Vilka skidor är svenska?

RichardL

Ny medlem
Vilka skidor är svenska?
jag är ut efter svenska skidtillverkare som ägs av svenskar för jag vill gärna stödja svenskarna. Vilka finns det?

Extrem ägs av norrmän tyvärr.

Eder Richard

Vilka skidor är svenska?
Såå,några km öster om Åre.Kan väl även tilläggas att nästan alla modeller av Åsnes turskidor görs på Extrem,så även Linken telemarkslagg.

Vilka skidor är svenska?
Som sagt Extrem ägs till största delen av norrmän. Och de stöder jag inte. Svenska, svensk ägda skidor. Hendryx har jag hört är norskt ägt av XC-sport men vet inte om det stämmer.

Eder Richard

Vilka skidor är svenska?
Både Extrem och Hendryx tillverkas i Sverige, i samma fabrik dessutom. Känns tillräckligt svenskt för min del och du lär stödja en hel del svenskar genom ett köp även fast båda har norska huvudägare.

Annars finns ju Lokomotiv, www.lokomotivskis.com. Iofs är en av killarna försvenskad Nya Zeeländare, det kanske sabbar dina grundkrav...

Soul känns lika spännande som färg som torkar, tråkiga modeller och noll innovativa idéer.

Vilka skidor är svenska?
Glisseur sa:
Både Extrem och Hendryx tillverkas i Sverige, i samma fabrik dessutom. Känns tillräckligt svenskt för min del och du lär stödja en hel del svenskar genom ett köp även fast båda har norska huvudägare.

Annars finns ju Lokomotiv, www.lokomotivskis.com. Iofs är en av killarna försvenskad Nya Zeeländare, det kanske sabbar dina grundkrav...

Soul känns lika spännande som färg som torkar, tråkiga modeller och noll innovativa idéer.
Vilket kostigt inlägg.
Du verkar tycka att Hendryx är värdiga ett köp, men att soul har tråkiga modeller.
För en kort tid sedan försökte jag bestämma mig för vilka jag skulle köpa av just Soul & Hendryx, och jag kom fram till att de är väldigt lika..
Framför allt Hendryx purple haze & den vita soul.
Jag skulle gärna vilja att du motiverade det där lite till, men jag förstår om det inte går.

Vilka skidor är svenska?
RichardL sa:
Som sagt Extrem ägs till största delen av norrmän. Och de stöder jag inte. Svenska, svensk ägda skidor. Hendryx har jag hört är norskt ägt av XC-sport men vet inte om det stämmer.

Eder Richard
varför är det så jävla viktigt med 100% svenska skidor som är helt svenska på alla sätt.

tror det dessutom är svårt att hitta helsvenska skidor nu för tiden då delarna till skidorna som dom bygger nog är inköpta från olika håll i världen. vi lever liksom i en global värld med global handel typ hehe. Positivt eller negativt är väl frågan.

Vilka skidor är svenska?
Jag kan intyga att soul skis är väldigt, nästan störande svenska. De tillverkas nämligen i ett ca hundra år gammalt gårdshus på ca 50 kvadrat. Huset i fråga ligger på en sömnig gata i småländska Tranås. Been there. Done them. Deliverance. Men inte utan uppoffring. Du behöver komma upp i fart och lägg. När du ger dig till dom ger dom sig till dig, som det står i den heliga skrift. Kanonskidor. Så bara.

Vilka skidor är svenska?
Extrem och Hendryx är båda lika svenska, dvs ägda av norrmän. Goodha gjordes i Österrike med svenska ägare men är tyvärr vilande i nuläget. Lokomotiv har några riktigt intressanta modeller på g och är så vitt jag vet svenska.

Vilka skidor är svenska?
Köp de som du tycker är bäst...

Är man invandrad Tysk i Sverige köper man väl inte BMW bara därför utan man måste väl gilla produkten.

Vilka skidor är svenska?
Visst kan det vara vettigt att stödja Sverige om man är ett stort företag som gör betydande köp, men att stöd-köpa som privatperson bara för att det är svenskt, näe du! Då ska det vara något som verkligen faller en i smaken, typ något fett med tajt svängradie...

Spara slantar och köp något som du verkligen gillar istället. Gilla du Extrem Å-bahn, köp den, även fast man kan släktforska fram ett norskt efternamn någonstans i årredovisningen!

... och att Soul skulle vara nytänkande... Kolla på vilka högteknologiska skidor de lanserad vid start. Och att kopiera en två år gammal skida är inte svårt. Dock verkar ju Soul trycka ut lite roligare full-rockade skidor nu så lite cred ska de ha!

Vilka skidor är svenska?
Varför jag vill köpa svenska skidor är min ensak. Och jag vill framför allt inte stödja norrmänen(Världens sämsta land?). Och jag vet mycket väl att man inte kan ha en hel svensk skida för man inte har alla komponenter i Sverige.

Det intressant skidorna nu är Soul, Lokomotivskis och Ridea Skis. Dessa skall undersökas mer helt enkelt.

Eder Richard

Vilka skidor är svenska?
Jadu..
Ska hela skidan vara helsvensk får du nog göra allt! själv.
Stålkanter fins det ingen svensk tillverkare av men går ju att tillverka själv om du är duktig på finsmide. Inte heller Belag men även det e såklart nått man kan kokaihop själv i källarn om man e galen kemist.
De flesta bra skidor har vitask eller bambu i sina kärnor inget dera hittar du i sveas skogar så där får du fixa ett växthus eller nöjja dig med andra träslag.
Möjligt att det fins nån tillverkare av glasfiber/kolfiber men mig vetrligen ingen värd att stoppa i skidor särskillt inte om det ska vara prepreg som nästintill alla serieproducerade lagg har så då är nästa steg det dedär med lim.. tror inte du hittar nån epoxitillverkare som är helsvensk med helsvenska råvaror där heller så återigen nått för den galne kemisten.. och passa dig så råvarorna till allt verkligen kommer från svenskägda gruvor och oljefyndigheter.

Så nä! ska det va helsvenskt som du inte gör själv får du nog be tegenäs eller furuträ göra ett par breda trälagg med svensk ek-kant ( för deras hickory tvivlar jag på att den kommer från svea) åt dig.

Vilka skidor är svenska?
Köpa svenskt är nog det roligaste skämtet jag hört denna vecka.
Fakta är att vad du än producerar år 2010 så är produkten (i 9 fall av 10) så pass global att den egentligen inte går att tillskriva en enskild nation.
Att marknadsföra något som "Tillverkad i" eller "Utformad i" är enbart ett försäljningsknep och en sanning med modifikation.

Frågan är hur svensk man själv är? De senaste 12 månaderna har jag bara varit 4 veckor i sverige...

Tillbaka
Topp