Viktigt o klä sig dyrt?

joelsk8

Ny medlem
Viktigt o klä sig dyrt?
Hej efter ett par vistelser i åre undrar jag bara hur ni tycker. är det viktigt att klä sej "flååtigt" i backen med senaste årets burtonkläder och en cool neffmössa eller kvittar det o ska man fokusera på åkningen ist.!??! är lite osäker här. efter att varit i åre känns det som att åkglädjen och feststämmningen dött ut lite de sista åren pga klädesfixeringen i backen i iunte minst på krogen,...

Viktigt o klä sig dyrt?
Japp, i princip är det bara antalet siffror på prislappen som spelar någon roll när man är i åre, sen spelar det ingen roll hur DU tycker att kläderna ser ut. Åkningen är inte så viktig, bättre att vara laddad och pigg på kvällarna när festerna drar igång.

Viktigt o klä sig dyrt?
Hej!

Man kan ju inte köpa plagg bara för att det är dyrt. Jag är i backen för åkningen.
Sedan köper jag inte det billigaste heller, men att lägga massa pengar på kläderna för andra är skevt.

Köp de kläder du trivs i och det du anser att det är värt.
Åker man mycket och alla tider på året så kanske man tycker att det är värt att lägga mer. Men att köpa dyra plagg bara för att passa in en säsong är inte något jag skulle gör. Schysstare att lägga pengarna på en till resa eller uppleva andra orter.

Lägg ut de pengar du har råd med och anser att det är värt!
Roligare att stå på skidor eller bräda än att sitta med dyra kläder!

Viktigt o klä sig dyrt?
Jösses. Det var det fånigaste jag har hört.
Har man inte större självförtroende än att det hänger på kläderna så är man nog fel ute hur man än gör.

Kläder efter väder, inte nåt annat.

Viktigt o klä sig dyrt?
Hmm, dyrt = bättre kvalitet (kanske håller några säsonger)
billigt = lite sämnre, mot väta vind, andning etc.

Välj kläder efter ändåmål och plånbok. Umgås med likasinnade så har man alltid roligt. Eller?

Viktigt o klä sig dyrt?
haha, ursäkta för att jag skrattar. men snälla. det är ju helt upp till var och en.

min åsikt:

Klä dig snyggt, i backen och på afterskin. kom ihåg också att det är vad DU tycker är snyggt. vad du tycker är snyggt är kanske itne vad majoriteten tycker är snyggt men det spelar ju ingen roll!
Kom ihåg att snyggt inte är någon synonym till dyrt!!

fred!

Viktigt o klä sig dyrt?
Det spelar väl ingen roll vad det är för märke på kläderna. Jag vet folk som har köpt Jiberishkläder bara för att ha kläderna vilket jag tycker är helt sjukt konstigt eftersom man åker skidor för det är roligt och inte för att vara snygg. Självklart tycker jag man ska ha snygga kläder men det är verkligen inte det viktigaste.

Viktigt o klä sig dyrt?
Man kanske inte behöver välja det allra billigaste typ MCkinley
Finns massa billiga snygga jackor för 1500-2500

Viktigt o klä sig dyrt?
joel\leoj sa:
är lite osäker här. efter att varit i åre känns det som att åkglädjen och feststämmningen dött ut lite de sista åren pga klädesfixeringen i backen i iunte minst på krogen,...
Hur menar du nu?

Att åkglädjen dött pga klädesfixeringen i backen och på krogen?! Vad har kläderna med åkglädjen att göra? det låter som du ser mycket nybörjare i "för fina" kläder som kanske har lite andra prioriteringar än dig under deras Åre-viselse.

Senast ändrad:
Viktigt o klä sig dyrt?
Är inte det nått man får bestämma själv? Vissa kanske mår bättre av att klä sig dyrt? Man får väl klä sig hur man vill, vissa vill vara sjukt gangsta så låt dem vara det om du nu vill åka i en Fleece-dress so be my geust!

Viktigt o klä sig dyrt?
Du hör väl själv hur din frågeställning låter hmmm åka eller ha prylar. Alla prylar i välrden kommer inte rädda ett dåligt sjävlförtroende ryck upp dig.

Focusera på dig själv bry dig inte vad andra gör obs det finns grymma åkare som står i skitkläder o är glada för de repor de har gjort. Det är mannen som gör kläderna o skall du se ut som en Pro rider så är det bäst att du leverar annars blir du en poser.

Viktigt o klä sig dyrt?
Redan 30 e Kristus skrev Faedrus i sina fabler om kajan som prydde sig med påfågelns fjädrar. Limmet var dock så dåligt att redan minsta vindpust blåste bort de lånta fjädrarna och blottade kajans egna svarta fjädrar..

Vad jag vill säga är att de som fokuserar på det yttre, på kläderna och dess prislapp, ofta är moderna kajor på skidor; är man skidåkare så genomskådar man det snabbt. För min egen del skiter jag i vad folk har på sig; det handlar om andra saker, om att ha fokuseringen, blicken och utstråla säkerhet i sin skidåkning. Det är något helt annat än att försöka köpa på sig dyra kläder för att bli "cool".

Viktigt o klä sig dyrt?
Jag är en av dom som tycker att extremsporter blivit väldigt mycke mer kommersiella än för 10 år sen.

Nu lägger 12åriga barn upp bilder på olika märkeslogon istället för bilder på de tricks de kan göra i sina fotoalbum. Varför det? Är image viktigare?

Advita gör en grymt snygg tröja där det står "Action speaks louder than words". Min favorit!

