Vilka skidor ska jag välja

Rodge1968

Ny medlem
Jag har lite svårt att välja vad som kan passa mig mest?

Åker idag på Atomic Metron 9 som jag är ganska nöjd med. Det funkar till både långa och lite snävare svängar och är hyfsat stabila i högra fart. Jag väger 90kg och skidorna är 170cm långa.

De jag har tittat på är
HEAD Supershape Rally
Rossignol Radical 9 SL
Fischer RC Superrace SC
Fischer Progressor 900

Jag är väl på en skala 1-10 runt 7, åker alla nedfarter men föredrar hellre hög fart i blå-röd backe och varierande kort och lång sväng. Är lite försiktig i och med en 20 år gammal korsbandskada i båda knälederna.

Av dom 4, progressor eller rally
Dom andra två är för smala och "raciga" för att vara kul att åka på en hel dag med uppkörd pist. Men visst en förmiddag med lite folk i backen kan man ha väldigt kul med dom skidorna, som förvisso är helt olika.
Jag tycker dock att du kan gå upp till 85mm midja på skidorna, det ger en än mer allsidig skida som funkar i alla förhållanden i pisten , från is till vårslush.

/GC

Tack för svaret GoranC! Skulle Head Titan passa bättre då? 85 i midjan ger väl långsam kant till kant?

Lägg gärna till skidor som skulle passa, head rev 85??

Völkl RTM 81
Völkl RTM 84
Völkl RTM Vwerks
Bra pris på 81 an hos tysken. Vann väl om jag minns rätt Åka skidors skid test i kategorin frontside/pist
Har själv RTM Vwerks och den piskar alla du nämner.
Har åkt på både Rally, och rev 85, fina skidor som du säkert kommer vara jättenöjd med, tycker dock att dom saknar det där lilla extra.

Hittade Völkl RTM 80 till bra pris, men det verkar vara full rocker och är det stabilt i hårda backar?? Vad tror ni om längd för mina 90 kg, funderar på 177.

Völkls helrockade skidor funkar jättebra. Extremt lättåkta, så fort du kantar skidan så carvar den nästan av sig själv. Vid hård o aggressiv åkning så har dom bra bett i pisten. Tycker absolut du ska ha minst den längden då rockern gör att skidan upplevs som kortare.

Senast ändrad:
Har kollat en massa på youtube och jag kan inte bli klok på om en RTM 81 eller en Rally passar mig mest.
Full rocker har jag ingen erfarenhet av och har så svårt att få en uppfattning av vad det kommer att innebära. Men klart lockande med en lättåkt skida för slöåkning. På de klipp jag har sett så ser RTM 81 utan vara mer sladdskida än vad Rally är?

Båda kan jag köpa för €399:- så där är det ingen skillnad.

Funderar på RTM 176 cm eller Rally 170 cm.

Det är ju stor skillnad på radierna 18,6 mot 13,6m, men jag antar att en rocker skida kan pressas till snävare radie?

Jag tror att Rally är den skida som mest liknar den jag har och RTM 81 är något som jag skulle vilja testa, men det är ingen snö ännu :-(

Du kommer inte att bli besviken på någon av dom, jag personligen tycker att Völkl skidan är bättre.
Båda har väldigt bra kantgrepp men Völkl skidan känns roligare snärtigare svårt att föklara. Head skidan känns lite stummare.
Som sagt ett väldigt bra pris, mycket prestanda för pengarna.

Med tanke på din vikt skall du inte köpa kortare än 177
Satsa på längsta modellen och RTM skidorna kan jag bara hålla med om är skitbra.
Kör själv på bl.a. ett par RTM Vwerks 181 långa.
En fullrockad skida behöver du inte vara rädd för att gå upp i längd på. Du vinner bara stabilitet men förlorar nån meters svängradie. Men det är inga problem att köra 181-orna i tighta svängar.
Slå till på ett par RTM81, du blir troligen inte missnöjd
Sen behöver du bara komplettera med ett par tre skidor till för lite andra förhållanden, men du har ett väldigt bra allroundpar att åka i de flesta upptänkliga former av pist, från Manchester till olika former av förfall och sönderkörhet

/GC

Ang. längd så har du säkert helt rätt GoranC, det jag måste ta hänsyn till är ändå mina knän som inte är glada när de utsätts för vridning. Jag befarar att med en längre skida så är risken något större att de får en vridning än med en kortare. Inga problem så länge som man kör ren carving, men fastnar man så blir det klart större moment. Därför tror jag mer på 176 för min del.

