S7 kan vara en optimal skida, dock är den väldigt speciell. Jag köpte inför förra säsongen S7 i förhoppning om att få en snällare och mer lättåkt skida än mina gamla Katana. S7orna är nu sålda dock av den enkla anledningen att de gjorde mig sämre. Skidan är så pass kort i kontaktytan att min åkning blev stel. Jag kände helt enkelt inte att jag fick nåt stöd av skidan i balansen så att säga. I lite tyngre lössnö agerade skidan också mer som en plog än en skida. Eftersom nosen är som en står skyffel och dessutom väldigt mjuk finns det en tendens att nosen reser sig (undviker iof att nosen dyker) Snarare än att skidan kommer upp på snön. Jag är personligen på jakt efter en puderskida som går på snön snarare än på tvären i snön, ifall det är förståeligt? Sen har S7 en riktigt rejäl pintail vilket gör att den blir väldigt sladdig och pintailen hjälper också till att förstärka plogandet som jag nämnde ovan, genom att tailen sjunker som en sten och ännu mer gör att skidan går på tvären mot snön istället för att tryckas upp på snön. Jag kan även tillägga att samtliga av mina åkkompisar tyckte att jag såg mycket lugnare och tryggare ut och därför såg mycket stabilare ut på skidorna direkt i första åket i år då jag gått från S7 till Katana 190. Men sen är det klart att du kanske har helt andra preferenser och vill att skidan ska uppnå nåt helt annat än vad jag är på jakt efter.
Rent krasst skulle jag säga att om du vill åka sakta och trixa omkring i skogen så är S7 en mycket bra leksak. Det är helt omöjligt att pressa ner nosen så att den inte flyter. Inte ens med maxat plöstryck kommer du få ner den. Däremot om du vill åka lite fortare och hitta en normal balans så skulle jag mycket hellre rekommendera Katana eller Bibby. I lekfullhet ligger väl skalan ungefär S7..........Bibby/Megawatt etc...Katana, där S7 mer representerar känslan hos snowblades och Katana tar den motsatta ytterligheten med stor och rejäl grundtrygghet.