viktminskning

Jibber_Skiz

Ny medlem
viktminskning
ja, jag tycker att jag behöver loosa lite kilon ;D är ca 210cm och väger 110, muskler och fett :D, och jag behöver gå ner några kilon, så jag kommer vid 90-95 och sen ska jag börja träna så jag väger runt 80 kanske,
några förslag? håller på gymma nu, springer allmänt och äter sunt !, nåt mer man kan göra :P?=

viktminskning
Ja. vänta tills man har växt färdigt, om man rör sig lagom mycket när man fortfarande är tonåring behöver man inte göra så mycket mer, kroppen sammansättning förändras fortfarande.

viktminskning
Jibber_Skiz sa:
ja, jag tycker att jag behöver loosa lite kilon ;D är ca 210cm och väger 110, muskler och fett :D, och jag behöver gå ner några kilon, så jag kommer vid 90-95 och sen ska jag börja träna så jag väger runt 80 kanske,
några förslag? håller på gymma nu, springer allmänt och äter sunt !, nåt mer man kan göra :P?=
Det låter ju som att du redan tränar?

viktminskning
eller, äter sunt och sunt kanske jag inte gör ;p dricker typ cola varje dag, hade "godislöfte" förra året, tappade typ 20kg, fast det kändes inte mycke, mitt mål nu är att tappa 20-25kg på så kort tid som möjligt, har läst att folk gått ner till 500kcal, ingen aning vilken kcal jag ligger på, hur får man reda på sånt ?

rutgersson, ja det låter som det ja ;D men det verkar inte funka ;P så jag vill ha bra förslag som funkar! kan tänka mig sätta mig själv för "svält" ett tag!, inte någon stor svält, men typ att skippa middagen och kvällsfikat kanske nån vecka, trorni det kmr ge något=

viktminskning
sök lite på google så finns det sånna test man kan göra för att räkna ut hur mycket man förbrukar. hittar jag en länk så lägger jag in den sen. Men 2 liter cola är cirka 1000kcal(kalorier), och 2 liter brukar ju inte vara några problem att få i sig. 1000kcal innebär ju i princip en tredjedel av hela dagsintaget av kalorier, dricker du vatten istället kommer det göra stor skillnad.

Cola gör lätt att man blir sockerberoende och om du vill gå ner i vikt vore det ju bra att skippa colan, det tar 21 dagar att bli av med ett beroende som inte är nikotinförknippat. så om du låter bli att dricka på tre veckor kommer du sedan inte ha suget efter cola. 500kcal är egentligen alldedes för lite för att gå ner i vikt på, det kommer bara resultera i att kroppen ställer in sig på sparläge, du kommer bli trött och hängig, och när du börjar äta som vanligt igen kommer kilona ikapp dig igen, satsa på att hitta en "diet" så att du går ner mellan 1/2 - 1 kilo i veckan. middagen ska du inte skippa men tänk på att inte äta kolhydrater på kvällen, för det kommer lägga sig på magen. är du hungrig släng i dig en proteinshake eller liknande. Ät mindre än kroppen gör av med så går du ner i vikt.

viktminskning
Kör GI. Har tappat 25 kg sedan ett år tillbaka. Första 18 med enbart kost resten med träning.Körde asketiskt enligt en bok från bibblan, Ola Lauritzon, Gi i vardagen. Har varvat med träning, äta vanligt och köra GI. Tog ungefär ett halvår att bli av med skiten. Vägde 134 innan, 109 nu.

Kommer att dra en repa till nu vill bli av med ca 10 pannor till.

Lycka till.

viktminskning
tänk på att GI inte passar jättebra kombinerat med träning, eftersom du behöver kolhydrater när du tränar (gym eller högintensiv konditionsträning), och Gi-metoden utesluter ju just det. Men Gi är en väldigt bra metod då man inte tränar eftersom man slipper gå hungrig.

viktminskning
lyssna inte för mycket på råden du får här! (utom Bjurlid)

Var har du fått dina godtyckliga siffror om vad du skall väga ifrån? Vikt handlar om hur mkt du trycker ihop en våg om du ställer dig på den , säger ingenting om hur du ser ut, hur stark eller tjock någon är. Så sluta stirra på vikten, du behöver ärligt talat inte väga dig överhuvudtaget mer om inte du tävlar i en sport med viktklasser eller om du ska justera bindningen utifrån en mall.

