Vilka skidor?

Oldmicael

Ny medlem
Vilka skidor?
Behöver hjälp! Har fått möjlighet till offpist/puderåkning i Alagna under 6 veckor. Vilka skidor ska jag köpa? Är mycket duktig åkare i pist/puckel mm. Har dock inte åkt jättemycket puder. Äger idag ett par Dynastar legend 94(3 år) samt ett par Nordica Spitfire Dobermann. Är 178cm och väger 88kg. Vill ha en riktigt bra och lättåkt skida för offpist/puder ,dock ej extremåkning,hopp mm. Hoppas ni kan hjälpa mig att välja!

Vilka skidor?
Det finns ju ganska många att välja på utifrån bra och lättåkt... Ska den vara mjuk, styv, ska du åka baklänges, fort, kortsväng, skog...?

Vilka skidor?
Om det är rena puderplankor du är ute efter så känns ju allting under 120 i midjan ganska smalt. Det låter som att du borde kolla på typ BD Megawatt, 4frnt EHP/renegade, Salomon Rocker2 el dyl. Finns hur många modeller som helst.

Vilka skidor?
KAn tänka mig att den inte är optimal där, men du skulle ju bara ha en ren puderskida? Ska du köra lite pist och blandad snö skulle jag säga Völkl Katana direkt, eller kanske Moment Bibby. Lite beroende på vilken typ av skida du vill ha. Det är iaf de två jag använder själv till blandad snö

edit: Du kan läsa mina recensioner av bägge fr mer detaljer

Senast ändrad:
Vilka skidor?
skulle rekommendera Rossignol S7 tycker absolut att den funkar även i pisten, inte optimalt, men inte helt kasst ändå. I puder är den som en dröm, en mjuk och väldigt lekfull skida

Vilka skidor?
S7 kan vara en optimal skida, dock är den väldigt speciell. Jag köpte inför förra säsongen S7 i förhoppning om att få en snällare och mer lättåkt skida än mina gamla Katana. S7orna är nu sålda dock av den enkla anledningen att de gjorde mig sämre. Skidan är så pass kort i kontaktytan att min åkning blev stel. Jag kände helt enkelt inte att jag fick nåt stöd av skidan i balansen så att säga. I lite tyngre lössnö agerade skidan också mer som en plog än en skida. Eftersom nosen är som en står skyffel och dessutom väldigt mjuk finns det en tendens att nosen reser sig (undviker iof att nosen dyker) Snarare än att skidan kommer upp på snön. Jag är personligen på jakt efter en puderskida som går på snön snarare än på tvären i snön, ifall det är förståeligt? Sen har S7 en riktigt rejäl pintail vilket gör att den blir väldigt sladdig och pintailen hjälper också till att förstärka plogandet som jag nämnde ovan, genom att tailen sjunker som en sten och ännu mer gör att skidan går på tvären mot snön istället för att tryckas upp på snön. Jag kan även tillägga att samtliga av mina åkkompisar tyckte att jag såg mycket lugnare och tryggare ut och därför såg mycket stabilare ut på skidorna direkt i första åket i år då jag gått från S7 till Katana 190. Men sen är det klart att du kanske har helt andra preferenser och vill att skidan ska uppnå nåt helt annat än vad jag är på jakt efter.

Rent krasst skulle jag säga att om du vill åka sakta och trixa omkring i skogen så är S7 en mycket bra leksak. Det är helt omöjligt att pressa ner nosen så att den inte flyter. Inte ens med maxat plöstryck kommer du få ner den. Däremot om du vill åka lite fortare och hitta en normal balans så skulle jag mycket hellre rekommendera Katana eller Bibby. I lekfullhet ligger väl skalan ungefär S7..........Bibby/Megawatt etc...Katana, där S7 mer representerar känslan hos snowblades och Katana tar den motsatta ytterligheten med stor och rejäl grundtrygghet.

Vilka skidor?
Tyvärr är det nog inte så många som har det eftersom den är ny för året. Kanske nån som har fått nöjet att köra på den? Som jag förstått det så har den samma grunduppbyggnad som Gotama och Kuro. Bland mina skidkompisar har vi aldrig riktigt trivts med Gotaman så därför har jag varit lite skeptisk till Shiro. Dock verkar det vara ett riktigt stadigt bygge och den känns rejält styv, tyckte jag, vid handflex.