Så om jag fattat det rätt: RTM 81 är lätt att svänga, stabil som tusan i högre fart, bär bättre i uppkörda pister, svänger mer än vad radien gör anspråk till, helt enkelt en superskida som passa för all pist åkning?

:D

Absolut, skidan passar för all typ av piståkning.
Jag själv gillar kortare snabba skidor väger 95kg och åker på 176cm längd. Tror absolut att 181 skidan är lika bra, garanterat stabilare vid väldigt höga farter.
!76 cm skidan har jag inte uppfattat att den är fladdrig (uppmätt 105 km/h)
Allt är tycke och smak, jag skulle förmodligen tycka om 181cm lika mycket (vågar inte testa, vill kanske byta)

Vridning i knät undviks genom att köra fort och tufft.
Trillar du då så löser bindningarna ut som dom skall, framförallt när man går på högre dinskala. Det är garanterat 12 din på skidorna du kommer köpa.
Mesåkning och långsamma fall skapar vridning då bindningarna inte löser ut. Så skidlängden spelar ingen roll för det. Snarare att en längre skida blir stabilare och mindre risk för vridningar.
Jag kan inte påminna mig att jag fått ett endaste felskär eller släpp på is med mina RTM och dom är snabba nog i svängen. Vill jag svänga mer åker jag på ett par 167 cm långa Volant copper med 13 m radie. Dom går det svänga mycket med. Men det blir lite tråkigt efter en halv dag.
Men det är klart, när man passerat 50 så verkar man bli mer tillfreds med skidor med lite större radie.

/GC

Jag har sökt en massa på nätet om RTM och jag tycker att det är lika många som höjer skidorna till skyarna som det är de som tycker att de är ostabila.

Jag är inne på att köpa ändå och prova, i värsta fall så kan jag ju fortsätta med mina gamla Atomic metron.

Det som jag undrar över är Rocker, är inte skidan ganska plan och att det endast är i ändarna som den är lite förböjd?

Jag har också läst att de kräver en viss tillvänjning....

Jag åker normalt med ganska bra tryck, tränar regelbundet MTB. Är det något som underlättar för övergång till RTM-skidan om man redan är skapligt bra på att carva?

Ena stunden så är jag helt klar över att det är RTM 81 som jag ska köpa, sedan svänger det till HEAD Rally. Sedan hoppar jag till Rossignol Radical 9sl och så tycker jag att det blir för mycket svängande och så tillbaka till RTM.

Senast ändrad:
Att lära sig att åka på RTM skidan fixar du på 2 åk. Jag åkte innan på Völkls ac serie som krävde mer tryck, blev väldigt förvånad över hur lätt allting blev. Kan man carva så kan man lära sig att åka på nästan vad som helst. Det är en ganska liten rocker i skidan, anpassad för att lättare komma in i sväng och kräver då inte lika mycket tryck. Hade rockern varit större hade risken för fladder varit betydligt större vid höga farter.

Hittade lite info på epicski-forumet:

I have been skiing and teaching on the Volkl RTM 81's all season and have probably 30 plus days on them. I work at Cannon Mountain in Franconia, New Hampshire, a steep, fast, and often Icy mountain, I've skiied them in pretty much all conditions, so I think I can offer you some educated feedback.

What mtcyclist says about this ski being camberless is not accurate, and it skis more like a cambered ski than not. (The 84 is fully rockered though). I know it says Full Rocker on the ski, but that is a misnomer. The early rise tip rocker makes turn initiation a dream and this ski will do short turns beautifully. And medium, and long. There is tail rocker, but it is slight, and the tail is stiff, so it will spank you if you get back. It is not camberless or reverse camber. My RTM 81's do have positive camber. I can see it. Moreover, the steel layer stiffens up the middle of the ski considerably.

So if I am on Avalanche, the steepest run at Cannon, on an icy morning the edges will hold. And not chatter unless the operator gets behind the skis and the tips start to wander. Trust me, if you are skiing it right, the edges will glue to the snow. The faster you ski, the bigger it smiles.

The ski is somewhat forgiving, but it rewards precision. It is a ski that asks you to stay forward to give its best, and it wants you to lead the turn with your upper body. To get its best, you will have to learn to ski it, BUT it will make you a better skier.

If you were out on this ski on Death Cookies and you were skidding, then you were behind your skis. That's understandable in those kinds of conditions. Who amongst us has not gone off their game in certain conditions?

I teach, so that means I spend a fair amount of time skiing slowly. It does that well.

