Vilka skidor till Toppturer?

mickeilofoten

Ny medlem
Jag är på väg att köpa mina första skidor för topptur-åkning, Jag var som ung aktiv och tävlingsåkte en del, jag är också ganska tung med mina 94kg. Därför känner jag att jag vill ha en bindning som håller för min vikt och min åkstil som är ganska aggressiv. Skrev ett mail till Sport-Conrad och fick som svar att Dynastar legend med en Diamir Freeride plus alt. Dynastar Sultan med samma bindning. Dessa "paket" landar på ca 3,5kg/skida. Med en bindning som går till 12 på din skalan, och med en midja på 79 resp 85mm. Men min tvekan runt dessa par är hur pass bra är dom i puder när de man lyckas träffa de dagarna? De fungerar ju säkert bra i pisten med ett fint grepp på is tänker jag.
Det jag själv har tänkt är eventuellt en sammansättning av Dynastar Legend Mythicrider-08/09 med en Dynafit bindning alt. K2 apache combaa med samma bindning då är man nere på ca 2,3kg med en din "bara" till 10. Jag undrar också hur bindningen känns i pist?

Jag bor i Lofoten i Norge med i stort sett bara toppturer utan lift att tillgå i den närmaste omgivningen, men tänker att jag nog skall ta mig till lite liftar i Narvik och Riksgränsen. Så alla med erfarenhet av randoneé i allmänhet, hur mycket ska man tänka på vikt och hur tänker ni när det gäller upplevelse på väg ner?
Många frågor och en lite förvirrad randoneé nybörjare söker hjälp på vägen

Kolla upp DPS kanske? Kolfiber borgar för lätta skidor. Eller om du hittar några gamla Amplid Infrablack. Ang midja så kommer du ångra dig om du går på ett par så smala skidor. Satsa istället på något runt 100mm i midja för att ge dig lite flyt iaf.

Bindningar är svårare. Diamir bör du skippa direkt iaf, klen plastskit. Marker Duke är helt klart bättre, men då väger den också en hel del. Vad jag hört så ska Diamirs bindningar fungera mycket bättre än de "hårdare" Fritschi och Diamir. Men har ingen erfarenhet av dom. Tänk dock på att du måste ha speciella pjäxor till dom.

alternativ A: Dynastar Pro rider m Dynafit vertical FT12 (din 12)
alternativ B: DPS el coomback/sidestash/hardside. m marker Baron el Duke.

Mythic rider är väl bra, men m racingbakgrund tror jag pro rider är roligare för dig. Stabila och hyfsat flyt.

vill du snabbt till topps skall du tänka på vikten.. om åkningen är det som gäller och du skall åka lite i anläggning är det bättre att köpa något lite biffigare.

Jag har et par lätta Pocket Rockets som topptursskidor, men jag önskar varje gong att jag var på någon annan skida på nedturen då dom är sjukt klena

Senast ändrad:
Utter sa:
Kolla upp DPS kanske? Kolfiber borgar för lätta skidor. Eller om du hittar några gamla Amplid Infrablack. Ang midja så kommer du ångra dig om du går på ett par så smala skidor. Satsa istället på något runt 100mm i midja för att ge dig lite flyt iaf.

Bindningar är svårare. Diamir bör du skippa direkt iaf, klen plastskit. Marker Duke är helt klart bättre, men då väger den också en hel del. Vad jag hört så ska Diamirs bindningar fungera mycket bättre än de "hårdare" Fritschi och Diamir. Men har ingen erfarenhet av dom. Tänk dock på att du måste ha speciella pjäxor till dom.
Kapade över 1kg på att byta mina rossi till DPS wailer 105. Dryga 3kg per skida MED dukes är inte illa pinkat.
Turar runt riksgränsen-narvik ibland, blir ju sällan mer än 1200 höjdmeter där uppe och så långt tycker jag att den vikten är helt ok, känner inte behov av dynafitbindningar eftersom jag också använder laggen som allroundlagg.

70-80mm lagg finns som jag ser det ingen anledning att fundera på. Det finns skidor uppåt 100mm och mer som både har bättre pistegenskaper, puderegenskaper och väger mindre.

