ska utesluta gopron för att den är billigare än din budget ;)
Wow sjuktligt bra kvalité!, men eftersom den videokameran Petts länkade borde den ju filma bättre än en kamera..?

Videokamera fråga
jag lånar tråden lite. funderar också på att köpa en 550 d.
har två frågor.

1. vad ska man köpa för objektiv till?
ska främst fota lite skogsåkning, drops och filma lite puder på ganska nära håll.

2. när man är ute och åker och har kameran i ryggan så om man ramlar och landar på kameran är det kört då eller håller dom bra?

Videokamera fråga
Svar på fråga 2.
Jag har tok-kraschat på på min 400D väldigt många gånger. Men man kan ju alltid ha otur. Jag har kompisar som inte vågar köra med sina DSLR i ryggan men då tycker jag att det är meningslöst att äga en. Men det är lätt för mig att säga som har råd med en ny om den skulle gå sönder. Jag kör kameran i kameraväska innanför spadbladet som ligger i ytterficka.

Videokamera fråga
linder sa:
Fast den andra är ju också en "video"kamera nu när man kan filma med den ;)

Men den är ju iofs lite dyrare...

https://www.youtube.com/results?search_query=Sony+HDR-CX130E&aq=f <- filmer med den videokameran :)
Tackar mycket för all hjälp Linder :)!

Jag har kollat mycket om kameran och priser osv.. Jag har bestämt mig för att om jag ska ha något ska jag ha något rejält istället för något halvdant, alltså blir det den jag ska samla ihop till :)..

Dessutom kan jag nog få mina föräldrar att bidra eftersom det är en riktigt bra kamera också, så att hela familjen kan ha den..

Videokamera fråga
OscarFS sa:
2. när man är ute och åker och har kameran i ryggan så om man ramlar och landar på kameran är det kört då eller håller dom bra?
Ha aldrig objektivet på om du har den i ryggan, utan dela på den så är det mindre risk att den går sönder. Landar du på den och objektivet sitter på kan du bryta den och då är båda körda.

Videokamera fråga
RichardSundh sa:
linder sa:
Fast den andra är ju också en "video"kamera nu när man kan filma med den ;)

Men den är ju iofs lite dyrare...

https://www.youtube.com/results?search_query=Sony+HDR-CX130E&aq=f <- filmer med den videokameran :)
Tackar mycket för all hjälp Linder :)!

Jag har kollat mycket om kameran och priser osv.. Jag har bestämt mig för att om jag ska ha något ska jag ha något rejält istället för något halvdant, alltså blir det den jag ska samla ihop till :)..

Dessutom kan jag nog få mina föräldrar att bidra eftersom det är en riktigt bra kamera också, så att hela familjen kan ha den..
Jag har själv varit i samma sits och tittat på videokamera. Efter mycket letande och utredande så upptäckte jag att man, iaf då, fick mer videokamera för pengarna om man köpte en vanlig digitalkamera jämfört med en renodlad videokamera. Anledningen till att det kan bli så är ju helt enkelt att konkurrensen i segmentet digitalkameror är så mycket större än den är bland videokameror.

Tillbaka
Topp