Vilka skidor?
Med risk för att hamna lite OT men hur skulle du klassa in Megawatt? Jag vet att du gillat den rejält men jag har en kompis som funderar på den men känner att den kan vara lite för mjuk och fartostabil, vad tror du om det?

Vilka skidor?
Jag har själv aldrig uppfattad den som ostabil i fart. Den är rejält mjuk, speciellt framför bindningen. Men personligen tycker jag att den maskerar det oerhört bra. Själklart blir det en del fladder i nosen om du planar skidorna på hårdare underlag, men så länge det är lite mjukare eller att du ligger på kant så går dom stabilt enligt mig iaf. Oerhört lekfulla och går riktigt fint i pist så länge man håller efter kanterna.

Vilka skidor?
Ah, schysst! Men du skulle inte säga att det är en skida som får dig att bli osäker i högre fart? Man vill ju alltid ha en skida där man själv blir skraj av farten innan skidan blir det så att säga...

Vilka skidor?
Du säger att du har skidor för hårdare förhållanden så då tycker jag det blir lite snett att plötsligt börja prioritera pistegenskaperna...Med det sagt så tycker jag att du ska upp en bit i bredd och även längd mtp din vikt och ja, Rocker 2 går helt bra i pisten, även om det inte är där du ska åka på den :)

Vilka skidor?
Vad jag menar med "ok i pist" är att jag i bland "måste" ta hand om mina barn som bara åker pist. I dessa fall kan det vara skönt med en skida som funkar utan att behöva åka hem och byta skidor.

Vilka skidor?
Det gör väl i stort sett alla skidor idag frånsett reverse/reversemodellerna (omvänt spann och omvänd skärning) och de blir lite väl puderspecifika, så det är nog ingen som kommer rekommendera ngn sån modell.

Vilka skidor?
Pillard sa:
Ah, schysst! Men du skulle inte säga att det är en skida som får dig att bli osäker i högre fart? Man vill ju alltid ha en skida där man själv blir skraj av farten innan skidan blir det så att säga...
Vet inte riktigt där, har alltid haft lätt att anpassa mig efter det jag åker på och har sällan problem med att det går för fort. Men det är ju inte på något sätt en breddad fartskida som t ex gamla XXL 194, första T@nker 190 eller Squads. Skidor som jag älskade för vad dom var under tiden jag tävlade, men nu tycker är ganska tråkiga. Kanske börjar man bli gammal? :)

Vilka skidor?
Oldmicael sa:
Kan Ski Logic Howitzer vara ngt för mig? Om ja,vilken längd och var kan man köpa dem? Katanana ligger också bra till!
Howitzern är en mycket bra allroundskida men skulle inte ta den som ren puderskida. För smal och för mucket spann för min smak där iaf

Vilka skidor?
Blir mer och mer inne på Ski Logik skidorna. Ser också en "populär" modell Rock Star. Ngn som kan förklara skillnaden på Howitzer och Rockstar? Ska jag välja 176 el.186 (Howitzer) alt 178 el.188(Rock Star)! Ngn som vet var jag kan köpa dessa till bäst pris?

Vilka skidor?
Oldmicael sa:
Blir mer och mer inne på Ski Logik skidorna. Ser också en "populär" modell Rock Star. Ngn som kan förklara skillnaden på Howitzer och Rockstar? Ska jag välja 176 el.186 (Howitzer) alt 178 el.188(Rock Star)! Ngn som vet var jag kan köpa dessa till bäst pris?
Den enkla versionen:
RS - BC jibbskida
Howitzer - För åkning framlänges, styvare och mer charge

Vilka skidor?
Jarle sa:
Oldmicael sa:
Den enkla versionen:
RS - BC jibbskida
Howitzer - För åkning framlänges, styvare och mer charge
robert har rätt. man måste dock inte jibba i bc:n för att ha roligt med RS, som jag själv kör varje i stort sett varje dag jag åker skidor här i japan. fruktansvärt kul i puder, helt enkelt.

Vilka skidor?
Har till 99% bestämt mig för Rockstar.
Ni som åkt den-snälla skriv exakt vad ni tycker!
Är denna rätt för mig?
Jag som är 178cm/88kg, ska jag välja 178 eller 188cm?
Ngn som vet var jag kan köpa den billigast?

Tillbaka
Topp