Vilka breda skidor passar bäst ihop med....

Flashen

Ny medlem
....ett par Fritschi Freeride för offpist och randoné åkning?
Är sugen på att inhandla ett par breda, ca. 90mm midja eller mer, offpistskidor som jag skulle vilja änvända för offpist samt lite enklare toppturer. Vill därför sätta på ett par Fritschi Freeride bindningar. Det kommer att vara ganska snäll offpiståkning, inga dropp eller spektakulära hopp.
Har sneglat lite på Gotama, Legend 8800, Pocket Rocket, Bandit B3.....

Kommer att till 90% bara användas i de svenska fjällen! Ett plus om de också funkar någorlunda i pist.

Är 195cm lång och väger 93kg.
Är också tacksam för tips om det finns bättre alternativ på bindningar än Fritschi Freeride.

Tacksam för seriösa svar
/Peter

Pocket rocket är nog alldeles för mjuk och kort skulle jag tro eftersom den endast görs i 165/175 och 185cm, Gotaman har blivit hårdare tills denna säsong gotama och B3 är nog ett av de bättre alternativen tillsammans med Legend 8800, lättare skidor är att föredra men du ska inte kompromissa på åkbarheten bara för att du vill ha lätta lagg.

Skule fundera lite på db:s surreal lagg (96 mm waist). väger mindre än 3 kg tillsammans.
Med tanke på att du skall sätta på fritschi så får du en ultra lätt skida perfekt för toppturer.
Ps. Med tanke på din längd och vikt så kan du välja den stiffare flexen.

Head monster kanske. Är i de flesta bredder även en mycket bra pistskida.

Upptäckte att det jag skrivit om skidor var irrelevant för frågan.. så jag tog bort det

Diamir är iaf skitbra att gå med, lycka till!

Fråga mig gärna om det är någonting du vill veta om Drake Boinay skidorna eller vill ha en liten rabatt på dem.

Tack för era svar!
db låter som ett intressant alternativ. Är dock rädd att min budget, ca. 6000:-, överskrids med dessa skidor + Fritschi Freeride. Har en egen kontakt som kan ordna de ovan nämda skidorna + Fritschi Freeride för under 6000:-.

Head Monster låter ju inte heller fel. Vilken av 85 eller 103 skulle passa bäst?
Någon som kan säga om K2 Chief skulle passa?

Om jag väljer en skida med twintip, kommer jag att tycka den beter sig annorlunda/knepigt än en "vanlig" skida utan twintip? Detta kanske har tagits upp i tidigare diskussioner men, men....
Jag har aldrig åkt på twintips och har hört att de kan bete sig lite annorlunda i offpist.
Ska jag ta ett par med eller utan twintip?

/P

Du skriver att du 90 % åker i svenska fjällen.
Då kan man ju undra vad du skall med ett par 100 breda lagg till.
Offpisten i svenska fjäll är oftast vindblåst blomkålssnö, där har du överhuvudtaget ingen nytta av en utpräglad djupsnöskida med den midjan. Endast frustration att ha bly under fötterna på väg uppför.

Sen vid val av en bra skida för ospårad terräng skall skärningen inte vara för radical. Då hakar den bara fast. Dessutom är min personliga preferens en skida med jämn böjlinje som inte är för styv bak.
Att åka twintip om man inte är baklängesåkare eller seriös jibbare är för dom som vill köpa sej en image, eller för dom som inte ännu kastat nappen.