Ifall du inte är nöjd med din kropp , så fundera på hur du realistiskt och långsiktigt vill förändra den (när du är färdigvuxen dessutom). Skippa Colan, men börja inte "banta", om bantning fungerade skulle det finnas mycket färre "tjocka".

viktminskning
StoraNorrland sa:
Kör GI. Har tappat 25 kg sedan ett år tillbaka. Första 18 med enbart kost resten med träning.Körde asketiskt enligt en bok från bibblan, Ola Lauritzon, Gi i vardagen. Har varvat med träning, äta vanligt och köra GI. Tog ungefär ett halvår att bli av med skiten. Vägde 134 innan, 109 nu.

Lycka till.
GI har ingen påverkan på viktnedgång. Det är energiintaget som avgör.

Det går inte att använda GI-siffrorna som framtagits i isolerade studier och som finns i GI-tabeller i praktiken, vid en normal kosthållning.

Siffrorna är alltså oväsentliga. Ät oraffinerat, näringsrikt och naturligt = GI är irrelevant.

viktminskning
OM du vill gå ner så är det den enkla devicen: mindre in än ut, dvs se till så att du gör av med mer energi än du stoppar i dig.
Sen tycker jag att 80kg på en 2.10 kropp är lite väl lite.
Håller med riber: Ät oraffinerat, näringsrikt och naturligt

viktminskning
riber sa:
StoraNorrland sa:

Lycka till.

Det går inte att använda GI-siffrorna som framtagits i isolerade studier och som finns i GI-tabeller i praktiken, vid en normal kosthållning.

Siffrorna är alltså oväsentliga. Ät oraffinerat, näringsrikt och naturligt = GI är irrelevant.
här låter det inte riktigt som du vet vad du talar om. Gi är en bra metod att använda om man inte tränar mycket eftersom det är lätt att följa listorna på råvaror, man ser lätt vilka produkter som har ett lågt respektive högt GI värde, vilket underlättar vid valet av vad man ska äta. Det krävs lite tid att lära sig men om man sedan följer metoden kan man ha en sund viktnedång och sedan stanna på sin rätta vikt. För att räkna kalorier fungerar inte i längden, inte heller att leva på ensidig kost som bara tonfisk och havegryn.

viktminskning
balanselius sa:

Var har du fått dina godtyckliga siffror om vad du skall väga ifrån? Vikt handlar om hur mkt du trycker ihop en våg om du ställer dig på den , säger ingenting om hur du ser ut, hur stark eller tjock någon är. Så sluta stirra på vikten, du behöver ärligt talat inte väga dig överhuvudtaget mer om inte du tävlar i en sport med viktklasser eller om du ska justera bindningen utifrån en mall.

Ifall du inte är nöjd med din kropp , så fundera på hur du realistiskt och långsiktigt vill förändra den (när du är färdigvuxen dessutom). Skippa Colan, men börja inte "banta", om bantning fungerade skulle det finnas mycket färre "tjocka".
1 poäng till balanselius. Skit i vikten, kolla dig i spegeln!

Finns så många förståsigpåare när det kommer till träning och käk. (Folk som har läst om GI-metoder och bantningskurer på aftonbladets hemsida, eller snackat med snubben på gymmet som bygger discomuskler 6 dagar i veckan.) Mitt tips är att gå till gymmet, snacka med en gyminstruktör/tränare och be denne lägga upp ett träningsprogram till dig, och även se över din kost och livsstil. Du får eventuellt betala några hundralappar för detta, men det kan kanske sexpacket på beachen i sommar vara värt? ;)

Senast ändrad:
viktminskning
Nojlas sa:
balanselius sa:

1 poäng till balanselius. Skit i vikten, kolla dig i spegeln!

