Vilka skidor?

Skiersdown

Ny medlem
Vilka skidor?
Okej, jag vet lite om vilka skidor som skulle kunna passa mig, genom att jag läst recensioner och dyl. Men jag skulle vilja vidga mina vyer och vill att ni ska föreslå skidor som skulle kunna passa mig!

Jag:
Längd: 178
Vikt: 70kg
Ålder: 15

Jag skulle vilja ha en skida som är bra i offpisten, men som man även ska kunna köra i pisten med morsan t.ex. Jag ska även kunna ha den i kanske 5 år och på eventuela alpresor där man kör all offpist som går! Jag kommer även bli tyngre med åren!

Gärna egna erfarenheter av skidor som skulle kunna passa mig

Vilka skidor?
det går faktiskt att åka med alla skidor i pist, de är bara mer eller mindre lekfulla. stora svängar går att köra med de hårdaste fetingarna. förutom volant spatula kanske, som är ovala.
köp nån feting som är hyfsat mjuk, t.ex. völkl gotama, k2 seth pistols eller atomic sugardaddy. de har twintip också, så kan du åka baklänges med morsan. själv har jag bara ångrat köp av för smala skidor än så länge. för offpisten kan det aldrig bli för stort!

Vilka skidor?
Gulebjorn: ok, tack för svaret

Signelinho: Jag gillar medelstora till stora svängar, i puder blir det blandat beroende på hur slutningen ser ut(hinder, brant m.m). Åker på de flesta ställen i offpisten(om man inte jämför med sverre och co, alla pisterna som finns. Det blir mest skogsåkning men en del åkning på öppna ytor. Jag åker de flesta ställen i åre och ramundberget som jag hittar, jibbar inget alls, möjligen något enklare trick när man hoppar en klippa. Tekniken vet jag inte vad jag ska säga om, den är "normal". Jag är kanske inte världsmästare på brant och isigt, men tar mig ner när åres baksida är packad. Jag försöker att lägga bra med tryck i skidan(i pist), sedan vet jag inte om det är så mycket jämfört med fullvuxna

Jag tänkte att åldern kanske visade att jag(läs musklerna)inte är färdig-utvecklade än. Jag är ändå stark för min ålder... :D

Vilka skidor?
Sylvester tha man: sumon finns bara i 175 ;)

Men ska du ha völkl så är det väl Karman som gäller, en ganska hård skida som klarar hyffsat ordentligt med tryck i pisten men den har ju bredden för lössnön. Absolut ingen pisträser men jag tror att det är något sådant du letar efter. (bara för att den har twintip behöver du inte hänga i parken med den ;) )

Tillbaka
Topp