Viktigt o klä sig dyrt?
FullTiltHotDoggerPoker sa:
Det spelar väl ingen roll vad det är för märke på kläderna. Jag vet folk som har köpt Jiberishkläder bara för att ha kläderna vilket jag tycker är helt sjukt konstigt eftersom man åker skidor för det är roligt och inte för att vara snygg. Självklart tycker jag man ska ha snygga kläder men det är verkligen inte det viktigaste.
Menar du då på att jibb kläderna är så fula att du inte annars skulle vilja ha dom om du inte åkte skidor?? I så fall kan jag stå på din sida och backa upp dig genom att säga att du inte ens behöver ha dom när du åker skidor. Dom är faktiskt lika fula då

Viktigt o klä sig dyrt?
Det är oerhört viktigt, till vardags med. Klarar inte av att ha billiga grejer, vet inte varför men det har blivit så.

Viktigt o klä sig dyrt?
anledningen till att man köper märkeskläder bör ju vara för att dom är snygga och exlusiva i dom festa fall. Jag förstår inte varför man ska gå och köpa en helsvart DC tröja med en liten patch på bröstet för 900kr istället för att köpa en likadan utan patch på dressman för 300kr och oftast bättre kvalitet.

Viktigt o klä sig dyrt?
Köpte ny Softshelljacka på Jula i förrgår! 169:-
Var det kanske fel? Hur tänkte jag?
Fast jag åker hyggligt bra, och bar-häng är jag riktigt bra på! Men det räknas säkert inte!

Viktigt o klä sig dyrt?
du säger emot dig själv men ändå inte?:S

Viktigt o klä sig dyrt?
laazyboy sa:
anledningen till att man köper märkeskläder bör ju vara för att dom är snygga och exlusiva i dom festa fall. Jag förstår inte varför man ska gå och köpa en helsvart DC tröja med en liten patch på bröstet för 900kr istället för att köpa en likadan utan patch på dressman för 300kr och oftast bättre kvalitet.
Indeed!
Dock så har nog dressmans Sveriges sämsta kvalité, och DC har blivit ett p12 märke.

Senast ändrad:
Viktigt o klä sig dyrt?
Dirty-T sa:
du säger emot dig själv men ändå inte?:S
Nej, jag säger att jag självklart tycker att man ska ha snygga kläder när man åker skidor, men att det är konstigt att folk känner sig "tvingade" att köpa speciella märken jätedyrt istället för att köpa ett lite mindre känt märke som gör lika snygga kläder.

Viktigt o klä sig dyrt?
Kan man inte åka i fula kläder
Kanske för att man börjar bli gammal, men: jag kollar funktionerna innan jag kollar hur de ser ut (självklart ser man utseendet först) skippar alla som inte har de funktioner jag söker oberoende om hur snygga de är

Viktigt o klä sig dyrt?
de flesta baxXxar sina kläder nu förtiden har jag hört! För att känna sig ännu mer G!!

Viktigt o klä sig dyrt?
Ja jag tycker att 1500-2500 kr är billigt
Kraven jag ställer på en jacka är att den ska ha minst 8000 i vattenpelare
En andning på minst 5000 g
Tejpade sömmar
strech i matrialet
Snölås
Vill kunna vara torr i blötsnö oxå
För att uppnå de här kriterierna måste man lägga minst 1500
Sen gör det inte så mycket om jag inte byter jacka varje år

Viktigt o klä sig dyrt?
EnterMan sa:
Menar du då på att jibb kläderna är så fula att du inte annars skulle vilja ha dom om du inte åkte skidor?? I så fall kan jag stå på din sida och backa upp dig genom att säga att du inte ens behöver ha dom när du åker skidor. Dom är faktiskt lika fula då
De är väl inte speciellt bra eller funktionella för just skidåkning heller?

Viktigt o klä sig dyrt?
jjosefsson sa:
Sen gör det inte så mycket om jag inte byter jacka varje år
Precis! Det är hysterin och materialismen som vi måste råda bot på. Det är inte hållbart ur några aspekter att konsumerar mera. Självfallet argumenterar jag inte för vi ska gå tillbaka till grottstadiet som många antagonister titt som tätt vill få det till. Ur en miljöaspekt är det bättre att vi köper ett plagg som håller längre och som vi kan använda under en längre period än att köpa nya plagg varje säsong/månad/vecka/helg... Producenter som Patagonia och Klättermusen har applicerat detta tänk, både genom sina produkter och i sin marknadsföring, något som de ska ha en stor eloge för. Visst, deras kläder är dyra, men i slutändan blir det ofta ett nollsummespel och vi har stävjat köphysterin och sparat på jorden resurser vilket innebär att vi kan somna gott om kvällen och förhoppningsvis fortsätta pumpa puder om 30 år. Men som i många fall är det svårt att sia om framtiden och det är omöjligt att säga vems kristallkula som är klaras, men utifrån den forskning som finns idag måste vi enligt min utsago dra i handbromsen i fråga om den masskonsumtion som råder.

Ha de fint!
/Andreas

Viktigt o klä sig dyrt?
Så för att klä sig fint krävs att man är grymm? och annars måste man klä sig som en dansk i backen?

Själv sätter jag ingen 540, får jag inte ha kläder större än L då?

och jag som hatar Fleece

Viktigt o klä sig dyrt?
jocke_p sa:
Köpte ny Softshelljacka på Jula i förrgår! 169:-
Var det kanske fel? Hur tänkte jag?
Fast jag åker hyggligt bra, och bar-häng är jag riktigt bra på! Men det räknas säkert inte!
Fanns den i flera färger än svart? Jag är nämligen på jakt efter en skön vardagsjacka :)

Till tråden:
Kläder efter väder. Jag använder en funktionsjacka för att jag tycker att den är skön och allt. Att den kostade skjortan är inget jag springer runt o skryter om.

Min favorittröja i vardagen är en blå luvtröja från JC som kostade 150 kr :)

Tillbaka
Topp