Senast ändrad:
100mm är trevligt de dagar då det är puder. Men om man ser till många bergsguider i så verkar en midja kring 80-85mm vara det som många gillar. Diamirs bindnigar kan du justera till vanliga pjäxor även om jag personligen inte skulle ha vanliga pjäxor till längre turer. Tycker att pjäxor med gåläge i längden är otroligt mycket skönare. Däremot till Dynafit måste du ha dynafitkompatibla pjäxor. Har själv ett par Diamir Frischti Freeride+ som fungerat utan problem. Hade ett par Marker Baron som gick sönder efter 6 turer. En kompis har haft två par Duke som han lyckades ha sönder och bytte sedan till ett par dynafit som han är sjukt nöjd med. När det gäller skidor så verkar många i min bekantskapskrets tala sig varma för Goode. Åker själv på ett par Atomic Sugar Daddy som jag hittade till 70% rea förra våren.

Jag går bara på mindre turer med ett par Blizzard Big Akira + Duke + styva freeride pjuck. Men om jag som du hade haft ett sånt fint turområde runt hörnet hade jag satsat på nåt rejält för toppturer så man har trevligt på de långa anmarscherna upp. Satsa på nåt som lätt rakt i igenom, lätta puderskidor + Dynafit pjucck + Dynafit bindning. Finns ju en hel del freeride-inspirerade pjäxor som ska gå bra nedför också.
En annan outsider är Völkl Sanouk som ska vara lätt och trevlig att tura med vad jag hört.
Sen beror det ju på lite vad man tänkt sig tura på, om man ska upp och åka sjuka rännor eller puder-cruising.

John_Te sa:
100mm är trevligt de dagar då det är puder. Men om man ser till många bergsguider i så verkar en midja kring 80-85mm vara det som många gillar. Diamirs bindnigar kan du justera till vanliga pjäxor även om jag personligen inte skulle ha vanliga pjäxor till längre turer. Tycker att pjäxor med gåläge i längden är otroligt mycket skönare. Däremot till Dynafit måste du ha dynafitkompatibla pjäxor. Har själv ett par Diamir Frischti Freeride+ som fungerat utan problem. Hade ett par Marker Baron som gick sönder efter 6 turer. En kompis har haft två par Duke som han lyckades ha sönder och bytte sedan till ett par dynafit som han är sjukt nöjd med. När det gäller skidor så verkar många i min bekantskapskrets tala sig varma för Goode. Åker själv på ett par Atomic Sugar Daddy som jag hittade till 70% rea förra våren.
100 mm är trevligt alla dagar i veckan och bergsguider är förmodligen det mest bakåtsträvande släkte på denna jord. 160cm skidor med 65mm midja, tres bien i offpist! Suck...

Som svar på frågan hur Dynafitbindningar är i pist så säger jag alldeles utmärkta. Kör på FT12 och bara man ser till att bindningen är ordentligt på och ingen is kvar i hålen på pjäxorna så sitter de stadigt. Skidor är väl en smaksak men se till att pjäxorna matchar skidorna, hårda skidor behöver hårdare pjäxor.

Tack för alla svar

Kanske blir övergången för stor för mig om jag kör direkt upp på 100mm i midja. Från mina Atomic gs9 med en midja på 63mm till ett par på över hundra det tror jag kanske blir för stort språng. Får se har ju fått lite nya tips här nu

Nej jag lovar att du inte kommer ha några problem med 100mm i midjan. Många som säger sådär men sen inser att det funkar alldeles utmärkt överallt.

Jag kör på Dynafit Manaslu med FT12 och 95mm i midjan. Lätta och sköna när det är mjukt och inte alltför hård och knölig offpist. Är mycket smidiga i skogen och fungerar även i pisten. Perfekta för riktiga toppturer utan lift där det inte är sönderkört redan.

För mer liftnära toppturer samt större berg/jävligare och stökigare snö tänker jag komplettera med Dynafit FT12 bindningar på ett par fetare och tyngre/fartstabilare skidor som inte är alltför hårda, Watea 101 troligen eftersom jag gillar dessa med alpinpjuck, eventuellt blir det något liknande fast med halvrocker. Tips någon?

Senast ändrad:
Jag åker k2 coomba med NAXO 22 (din13).
Jag tycker de funkar kanon, köpte skidorna från conrad med koohla hudar, prisvärt och bra. Köper du paket kommer du undan jäkligt billigt!

snorkel sa:
Jag kör på Dynafit Manaslu med FT12 och 95mm i midjan. Lätta och sköna när det är mjukt och inte alltför hård och knölig offpist. Är mycket smidiga i skogen och fungerar även i pisten. Perfekta för riktiga toppturer utan lift där det inte är sönderkört redan.

