Vilka twintips är mest status att ha?völkl?

status är när du ställer dig på ett par Störtlopps skidor o drar en corkek 720!

inte fan bryr man sig om va de e för status på skidor!

völkl gör annars jävligt bra skidor! men bäst skulle ja tro att Armada eller K2 är!

Åk till Åre, köp en porche cheyenne, klä dig bara i peak och håll dig borta från de andra skidområdena. Då får du "status". IDIOT..........!

underbart, en snubbe på 36 år går på en grabbhalva på 15 och rackar ner på honom helt utan eftertanke. dags att lägga ner den här tråden nu, eller är det fler som har lite galla å spy?

alltså mest status är nog head om man frågar mig. eftersom jon åker på såna. typ

de mest statusfullda twintips du skulle kunna ha är de som du suttit hemma och tillverkat själv... WORD !

Roligt med alla dessa hetlevrade typer. Att svaren är så aggressiva tyder på respektlöshet och brist på humor (eller intelligens). Man märker ju att status är grymt viktigt eftersom alla förnekar det så intensivt. Ta frågorna med en nypa salt och svara ärligt. Köper ni fula skidglasögon för 200 spänn eller de grymt snygga för 300:- om de fungerar lika bra? Klart ni inte köper ni de bajsbruna skidorna med rosa hjärtan för 1000:-, även om de är lika bra som de "skitballa" skidorna för 2000:-. (Ok överdrivna exempel men ändå).

Puss

status är väl nåt stockholmsbratsen försöker ha....o liknande folk...o så ser det så fel ut som det bara kan...
Äh, kör på gangsta o sånt istället, se sletnast ut av alla o rocka=) det är bättre...

Hmmm ... nästa alla skidåkare jag träffar i de flesta åldersgrupper är oerhört medvetna om
att de har grejer som tillägnar dom rätt status i den skidgrupp de befinner sig i så därför tycker
jag att frågan är bra ställd och borde vara på sin plats på freeride. Varför är det ingen som
kan ge killen ett vettigt svar?

Jag har över årens lopp spenderat mer tid i backarna än någon annan medlem på freeride
och har sett skidkulturen ändras de senaste 25 åren och jag har själv många saker i min
utrustning som ger mig rätt status i den grupp där jag vill befinna mig.

Jag är däremot medveten om att få personer öppet pratar om utrustning som något som
ger innehavaren status i den grupp han befinner sig utan vill gärna påvisa att man köper
grejer för att de är "praktiska". Om bara den praktiska anspekten på inköp av grejer skulle
råda vore modebegreppet helt dött, design skulle vara ointressant och begreppet "nästa års skidor"
skulle inte finnas om det inte gav ägaren status.

Någon nämner Porsche som en statussymbol och den kan ge status i vissa grupperingar
av människor medan den inte gör det i andra. Tror ni som har brallorna hängade nere
över ändan att det ger status bland den grupp människor som är 40+ ... icke sa nicke,
de som är 40+ skrattar mest åt detta ungdomliga tilltag men förstår samtidigt att det är
viktigt att hasa ner brallorna för annars förlorar man sin status. Ni kan också vända på
detta: Om jag som är 43 år kom med brallorna hängande skulle det ge status i Åres park?
Troligtvis skulle alla mest bara skratta åt gubben med hängande brallor! Det gäller att förstå
vilka attribut som ger status, för vem och i vilka grupperingar.

Dessutom svänger detta med tiden så om ni tror att hängande brallor eller att ha
gogglesremmen innanför hjälmen är statusgivande om några år så tror ni fel. Tro mig,
jag har sett skidmodet ändras under många år. Flera av er kommer att skratta åt er
själva när ni ser tillbaka på hur ni bar er skidutrustning.

Jag tycker frågan om status var uppfriskande och bra ställd ... rakt på, PANG!
inga omskrivningar. Jag vet inte vilka twintips som ger hög status men visste jag
skulle jag ge dig ett svar.

Ola Rockberg

Asså shiiit, Köp de laggen du tycker verkar bra, Det är att kunna ¨ka skidor bra som är status, inte var man har för märke på grejerna.
Men om du vill betraktad som värsta statusfixerad såvisst gärna för mej

Dum fråga eller vad?!
Status kanske du får när du gör feta grejer i parken. skidor köper man inte för status, dom köper man för att ha nått schyst och åka på. och framför allt så ska dom vara sköna. man köper inte "status" lagg och sen är dom helt å helvete äckliga.
Tänk lite innan du frågar...

Intressant inlägg av ola tycker jag. Ingen kan förneka hur statuskåta folk är innerst inne hur mkt de än
försöker dölja det.

Vi kommer ingen vart här om vi inte erkänner detta faktum.

Exempel: Status bland svenska kids: Burton, DC

Status bland dessa kids föräldrar: North Face, SOS

Status bland franska kärringar: Armani, Spyder

Ni är alla OFFER för en marknad som siktar in sig på just er.

PS

Glöm ändå inte att ha roligt!

Varför tycker så många av er att statusbegreppet är så negativt?

Se det som något positivt som vi försöker eftersträva för att må bra
och för att passa in i den sociala strukturen. För att passa i en grupp
måste man eftersträva vissa attribut för att bli accepterad. Alla måste göra
det i olika situationer i livet, det gäller bara att försöka hålla det på en rimlig
nivå. Men som med allt i livet så blir det fel om det blir för mycket.

Alla vill ha status och det ter sig väl olika beroende på vilka man umgås med? olika grupper har olika statussymboler och då är det väl inte så konstigt att en sådan här liten fjortis sak ser utseendet på twintipsen som en priotering?