It may or may not be the right ski for you, I don't know. But it is a great ski. It is the best ski I have ever owned. I've stepped up my game since I have been on them.

I'm 5'11" and 170 lbs, and 65 years. I'm on the 171's and happy. I think Volkl would recommend the 176's because of your weight. Still your call.
Since you are in NH, what hill do you most frequent?

RTM är en modern fullrockerskida
Knappt så det märks nu håller i hop dom
Naturligtvis skall du ha en bra teknik för att du skall få ut maximalt av vad som finns i dom
Men dom funkar ypperligt att åka å slöåka och sladdsvänga med oxå.
Men så kul som det är att åka med dom så är det svårt att undvika att stå på
Väldigt lättåkta med ett grymt bett i skäret ( nu snackar jag om VWerks som mina erfarenheter inskränker sig till)
80 och 81 är både mjukare, tyngre och lite smalare. Men i grunden samma typ av skida, lite andra material bara.
Det är som nitrogendyrkare säger, ett par åk och du har vant dig och du kommer garanterat utveckla din åkning Gent emot metron skidorna
Ostabiliteten dom talar om tror jag kommer av fullrockern och om man kör rakt fram i hög fart, det är dom inte gjorda för. Dom skall hållas på skär, sen är det bara ditt eget mod som begränsar farten.

GC

RTM är riktigt roliga skidor, jag var såld efter att en lurig säljare lånat mig ett par Vwerks, men budget och åkstil gjorde att jag köpte ett par 81or. De är snabba kant till kant, tappar inte greppet ens när det är uppkört och piskar på dig att köra snabbare och snabbare. Men som GoranC sagt de ska köras hårt på kanterna för att bli roliga. Ska du köra störtlopp finns det garanterat roligare skidor och ska du slöåka spelar det ingen större roll vad du åker på.

Tack för era inputs. Jag har lagt ett par HEAD Rally i köpkorgen och kanske att jag även köper ett par RTM 81. Sedan är det bara att testa och sälja de som jag inte vill ha eller behåller båda :lol:

Det är inte lätt att veta vad folk menar med att stå på, alla har ju så olika referenser. Jag gissar att min normala "crusing-fart" ligger kring 55-70 km/h och står jag på så är det kanske 65-90 km/h. Så slöåkningen hamnar då kanske i 30-45 km/h. Är det så för er också eller är det jag som håller gubbfart (man närmar sig ju 50 :P )

Jag har passerat 50, ålder är bara en siffra, som avtar med ett par bra skidor på.
Har du beställt Rally så skall du inte köpa rtm81
Skall du ha fler par, vilket du naturligtvis skall ha, så är det andra paret i alla fall över 100 mm breda.
Och även där har du en uppsö att välja på
Ett par skidor runt 110mm är väldigt bra att ha, ja ett måste faktiskt
Du kommer att inse att Rallyskidorna använder du när det är nypistat till ordinärt uppåkt i pisten.
Efter det, nysnö, sönderkörd pist, vårslush m.m så är domstol ör snäppet bredare flera gånger bättre :)

/GC

Rally är köpt från SkiXpress.de och €400 är ett bra pris tycker jag.

GoranC, jag går på din linje då....

Tack för all bra input!

Nu har jag provat HEAD Supershape, om än i en knocklig backe. De gav inte den känsla av att vilja svänga som jag hade förväntat mig.
Funderar på om det främst hade med underlaget att göra eller om det är skidan... Men efter alla recensioner som jag har läst så stämmer inte min känsla med vad andra beskriver. Jag har förväntningar på skidorna att vara mer som en slalomskida. Men vi får testa i lite bättre förhållanden.

Kanske tar och köper ett par RTM också...

Ehhh, inte för att vara odräglig, men... en supershape med under 15m radie som inte svänger..? Det är inte utan att man undrar vad som är nedstucket i pjäxskaften... :rolleyes:

Teknik och inåkning på skidan, en kurs kanske
Jämfört med dina gamla metron, och kanske lika gammal teknik, så behövs nog lite tillpassning i tekniken
Skall du få den att svänga bra måste du få till en bra carvingteknik, går inte att fegåka och tro att det svänger.
Det svänger äveni knaggliga backar med rätt teknik och en RTM löser inte det.

/GC

Efter test i bättre förhållande så är skidan riktigt fin. På gränsen till för mycket radie, men grymt grepp har de. Mina ben var ganska slut efter någon timma, men kan berott på ovana och nya skidor.

Nu hittade jag även Völkl RTM 81 2015 för 3500:- så det blir nog även ett köp av dem....

Tillbaka
Topp