För mer liftnära toppturer samt större berg/jävligare och stökigare snö tänker jag komplettera med Dynafit FT12 bindningar på ett par fetare och tyngre/fartstabilare skidor som inte är alltför hårda, Watea 101 troligen eftersom jag gillar dessa med alpinpjuck, eventuellt blir det något liknande fast med halvrocker. Tips någon?
K2 hardside kanske? Fått bra kommentarer här.

Utter sa:
Nej jag lovar att du inte kommer ha några problem med 100mm i midjan. Många som säger sådär men sen inser att det funkar alldeles utmärkt överallt.
^^^Sanning!

Brukar låna ett par Gotama 176 av en polare åt farsan när han är med, från att knappt komma ner levande i uppkört och halvpuder på alla halvknackiga pistskidor han hyrt tidigare blir han förvandlad till rena skidfantomen i jämförelse.

Nu säger jag INTE att Gotama är en bra turskida, utan bara att skidor under 100mm i midjan är historia om du är aspirant på någon form av offpiståkning. Punkt.

Om det gäller topptur så ska man ha dom bästa biningen som e jävligt bra, lätt och smidig, och hålbara. Biningen heter Dynafit tlt speed, de e
den vanliga dynafit biningen. Den här biningen käns både bra i pist och puder.

har hålt på med topptur sen 7 årsen

Mina nya Toppturs skidor heter "K2 Mt baker" det är en as bra skida på allt före.
Dom e lätt och bäst i puder. Det finns en till som e nästan samma sort fast lite smalare och pyte lite tyngre. den heter K2 shuksnad.

Dom där biningarna och skidorna e dom änklaste toppturs grejer.
Haft just dom där biningarna i ett halvårn nu, skidorna e så sköna så man nåting.

Ialafall där jag köpte mina skidor och biningar heter http://www.sport-conrad.de/

K2 mt baker: http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70605209
Dynafit TLT speed: http://www.sport-conrad.com/index.asp?lang_id=ENG&disp=artikel&art_nr=72603001

Senast ändrad:
mickeilofoten sa:
Tack för alla svar

Kanske blir övergången för stor för mig om jag kör direkt upp på 100mm i midja. Från mina Atomic gs9 med en midja på 63mm till ett par på över hundra det tror jag kanske blir för stort språng. Får se har ju fått lite nya tips här nu
Jag tänkte _exakt_ samma sak när jag tyckte att det efter 5 år var dags att testa lite nytt från mina Atomic då-tida-pistsmisk med 12m radie. Eftersom jag kände mig osäker över hur ett par 90mm+ skidor skulle funka för mig i pisten ville jag inte köpa ett par rakt av, så jag hyrde ett par på en resa med föräldrarna när vi var på familjeresa strax efter jul.

Resultatet är att jag förmodligen aldrig kommer gå under 95mm midja igen om jag inte börjar jaga vikt på extrema nivåer. Om du har möjlighet att testa/hyra en skida innan du införskaffar dig nya rekommenderar jag det starkt. Annars, om du är lite mer vågad av dig, kan jag inte rekommendera annat än att gå på ett par bredare skidor.

Utter sa:
Om vi nu pratar om genomsnittsåkaren så kan man ju fundera en aning? Toppturar man i de skandinaviska fjällen med 300-900 fallhöjdsmeter så kan man ju utan problem gå upp vilka skidor som helst..... Men börjar vi prata om 2000+ fallhöjdsmeter så kan man ju förstå varför det finns många som är bakåtsträvande i alperna... det gäller ju att ha kvar en glädje i kroppen när man väl kommer upp ;)

chrtur sa:
Utter sa:
Om vi nu pratar om genomsnittsåkaren så kan man ju fundera en aning? Toppturar man i de skandinaviska fjällen med 300-900 fallhöjdsmeter så kan man ju utan problem gå upp vilka skidor som helst..... Men börjar vi prata om 2000+ fallhöjdsmeter så kan man ju förstå varför det finns många som är bakåtsträvande i alperna... det gäller ju att ha kvar en glädje i kroppen när man väl kommer upp ;)
Han ska ju knata uppe i Lofoten och runtomkring där. Därmed är det absolut inga 2000+ i fallhöjd :)

Om det är vikten du jagar när du ska gå på långa turer så kan du alltid satsa på ett par lättviktsfetingar, t ex DPS, Amplid Infrablack, Goode etc. Dvs skidor med kolfiberkärna.