Själv skulle jag säga att åkning kommer i första hand, men sen är jag inte 16 så vad vet jag =D

Det är tur att ingen upprepar det någon redan skrivit iaf...

Ni behöver ju inte mörda grabben!

Trångsynta människor!
Hur kan man ge ifrån sig sånna fruktansvärda kommentarer utan att veta hans bakgrund? Jag håller med Nojlas, tycker själv det skulle vara kul att veta vetenskapligt sett vilka skidor som har mest "status". Som Porche innom bilvärlden eller HD bland motorcyklar, så jäkla idiotisk fråga är det inte!!

Vet inte om Völkl är bra, har aldrig testat.

Skönt att diskutionen vänt, men va vet jag, har precis konverterat från bräda, diggar mina PE iaf, status eller ej!

så vitt jag kan se så frågar inte G_johannesson vilken skida han ska köpa. Det står klart och tydligt vad tycker ni. Tråkigt att alla måste visa hur coola dom är genom att klanka ner på folk...

va fan bryr man sej om status för?? du är säkeret 08 ochså

Jag vill påstå att den som köper en viss jacka, bräda, skida eller annan "pryl" för att uppnå status i sin grupp har en tämligen stor avsaknad av ... självkänsla! Det är otrygga människor som skapar sig status genom prylar!

Men jag har faktiskt en ganska stor förståelse för beteendet. Om jag själv hamnar i en situation eller bland en grupp människor där jag inte har en naturlig erfarenhet, vill jag gärna inte avvika allt för mycket, utan är benägen att skapa mig en "ytlig" trygghet som kan bestå av just kläder och prylar. När jag sedan lär känna situationen bättre och känner mig trygg i gruppen kan jag istället fokusera på funktion och min egen personliga stil! Och ... detta gäller såväl i sportsamanhang som i affärslivet!

Så vad de flesta egentligen eftersträvar är INTE status, utan helt enkel en trygghet i gruppen genom gemensamma attribut och att inte vara avvikande!

Det som många av oss irriterar oss på är nog snarare människor som vill framstå som "bättre" än de egentligen är genom att köpa statusprylar. När det gäller skidkörning och brädkörning är det ju lätt att genomskåda. Så mitt råd är att vara försiktig med statusprylarna, speciellt om man måste fråga på Freeride. Bara det att man ställer frågan visar ju hur bortkommen man egentligen är ...

Ovanstående resonemang får inte förväxlas med det prylbögeri som drabbar många av oss. Vi gör det inte för ökad status utan helt enkelt för att vi inte kan låta bli, vi är besatta av prylarna helt enkelt...

Personligen är jag grymt imponerad av duktiga skid- och brädåkare som struntar i vad de har för grejor och bara rent och naturligt hänger sig åt åkningen ... de är ofta mycket duktiga!

That´s all folks! / MM

Är det möjligt att ha ett heterosexuellt förhållande till sina prylar? Vad kallas det isåfall?

Shiiit ... har inte tänkt på det! Hets mot folkgrupp ... farliga grejor. Får väl i så fall kalla det prylkärlek (men det låter ju riktigt töntigt). Men ... när det drabbar män rör det sig ju i de flesta fall om hårdvara (skidor, brädor, elektronik, bilar mm.) medan när det drabbar kvinnor är det ofta mjukvara (kläder, skor, smink, parfym mm.) så "gayigt" är det kanske trots allt...

Förvirrad! / MM

Det finns inga skidor som precis har "status" Man åker skidor för det skall va sköj att åka och lära sig massa nytt, inte för att få "status" för skidorna.

Varför postar ni i flera år gamla trådar då era svar inte har någonting med tråden att göra. Sen även om dom har det så är det ju inte relevant då personen som skapade tråden troligtvis inte bryr sig längre.

Om man har en fråga gällande ämnet i tråden så är det ju självklart att man ska posta här och inte göra en ny men vad jag kan dömma av era inlägg så uppfyller inte dom det.

Åker man skidor för att bry sig om status, åker man skidor för fel anledning enligt mig..

Bah status och skidåkning hör ihop ungefär lika mycket som en elektrisk dammsugare och en bastu! Dvs inte så mycket.

Men bästa märket är ju så klat NINTHWARD OFS :D

Är det någon mer än jag som ser ett mönster i alla sånna här trådar på freeride?

1. En kille/tjej ställer en fråga som rör många på någon öm punkt vilket bara visar att dom själva någon gång har funderat över frågan.

2. Det haglar in en massa anklagelser och påhopp i stil med "tänk själv! ingen bryr sig" "huvudsaken är att du kan åka". Dom återfinns i ungefär 1 och en halv sida.

3. Efter 1 och en halv sida dyker "försvararna" upp. Dom brukar oftast vara vidsynta och hävda att "alla är olika och att man måste få bestämma själv" dom hittar man oftast från 2;a sidan och fram till slutet av 3;e.

4. Efter 3:e sidan kommer dom som står på samma sida som "försvararna". Dom är dock lite aggresivare av sig, och rackar ner på dom som först hånade killen/tjejen som skrev inlägget. håller på i ungefär 2 sidor (ibland 3)

5. Här brukar oftast trådarna mattas ut och man ser lite inslag från alla dom olika "spel stilarna" dock med en stark dominans av den sisra "speltypen"

skippa völkl.. iaf..

kör på något udda.. amplid, high society , Extram ( of kårs! ) , vector kanske ninthward.. ah du fattar .. satsa udda de e gött

lägg ner dedär med skidåkningen istället. Det verkar inte gå så bra om det ligger till så at frågan du ställer dej när du köper skidor är: Vilka är mest status att ha...

Tillbaka
Topp