Vidvinkelobjektiv?

Vidvinkelobjektiv?
Hej!

Jag är på jakt efter ett vidvinkelobjektiv till min Canon EOS. Hade inte tänkt slänga ut någon enorm summa pengar på det, men har upptäckt att det knappt går att komma under 5oookr för originalobjektiven ex. 20-35mm. Har då funderat på andra tillverkare som Tokina eller Tamron, som blir betydligt billigare. Är det stor skillnad i kvalité eller lönar det sig i längden med ett orig. ?

Tacksam för lite svar från någon insatt fotomänniska!!!

Ha de!!

Vidvinkelobjektiv?
Det låter som mycket pengar för en fish-eyelins. Jag köpte ett objektiv som man skruvar på utanpå vanliga zoom-linsen till min Minolta. Det gick på ca 1000 spänn och går även att använda till videokamera. Funkar finfint utanpå min 35-80.

Vidvinkelobjektiv?
Tokina och tamron är båda bra tilverkare, men mina erfarenheter säger mig att autofokusen är långsammare samt låter mer. Kan man leva med det så är tokina och tamron bra köp. Tyvärr finns det ju inte så bra utbud på beg marknaden när det gäller dessa märken.
Skillnaden i kvalite mot canon är inte så stor. Tokina ha bra kvalite med hållbara material (metall) som bas i sina objektiv medans canons billigare varianter är gjorda i plast visserligen lättare men vekare.
Kolla på scandinavianphoto.se som både har nytt och beg av alla märken till canon. De är prisvärda på nytt dessutom.

Fota väl!

Vidvinkelobjektiv?
Ett tips är Cosinas 19-35 för 2150:- på scandinavian, ruskigt bra bildkvalité för de pengarna, dock är objektivet något plastigt men man får vad man betalar för... Canons 20-35 är inte alls dumt men kostar lite mer som du säger...
Lycka till!
/Roger

Vidvinkelobjektiv?
Köp begagnat.. Du får en 20-35/2.8L för 3000 spänn. Grymm glugg med bättre optisk prestanda än de nyaste gluggarna.. Ända nackdelen är att den surrar lite mycket vid fokusering!

Tillbaka
Topp