I ditt fall blir skidvalet litet svårare eftersom du är så pass tung, det begränsar urvalet.
Glöm mjukisar som Pocket. Men välj heller inte alltför hårt för då försvinner följsamheten som gör skidan allround.
Mitt råd, köp absolut inget oprovat. Och prova olika längder en skida har ibland helt olika åkegenskaper i olika längder. Det dina polare eller alla förståsigpåare gillar kanske inte är alls rätt för dej.
Glöm inte att prova utbudet med midja runt 80. Det har kommit en del nya lagg till 05 med den midjan som ser riktigt lovande ut.
Beträffande Bindningsvalet är det ju självklart med Fritschi. Men se till att du får senaste modellen den för 05 är nämligen omgjord för säkrare utlösning i tådelen med teflon på tåplattan.
Bon ski

Jo helst skulla man ju vilja prova alla dessa modeller i lössnö men det är ju lättare sagt än gjort....i alla fall för mig som inte har allför många skiddagar. Har i många år nu kört Völkl (mest i pist) så man är ju van vid hårda och stabila skidor.

Ja det kan mycket väl räcka med en midja på 80-90mm. Det är ju sällan bottenlös puder i Sverige.

För att min budget skall hålla måste jag ta skidorna från antingen Völkl, Rossignol, K2, Atomic eller Dynastars sortiment.

Vilka offpistskidor från dessa tillverkare tror ni passar min ganska stora vikt samt skall funka som randoné......tyck till!

/P

db är ju lättast på marknaden.har kört dom med Naxo.Grymt bra..Satsa på Naxo bindningen.Head 103 är inget för tur!Kolla Movement!ll

Med tanke på gubbfans inlägg, (vilket jag håller med om). Så kan du även kolla in db:s R modell med 116/80/104 mm.

vet inte men... inann har jag sågat scott santiago, men årets nya är ruggig i jämförelse med åren inann... Kostar inte lika mycket som många andra heller..

O såga inte mig nu för jag förespråkar santiago... de har utvecklats enormt tills i år!

Titta in dem!

Åker du mest i svenska fjällen kan du ju glömma de där breda sakerna. Att gå och tura i Sverige är förvisso fantastiskt, men det sker med fördel på vårkanten, då det generellt är helt ok att gå med vanliga turlagg och 90+-midja är överflödigt. Åkningen sitter i åkaren och inte i laggen. De flesta bergsguider har ju vanliga lagg. Desutom anser jag att de bindningen påverkar skidan negativt, tom märkbart, så köp istället ett par goa turskidor och tryck på dia:n där och sen ett par feta på sidan!
Lycka till
Robin

Dynastar Legend 8800 skulle va optimal i ditt fall. inte för bredd, inte för smal, funkar hyffsat i pist, bra offpist, bra i skräpsnö, relativt lätta med tanke på bredden, bra kvalite! Satsa på Fritschi bindningen, tycker inte naxon är lika bra. Naxo har tre lägen på hälhöjaren, medans fritschi har fyra, varav det högsta är betydligt högre än naxon= kan gå brantare! Naxon går bara till DIN 10! Fritschi freeride till DIN 12! Naxobindningen är ledad långt farmför tårna, detta gör att skidan gärna dippar ner med tailen när man vänder runt= man kan fastna i snön med tailen, kanske inte så bra om man e på nåt exponetrat ställe... Fritschin är ledad under tårna, alltså när du lyfter skidan är den i jämnvikt och dippar inte ner med tailen!

Eftersom du nämner budget och specifierar dom märken som du är beredd att satsa på är väl Atomic RX och Dynastar 8800 lättast. Santiago är även dom lätta, men i alla fall fjolårets var katastrof på hårt underlag. Dom har tydligen skärpt sej till denna säsong.
Men jag har åkt en del på Atomic TM Ex alltså telemarksvarianten av EX den är något mjukare och mera följsam än 10 Ex en som är väl bakstyv. Bra skida funkar även bra på hårt underlag.

Att testa i puder är ju inte alltid så lätt här hemma. Men testa i uppkörd skitsnö. Funkar ett par lagg där köp dom, då är dom bra. I supepuder kan en bra skidåkare åka på ett par böjda 2"x4" det är när det blir knepigt en skida avslöjar sej.
Powder to the people.

