vilka skidor borde man köpa?

Burnii

Ny medlem
jag ska köpa nya skidor och kan tänka mig lägga ut 4500-5000 för skidor och binning. jag väger 60 kg och är 180 cm. kör oftast i pisten men åker ibland off-pist. kör ganska avanserat. det ska inte vara twin-tip. hur lång bör skidan vara?

Bästa sättet är alltid att testa några olika skidor om du har möjlighet. Går inte det tror jag att Intersports egen modell Tecno Pro xt500 är en skida som skulle passa dig. Kostar ca 4300. Se Åka skidors senaste skidtest. Denna skida var favorit hos samtliga åkare. Ganska ovanligt att det är så. Kolla även Head XRC 500. samma prisklass. Lycka till !

Du måste först veta om du vill ha en skida med mycket sväng eller om du åker hellre stora svängar med mer fart. Eller mitt emellan...
Riktlinje för längden ca 10-15 cm kortare än du är, fast det beror också på önskad svängradie. Vill du har mer sväng - kortare skida. Vill du ha stabilare skida - längre skida.
Skulle själv gå på en skida med midja på 70-75 mm, det ger lite mer möjligheter om du vill ge dig ut över hela berget.
Är nästan lika tung som du och åker på Dynastar 4 800, en allround som fungerar utmärkt för mig, huvudsak i pist men även om man åker utanför. Men jag vet inte priset... Och vil du ha en renodlad pistskida är den nog lite för bred (74 mm tror jag). Kan också vara för mjuk om du åker fort som fn.

Förresten - Technon verkar också fin, men då får du en renodlad pistskida med kort svängradie. Fast det kanske är det du vill???

tack för innläggen:D
Jag kör lite varierat mellan långa och korta svängar. kör mest med familjen fast får vänta in dom lite då och då:P men kommer att åka lite offpist också för vi åker dit med en annan familj och jag har inte fått åka så mkt utanför pisten innan. kör kanske 80% i pist. jag har kollat på Head XRC 800 (har fått ett bra pris) men vet inte om jag ska välja 170 eller 177 cm vill kunna ha skidorna ett tag kommer bli ca 187.

Burnii sa:
tack för innläggen:D
Jag kör lite varierat mellan långa och korta svängar. kör mest med familjen fast får vänta in dom lite då och då:P men kommer att åka lite offpist också för vi åker dit med en annan familj och jag har inte fått åka så mkt utanför pisten innan. kör kanske 80% i pist. jag har kollat på Head XRC 800 (har fått ett bra pris) men vet inte om jag ska välja 170 eller 177 cm vill kunna ha skidorna ett tag kommer bli ca 187.
Kör du verkligen 80% ? alltså 4 åk pist samt 1 åk offpist.. låter mycket med tanke på vad du skrev tidigare.. =/

Om du känner att du har råd och kan lägga ut lite mer pengar kan jag helt klart rekommendera ett par Salomon GC RACE. Denna skida kommer jag själv köra på i vinter 07:s modell, som tyvärr kommer ut i affärerna nästa år. Men förra årets modell fungerar bra.

okej jag har inte kört mer än 5 % innan men det kommer det att bli ändring med nu i vinter så. jag vill nämligen kunna köra lite alltmöjligt

Med tanke på att du inte väger så mycket så får du passa dig så du inte får en för hård skida som du inte orkar trycka igenom. Åka skidor hade ett bra test i senaste numret. Är själv 180cm lång och väger 68kg. Jag har köpt mig ett par Rossignol B2:or 174cm som är ganska mjuka och fungerar både i pist och offpist. De flesta rekomenderade mig lite längre skidor om jag skulle åka mycket offpist. Men tror 174cm blir bra, provåkte den längden förra året och det kändes bra så nu har jag köpt mig ett par. Läs lite på skistore.se där har de an artikel om att välja rätt skida och längd.

Tillbaka
Topp