Finns så många förståsigpåare när det kommer till träning och käk. (Folk som har läst om GI-metoder och bantningskurer på aftonbladets hemsida, eller snackat med snubben på gymmet som bygger discomuskler 6 dagar i veckan.) Mitt tips är att gå till gymmet, snacka med en gyminstruktör/tränare och be denne lägga upp ett träningsprogram till dig, och även se över din kost och livsstil. Du får eventuellt betala några hundralappar för detta, men det kan kanske sexpacket på beachen i sommar vara värt? ;)
Tyvärr måste jag säga att gyminstruktörerna är för mesiga. Vill man ha en vältränad kropp funkar det inte att träna på gym 2-3 gånger i veckan som de rekommenderar utan man måste köra hårdare. Dessutom är övningarna de visar inte de bästa heller. Nu snackar jag självklart inte om alla instruktörer utan de jag har sett och träffat på mitt gym, finns säkert bra instruktörer, eller det måste det ju göra! Dock kan de ju mkt om kost vilket kanske var huvudtopic här.

Mitt tips är att förstå träning själv istället för att låta någon säga åt dig vad du ska göra. Då lär du känna din kropp och kan träna åt de resultat du vill uppnå. Så läs mycket! Eller prata med folk som har läst mycket och diskutera för träning är så svårt.

Vad det gäller viktminskning så banga kolhydraterna helt och rör på dig mkt. Det gör susen för din polare. Dock vet jag inte om han hinner på 2 veckor.

Aja nu har jag skrivit för mkt egentligen haha hej

Senast ändrad:
viktminskning
varför skriver ni (robbott)i forumet när ni inte har en aning om vad ni pratar om, jag är snart färdigutbildad näringsfysiolog och vet vad jag talar om.

vad gäller att banga kolhydrater, då kan du lika gärna sluta träna.
Att få i sig tillräckligt med kolhydrater är av stor betydelse för att kunna prestera optimalt under ett träningspass. Kolhydrater är nämligen kroppens främsta energikälla, Idrottare rekommenderas att äta 6-8 g kolhydrat/kg kroppsvikt och dag.

viktminskning
rutgersson sa:
riber sa:
StoraNorrland sa:

Lycka till.

här låter det inte riktigt som du vet vad du talar om. Gi är en bra metod att använda om man inte tränar mycket eftersom det är lätt att följa listorna på råvaror, man ser lätt vilka produkter som har ett lågt respektive högt GI värde, vilket underlättar vid valet av vad man ska äta. Det krävs lite tid att lära sig men om man sedan följer metoden kan man ha en sund viktnedång och sedan stanna på sin rätta vikt. För att räkna kalorier fungerar inte i längden, inte heller att leva på ensidig kost som bara tonfisk och havegryn.
Du kanske kan berätta vad tex spagetti och köttfärssås, lite sallad, en brödskiva och ett glas mjölk får för gi. En fralla blir helt plötslig (nyttigare) för att du brer på lite transfetter och därigenom sänker gi, en coca cola är (nyttigare) än ett glas mjölk, för att fruktosen i colan måste omvandlas till glukos i leven innan det går ut i blodet, villket tar lite tid . Du kan äta hallonbåtar och gå ned i vikt. Bränna fett handlar bara om att göra av med fler kcal än du stoppar i dej.

Senast ändrad:
viktminskning
Du ska nog för det första inte köra några uppbyggande övningar om du vill gå ner. Satsa på mer högförbrännade träning typ att springa eller liknande.

Sen är jag bara lite fundersam på varför du vill gå ner ca 30 kilo.
90-95 låter som en mycket sundare matchvikt än 80kg för en som är 210cm.

viktminskning
riber sa:
rutgersson sa:
riber sa:

Du kanske kan berätta vad tex spagetti och köttfärssås, lite sallad, en brödskiva och ett glas mjölk får för gi. En fralla blir helt plötslig (nyttigare) för att du brer på lite transfetter och därigenom sänker gi, en coca cola är (nyttigare) än ett glas mjölk, för att fruktosen i colan måste omvandlas till glukos i leven innan det går ut i blodet, villket tar lite tid . Du kan äta hallonbåtar och gå ned i vikt. Bränna fett handlar bara om att göra av med fler kcal än du stoppar i dej.
först det första sänker inte transfetter GI på en fralla då transfetter är det absolut värsta du kan äta. Transfetter är det du hittar i droppar under fritösen på Mcdonalds.Men ät det på mackan, låter som en bra ide. För mycket av transfetter leder snart till övervikt och i längden till hjärt och kärlsjukdomar. För det andra är inte en cola nyttigare än ett glas mjölk, det borde ju ett efterbivet spädbarn förstå, om du vill ha en förklaring varför så är det bara att höra av sig.