Mycket bra....nu börjar det klarna lite. Just nu så känns det som det står mellan Legend 8800 och Scott Santiago (fick ju riktigt bra recensioner i Åka Skidor). Jag känner att jag vill ha ett par som är lättåkta och de verkar dessa modeller vara.
Som Völklfan så svider det dock lite att inte välja antigen Gotaman eller kanske Karman...?!
Karmans mått ser ju lovande ut men det känns inte riktigt rätt att sätta Fritschi Freeride på ett par "twintips".

När det gäller längden så är det väl 188cm som gäller vid köp av Legend 8800, men jag såg att Santiagon bara finns upp till 183cm? Är det Santiago Pure som jag då bör välja, för den finns tydligen både i 188 och 193cm?

santiago pure är nåt helt annat än santiago mission måtten skärningen...allt är olikt

dynastar 8800 pro model är ju svingrym om du är bra på att åka vill säga... den e ju stenhård..

k2 chiefen e ju sjukt bra oxå men bra mycket mjukare vilket dock är najs när snön e mjuk

med din tyngd tycker jag du ska fundera en gång extra innan du drar på diamiren. Den är vek och kommer garanterat svikta när du kör pist. Så om du bara ska gå nån gång ibland satsa på riktig bindning.

Dessa skidor skall gå 95% utanför pisten. Har ett par separata pistskidor som skall sköta piståkningen. Kommer ej att ligga och hård carva med dessa Fritschi bindningar......funkar de då till min vikt på 93kg?

Om inte Frischi bindningarna pallar för min vikt + piståkning, är det då bättre att satsa på ett par alpinbindningar + alpine trekkers?

Själv har jag kört på ett par Dynastar Pro rider och använt dem med alpine trekkers. Funkar bra för mig även om det blir tungt. Jag är ungefär i din viktklass, jag kan inte använda fritchi freeride eftersom de är lite veka vid tuffare åkning.

Men eftersom du säger att du inte åker så hårt så kan ju freeriden funka ändå. Dessutom använde jag trekkers i alperna där snön ofta är djupare vid uppförsgången = lättare att få grepp. trekkerserna är lite instabila när du går där det är hårt/vindpinat som det ofta är i sverige. I så fall måste du köpa till crampons till dem. då funkar det bättre men blir ännu tyngre.

Om du inte har bindningarna på dina skidor hårt skruvade idag (dvs om du åker ganska hårt) så är nog freeriden bättre även om de är veka.

Kan dock rekomendera pro ridern. Hård och bra för tyngre åkare. Kräver dock lite arbete i pisten.

På mina Supersport 6*, som jag kört hårt och fort i pisten med, har jag Marker DIN12 bindningar som är inställda på 10-10.5. De har aldrig löst ut med den inställningen. Har inte kört så mycket offpist i mina dar, så därför tror jag att det kommer att bli lite lugnare åkning innan man fått kläm på det.

Då skulle jag nog tro att fritchin blir bäst. Trekkers är svårare att gå med om man är ovan också (förutom att de är tunga).

Jag kör med Fritschi Freeride på ett par Völkl Explosiv.Det fungerar alldeles utmärkt, och den senaste modellen av Freeride är mycket robustare och tåligare än tidigare.
Det är väl inte världens lättaste skida kanske, men man får ju lite extra benträning helt gratis...

/David

OK, då luter det åt att jag provar ett par Fritschi Freeride, skippar Trekkers!
Jag inväntar paketpris på både Legend 8800 + FF samt Scott Santiago + FF så får vi se vad det blir!

Vilken skida blir man lättast av med när man väl säljer, Legend 8800 eller Santiagon?

Tack för era svar!

Återupplivar en gammal tråd för att se om det kommit ut nåt nytt på marknaden till denna vinter.
Mina gamla Atomic R:EX som jag haft som turskidor(och varit mycket nöjd med) har delaminerat både här och där så det börjar bli dags för nya. Ovan så lät det som om dynastar 8800 skulle vara the shit. Nåt nytt man borde ta hänsyn till?

Tillbaka
Topp