Visst går det att gå med tunga pjuck,lagg och Dukes på t ex 700m promenad. Det är dock inte lika många som vill gå 2x700m eller 3x700m på samma dag med tunga grejer. Flerdagarsturande blir heller inte roligt. Tunga prylar är alltså en begränsning även på lägre berg.

Mitt recept är Dynafit för att få ned vikt på pjuck och bindning. Lägg sedan all extra vikt du orkar med på skidorna. (som skall vara breda)

snorkel sa:
Visst går det att gå med tunga pjuck,lagg och Dukes på t ex 700m promenad. Det är dock inte lika många som vill gå 2x700m eller 3x700m på samma dag med tunga grejer. Flerdagarsturande blir heller inte roligt. Tunga prylar är alltså en begränsning även på lägre berg.

Mitt recept är Dynafit för att få ned vikt på pjuck och bindning. Lägg sedan all extra vikt du orkar med på skidorna. (som skall vara breda)
Ja Jag tror nog jag kommer gå för det, lätta pjäxor och bindningar och lite tyngre skidor.Återigen Tack för många tips och svar

Låter som ett bra val tycker jag! Är själv avundsjuk på den setupen. Vad blev det för pjäxsers?

Förhoppningsvis inte några Dynafit pjäxor....... Så här ser mina ut efter drygt 15 skidturer....

dynafitcrack.jpg

Hur lyckades du med det där? Jag vill inte anklaga dig utan att veta något, men det ser ju onekligen ut som om pjäxan utsatts för stora brytkrafter, vilket inte borde kunna uppstå vid normalt användande. Men som sagt, jag säger inte att det är handhavarfel, bara att det ser så ut ;-)

tompan14 sa:
Hur lyckades du med det där? Jag vill inte anklaga dig utan att veta något, men det ser ju onekligen ut som om pjäxan utsatts för stora brytkrafter, vilket inte borde kunna uppstå vid normalt användande. Men som sagt, jag säger inte att det är handhavarfel, bara att det ser så ut ;-)
Det var när jag hoppa runt i Narvik för någon vecka sedan.... ;)

narvik2010.jpg

I princip så har jag ingen aning, då jag ej gjort något extremt konstigt med dem (typ krasch eller dylikt)? Kanske för många kickturns? Har mailat Dynafit men har ej ännu fått något svar? Det är ju inte så kul att bli utan pjäxor nu när säsongen sätter igång?

Shit, osis chrtur, det där hör nog inte till vanligheterna?

Jag måste säga att min Dynafit-setup börjar kännas mer och mer allround och pålitlig. Jag har haft bindningarna i några år nu och förtroendet bara växer (gamla FT10). I början var tanken att man skulle åka lite restriktivt och nästan bara på topptur. Med tiden har det blivit fler och fler dagar i liftsystem och återhållsamheten i åkstil är mer eller mindre bortblåst. Det börjar kännas som att det skall ganska mkt till för att köra sönder bindningen. (Kommer väl sluta med det såsmåningom men än så länge inga problem.)

Var ner en vecka till Schweiz i början på Feb och det blev bara bombande upp och ner i liftsystem pga bra snö. Inga turer alls och jag kände aldrig att jag var fel utrustad.

197cm, 85kg, Coomba-188/Dynafit-FT10.

Senast ändrad:

@chrtur
Jag har omkring 20 dagar med mina Dynafit FT12 och Titan både i alperna och på hemmaplan i Dalarna. Visst kan jag skönja en viss förslitning på pjäxan men inget som påverkar åkningen varken uppför eller utför.

Det ser ut som dina skador på pjäxan beror på att bindningen inte suttit helt fast i skon utan att piggarna halkat i och ur och även nött på plasten. En lurig sak med Dynafitbindningen (åtminstone mina FT12) är de olika låslägena på tådelen.

Enligt instruktionsboken ska man bara klicka i för utförsåkning, inte en chans att detta fungerar för mig och lite tuffare åkning. Jag måste lyfta upp spaken vid tådelen till låsläge 1 (det finns ytterligare 2) annars riskerar jag att mer eller mindre kliva ur bidningen. Med låsläge 1 har jag hitentills inte fått någon tjuvutlösning och när det verkligen behövs löser bindningen ut (vilket jag testat den hårda vägen ...).

