Jag vill påstå att den som köper en viss jacka, bräda, skida eller annan "pryl" för att uppnå status i sin grupp har en tämligen stor avsaknad av ... självkänsla! Det är otrygga människor som skapar sig status genom prylar!
Men jag har faktiskt en ganska stor förståelse för beteendet. Om jag själv hamnar i en situation eller bland en grupp människor där jag inte har en naturlig erfarenhet, vill jag gärna inte avvika allt för mycket, utan är benägen att skapa mig en "ytlig" trygghet som kan bestå av just kläder och prylar. När jag sedan lär känna situationen bättre och känner mig trygg i gruppen kan jag istället fokusera på funktion och min egen personliga stil! Och ... detta gäller såväl i sportsamanhang som i affärslivet!
Så vad de flesta egentligen eftersträvar är INTE status, utan helt enkel en trygghet i gruppen genom gemensamma attribut och att inte vara avvikande!
Det som många av oss irriterar oss på är nog snarare människor som vill framstå som "bättre" än de egentligen är genom att köpa statusprylar. När det gäller skidkörning och brädkörning är det ju lätt att genomskåda. Så mitt råd är att vara försiktig med statusprylarna, speciellt om man måste fråga på Freeride. Bara det att man ställer frågan visar ju hur bortkommen man egentligen är ...
Ovanstående resonemang får inte förväxlas med det prylbögeri som drabbar många av oss. Vi gör det inte för ökad status utan helt enkelt för att vi inte kan låta bli, vi är besatta av prylarna helt enkelt...
Personligen är jag grymt imponerad av duktiga skid- och brädåkare som struntar i vad de har för grejor och bara rent och naturligt hänger sig åt åkningen ... de är ofta mycket duktiga!
That´s all folks! / MM