Vilka sorters skidor för offpist?

Veil

Ny medlem
Tjenare..

Jag och ett gäng polare ska antagligen om det går som planerat upp en vecka till Badgarstein runt januari snåret.
Har bara en fråga just nu kör jag med ett par Head Slalom skidor.

Men hur fungerar dom egentligen i lössnö/offpist osv?
Har hört att man kanske bodde få tag på eller hyra Twintips??

Är det någon som har något tips på några skidor som passar bra till detta som inte kostar skjortan att hyra?

jag är verkligen inte nybörjare men ändå långt i från proffisionel på att åka i alperna ;)

Mvh: HyperSonic

Ett par slalomcarvers känns väldigt små i långa nedfarter. Konstigt nog är det just den typen av skida som är mest populär i de österrikiska alperna bland främst skidhyrande tyskar. Säkert 50% av skidorna på uthyrningsfirmorna är i den kategorin eller är skidor med liknande skärning i snällare konstruktion. Nu åker ju dom flesta som tur är i pisten. Att harva runt med ett par korta Sl-carvers utanför pisten går såklart, men ett par mer lämpliga skidor höjer din åkning i sådana förhållanden ett par snäpp direkt. Att hyra skidor som fungerar hyfsat i lössnön är inga problem. Nästan vad som helst med midja uppåt eller helst över 80 mm kommer att fungera. Är du ovan i pudret och det har dumpat på lite över natten skulle jag rekommendera ett par lagg i offpist-jib-kategorin. Ross Scratch BC, Head Mojo, Salomon PR eller liknande. Är det mycket nysnö kan man lämpligen dra nytta av hyrbindningen och dra bak mittmonteringen 2-4 cm för att ge bättre lössnöegenskaper. Jag tror nog tyvärr att det inte är helt enkelt att hitta dessa skidor hos uthyrarna i Badgastein. Några Pocket kan du säkert hitta, men annars brukar det vara tunt i det breddsortimentet. I Österrike är inställningen till breda skidor hos många handlare fortfarande att det är något exotiskt som inte går att åka på, men det ser coolt ut i skyltfönstret. Av den anledningen finns det ofta ett eller ett fåtal par fetingar i sortimentet. Därför lönar det sig nästan alltid att gå runt och fråga eller att snacka med några säsongare.

Är detta ett skämt?
Ska du åka utanför skall detta göras med inget mindre (storleksmässigt) än B3. Det är väl den skidan som är vanligast hos uthyrar mongon.
Det enda som avgör är bredden. Twintits är ovesentligt om du inte ska leka med kidsen i pipen. Kolla Dynastar Intuitiv Big Pro-Rider. Vill du har dubbeltits. Kolla tex Armada.

Hyr ett par skidor som är runt 90 i midjan (eller mer). Det är inte så jättejätteviktigt vilken skida det är bara den är bred, om du ska använda den till puder.
Sen rekommenderar jag dig att ta med dig dina slalomskidor att åka på vid eventuell snöbrist

//Fredrik

ChristofferB! Är detta ett skämt: "Twintits"

Brukar inte sådana vara just två?

För övrigt så är B2:an en bra allroundskida.

Jamen vad i helevete, nu undrar man ju?

"Spelar ingen roll vilket märke det är"

- Det är rätt viktigt vilket märke det är faktiskt! Trots att det finns typ 3 skidfabriker som gör alla skidor så är det stora skillnader mellan dem. jämför till exempel ett par seth pistol med ett par B3, de är båda bra men på olika sätt. Här kan man ju välja "fel" märke och få något som kanske hade lämpat sig bättre för en annan åkare.

"fetingar fungerar bättre utan twintip"

- Detta är rent båg! Ett par twintips har ingen som helst inverkan på skidans egenskaper i lössnön eller i pisten för den delen, eftersom att tippen bak och fram numera på morderna skidor är separata delar själav skidan har inga brätten utan de är på sätt och viss dit satta. Skidans kärna slutar där tippen börjar, detta kan du se med enkelhet på skidor med cap-konstruction. Det som twintips dock tillför att du kan leka lite lättare göra en halv helikopter åka baklänges i pudret med mera, och sedan så ger dem ett roligt snösprut bakom dig i det nyfallna pudret. Anlednigen att man sljer fetinag utav klassisk utformningen är till största del för att man är mån om sin köpgrupp som inte riktigt känner sig bekväma med två brätten, de ger lite konstiga vibbar eller nåt...

" Twintits är ovesentligt om du inte ska leka med kidsen i pipen" (var felstavat från början)

- Ja jag hänvisar dlvis tillsvaret ovan, men sedan borde gemene man klura ut att denna person inte riktigt har klurat ut det här med twintips, det går att leka med farbröderna i pudret också.

Men denne person talar ju så sant om något helt annat nämligen - Twintits! Och dessa är jävligt roliga att leka med kan jag medela.

Okey Mno tack för tipset men tänkte borde de inte gå o hyra ett par fina skidor här i Göteborg som jag bor innan man ger sig av?

Och du ( Christoffer B)

E de bara kids som leker i pipe?

jag åker en hel del i park delvis därför jag vill ha twintips?

Ledsen att säga det Mr. Ax, men twintips påverkar helt klart åkengenskaperna på puderskidor. För det första så tar du bort en del av skidans faktiska åklängd, dvs längden på skidans kontakt mot snön. Men det som påverkar mest är att twintippen gärna hookar och fastnar, vilket påverkar åkegenskaperna markant. Med en traditionell tail, eller ännu hellre med en swallowtail, så släpper skidan på ett helt annat sätt vilket gör dig betydligt mer rörlig och snabbare.
Att det sedan kan vara kul att jibba lite och åka fakie i puder är en helt annan historia, då får man man bara välja skida utifrån det man prioriterar.

Johan--> Jag får obehagliga rysningar längs ryggraden, hur exakt vill du leka med farbröderna med twintits i pudret?

Förresten, håller helt med Rick.

HEAD mad trix mojo fungerar utmärkt, men jag vet inte om de finns att hyra?

K2 Seth Pistol, K2 Maiden AK, Line Mothership Elite, finns massor köp ett par istället hyra e bara onödigt svårt att få tag på fetingar att hyra!!!!

Om ni tittar noga så ser ni att han skulle dit runt januari snåret så han har nog löst problemet redan...

Tillbaka
Topp