Vilka program används oftast till skidfilmer ?

• Trådstartare Trådstartare chompan
  • Start datum Start datum
C

chompan

Guest
Ni som är lite mer serriösa och så, vilka sort program brukar ni använda ?
antar att det är typ som ex : Adobe Premiere Final Cut Pro, Photoshop (elements),3dsmax och typ nått audio program och få ihop musiken bra.

men ni kan ju skriva vilka program som brukar va inblandade till dom lite mer serriösa skidfilmerna ?

KEEP IT R3AL !

jag brukar använda adobe programen... premiere pro 2, after effects, photoshop o ilustrator.. sen tror jag de riktiga skidfilmerna andvänder final cut pro, kan bero på att jag inte har mac iofs.. (finns inget prmeiere final cut pro, lr du kanske menade som 2 olika)

Final cut och Avid är klassiska proffsprogram i alla typer av filmbranscher, så även extremsportsvärlden. After effects och motion används säkert flitigt i dom mörka redigeringshålorna...

Illustrator bör användas till grafik som loggor och skit efter som photoshop inte stödjer vector utan arbetar med pixlar

Einar_Lindgren sa:
Final cut och Avid är klassiska proffsprogram i alla typer av filmbranscher, så även extremsportsvärlden. After effects och motion används säkert flitigt i dom mörka redigeringshålorna...
jag fattar inte hur avid kna klassas som proffsprogram... tycker det känns rätt simpelt.. har inte alls hållt på mycket i det men jag har fått den känslan. Vad är det som är speciellt med det?

Vektor börjar mer & mer glida in i photoshop.
adobe är snälla och tvingar mig inte att lämna mitt trygga photoshop-bo.

Senast ändrad:
DÅ tycker jag du ska testa det lite mer, finns än anledning till att ungefär alla hollywoodfilmar som klipps digitalt klipps med avid och att både svt och tv 4 i stockholm kör med det. Stora produktionsbolag som Jarowskij och sveriges absolut bästa (och mäst påkostade enskilda utbildningen per elev, dyrare för oss skatebetalare än en stridspilot) tv och film skola dramatiska institutet i stockhom är helt knutna till avid. Personligen är jag inte så avid frälst. KLipper tv rep i vegas eller final cut och har kliptt film i premiere och final cut. Men avif är ett säkert, exakt program där du kan göra precis allt, om du kan det!

så sant einar.

Klassas videovegas som ett nybörjarprogram, eller kan det mäta sig med adobe?

niklasH sa:
så sant einar.

Klassas videovegas som ett nybörjarprogram, eller kan det mäta sig med adobe?
Det beror så mycket på vad du ska göra. Många av dom repotage jag gjort som sänt på tv hade jag kunnat klippa i moviemaker. När jag jobbar på expressen webb tv använder vi vegas därför att det är snabbt, tar alla konstiga format och krånglar sällan. Sen kanske man inte kan göra en musikvideo i det men är det det som du ska göra? Allt handlar om vad du ska ha det till så att säga. Jag tycker Vegas är ett proffsprogram. Jag jobbar med det och får betalt för det och då är man väl proffisionell

mne proffsens typ poorboyz programen som dom använder kostar ju lätt över 25 tusen laxoch är typ skräddarsytt för dom

swed sa:
mne proffsens typ poorboyz programen som dom använder kostar ju lätt över 25 tusen laxoch är typ skräddarsytt för dom
Knappast! Dom kör säkert på final cut eller Avid, och har en standardversion av det bästa. Avid hd kostar ca 15 000 tror jag

Jhunt sa:
Einar_Lindgren sa:
swed sa:
Knappast! Dom kör säkert på final cut eller Avid, och har en standardversion av det bästa. Avid hd kostar ca 15 000 tror jag
HÄRLIGA PRISER :D
Det blir värt det när man jobbar med det dagligen, betalar igen sig på nått jobb eller två. Men för hobby och entusiaster räcker det faktist, tro det eller ej, väldigt väldigt långt med gratisversioner dom billigare varianterna som vegas, som efter lite efterforskningar verkar gå på runt 4000

Men Einar du verkar ha koll på allting, men 3D Studio Max har jag hört att den senaste versionen kostar över 45tusen kroner
Kan det stämma ? :D

VictorNyman sa:
Men Einar du verkar ha koll på allting, men 3D Studio Max har jag hört att den senaste versionen kostar över 45tusen kroner
Nej jag har verkligen inte koll på allt, känns om man precis börjat. Är faktist helt oinsatt i 3d studio max, 3d och grafik är min bästa sida så att säga, men det är väl bar att googla på typ buy 3d stydio max och se vad det kostar

Einar_Lindgren sa:
VictorNyman sa:
Nej jag har verkligen inte koll på allt, känns om man precis börjat. Är faktist helt oinsatt i 3d studio max, 3d och grafik är min bästa sida så att säga, men det är väl bar att googla på typ buy 3d stydio max och se vad det kostar
Okeeej, men du kan mycket iallafall:P
är du med i Nova Film eller ? :D

VictorNyman sa:
De flesta 3d programmen finns i flera varianter, och i flera olika prisklasser beroende på licenser osv. Kolla på Blender om du inte vill betala: http://www.blender3d.org
Man måste bara älska Open Source...

