mickeilofoten
Ny medlem
Vilka skidor till Toppturer?
Jag är på väg att köpa mina första skidor för topptur-åkning, Jag var som ung aktiv och tävlingsåkte en del, jag är också ganska tung med mina 94kg. Därför känner jag att jag vill ha en bindning som håller för min vikt och min åkstil som är ganska aggressiv. Skrev ett mail till Sport-Conrad och fick som svar att Dynastar legend med en Diamir Freeride plus alt. Dynastar Sultan med samma bindning. Dessa "paket" landar på ca 3,5kg/skida. Med en bindning som går till 12 på din skalan, och med en midja på 79 resp 85mm. Men min tvekan runt dessa par är hur pass bra är dom i puder när de man lyckas träffa de dagarna? De fungerar ju säkert bra i pisten med ett fint grepp på is tänker jag.
Det jag själv har tänkt är eventuellt en sammansättning av Dynastar Legend Mythicrider-08/09 med en Dynafit bindning alt. K2 apache combaa med samma bindning då är man nere på ca 2,3kg med en din "bara" till 10. Jag undrar också hur bindningen känns i pist?
Jag bor i Lofoten i Norge med i stort sett bara toppturer utan lift att tillgå i den närmaste omgivningen, men tänker att jag nog skall ta mig till lite liftar i Narvik och Riksgränsen. Så alla med erfarenhet av randoneé i allmänhet, hur mycket ska man tänka på vikt och hur tänker ni när det gäller upplevelse på väg ner?
Många frågor och en lite förvirrad randoneé nybörjare söker hjälp på vägen
Det jag själv har tänkt är eventuellt en sammansättning av Dynastar Legend Mythicrider-08/09 med en Dynafit bindning alt. K2 apache combaa med samma bindning då är man nere på ca 2,3kg med en din "bara" till 10. Jag undrar också hur bindningen känns i pist?
Jag bor i Lofoten i Norge med i stort sett bara toppturer utan lift att tillgå i den närmaste omgivningen, men tänker att jag nog skall ta mig till lite liftar i Narvik och Riksgränsen. Så alla med erfarenhet av randoneé i allmänhet, hur mycket ska man tänka på vikt och hur tänker ni när det gäller upplevelse på väg ner?
Många frågor och en lite förvirrad randoneé nybörjare söker hjälp på vägen