Jag kan hålla med dig om att bränna fett handlar om att bränna fler kcal än man stoppar i sig, men det handlar om så mycket mer än så. Äter man rätt går man inte bara ner i vikt utan man blir också piggare och gladare, man kan tom lägga på sig i muskelmassa samtidigt, men det är en hel vetenskap bakom det Men testa du att käka hallonbåtar och försöka gå ner i vikt, du kanske förlorar ett par cm i midjan men du kommer ha en del fiender efter dig då humöret inte kommer ligga på topp.Är du medveten om att fruktos är socker?

viktminskning
Det här var bland det dummaste jag läst! Ska ni ta livet av stackarn?!

Jibber, har du problem med din vikt och kost och träning så ska du söka proffesionell hjälp. Lyssnar du på allt detta dravel kommer du att må dåligt!

80 kilo låter oroväckande lite, är du gjord av GladPack? Tror inte det...

viktminskning
rutgersson sa:
varför skriver ni (robbott)i forumet när ni inte har en aning om vad ni pratar om, jag är snart färdigutbildad näringsfysiolog och vet vad jag talar om.

vad gäller att banga kolhydrater, då kan du lika gärna sluta träna.
Att få i sig tillräckligt med kolhydrater är av stor betydelse för att kunna prestera optimalt under ett träningspass. Kolhydrater är nämligen kroppens främsta energikälla, Idrottare rekommenderas att äta 6-8 g kolhydrat/kg kroppsvikt och dag.
Okej som min edit säger såg jag fel vilken tråd det var haha. Visst måste man käka kolhydrater för att kunna prestera, det har jag känt på några gånger när jag orienterade i mina dar och tog helt slut. Men elitidrottare behöver inte gå ner i vikt, den här tråden handlar om en kille som vill tappa mkt vikt och överskott av kolhydrater betyder överskott av energi och som därmed blir fett. Om du nu tränar en del kan du inte skippa kolhydraterna helt, då ger träningen sämre resultat, däremot kan du dra ner en del på det och framförallt skippa socker.

Min mamma och pappa Skaldemans (tror jag han hette) metod genom att bara käka protein och fett och utesluta kolhydrater i praktiskt taget helt. Det funkar bra och de tappar i vikt och Skaldeman själv hade tappat helt sjukt mycket vikt, kommer inte ihåg riktigt.
Det sjuka är dock att min pappa som är orienterare körde ett helt lopp bara på protein och fett som uppladdning och han kände ingen skillnad mot en uppladdning med mycket kolhydrater. Nu kanske han ändå inte uppnådde sitt max men det verkar som om det går att träna utan kolhydrater ändå. Jag har dock också testat å köra på gymmet utan kolhydrater och då gick det inte jättebra men det kan iofs också ha varit en dålig dag eller att jag kanske hade sovit för lite etc etc. Men som sagt, träning och kost etc är svårt :)

edit: Såg nu att det här var en annan tråd än vad jag trodde haha så jag ändrar lite :D

Senast ändrad:
viktminskning
ja det är klart att ett överskott ger viktuppgång, men vi pratar inte om ett överskott utan den mängden kroppen behöver för att fungera som den ska. En liten dos kolhydrater behöver även en soffpotatis då hjärnans "bränsle" är kolhydrater. Jag tror personligen inte på att utesluta något av byggstenarna protein, fett eller kolhydrater. Alla ingredienser har sin del i det stora hela, testa er fram och se vad som passar er bäst, men en kombination av träning och varierad kost ger resultat.

