Vilka skidor för offpisten?

Juuliaa

Medlem
Hej.

Skulle behöva lite hjälp med skidval. Åkte förra säsongen på Völkl Karma. En allroundskida jag är mycket nöjd med. Men är nu ute efter en skida något vassare i offpisten som en komplettering. Ska göra ytterligare en säsong i alperna så kommer åkas mycket på denna skida. Har någon något bra tips. Är ca. 175 cm lång och väger runt 60 kg. Har åkt skidor i 15 år varav en säsong.

Tacksam för hjälp
Julia

Skulle säga att du köper "dammodellen av mantra" altså AURA !!! går dett att stå på i offpist som pist...

Håller med TexMurphy , om du var nöjd med Völkl varför byta till annat än Völkl :P

jag säsongade förra året, min kompis körde på Aura och jag på Nordica Enforcer. vi bytte med varann och vår båda överrens om att enforcern var mycket roligare. iofs var auran 170 cm och nordican 177, men ändå är nordican svängigare och med din vikt tror jag absolut att den är tillräckligt styv.

jag upplevde auran som lite mesig.

Johan-S sa:
Skulle säga att du köper "dammodellen av mantra" altså AURA !!! går dett att stå på i offpist som pist...

Håller med TexMurphy , om du var nöjd med Völkl varför byta till annat än Völkl :P
Om hon har en Karma som allroundskida och söker ett komplement som funkar bättre offpist så bör midjemåttet ökas med mer än ca: 5mm.

Kolla på som dom andra säger Gotama. Eller:
Amplid Infrawhite
4frnt Vct
Atomic Pimp
Faction 3zero
K2 Phat Luv/Hellbent(om det är inriktning på riktig lössnöåkning så bör dessa vara ett fint komplement till Karma)
Liberty Helix
Nordica Enforcer/Blower(om du gillar längre skidor)
Scott P4
Rossignol Steeze
Völkl Sumo

Det handlar en del om vad för åkegenskaper du söker; stabil, allround och hårdare eller mjuk, bred och bra i pudret.

Tack för alla svar. Det kanske är rätt som ni säger att har man varit nöjd med Völkl innan, varför ska man byta. Dock känns Auran som "Utter" säger inte tillräckligt bred för att det ska ge en större skillnad jämfört med karman. Dock Gotaman kan vara ett hett tips.

Jag söker en skida som ska gå som en dans i offpisten, men kanske inte helt värdelös i pisten. Stabil, hyffsat styv skida. Vill även kunna köra på i uppkörda förhållande, då vissaa skidor jag haft har fastnat i snön så man stupar.

Gotaman är vad du letar efter. Definitivt. Tillräckligt bred för att vara bra utanför, samtidigt som den går att carva stora svängar med i pisten.

Katana om vi ska snacka Völkl. Annars Line Elizabeth eller Hendryx Purple Haze. Bästa fatskin som jag har kört i pist...

//HH

Tillbaka
Topp