Senast ändrad:
VictorNyman sa:
Einar_Lindgren sa:
VictorNyman sa:
Jag har filmat till frame by frame. Nu till det här året blir det en mycket fetare sattsning men några avslöjanden görs inte än

Einar_Lindgren sa:
VictorNyman sa:
Einar_Lindgren sa:
Jag har filmat till frame by frame. Nu till det här året blir det en mycket fetare sattsning men några avslöjanden görs inte än
Okeeej, nice ju :)
jag ska nog och satsa lite mer på fim i vinter ;)

3459 $ Kostar 3D Studio Max fick jag fram nu ;)

Men iallafall 30tusen ;P

Einar_Lindgren sa:
VictorNyman sa:
Einar_Lindgren sa:
Men var du med och gjorde " Ett inslag om film" ?

det mesta ? Particial Illusions, 3D studios max, adobe after effects, 4D cinema, vegas, viedomach,windows movie maker är väl dom program ina kompisar använder när dom redigerar film :)

CrashX sa:
det mesta ? Particial Illusions, 3D studios max, adobe after effects, 4D cinema, vegas, viedomach,windows movie maker är väl dom program ina kompisar använder när dom redigerar film :)
Okeej, men vad använder dom 4D Cinema till ?

antagligen samma sak som dom använder 3d studio till göra värdelösa loggor som dom kan göra i vilket grattis program som helst

och för övrigt så är 3d studio uppe i v.9 nu, 7.0 kan du inte köpa nu

Senast ändrad:
Windows MOVIEMAKER!" """#

Fast sen beror det ju helt på vilka krav man har! Sitter själv och stirrar mig blind på vegas 7.0 och det duger åt mig! PeeeaC

Senast redigerad av en moderator:
Bjurlid sa:
antagligen samma sak som dom använder 3d studio till göra värdelösa loggor som dom kan göra i vilket grattis program som helst

och för övrigt så är 3d studio uppe i v.9 nu, 7.0 kan du inte köpa nu
okeej då vet jag ;)

Ja kör med vegas men har inte lärt mig allt, photoshop är deffinitivt proffsprogram de finns otroligt mycket funktioner på de, den som kan mest i hela världen om de kan runt 65% och hon har vare med och gjort de satt de säger ganska mycket.

bois sa:
Einar_Lindgren sa:
jag fattar inte hur avid kna klassas som proffsprogram... tycker det känns rätt simpelt.. har inte alls hållt på mycket i det men jag har fått den känslan. Vad är det som är speciellt med det?
Kan det vara klassat som ett proffs program för att det kostar lika mycket som ett hus?

dubbeldaffy sa:
bois sa:
Einar_Lindgren sa:
Kan det vara klassat som ett proffs program för att det kostar lika mycket som ett hus?
Proffsprogram kostar så är det bara. Programet blir inte proffs bara för att det är dyrt

De så kallade proffsprogrammen är oftas de som får uppgraderingar till nya videoformat först (HD, HDV, DVC-HD, HDX m.fl) videoformat som används proffisionellt en lång tid innan de flesta inser att de över huvudtaget existerar. De jobbar även med standarder som gör att flera andra program kan importera exportera information om klippningen som exempelvis EDL-listor och OMF filer som inte är märkes specifika. Huru vidare 3D Studio Max anses som ett proffsverktyg inom TV och Film går väl att diskutera men det verkar populärt i vissa sammahang. Jämför en sådan sak som antalet videolager och ljudspår som du kan jobba med samtidigt och i vilken upplösning som du kan spela upp det hela i så kommer du även förstå skillnaden mellan Lightversioner/Gratisversion och "billigare" program. Hur snabbt de jobbar/renderar mm. Sitter du och gör en egen film hemma i källaren spelar det inte så stor roll om renderingen tar tid, men har du hyrt in dig i en redigering för 5000 kr/dag eller i en on-line suite för 5000 kr/tim är det en annan sak, speciellt om du jobbar mot en deadline. Det är ett faktum att datahastighet kostar och där får i princip alla billigare redigeringarna smisk. Sedan är det inte alltid bara redigeringsverktyget det hänger på. En film som exempelvis den förra Swedish Posse filme efterbearbetades efteråt i en Inferno/Fire. Kris Osnek i Teddybear Crisis är en duktig Final Cut Pro redigerare. I slutet handlar det mest om fotografen/redigeraren/grafikern och on-line redigeraren och inte om programmet man använder för att det ska bli ett bra resultat.

Tillbaka
Topp