viktminskning
rutgersson sa:
ja det är klart att ett överskott ger viktuppgång, men vi pratar inte om ett överskott utan den mängden kroppen behöver för att fungera som den ska. En liten dos kolhydrater behöver även en soffpotatis då hjärnans "bränsle" är kolhydrater. Jag tror personligen inte på att utesluta något av byggstenarna protein, fett eller kolhydrater. Alla ingredienser har sin del i det stora hela, testa er fram och se vad som passar er bäst, men en kombination av träning och varierad kost ger resultat.
Jovisst, skaldemans metod metod ska man absolut inte köra vidare på sedan när man tappat sina kilon, men den är bevisat effektiv vad det gäller viktnedgång. Sen om den är nyttig eller inte det är en annan sak;)

viktminskning
www.coachonline.org, kan tipsa om denna sidan, Personlig träning över internet, man får hjälp med träningsschema, kostrådgivning och allt man kan tänkas behöva, förutom en svettig biff bredvid en på gymmet. Billigt är det också!

viktminskning
rutgersson sa:
riber sa:
rutgersson sa:
först det första sänker inte transfetter GI på en fralla då transfetter är det absolut värsta du kan äta. Transfetter är det du hittar i droppar under fritösen på Mcdonalds.Men ät det på mackan, låter som en bra ide. För mycket av transfetter leder snart till övervikt och i längden till hjärt och kärlsjukdomar. För det andra är inte en cola nyttigare än ett glas mjölk, det borde ju ett efterbivet spädbarn förstå, om du vill ha en förklaring varför så är det bara att höra av sig.

Jag kan hålla med dig om att bränna fett handlar om att bränna fler kcal än man stoppar i sig, men det handlar om så mycket mer än så. Äter man rätt går man inte bara ner i vikt utan man blir också piggare och gladare, man kan tom lägga på sig i muskelmassa samtidigt, men det är en hel vetenskap bakom det Men testa du att käka hallonbåtar och försöka gå ner i vikt, du kanske förlorar ett par cm i midjan men du kommer ha en del fiender efter dig då humöret inte kommer ligga på topp.Är du medveten om att fruktos är socker?
Jag håller med om att tranfetter är dåligt för dem flesta, men poängen är att om man följer Ola Lauritzon goda råd så får frallan ett lägre gi. Du vet väll att fett har lägre gi än fralla. Därför tycker jag att man kan skrota metoden, Ät oraffinerat, näringsrikt och naturligt. Vart har du hittat den där vetenskapen som säger att man kan bränna fett och bygga muskler samtidigt. En fettreducering kräver energiunderskott. Då ökar du inte din muskelmassa. Muskeltillväxt kräver energiöverskott. Då kan du inte minska i fettvikt.

viktminskning
Riber: Det är inte transfetter du talar om utan omättade fetter, det som finns i olivolja, nötter och fisk m.m. Den vetskapen har jag hittat i min kurslitteratur då jag studerar till näringsfysiolog. Men det är ingenting man klarar på egen hand. Allt handlar inte om överskott och underskott utan äter du perfekt efter hur du tränar blir musklerna synligare, En vältränad person har mycket högre procentandelar fett i kroppen än en otränad smal person. Allt kretsar inte kring fettet i kroppen. Se dig själv i spegeln eller ta kort på dig själv varje vecka så ser du resultatet lättare.

Och bara för att en fralla har högre GI än fettet på mackan behöver vi ju inte skrota den metoden som fått 10 tusentals människor i sverige att nå sin idealvikt och orka mer i vardagen.

Ät oraffinerat, näringsrikt och naturligt, självklart ska man göra det, men då krävs det också att du väger all mat för att veta hur många kcal du får i dig. Annars är det lätt att du får i dig ett överskott.

viktminskning
Du kan tillaga en måltid som ger 40 gram protein, 100 gram kolhydrat och 20 gram fett genom att basera den på ister, kollagenprotein och druvsocker.
Eller du kan tillaga en måltid med samma mängd energigivande nutrienter av kokt potatis, kycklingfilé och rapsolja.
Den första har lägre GI, men är näringsmässigt värdelös.
Fettet och proteinerna i en måltid har inget enskilt gi men påverkar hela måltidens gi mer är kolhydraterna
Du kan inte studera till näringsfysiolog för då skulle du fatta att du inte kan bränna och bygga samtidigt. Men man behöver ju inte äta sig smällfet för att lägga på sig muskler. Är det kanske det du menar med att musklerna blir synligare?