I gångläge måste jag köra med låsläge 2 för att inte trampa ur vid kickturns och liknande aktiviteter ...

Med ovanstående inställningar har jag inte haft några problem med bindningarna överhuvudtaget, innan jag fattade det där med låslägena var det lite instabilt!

/MM

Mountain_Man sa:
En lurig sak med Dynafitbindningen (åtminstone mina FT12) är de olika låslägena på tådelen.
Du har upptäckt samma sak som jag..... hehehehe! Du fattar inte vilka tjuvsläpp jag fick i pisterna första dagen jag körde....såg livet passera framför mina ögon!

Angående sprickan så kan du ha rätt? Men lite konstigt ändå? Vi får se vad som händer? Dynafit har ännu inte hört av sig :(.

Jag fick oxå tjuvsläpp de första dagarna med Dynafit. Ett tips är att sätta i tådelen, dra åt låsbygeln, sväng foten fram och tillbaka så att is och snö pressas ur pjäxhålen, trampa i hälen och släpp sedan upp låsbygeln till åkläge. Funkar för mig.

Apropå Narvik så var det supernajs i lördags, djup snö och första dagen på säsongen som Linken hade öppet, dvs stolliften upp till TV sändaren. Väldigt få åkare.

Jag fick också tjuvsläpp i början och de första åren åkte jag precis som er alltid i låsläge 1. Har krashat några gånger och rivit ut även det läget så det går att komma ur.

Efter att jag blivit mer noga med iklivnings-procceduren enl snorkels metod ovan, så har jag testat att gå tillbaka till att åka i skimode ibland. Först med stor skepsism och återhållsamhet, men senare i fullt ös. Det har funkat riktigt bra utan några tjuvsläpp som jag kan minnas.
Idag åker jag offtast i skimode.

Så kontentan: Bindningen är ruskigt känslig för is/snö i tåhålen. Om man är djävulskt noga med hur man kliver i bindningen skall det gå bra att åka i skimode. Så har det iaf varit för mig.

Senast ändrad:
Manga kloka svar.

Tror att du valde rätt grejer för det du ska använda dom till.
Skulle vilja ha en rapport lite senare om hur de fungerade. Jag funderar själv pa att byta ut lite grejer för att kunna ta mig an längre turer.
Sa jag tjuvläser denna trad till mig själv....

Jag kör med Marker Duke pa en Gotama och "vanliga" freeride pjäxor.
Dock tar jag liften upp och gar max en halvtimme i lungt tempo till de hängen som de andra star och glor pa ifran pisten. ;)
(Bor i Tirol)

Senast ändrad:
Jag är nyfrälst inom turandet, det är helt underbart! Slit upp ger belöning ner.
Jag har knatat ca 14 dagar med ett par Nordica Supercharger Enforcer (2008?), ett par Marker Baron och ett par, för turande, alldeles för hårda alpin-pjäxor..

Turerna var i snitt 1-1,5 timme (2-3 st per dag), dvs korta men hyffsat branta. Såhär i efterhand är nog mitt omdöme att grejerna kändes tunga, men inte omöjliga. Jag skulle inte vilja gå med dem om jag var ute efter turandet. Mitt fokus ligger på åkningen utför och där funkade min setup alldeles utmärkt. Enforcern är 97 mm i midjan, jag undrar fortfarande hur jag någonsin kunnat åka på nåt smalare utanför pisten? Jag tror att mina pjäxor är det som är minst lämpat för turandet, det är ett par Lange, (flex 130 om jag minns rätt) med formsprutad innersko. Sitter som en smäck, men för styva uppför.

För fortsatt turande enligt ovan skulle jag satsa på ett par aningen mjukare pjäxor, men inte nödvändigtvis smalare/lättare skidor eller annan bindning.

Haldemar sa:
Jag kör med Marker Duke pa en Gotama och "vanliga" freeride pjäxor.
Hoppas att du inte gör som de yngre förmågorna som hade Marker Duke men envisades med att promenera upp utan stighudar upp till Linken..... Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag svussade förbi (efter att på morgonen varit uppe på ett annat fjäll) med mina lättare skidor.... :)

Eftermiddagen på lördagen erbjöd trevlig åkning nedför framsidan på Narvik?

naa03.jpg

Tillbaka
Topp