Vilka skidor ska jag ha? 13/14

TobiasR

Ny medlem
Hejsan!

Tänkte köra min första säsong i alperna och letar då efter par all mountain skidor. Jag är ingen hård åkare direkt tycker mer det är kul att glida runt och göra lite hopp här och där. Tänkte också börja åka hyfsat mycket offpist så ett par skidor som passar till den stilen hade varit bra. Jag är 183 cm och väger runt 77 kg.

Jag har kollar runt lite och tittar på dessa 2

http://alpingaraget.se/sv/product/12044/cmd-the-wizard-m-griffon är 189 cm får långa? (finns bara i den längden)
http://alpingaraget.se/sv/product/11537/nordica-el-paco-m-griffon är dessa kassa i offpist?

Har också börjat kolla lite på CoreUPT Banger. Är det något bra?

Har som sagt ingen koll så lite hjälp hade varit trevligt.

Senast ändrad:
Ska du bara ha ett par skidor kan jag på rak arm säga att du nog vill ha ett par som är bredare än El Paco. Exakt hur breda är lite klurigare att svara på, men om jag vore du skulle jag kolla in skidor som är mellan 105-115 mm under foten och ungefär lika långa som du själv, give or take ett par centimeter. Det är väl vad jag skulle kalla one quiver-skidor idag, och det finns sjukt mycket att välja på inom den ramen.

Det hela är ju en avvägning, men jag tänker såhär – det är extremt mycket enklare att carva i pist med en centimeter bredare skidor än vad det är att åka puder med en centimeter smalare skidor. Dessutom kan rockerprofilen påverka inte bara puderegenskaperna utan även hur laggen beter sig i pist (att de kan bli lättare att kanta i vissa fall).

Jag tror inte att CMD-skidorna är för långa rent generellt, men längre skidor kan vara bökiga i skog och (rätta mig om jag har fel nu) personligen tycker jag att långa skidor kan kännas lite trögsvängda även på tillplattat underlag. Vad jag vill komma fram till är alltså att det handlar mycket om vad man själv gillar och var man har tänkt åka.

Nu har jag utgått från att du bara kommer ha ett par skidor – visar det sig sedan att du har ett par gamla men åkdugliga park/pistlagg liggandes i förrådet ändrar jag mig omgående till minst 110 under foten och minst lik långa som du själv är ;)

PS. Det går att vänja sig vid att åka på nästan vad som helst med lite tid. Få inte ångest om du inte har möjlighet att testa skidorna innan köp, magkänslan brukar funka bra som köpråd den också.

jag skullu nog inte köpa ett par runt 115+ om jag skulle "glida runt och köra lite hopp" och köra lite offpist på det..
I sverige behöver man sällan 115 i offpisten heller, har ett par rocker2 108 182cm själv som jag är supernöjd med och jag åker "endast" offpist samt turar med dessa. Har ännu inte känt att dem är för smala, eller det ska vara nått väldigt flackt transportparti kanske.

Så ska du till japan köp ett par fetingar blir det mest sverige och en alpresa var tredje år ser jag inget behov av mer än ~110.

Skulle själv vilja tresta ett par "Line, sir francis bacon" så köp ett par sådana och berätta för mig hur dem är :)

Edit: jag är 182cm 76kg, samma som du typ :)
Edit igen: faan jag är blind, säsong i alperna.. aja. Jag har kört mina norgepuder i vintras och där var dem uunderbara, har varit i alperna tidigare men inte med dessa lagg.

Senast ändrad:
Är du orolig för bredden på trollkarlarna så finns ju även Cmd The It, med 108mm i midjan.

Testade för övrigt Wizard i våras (189, själv mäter jag 170cm och 72kg) och det var kärlek vid första svängen. Fantastiska skidor, lekfulla, lagom dämpade och stabila. Inte så värst poppiga, men det kan mycket väl ha att göra med min längd/vikt kontra skidornas längd.

Tack för alla tips!! Jag kör faktiskt på ett par Line, Sir Francis Bacon 184 cm men undrar då vilka bindningar jag ska ha? jag märkte att det finns olika bredd på bindningarna och skidorna här 108 mm i midjan. Vilken bredd ska bindningarna ha då?? och kvittar det vilka pjäxor man har?

Senast ändrad:
TobiasR sa:
Tack för alla tips!! Jag kör faktiskt på ett par Line, Sir Francis Bacon 184 cm men undrar då vilka bindningar jag ska ha? jag märkte att det finns olika bredd på bindningarna och skidorna här 108 mm i midjan. Vilken bredd ska bindningarna ha då?? och kvittar det vilka pjäxor man har?
Vad brukar du ställa bindningarna på för DIN? Ska du tura med skidorna?
Vilka pjäxor du har spelar ingen större roll, så länge du inte har techpjäxor till alpinbindningar eller vice bersa.

Bredden som står angivet på bindningar gäller bara skistoppern, skistoppern är utbytbar och kommer i flera olika bredder. 110 stoppers borde fungera bra till skidorna (lite smalare fungerar troligtvis också då stoppers i regel är lite bredare än angivet mått)

Njae ... visst finns det olika bredd på bindningar men på en 108 mm skida passar även de bredaste bindningarna. Vad du antagligen avser är bredden på skistoper. Du bör då ha en skistopper med bredd 110 mm eller något mer. Något smalare går att böja ut ... men 110 mm borde vara optimalt.

/MM

Fundera på om du skall ha möjligheten att tura lite, aldrig fel att dra på hudarna och gå en bit från liften eller ta längre toppturer heller för den delen.

Isåfall finns ju så kallade "freeridebindningar", marker duke/tour, salomon guardian, fritchi freeride (felstavat troligen) och man ska inte glömma rena techbindningar (men det kanske inte är för dig då du inte ens nämnt det).

Kör emd ett par marker tour f12 själv, dem funkar bra i pist och helt ok att tura med. Nackdelen att dem är lite högre än vanlig bindning kanske, men det varierar på de olika märkena.

Tillbaka
Topp