viktminskning
Om du vill ner till 80kg kommer du enligt BMI att vara underviktig 80/(2,1*2,1)=18,14

Du kommer att loosa massor med muskelmassa, hur har du då tänkt orka med att åka?

viktminskning
riber sa:
Du kan tillaga en måltid som ger 40 gram protein, 100 gram kolhydrat och 20 gram fett genom att basera den på ister, kollagenprotein och druvsocker.
Eller du kan tillaga en måltid med samma mängd energigivande nutrienter av kokt potatis, kycklingfilé och rapsolja.
Den första har lägre GI, men är näringsmässigt värdelös.
Fettet och proteinerna i en måltid har inget enskilt gi men påverkar hela måltidens gi mer är kolhydraterna
Du kan inte studera till näringsfysiolog för då skulle du fatta att du inte kan bränna och bygga samtidigt. Men man behöver ju inte äta sig smällfet för att lägga på sig muskler. Är det kanske det du menar med att musklerna blir synligare?
Det jag menar är att du kan få mer välformade muskler och samtidigt få bort fettet från fel ställen på kroppen. det är inte lätt och dom flesta föredrar att bulka upp sig på hösten/vintern för att sedan deffa på våren/sommaren. men varför inte se bra ut året runt?

Det känns som du snurrat in dig på att hitta på massa svåra ord så det ska låta bra, men det känns rätt genomskinligt. Och varför skulle man vilja basera en måltid på kollagenprotein?
Kollagenprotein är ju framställt av slakteriavfall och har dåligt proteinvärde och ger verkligen inte musklerna vad de behöver. Vassle eller kasein är däremot väldigt bra proteiner.

Om du inte fattat det innan så går faktiskt GI metoden ut på att äta god varierad mat, tanken är bara att man ska lära sig vad dom är bra och dåligt att äta. Det hade nog passat dig Riber, att lära sig lite

viktminskning
ja punktbränna fett från ställen där det inte passar vore ju bra:) fattar du inte att jag menar att det är skit med kollagen och att gi inte tar hänsyn till det??

viktminskning
ja punktförbränna vore ju något, tänk om det vore så lätt:) men det var fortfarande inte det jag sa, utan att en god fysik innebär att fettet håller sig där det ska, inte runt midjan.

GI metoden har ju sina nackdelar precis som alla andra metoder, om man är någorlunda smart så förstår man vad man ska undvika. Precis som det där med kollagenprotein.

GI är ändå ingen metod Jibber_skiz som startade forumet bör använda. Eftersom han behöver kolhydrater både innan och efter träning. Så vi borde ju istället rikta in oss på att ge tips till honom. såsom att styrketräning är bra ur viktnedgångssyfte eftersom det bränner fett även efter man tränat till skillnad från jogging, Eller att power-walk bränner mer fett än konditionsträning, havregrynsgröt ger bra mättnadskänsla och innehåller få kcal, drick ett stort glas vatten innan varje måltid så blir du mätt snabbare, byt ut läsken mot mineralvatten och mellanmålen mot lite osaltade nötter och en frukt osv

viktminskning
Som det låter nu så kan du inte göra mycket mer än att kämpa vidare, du äter sunt och tränar bra, men jag skulle helt klart priotera att bulka upp mig ett antal kilo (mestadels muskler) och sedan deffa bort det. 80kg relaterat till din längd är för lite varför inte satsa på att väga runt 100kg och samtidigt vara "bitig", går du ner till 80 kg skulle du nog se ut som ett sugrör.

Finns även mycket bättre forum att ta upp denna fråga i, gå in på k o l o z z e u m. c o m/forum så kan du få bra hjälp av mycket behöriga människor

Senast ändrad:
viktminskning
Tackar för alla råd,

Balanselius, ja, det ligger i något du säger, har aldrig tänkt på det :)
om jag ska vara helt ärlig så är jag ju starkare än alla mina vänner och under allt fett så ligger det muskler helt klart :P fast, mitt mål är ju att dom ska synas :P

Snödjup

Tillbaka
Topp